Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:55

Oudere geiten schijn je op gewicht te kunnen houden met subli seniores priores, maar of een schaap dat mag hebben?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:58

Arabesk schreef:
cobiie schreef:

Krijgt ze ook jaarlijks lammeren?

nee versiert de wei en blaat

Cobiie's opmerking was zonder twijfel retorisch Arabesk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:01

tamary schreef:
Oudere geiten schijn je op gewicht te kunnen houden met subli seniores priores, maar of een schaap dat mag hebben?

Vraag ik me dus ook af. Ik heb daar nog een zak van liggen, zou handig zijn als ze dat mag hebben!
Ik heb dus ook besloten pas weer een ram erbij te zetten als deze dame weg is, of apart kan. De dracht is voor haar duidelijk teveel gevraagd. De andere 3 zijn eerder te dik dan te dun en zeuren ook lang niet zoveel. Op zich niet gek, ik heb haar ook gratis gekregen omdat ze in een grote kudde teveel gewicht verliest. Gelukkig kan ik haar hier goed bijvoeren maar ik weet dus niet goed met wat.... Ze krijgt nu al wel flink meer brokjes dan de anderen natuurlijk.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:09

Waauw kuggur wat een ruimte :wow:
Ben toch benieuwd hoe jullie je daar 'bewegen' kan me niet voorstellen dat jullie alles lopend doen :+

Froukje, wat jammer zeg van je schaap! Hoop dat het geen problemen zal opleveren met het laden.

Kuggur

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:21

De göngur, het ophalen van de schapen gebeurd te paard, ik gebruik bordercollies om te helpen (onmisbaar imo).
Maar (jammer genoeg) meer en meer met quads, en de 6 wielige variant.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:25

Hier hebben we 4 grote geiten op een stukje van +/- 0,25 hectare lopen. 24/24 ganse jaar door met een schuilstal. 3 keer per jaar laten we de pony's er een week of 2 op, omdat ze het gras echt niet op krijgen.
Krijgen ook hooi bij nu in de winter, en ganse jaar door ongeveer 2 à 3 kg krachtvoer per dag met hun 4.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:29

Geweekte pulp wil nog wel een zorgen dat ze op gewicht blijven. Moet je alleen wel minimaal 8 uur laten weken, en sommige schapen moeten eerst even aan de smaak wennen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:01

Suzzy, zijn jullie geiten in de zomer niet bagger vet?

Ik denk dat senioren priores best aan een schaap gegeven kan worden. Ik zou er zelf niet opgekomen zijn.

Collies zijn super voor rond de schapen, mijn vader heeft een kruising en ondanks dat wij niet de kunde hebben hem goed te trainen mag hij aan een longeerlijn wel mee met het verplaatsen van schapen en helpt hij dan super.
Wanneer de lijn los is weet hij ook gelijk dat het spelletje over is en loopt dan rustig tussen de schapen door.
Afgelopen jaar bedacht een leplam dat zij zijn moeder was,dus ipv in de kudde te blijven liep die de eerste dag buiten uren achter die hond aan. Arme hond wist niet waar die het zoeken moest.
Eind van de dag besloot het lam toch maar dat de kudde beter bij hem pastte.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:04

Arabesk schreef:
cobiie schreef:

Krijgt ze ook jaarlijks lammeren?

nee versiert de wei en blaat

Mijn verhaal ( en artikel) ging toch duidelijk over schapen die wel lammeren ;) dat dan bijvoeren met krachtvoer wel gewenst is (met mate). }:0

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:06

Ik ga deze topic bijhouden ga in februari op voorplantings stage bij schapen :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:12

annikeee19 schreef:
Ik ga deze topic bijhouden ga in februari op voorplantings stage bij schapen :)

Spannend en leuk Annike.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:16

Kuggur schreef:
Arabesk schreef:
Wij hebben één schaaps :D. Een Jacobsschaap, uit een kudde waarvan de rest allang dood is, deze moet al tegen de twintig lopen of zelfs ouder zijn. Ze heeft een goed contact met onze ijslander, die beschouwt ze als het dichtstbijzijnde meest schaaplijkende element van ons terrein :+

Voor iemand die zo de mond vol heeft van natuurlijke paardenhouderij vind ik het teleurstellend te lezen dat je het archetypische kuddedier schaap zonder soortgenoten houdt.

:')

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:22

Ik meld mij ook even. Heb 4 ouessant schaapjes; 3 ooien en een ram. Lopen sinds augustus bij elkaar. Aangezien ram van mei is, ben ik benieuwd wanneer er lammetjes komen. Ik kan niet goed zien aan de ooien of ze drachtig zijn.
Dacht er ook aan om veearts te laten scannen. Neem aan dat ze dan ook ongeveer datum van geboorte kunnen berekenen.
ik voer ze nu brok en hooi bij. Hebben wel nog gras op land staan.
Ik heb een ruime schuilstal, maar lijkt mij beter om ooi na bevalling even in aparte stal te leggen. Iemand daar ervaring mee? Heb nog 2 paardenstallen leegstaan.

Afbeelding

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:23

Afbeelding
Ook als de scheerder bezig blijft hij buiten de hekken de koppel bewaken. 8-)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:26

Paardenfan25 schreef:
Ik meld mij ook even. Heb 4 ouessant schaapjes; 3 ooien en een ram. Lopen sinds augustus bij elkaar. Aangezien ram van mei is, ben ik benieuwd wanneer er lammetjes komen. Ik kan niet goed zien aan de ooien of ze drachtig zijn.
Dacht er ook aan om veearts te laten scannen. Neem aan dat ze dan ook ongeveer datum van geboorte kunnen berekenen.
ik voer ze nu brok en hooi bij. Hebben wel nog gras op land staan.
Ik heb een ruime schuilstal, maar lijkt mij beter om ooi na bevalling even in aparte stal te leggen. Iemand daar ervaring mee? Heb nog 2 paardenstallen leegstaan.

[ [url=m/6kuo5Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk koppeltje.

De Da kan idd bij het scannen zien hoelang ze nog ongeveer moeten.

Het makkelijkste is in de koppel bevallen en vervolgens een dag of 2 apart houden. Daarna kunnen ze ook gewoon weer bij de kudde als alles goed is met moeder en lammeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:27

Meestal worden er dan tijdelijk met wat hekjes aparte stukjes gemaakt, beste gewoon in je schuilstal, zodat de kudde bij elkaar blijft. Als mama en baby's goed weten dat ze bij elkaar horen kan de hele kudde weer samen (paar daagjes). Het voorkomt ook dat een ooi lam van een ander jat. Merk ooi en lam met een veestift zodat je weet wie bij wie hoort.
BBC maakt(e) altijd wel een programma over lammertijd, kom je ook wat tips in tegen :

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:33

cobiie schreef:
Arabesk schreef:
Krachtvoer? Ons schaap leeft op gras en hooi.

Wij geven het alleen net voor het lammeren. Schapen kunnen behoorlijk interen doordat ze te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen voor zichzelf en de ongeboren lammeren.

Dit jaar had de Da het al meerdere keren gezien dat eigenaren denken dat er genoeg voedingsstoffen in het gras zit en daarom ze niet bijvoeren. Daar zijn al een aantal schapen aan overleden dit seizoen.

Ik zou dus ook de dragende ooien iets krachtvoer bijgeven.
Met mate, zodat de lammeren niet te groot worden voor de geboorte.
Liever als de lammetjes er zijn wat meer beginnen te geven.
Hier krijgen ze ook altijd een mineralenemmer in de wei.

Kuggur: drukke tijden ook bij jullie als het aflammeren begint :)

Hier lammeren ze (meestal) buiten af zonder hulp, en ik zet ooi+lam ook een paar dagen in de stal in een apart hok, zodat ze goed aan elkaar kunnen wennen, en we in de gaten kunnen houden de eerste dagen of de lammeren goed drinken. Soms heeft een ooi een beschadigd uier aan een kant en zie je dat niet meteen. Om een lam er door te krijgen moet je wel even alert zijn op zulke dingen.
Zoals Tamary dat beschrijft :)

Wij hadden van de week toevallig door het hoeven snijden gezien dat er een van de (helaas waarschijnlijk dragende ooien, een van onze beste dieren jammer genoeg) aan een kant een flinke uierontsteking had. Das gewoon pech...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:34

Dank voor de tips :) . Vind het best spannend. Is ook zo stom om straks direct de veearts te bellen als ze gaan lammeren, haha. Volgens fokker komt het allemaal goed, zeker met dit ras.

Ik wil graag alles houden. Zijn ouessantjes uitbrekers? Ze staan nu achter hek, waar ze niet kunnen ontsnappen. Ik denk dat ik de ooien straks wel achter dat schapengaas kan zetten op de paardenwei.
Uitbreken om te eten doen ze denk ik niet, want ik heb voldoende gras.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:40

Voor de personen die echt weinig ervaring hebben met het lammeren maar wel lammeren verwachten, heb ik wel een naslagwerk die ik via de mail kan versturen.
Dus mocht je interesse hebben stuur dan je mailadres via pb.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:24

Een border collie voor het drijven hebben we hier ook wel eens overwogen, maar we hebben nu al te vaak honden tussen de kudde gehad dat de schapen al doodsangsten uit staan als ze alleen nog maar een hond zien. En de kudde is nu dusdanig klein dat we er niet eens meer energie in gaan steken om ze nog weer aan een hond te wennen.

Nog een kleine 4 weken en dan beginnen ze hier ook te lammeren, een kleine 30 hebben we er nu nog over. De 100 lammeren zullen we dit jaar dus niet meer gaan halen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:26

Leuk dit topic!
Ik werk op een kinderboerderij, hier zijn de eerste lammetjes ook al geboren!
Eind februari ga ik intern bij een boer met 500 schapen om te helpen met het aflammeren! Waarschijnlijk ben ik daarna de lammetjes wel zat haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:29

Heerlijk al die stages! , grootste was 200 ooien dik 9 jaar terug. Erg leuk en de lammeren vervelen echt niet :P

Mooi aantal Froukje , rond de 50 lammeren is wel reëel gedacht :P

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:30

Froukje schreef:
Een border collie voor het drijven hebben we hier ook wel eens overwogen, maar we hebben nu al te vaak honden tussen de kudde gehad dat de schapen al doodsangsten uit staan als ze alleen nog maar een hond zien. En de kudde is nu dusdanig klein dat we er niet eens meer energie in gaan steken om ze nog weer aan een hond te wennen.

Nog een kleine 4 weken en dan beginnen ze hier ook te lammeren, een kleine 30 hebben we er nu nog over. De 100 lammeren zullen we dit jaar dus niet meer gaan halen.

Vergis je er ook niet aan hoeveel werk er in de training van zo een hond gaat zitten.
Wil je een echt goed werkende hond dan ben je al snel wel 2 jaar verder. Kost tijd, geld en moeite!
Al naar gelang hoeveel talent die heeft en afhankelijk van wat je er allemaal mee zou willen doen.

Maar ik moet eerlijk zeggen, ik zelf vind een hond onmisbaar.
Karweitjes waar ik vroeger 2 uur aan zat te prullen omdat de schapen niet die richting op wilden waar ik ze graag heen wou hebben doen we tegenwoordig zowat in 2 minuten.
Denk als je ooit een fijne goed getrainde hond gehad hebt dat je nooit meer zonder wil :+

Daarbij kunnen de schapen (uiteindelijk als ze de hond hebben leren kennen) haarfijn onderscheiden welke hond daar nu mee de wei in komt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:31

cobiie schreef:
Voor de personen die echt weinig ervaring hebben met het lammeren maar wel lammeren verwachten, heb ik wel een naslagwerk die ik via de mail kan versturen.
Dus mocht je interesse hebben stuur dan je mailadres via pb.

zit er verschil in bij schapen en geiten? ik kan de boer vragen voor Hulp maar ben graag goed voorbereid.

straks ga ik 2 drachtige geiten ophalen. 1 gaat terug na dat de kleintjes zijn geboren. Dit zodat de andere geit anders alleen zou zijn tot de de bevalling. Dus 1 leen geit erbij.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:34

Lastig froukje als de kudde echt bang is voor honden. Daar hebben wij gelukkig geen last van, als de schapen stampen met hun poten dan staat de hond achter mijn benen te schuilen. :Y)

Ja, er is verschil tussen geiten en schapen, geiten kunnen het veel beter alleen af. :P