Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Oudere geiten schijn je op gewicht te kunnen houden met subli seniores priores, maar of een schaap dat mag hebben?
Kuggur schreef:Arabesk schreef:Wij hebben één schaaps. Een Jacobsschaap, uit een kudde waarvan de rest allang dood is, deze moet al tegen de twintig lopen of zelfs ouder zijn. Ze heeft een goed contact met onze ijslander, die beschouwt ze als het dichtstbijzijnde meest schaaplijkende element van ons terrein
Voor iemand die zo de mond vol heeft van natuurlijke paardenhouderij vind ik het teleurstellend te lezen dat je het archetypische kuddedier schaap zonder soortgenoten houdt.
Paardenfan25 schreef:Ik meld mij ook even. Heb 4 ouessant schaapjes; 3 ooien en een ram. Lopen sinds augustus bij elkaar. Aangezien ram van mei is, ben ik benieuwd wanneer er lammetjes komen. Ik kan niet goed zien aan de ooien of ze drachtig zijn.
Dacht er ook aan om veearts te laten scannen. Neem aan dat ze dan ook ongeveer datum van geboorte kunnen berekenen.
ik voer ze nu brok en hooi bij. Hebben wel nog gras op land staan.
Ik heb een ruime schuilstal, maar lijkt mij beter om ooi na bevalling even in aparte stal te leggen. Iemand daar ervaring mee? Heb nog 2 paardenstallen leegstaan.
[ [url=m/6kuo5Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
cobiie schreef:Arabesk schreef:Krachtvoer? Ons schaap leeft op gras en hooi.
Wij geven het alleen net voor het lammeren. Schapen kunnen behoorlijk interen doordat ze te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen voor zichzelf en de ongeboren lammeren.
Dit jaar had de Da het al meerdere keren gezien dat eigenaren denken dat er genoeg voedingsstoffen in het gras zit en daarom ze niet bijvoeren. Daar zijn al een aantal schapen aan overleden dit seizoen.
Froukje schreef:Een border collie voor het drijven hebben we hier ook wel eens overwogen, maar we hebben nu al te vaak honden tussen de kudde gehad dat de schapen al doodsangsten uit staan als ze alleen nog maar een hond zien. En de kudde is nu dusdanig klein dat we er niet eens meer energie in gaan steken om ze nog weer aan een hond te wennen.
Nog een kleine 4 weken en dan beginnen ze hier ook te lammeren, een kleine 30 hebben we er nu nog over. De 100 lammeren zullen we dit jaar dus niet meer gaan halen.
cobiie schreef:Voor de personen die echt weinig ervaring hebben met het lammeren maar wel lammeren verwachten, heb ik wel een naslagwerk die ik via de mail kan versturen.
Dus mocht je interesse hebben stuur dan je mailadres via pb.