Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:06

Dat komt helemaal goed Antheman. Mijn hennen heb ik met mild 'geweld' na twee dagen het nachthok uit moeten 'jagen'. (lees ik stak mijn hand naar ze uit :') ) Want ze durfden niet :roll:

Drie weken later werden de katten geterroriseerd door de hele tuin :)

kohtje

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:33

Ik wil echt kriel en natuurlijk een volwassen man.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:27

Amaris schreef:
Dat komt helemaal goed Antheman. Mijn hennen heb ik met mild 'geweld' na twee dagen het nachthok uit moeten 'jagen'. (lees ik stak mijn hand naar ze uit :') ) Want ze durfden niet :roll:

Drie weken later werden de katten geterroriseerd door de hele tuin :)

Ohja, ik heb er alle vertrouwen in. ;) Maar ik gun ze lekker buiten lopen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:43

Ik kom hier even binnenvallen,ik las dat jullie het over bloedluizen hadden en wat er tegen te doen.
Ik heb 13 kippen en hanen en heb jaren terug een hele grote bloedluizen uitbraak gehad.
Ik heb toen van alles gebrobeerd(stomen, branden en heeeeel veel middeltjes wat allemaal niet hielp.
Toen kreeg ik By mite van Bayer,van de dierenarts,echt super goed spul.
Het is wel duur, maar ik doe al jaren met 1 flesje(je moet een paar milliliter in een halve liter water oplossen.
Echt een aanrader!!

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:54

Welkom in het topic :D Bedankt voor de tip, ik zal het onthouden als wij een x een plaag hebben... (Gelukkig nog niet gehad) Hoe herken je het eigenlijk? Zie je ze zitten? Of worden kippen er ziek van ofzo? :o

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:57

Je ziet op de plekken waar ze veel zitten grijze schilfertjes,soort stof.
En regelmatig de uiteinden van de stokken nakijken,even destokken bewegen, dan komen ze massaal te voorschijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:01

Pina22 schreef:
Welkom in het topic :D Bedankt voor de tip, ik zal het onthouden als wij een x een plaag hebben... (Gelukkig nog niet gehad) Hoe herken je het eigenlijk? Zie je ze zitten? Of worden kippen er ziek van ofzo? :o

Ja kippen worden 's nachts leeggezogen. Krijgen bleke kammen (kuikens kunnen eraan dood gaan) en willen soms niet meer het hok in.

Als je er niets aan doet is het binnen no-time een totale uitbraak.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:06

:oo dan ga ik straks even checken... Ze hebben altijd wel bleke kammetjes, maar willen wel gewoon het hok in... Maar als ik dit zo hoor ga ik toch even kijken voor de zekerheid...

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:32

Hoi Iedereen,

Mag ik mij hier ook melden?

Wij hebben dit jaar geprobeerd zelf eitjes uit te broeden, van de 11 eieren zijn er 3 uitgekomen. 2 daarvan stonden ontzetten scheef op de pootjes en waren binnen een nacht dood, en 1 daarvan is er nu dus over.
Gelukkig wel een hennetje.

Vlak daarna kregen we via via een tamme eend van ongeveer dezelfde leeftijd, dus die hebben we eerst bij elkaar gezet.

Inmiddels vond ik het te laat om nog meer kuikens uit te broeden dus ben ik op zoek gegaan naar hetzelfde soort waar deze kip en eend bij konden en dat zijn 3 hennetjes uit 2012, 2 hennetjes van 04-2012.
Ik wou graag uit een andere familie een haan om incest te voorkomen en toevallig had een vriend van mijn ouders die veel met kippen fokt nog een mooie haan over.

Inmiddels zitten alle beestjes bij elkaar en hebben we dus nu 6 hennetjes, 1 haan, 1 eend en ons konijn loopt ook bij de kippen.
Mochten jullie het leuk vinden kan ik wel foto's maken van onze ren en kippenhok die mijn paps en ik gemaakt hebben.

Groetjes Marleen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:33

als je het echt wilt weten moet je een wc rolletje in de lengte oprollen zodat er kleine ruimtes ontstaan (even met plakband fixeren ofzo dat het blijft zitten) en dat 1 of 2 nachten in het hok leggen. als er luizen zijn, dan gaan ze daarin kruipen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:13

Hoi Marleen, ja hoor kom maar met de foto's :D
Onze kips gaan vanaf morgen uit logeren :) Wij gaan binnenkort een paar daagjes weg en ze kunnen op een boerderij van kennissen verblijven. Is voor ons wel makkelijker dan een oppas zoeken en ze zitten daar goed en veilig met z'n drietjes. Kan ik ondertussen mooi hok en ren helemaal schoonmaken en evt behandelen tegen de bloedluis. Ben iig wel van plan om er eerst zo'n rolletje in te leggen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:24

Dat is het enige wat een beetje lastig is met kippen: een paar dagen weggaan... Want eitjes rapen wilt iedereen wel, maar om nu een paar dagen kippenpoep te gaan scheppen, dat wil ik mensen (die niets met kippen hebben) niet vragen...

Ik hoop dat als het zover komt dat ik op vakantie ga, dat ze dan naar stal kunnen. Daar wonen al vier hennetjes en hun haantje in een stal (kippenhok staat in een box) en dan hoop ik dat die van mij dan in een andere box mogen verblijven. Is wel even een teruggang van een hele achtertuin naar 12m2 meter, maarja... ik weet het anders ook niet.

Waarom bestaat er ook geen kippenpension!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:06

Dat was idd ook onze overweging Amaris!
Ja, een kippenpension zou wel handig zijn :P

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:25

Sorry ik ben mijn kabeltje kwijt dus kan de foto's niet op de pc zetten -.-

De kuikentjes doen het super! En wat groeien ze al snel zeg..
Ze eten allemaal uit mijn hand en als ik aankom rennen ze gelijk maar me toe incl mama kip (ze heet Momo).
Hebben jullie kippen ook een naam , haha?

Mogen ze eigenlijk paardenmuesli? Ik heb hier nog een zak liggen die ik niet gebruik voor mijn verzorgpaard , omdat ze haar eigen voer heeft.. Maar ik vind het zonde om weg te gooien.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:31

Nou hier worden ze niet tam,de moeder is het al niet. Ach ik vind het niet erg, eindelijk een paar die niet in huis komen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:41

De onze heten Plucky, Hennie en Trix.
Ze zijn net opgehaald, ben meteen gaan schoonmaken en ja er zit dus bloedluis in het hok -:(-
Zag een klein 'klompje' zitten op de stok, ze waren zelfs nog rood. Heb het hele hok doornat gespoten met Finecto, hopen dat het helpt...?

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:49

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:19

Mijn kippen heten Parel en Robijn :)

Wat een leuke & mooie kipjes Hasiinaaa!

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:34

Dankje! Ik vind ze ook super schattig ! Net werd ik weer zowat aangevalt toen ik de tuin in kwam ;0 de kuikentjes durven steeds meer.

Maar mogen ze nou paarden muesli hebben of niet?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:38

Ik zou het niet weten :o

Maar, de KUIKENS vielen je aan?! :')

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:40

Ook , nadat de moeder aanviel hahaha. Niet aanvallen van wegjagen ,maar omdat ze wisten dat ik eten had :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:52

kippen eten alles dus paardenmuesli lijkt me geen probleem. Ik gaf die van mij ook wel eens mensencruesli, was ook een groot succes :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:43

De Witjes durfden naar buiten *\o/*

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:12

+:)+

wat een coole witjes! Leuk man, zijdehoentjes, de broedsheid houdt me een beetje tegen om die aan te schaffen maar ze zijn wel koddig tot en met.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:39

Ik vind die ontplofte kapsels van die zijdehoentjes altijd zó grappig om te zien!
Leuke dames hoor!!! En je hebt er een lekkere ruimte voor volgens mij!

Nou, ik ben gisteren op 'kraamvisite' geweest bij mijn New Hampshires, wat een frummeltjes! Ze zijn dinsdag/woensdag uit het ei gekropen en zitten nu lekker samen met de Noord-Hollandse Blauwe kuikens (als ik het goed onthouden heb) en Wynadotte kuikens samen in een kuikenren.... Zó schattig!!!