Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 22:35

Lekker genieten KimD. Heerlijke momenten zijn dat!

Ik dacht t ook al dat je die bedoelde Lara. Maar toen kwam ik dat eerste linkje ook tegen. Dus t is wel raak zeg...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:50

Hier mijdt ik de teken gebieden in de zomer. Is ook geen probleem dan daar toch teveel drukte qua andere mensen.

Verder hier nooit meer banden. Momenteel af en toe een teek maar zodra we een aantal dagen dichtbij elkaar er zo'n 10 of meer vinden gaat er bravecto in. Meestal is 1x bravecto genoeg voor rest van het jaar en anders doe we nog een x een pipet. 2x per jaar bravecto doe ik sowieso niet en het werkt tot nu toe alle jaren afdoende en dus zeker 6 maanden

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:59

Zelfs met de bravecto had ik prima nog 20 teken per dag :( met seresto maar 1 of 2

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:13

Wat leuk Kiwi, nu zijn het echt hondjes :+ *\o/*

Wat is jullie mening over het hebben van een stamboom bij een risico ras?mij is vertelt dat dat eigenlijk normaal is, maar het valt me op hoeveel honden er geen hebben. Geteste ouders vind ik wel een must eigenlijk, maar ook dat zie je maar weinig..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 23:33

casperzazoe schreef:
Wat leuk Kiwi, nu zijn het echt hondjes :+ *\o/*

Wat is jullie mening over het hebben van een stamboom bij een risico ras?mij is vertelt dat dat eigenlijk normaal is, maar het valt me op hoeveel honden er geen hebben. Geteste ouders vind ik wel een must eigenlijk, maar ook dat zie je maar weinig..

Risico als in die HR ellende? Ik hecht ongeacht ras aan een stamboom. Maar bij HR vind ik de stamboom nog belangrijker. O.a. Vakanties evt maar vooral omdat ik het bij zulke rassen nog net even belangrijker vind dat je die lijnen uit kan pluizen en bij fokkers kan vragen naar de info over die lijnen. Zowel op medisch gebied als gedrag/karakter

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:35

Ik zou nooit een HR hond kopen zonder stamboom. Daar gaat het vaak mis. De meeste fokkers die stamboomloos fokken geven niet heel veel om lijnen en geschiedenis van ouderdieren en gedrag. Daar ontstaan de honden waarover je in het nieuws hoort.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:51

Eens met bovenstaande, en een HR ras zonder stamboom is een risico. Je bent bijna nergens welkom en weet niet wat je in huis hebt.

Ik herhaal mezelf, geteste ouderdieren wilt niet zeggen dat de pup gezond is. Een stamboom is meer dan dat.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:12

Als je bedoelt zoals amstaff? Die zou ik zelf nooit aanschaffen zonder stamboom, dus ook geen kruisingen. Ivm met bv de gedragstest maar ook vanwege vakantie met de hond. Vaak kom je sommige landen niet eens in

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 06:30

Ik ben sowieso voor stambomen. Je kan nog niet alle ziektes testen. Maar een groot aantal wel uit stamboom afleiden om je kansen in te schatten

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:13

KarmaChansy schreef:
Sastaic schreef:
Aah nu worden je wormpjes schattig kiwitje! Nog even en ze krijgen ook praatjes :p
Volgende week ga ik samen met de fokker trainen en 30 maart hebben we onze eerste wedstrijd :):)

Dit najaar gaan we naar Zweden voor een workshop en daarna blijven we een paar dagen hangen om wat van het land te zien. Super veel zin aan :D

leuk! waar in zweden? :D

Seresto gebruik ik ook geen problemen mee, zonder met alleen bravecto is niet te doen. Wij zitten in een hoog risico gebied

edit: oh das jammer dan nynkster snap het wel! dan heb ik verder ook geen tips :+

Het is in skagersholm! Is dat een mooi gebied?

Ik zou met een HR ras ook zeker voor een stamboom van!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:24

Ho oeps sorry, had het verkeerd verwoord (iets met aan 2 dingen tegelijk denken). Ik bedoelde rassen die al niet erg gezond zijn, zoals de Berner Sennen, Pugs enzo.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:30

casperzazoe schreef:
Ho oeps sorry, had het verkeerd verwoord (iets met aan 2 dingen tegelijk denken). Ik bedoelde rassen die al niet erg gezond zijn, zoals de Berner Sennen, Pugs enzo.

Hahahaha, maar ook daar zou ik zeker voor een goede fokker gaan! Met zo'n rassen is er al een groot gezondheidsrisico, dan is het dubbel zo belangrijk dat je weet wat er al speelde bij de familie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 09:00

KimD schreef:
casperzazoe schreef:

Hahahaha, maar ook daar zou ik zeker voor een goede fokker gaan! Met zo'n rassen is er al een groot gezondheidsrisico, dan is het dubbel zo belangrijk dat je weet wat er al speelde bij de familie.

Mee eens!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:37

Ik krijg net te horen dat er weer een dekking is geweest :') Ik snap echt niets van hondendekkingen haha

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:48

xDenies schreef:
Ik krijg net te horen dat er weer een dekking is geweest :') Ik snap echt niets van hondendekkingen haha

Wanneer was de eerste dekking?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:42

KimD schreef:
xDenies schreef:

Wanneer was de eerste dekking?

4 Maart :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:57

kiwiwitje schreef:
KimD schreef:

Mee eens!

Maar fokt een 'goede fokker' altijd met stamboom? Lastige is dus dat wij een herplaatster zoeken, dus zelf een fokker kiezen kan niet (natuurlijk Google ik de fokker wel even). Met geteste ouders ben je ook al een eind toch? Ziektes uitsluiten kan natuurlijk nooit.

Bij onze vorige hond hebben we niet naar zulke dingen gekeken, ik was nog erg jong toen. Hondje opvoeden etc, prima maar op dit gebied ben ik echt een leek :+

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:03

Ik zou bijv echt nooit een auss nemen zonder stamboom. Na een met epileptie kan ik bij een hond met stamboom die lijnen in elk geval mijden. En dat zijn dingen die je stamboomloos gewoon echt niet weet. Op epileptie is ook niet te testen..(Met stamboom weet je het overigens ook niet altijd omdat mensen gewoon glashard liegen maar ik heb veel geleerd van mijn ervaring..)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 12:46

casperzazoe schreef:
Maar fokt een 'goede fokker' altijd met stamboom? Lastige is dus dat wij een herplaatster zoeken, dus zelf een fokker kiezen kan niet (natuurlijk Google ik de fokker wel even). Met geteste ouders ben je ook al een eind toch? Ziektes uitsluiten kan natuurlijk nooit.

Bij onze vorige hond hebben we niet naar zulke dingen gekeken, ik was nog erg jong toen. Hondje opvoeden etc, prima maar op dit gebied ben ik echt een leek :+

Lastig. Ik denk dat ook zonder stamboom er best een overwogen keuze gemaakt kan worden op basis van karakter uiterlijk en de testen. Alleen mis je dan gewoon de generaties daarvoor waar je op de honden terug kan kijken.

Je kan een hoop terug zoeken als je de namen van de voorouders hebt. Mits deze een fatsoenlijke stamboom hebben. Bij Chicka heb ik 2 generaties(moeder en oma) waar niks van te vinden is omdat deze gewoon ''klaasje en pietje'' heten. De generatie daarna heeft wel weer kennelnamen(en de rij er achter ook heeel ver) Ik kan dus nu door die latere generaties wel een hoop terug vinden qua eventuele testen, prestaties en hier en daar wat karakter, of fokkers van die dieren waardoor ik de karakters na kan vragen. Maar zodra zulke hondjes iets mankeren, of er iets uit die lijnen komt, staan forums er bijv vol mee. Ook dat kun je terug vinden.

Zonder stamboom/duidelijke afstamming kun je dat niet verder dan 1 generatie(moeder en vader) en mag hopen dat die op t moment van fokken/dekken gewoon gezond zijn. En vaak zo'n 2/5 jr zijn. Waar een hoop dingen nog niet aan het licht hoeven komen

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:55

Ik heb zelf een rottie met stamboom en een Stafford zonder (vriendlief gekocht voor wij elkaar leerde kennen) liefste Stafford ooit.

Ik vind stamboomloos geen probleem mits verantwoordelijk dus geteste dieren enz.
Kruisen ben ik geen fan van maar ja dat is persoonlijk.

Met stamboom geeft geen garantie ken namelijk stamboom fokkers die meerdere nestjes hebben en pups gewoon wisselen om er meer voor te kunnen vragen. Andere vader dieren registreren ivm inteelt dus ook dat geeft niet altijd zekerheid.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 13:58

candalisa schreef:
Ik heb zelf een rottie met stamboom en een Stafford zonder (vriendlief gekocht voor wij elkaar leerde kennen) liefste Stafford ooit.

Ik vind stamboomloos geen probleem mits verantwoordelijk dus geteste dieren enz.
Kruisen ben ik geen fan van maar ja dat is persoonlijk.

Met stamboom geeft geen garantie ken namelijk stamboom fokkers die meerdere nestjes hebben en pups gewoon wisselen om er meer voor te kunnen vragen. Andere vader dieren registreren ivm inteelt dus ook dat geeft niet altijd zekerheid.

in NL is dit absoluut niet mogelijk. in NL word namelijk van iedere hond DNA afgenomen en getest of de opgegeven ouderdieren de ouders van de pups zijn. En de stamboom word aan die naam + Chipnummer gekoppeld. In het buitenland gebeurd het verhaal wat je verteld wel heel vaak. :j

Maar eerlijk is eerlijk. Met die stafford heb je heel veel geluk gehad. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:30

Poeh, ik zou persoonlijk het risico niet zo snel nemen met een relatief ongezond ras en dan een herplaatser. Ik denk dat als je een herplaatser neemt je de gezondsheidsrisicos enigszins voor lief moet nemen helaas.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:20

Brr wat een zeikweer, Daisy wilde net graag naar buiten, tja we hebben onze eerste hagel en onweer buien ook weer gehad tijdens een wandeling :') :brr:

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:24

xxwienekexx schreef:
Brr wat een zeikweer, Daisy wilde net graag naar buiten, tja we hebben onze eerste hagel en onweer buien ook weer gehad tijdens een wandeling :') :brr:

Echt hondenweer is dit, letterlijk en figuurlijk _O-

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:33

Liesje89 schreef:
xxwienekexx schreef:

Echt hondenweer is dit, letterlijk en figuurlijk _O-

Hahahaha je kan mij nu even opvegen :evaw: +:)+