Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:52

Welkom ninabonanza wat een mooie gerbils

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:06

De Kleine Egyptische puppies verlaten bijna het nest !
Ik hoor ze piepen als een jewelste en de ouders zijn alsmaar druk om elke dag de ingang van de slaapkamer op te hogen zodat de pups er niet uit kunnen... dit gaat dus niet lang meer duren voor ik babies zie rondrennen !

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 01:04

Welkom nina leuke gerries heb je.

Spannend little_gift ben wel benieuwd naar foto's van de kleintjes

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:07

Vandaag een lichter wieltje gehaald (de andere was meer klimtoestel inmiddels :+ ) en Ampère blijft maar rennen, in ieder geval is er iemand blij mee :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:10

Mijn voerbak beweegt :') . Een vriend van mij moest hier bij de dierenwinkel voer halen voor zijn gekko's, die heeft hij sinds gister. Nu heeft hij een paar levende meelwormen bij sunny en snowy in hun voerbak gedaan. Al weten ze nog niet zo goed wat ze ermee moeten. Ze pakken ze beet knabbelen een beetje en laten weer los en lopen weg. En zo weer opnieuw :=

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:15

Leuk :D Ik heb weleens levende sprinkhanen gevoerd. Die moet je trouwens niet loslaten in je bak want de gerbils gaan er niet achteraan :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:17

Ik hou het wel op meelwormen das al eng genoeg :') .

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:35

Van mij krijgen ze alleen gedroogde meelwormen, levende vind ik al eng :')

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:33

Hier sinds van de week ook voor t eerst gedroogde meelwormen gegeven. Moesten ff wennen maar vinden t wel heel lekker

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:24

Hier zijn ze dol op de gedroogde de levende verzie is nog wat vreemd voor ze.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:27

zo de koppeling van mijn laatste mannelijke pupje en half jarige mannelijke opvang gerbil lijkt geslaagd en heb er ook al nieuwe baasjes voor gevonden! nu zoekt alleen nog mijn lilac kleurige vrouwtjes pupje een nieuw baasje

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:05

Fijn stalmilagro dat je voor hun ook een nieuw baasje heb.

Bij mij is iemand die graag een bod uit wilt brengen. Maar ze gaat eerst met de bank praten wat ze kan lenen.

En vanavond komt nog een meid die ook met open huis is geweest. Misschien dat die t ook willen..

Dus wie weet kan ik straks opOek na een groter huis :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:27

HOI!

Ik wil me hier graag melden als (nog niet) gerbil bezittende.

Ik woon op kamers (25m2) en wil graag wat leven in de brouwerij, dus ik dacht in eerste instantie aan een hamster of rat. Maar hamsters leven snachts, en ratten heb ik toch niet echt ruimte voor..

Dus ik dacht aan twee leuke gerbils. Maar ik had een vraagje!

- Zijn gerbils snachts rumoerig? (Slaap meestal van 21:00 - 4:00)
- wat is de minimale afmeting van een hok voor 2 gerbils? (50x30x30 ?)
- Ruiken ze snel?

Groetjes :D

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:10

Gerbils zijn heel de dag door actief, ook 's nachts dus. Je hoort ze maar ik vind het absoluut niet storend. Bij mij staan ze ook op mijn slaapkamer, naast mijn bed.
Ik heb trouwens ook 6 hamsters op mijn slaapkamer en slaap prima :p Gewoon een stil loopwiel kopen :)

Gerbils graven en knagen heel graag. Ik geef dagelijks een lading kartonnen doosjes/wc-rollen om kapot te knagen. Dit maakt niet veel lawaai. Als ze op hout knagen wel, dus dat kan je beter vermijden... Je kan steen en glas gebruiken voor huisjes. Ik heb een bloempot met een hap uit :)
Verder hebben ze véél bodembedekking nodig. Echt minstens 15/20cm zodat ze lekker gangen kunnen graven.

50x30 is echt héél klein... Sommige fokkers houden 60x40 aan als minimummaat maar ook dat is nog super klein. Ik vind 80x40 echt het absolute minimum voor 2 gerbils. Ze moeten ook echt in een aquarium of terrarium gehouden worden. Een plastic kooi of traliekooi knagen ze zich zo uit. Omdat ze zoveel bodembedekking nodig hebben is een aquarium eigenlijk het meest geschikt. De meeste terraria hebben veel te lage deuren waardoor er absoluut niet genoeg bodembedekking in kan.

Ze ruiken helemaal niet snel, ik ruik ze echt nooit. Ze worden amper 1x in de 2/3 maanden uit gekuist en dan is er nog niets vies of ruikend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:01

Thanks voor je reactie! Ik ga dan toch voor een grotere bak! Even kijken of die ik gratis kan krijgen woensdag groot genoeg is. Anders deze aanschaffen:

Afbeelding

Heb me ondertussen flink goed ingelezen :D En wil sowieso twee totaaaaal verschillende met vlekjes haha!

Hebben jullie foto's van jullie verblijf?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:14

Wat leuke, nieuwe gerbilhouders!

Volgens mij hebben wij een vrouwtje die getransformeerd is naar man >;)
Hoe lang dragen gerbils? We hebben 1 die wat dik is :o

Verder gaat het hier goed met de knagers. De zwarte is nog steeds de ADHD gerbil, de grijze is lekker bezig en de licht bruine is net een hamster. Ze verzamelt al het voer wat ze naar het hol brengt! Deze is ook het rustigst eb het meest afwachtendst.

We vinden ze erg leuk!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:28

Ik ga met Najoveh mee wat betreft de tips die gegeven zijn :j mijn twee dames zitten ook in een bak van 80x40x40 en zou ook echt niet kleiner willen. Gerbils zijn best makkelijke dieren om te houden, ze zijn erg blij met veel bodembedekking, hout en karton. Hier zijn ze ook echte papierversnipperaars en elk doosje en lege wc rol gaat de bak in.

Hmm vreemd No_No... hoe lang heb je ze al en hoe lang zitten ze al bij ekaar? Zijn het volwassenen gerbils of pups?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:09

Wij hebben ze op 6-3 gekregen. Volgensmij waren het geen pups want ze zijn niet groter geworden.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:29

Mijn gerbils wonen momenteel in dit 130x40x50 aquarium. Links, in het lage gedeelte liggen ondertussen beukensnippers ipv zaagsel. Ben er heel tevreden mee :)
Afbeelding

Hiervoor woonde ze in een 80x40x45 aquarium. Links op de verdieping stonden voer, water en een zandbak, rechts 20cm rad en ingegraven een bloempot met gat uit. Hier liepen ze nooit in hun rad, terwijl ze in hun nieuwe bak gek zijn op hun 30cm rad :)
Afbeelding

En dit zijn mijn ventjes. Links Flynn en rechts Bowen
Afbeelding

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:55

Wauw wat leuk zo'n grote bak! Gooien ze niet alsnog het zaagsel naar de kant met de beukensnippers? Hier hebben ze namelijk totaal geen moeite met alles de bak uit te graven :+

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:12

Gafe bak zeg.

Ik zit te twijfelen of ik gerbils zou fokken. Vooral ik zometeen een groter huis heb. En dan genoeg kamers heb. Kan ik er 1 gebruiken voor m'n gerbils. Eerst koop ik geen koppel. En daarna ga ik me er meer in verdiepen.

Wil eerst goed geïnformeerd zijn. En hobbymatig wil ik het gaan doen.

Ik las alleen op sommige fokkerssite dat ze hun fokkoppel in bakken van 60x40x40 hebben, is dat niet te klein?

Over koppelen heb ik al ingelezen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:17

Mijne zitten in 60x40x50. Het is echt minimaal, het liefst zou ik groter gaan, maar mijn ouders willen dit niet (en het is hun woonkamer). 60x40x40 is het minimale: kleiner moet je niet gaan, groter is altijd beter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:52

ik ga ook een bak van 60x40x40 aanschaffen. Ik weet dat groter natuurlijk beter is maar dan kan ik het hier echt niet kwijt. Zodra ik groter ga wonen ga ik ook een nieuwe bak aanschaffen!

Hebben jullie ervaring met:

http://www.gerbilshopqueenies.nl/

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:52

Ja, wisselende ervaringen.
Ik bestel liever bij gerbil.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:53

Vertel!

Vind die van queenies mooier namelijk haha