Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:00

Super leuk Soesita! :D Ben benieuwd naar de foto's!
Dat is minder leuk nieuws Dribbel. Heel veel sterkte. :(:)

Hier waren ze vandaag helemaal blij me weer te zien haha. Ze gaan tegenwoordig 's morgens mee naar beneden in een vest, als ik ga ontbijten. Na het ontbijt gaan ze met een snackje weer naar boven. Super gezellig, aangezien mijn broertje altijd al weg is als ik ontbijt en mijn ouders 9 van de 10 keer nog niet wakker zijn... Haha :P

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:12

Ah Dribbel heel veel sterkte meisje! :(:)

Leuk is dat he Jorinda! Dat deed ik met Harley ook altijd, die scharrelde altijd over de bank als ik 's ochtends m'n make-up aan het doen was en aan t ontbijten was. Hapje voor baasje, hapje voor Harley haha :) Is nu wel een beetje stil 's ochtends, al scheelt het me een hoop in tijd. Heb wel goede hoop dat Vita qua karakter wat op Harley lijkt, die doet nu al niks liever dan over me heen lopen en die staat ook echt al te wachten tot ze aandacht krijgt als ik thuis kom :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:41

Moet eerlijk zeggen dat ze hier ook hapjes krijgen :') Verwende krengen zijn het hahaha.
Ja kan me heel goed voorstellen dat het nu stil is 's morgens...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:56

Mogguh! Zeg ik wil graag mijn rats preventief behandelen tegen vlooien. Heb ze vaker nagekeken kan geen beestjes vinden op de kop rug of buik maar ze krabbelen best wel veel en er komt weleens een hondje Van schoonmoeder over de vloer.

Welke pipets kan ik het beste halen en moet ik ze uit elkaar houden daarna zodat ze elkaar niet kunnen wassen..?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:41

Hmmmm denk nog steeds niet dat t vlooien zijn (net weer gecheckt) we hadden 1 vechter in de kooi. Al vanaf 2 maanden liep ie ons te draken (ze zijn de 26e een jaar).

Omdat alle mannen helemaal vol beten zaten en wij ook telkens gebeten werden door de man hebben we besloten afscheid van hem te nemen.

Castratie en dan alleen zitten zou hem geen goed doen.. En zijn broertjes zijn al vaak genoeg de pineut geweest. Die wil ik het niet aandoen met hem in een kleinere kooi te zitten

De wondjes genezen voorspoedig. Op sommige plekken zijn ze kaal door uitgetrokken haren en ze hebben vast jeuk van de korstjes maar die beginnen nu wel weg te gaan.

Door het vele bijten van hun broer zijn ze niet veel in handen geweest (gelokt) en eenmaal in de hand waren en bleven ze onrustig en werden steeds onrustiger. inmiddels zijn ze dat wel en ze zijn zoveel minder gestresst ook in handen dat ik ze goed kan onderzoeken (kon eerst niet) nu blijven ze ook lekker bij me zitten.

Ze hebben gelige vlekken over hun huid en her en der zwarte plekken waar korte haargroei is.

Ben er niet over uit of dit opgedroogd urine is van op elkaar plassen met slapen (ze stinken verder niet eigenlijk) of misschien een schimmel(?)

Heb er foto's van gemaakt. Zit te twijfelen of ik eerst hiero vraag aan degenen die veel ratten hebben of ik me druk maak om niets en ik water moet introduceren voor ik naar een DA ga.

Ze krabbelen wel veel en wassen ook elkaar. Ze zijn met zijn drietjes iig heel gelukkig, stoeien weer en vinden aanraken niet geheel onprettig. Er is rust in de kooi maar je merkt ook dat ze blijer, vrolijker en vooral VRIJer zijn.

Voor ik met pipets ga klooien misschien wel Goed om eerst andere dingen uit te sluiten voor ze huidirritaties (erbij) krijgen.

Ze zitten op hennep, hebben schone oren, schoon neusje, schone ogen (geen bloemkooloortjes oid dus mijten lijken me niet heel voor de hand liggend).

Iemand hier die even mee wil kijken?

Baal er vreselijk van. Voel me een slechte "mama" :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:38

Vlooien komen nauwelijks voor bij ratten. :) Het kan mijt of een andere parasiet zijn. Behandelen met ivomec (anti luchtpijpmijt van Beaphar) kan geen kwaad, dat moet je in de nek druppelen (1 druppel per 100 gram rat) en 2 keer herhalen met een week tussenpoze. Ook de kooi ontsmetten en hangmatjes wassen op 60 graden.

Ben wel benieuwd naar de foto's. :j

Begrijp ik nou goed dat je de bijter (was dat niet dat gevoelige ratje?) hebt laten inslapen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:30

Klopt RP. Ik heb er lang over nagedacht. Castratie lees ik zoveel dingen over, ook mannen die alsnog koekoek blijven.

Hij zou moeten genezen met een vriendje. Alleen zou oneerlijk zijn maar heel eerlijk.. Hij joeg z'n eigen broertjes de hele kooi door. Als ze zich verstopten wachtte hij net zolang tot ze weer tevoorschijn kwamen om ze alsnog te grijpen. Hij lag ook veel apart.

Heeft ook zovaak in onze handen gehangen ook door handschoen heen gebeten, eerst dacht ik dat het door ons kwam. Maar we hoorden wel vaker de kereltjes ineens krijsen en er was er altijd maar 1 die op z'n achterpoten stond met z'n haar recht omhoog. Heb heel lang gedacht dat t gewoon domineren was.. Maar na observatie bleek die ze gewoon uit t niets aan te vallen.

Uiteindelijk de ratten nagekeken.. Ze zaten he-le-maal vol met bijtwonden. Rug/buik/pootjes.. En de enige die geen wondjes had was.... Tijdens het onderzoeken heeft ie drie x in m'n hand gebeten voor ik m überhaupt in handen had terwijl ik de rest zo op kan nemen. Moest hem met vlees lokken in de reisbox want je hand in de kooi steken daagde hem al uit.

Ik snap het niet.. Z'n broertjes zijn hartstikke lief. Ook al z'n broertjes en zusjes zijn lief en gek op aandacht. Ook de fokster snapt er niets van. Hij is het enige jong dat zo agressief/dominant was. Ze denkt dat hij niet goed is geweest.

knaagdierenopvangen zitten vol genoeg, MP is geen optie want zou t aan m'n hart gaan als ie alleen bij n kind komt.. Dus inderdaad, hij is ingeslapen. Heel eerlijk, het leek me het vriendelijkst tegenover het diertje. Heb mijn best gedaan een weloverwogen beslissing te maken. Het was na 9 maanden (en t werd alleen maar erger) mooi geweest.

Wat me wel opvalt is dat de kooi zovaak stil was behalve met etenstijd.. En nu zijn ze de hele dag aan het slijmen en klimmen en doen.. Om vervolgens met z'n drietjes in slaap te vallen.

Zal morgen even de foto's op de pc zetten.

Hoe sneu ik t ook voor het ene kereltje vind.. De anderen lijken zich nu wel een stuk prettiger te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:00

Heftig zeg! Ik vind het persoonlijk jammer dat je het niet geprobeerd hebt met castratie en evt. knuffeltherapie bij iemand, ik zelf gelukkig nog nooit meegemaakt dat het daarna niet goed kwam (ook niet als het zo erg was). Maar ik begrijp ook de beslissing wel, hij heeft in ieder geval rust nu... En fijn dat jullie weer met de andere ratten kunnen omgaan en zij nu ook weer rust hebben. :j

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:59

Meid je hebt het beste gedaan :(:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:30

Hebben jullie weleens meegemaakt dat ze elkaars korsten verwijderen?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:51

Heftig SenZ.. Ik heb geen ervaringen met korsten, dus daar kan ik je niet mee helpen :P

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:25

RedPassion schreef:
Heftig zeg! Ik vind het persoonlijk jammer dat je het niet geprobeerd hebt met castratie en evt. knuffeltherapie bij iemand, ik zelf gelukkig nog nooit meegemaakt dat het daarna niet goed kwam (ook niet als het zo erg was). Maar ik begrijp ook de beslissing wel, hij heeft in ieder geval rust nu... En fijn dat jullie weer met de andere ratten kunnen omgaan en zij nu ook weer rust hebben. :j

Helemaal mee eens!
Begrijp de beslissing ook wel.
Ik had m ook graag hier in knuffeltherapie gehad! Heb een aantal weken geleden een ventje met dezelfde 'klachten' in therapie gekregen en is inmiddels na castratie en knuffeltherapie een veel rustigere en lieve kerel.
Ook niet meegemaakt dat het helemaal niet meer goed kwam.
Wel fijn dat de andere ratten nu zo opgeknapt zijn.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:38

Ik denk dat het al erg genoeg voor dr is dat ze die beslissing heeft moeten maken; de volgende keer zal ze het wellicht anders aanpakken (ik had zelf bijv nog nooit van knuffeltherapie gehoord), maar ik vind deze reacties nu een beetje laag.. Het is toch al erg zat dat ze haar ratje is verloren..

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:05

We zeggen ook niet dat we het stom,raar of gek vinden, of dat ze de beslissing zomaar even genomen heeft.
Ik neem haar ook niks kwalijk.
Alleen dat er andere mogelijkheden zijn en het goed had kunnen komen.
Dan kan ze(of andere in dit topic) daar een volgende keer(als die voorkomt) wat mee doen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:15

Ik snap jullie ook wel, maar ik denk dat wanneer je dit net hebt besloten, het een beetje als mosterd na de maaltijd voelt en dat je je enorm schuldig gaat voelen..

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:32

Ik vindt dit ook niet kunnen,het is een gedane zaak en S_en_Z doet heus niet zomaar diertje inslapen.
Zij kan heus wel een goede keuze maken en haar kende heeft ze heel lang over haar beslising gedaan,dit is gewoon natrappen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:07

Ik zie niets verkeerds. RedPassion en Taartje bedoelen het alleen maar goed, Taartje legt dit nogmaals uit en ik denk dat SenZ (als ze dat nog niet deed) nu wel snapt dat het goed bedoeld is. Saintelette geeft bijvoorbeeld aan dat ze nog nooit van knuffeltherapie heeft gehoord: nu wel. Als RedPassion en Taartje er niets over hadden verteld (want dat is wat ze doen, niets meer en niets minder, ze vertellen er gewoon over), dan was er niets veranderd aan het feit dat Saintelette (en met haar waarschijnlijk nog meer mensen) nog nooit van knuffeltherapie had gehoord. :Y) En dat RedPassion (en ik) zegt dat het een heftige beslissing is, daar zie ik ook niets verkeerds in, want ook dat is wat het is, en ook weer niet meer en niet minder. Het is gewoon een heftige beslissing en niemand probeert hier een ander een schuldgevoel aan te praten. :) Dus als we de vrede in dit topic kunnen bewaren zou dat erg fijn zijn.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:34

Taartje schreef:
We zeggen ook niet dat we het stom,raar of gek vinden, of dat ze de beslissing zomaar even genomen heeft.
Ik neem haar ook niks kwalijk.
Alleen dat er andere mogelijkheden zijn en het goed had kunnen komen.Dan kan ze(of andere in dit topic) daar een volgende keer(als die voorkomt) wat mee doen.

Dit vindt ik dus natrappen en schuldgevoel aanpraten.
SenZ neemt niet zomaar een beslissing,en dit stuit mij tegen de borst omdat iemand achter een pc scherm even verteld dat het goed had kunnen komen zonder het in real life gezien te hebben.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:36

Ach ja, dingen komen op internet wel vaker heel anders over dan dat je ze bedoelt, dus zullen we deze discussie of laten rusten, of via PB verder voeren? :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:52

Wat mij net opvalt is dat mijn ratten altijd heel snel naar mij toe komen gerend als ze zijn gevallen :(:)
Zo net weer, Witje klimt op de verwarming en probeert er vervolgens weer af te komen, hangt half aan een tas en probeert weer omhoog te komen. Ik zag wel dat het mis ging gaan maar als ik naar haar toe zou zijn gerend zou ze schrikken aan alsnog zijn gevallen, dus ik blijf op hoop van zege maar zitten. Natuurlijk lukt het niet dus valt ze (was zo'n 40cm naar beneden). Witje kijkt even om en rent dan met een noodgang naar mij toe, komt 10 seconde bij me zitten en gaat dan weer vrolijk verder :Y)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:14

Jorinda schreef:
Ach ja, dingen komen op internet wel vaker heel anders over dan dat je ze bedoelt, dus zullen we deze discussie of laten rusten, of via PB verder voeren? :)

ik snap niet waarom we via pb verder moeten gaan :?,voel je eigen misschien aangesproken,want ik had het niet over jou.
Ik vindt het natrappen jij niet,prima :)
daarbij hou ik niet via pb's werken maar gewoon zo openbaar,werkt eerlijker vindt ik :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:22

Ik voel me niet aangesproken, maar ik vind dat jij met precies hetzelfde bezig bent tegenover RedPassion en Taartje. ;)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:30

Kaus schreef:
Wat mij net opvalt is dat mijn ratten altijd heel snel naar mij toe komen gerend als ze zijn gevallen :(:)
Zo net weer, Witje klimt op de verwarming en probeert er vervolgens weer af te komen, hangt half aan een tas en probeert weer omhoog te komen. Ik zag wel dat het mis ging gaan maar als ik naar haar toe zou zijn gerend zou ze schrikken aan alsnog zijn gevallen, dus ik blijf op hoop van zege maar zitten. Natuurlijk lukt het niet dus valt ze (was zo'n 40cm naar beneden). Witje kijkt even om en rent dan met een noodgang naar mij toe, komt 10 seconde bij me zitten en gaat dan weer vrolijk verder :Y)

Zo schattig! Dan ben jij hun veilige haven hihi:)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:16

Liesjecryos sorry to say, maar we zien je hier nooit en nu begin je ineens te stoken?
Ik zie hier niks wat op 'natrappen' lijkt, alleen goedbedoelde tips hoe het een volgende keer wellicht anders kan, niet alleen gericht aan S_en_Z, maar zeker ook relevant voor de andere mensen in dit topic.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:17

Vanillia schreef:
Liesjecryos sorry to say, maar we zien je hier nooit en nu begin je ineens te stoken?
Ik zie hier niks wat op 'natrappen' lijkt, alleen goedbedoelde tips hoe het een volgende keer wellicht anders kan, niet alleen gericht aan S_en_Z, maar zeker ook relevant voor de andere mensen in dit topic.

Dit is inderdaad precies zoals ik het bedoelde.
Mocht S_en_Z het wel als natrappen voelen, biedt k uiteraard mn excuses aan maar ik wil puur voorlichten over de mogelijkheden die er zijn.
Op mijn werk(verzorgingshuis) spreken we ook altijd over wat we eventueel anders hadden kunnen doen en geven we elkaar tips, ik vind dat niet meer dan normaal.