De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:14

Wij gaan over 2 weken met onze reuzen kennismaken!

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:17

Hi allemaal! Ik kom hier zo af en toe binnen vallen. Wij zijn helemaal verliefd op Millie
Afbeelding
Het is ons eerste binnen konijn en ik vind het echt ideaal. Niet iedere keer naar buiten in de regen. En lekker veel knuffelen. Millie gaat elke dag uit de kooi. Nu willen wij er een loffelohr of kleur dwerg bij. De fokker zei dat 2 vrouwtjes prima gaat. Terwijl ik zelf meer denk aan een mannetje die we uiteraard laten castreren als het kan. Ik heb ooit wel 2 vrouwtjes bij elkaar gehad, maar dat waren moeder en dochter. En dan nog een vraag. Is mijn kooi groot genoeg voor 2? Het is dus echt alleen als nachthok.

Afbeelding

Ohja, en Millie eet haar hooi niet goed. Brokjes en wortel gaat er zo in, maar hooi blijft liggen

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:29

Wat een schattig ding! <3 En leuke naam ook!

Nooit twee vrouwtjes doen als je de keuze hebt! Gaat vaker fout dan goed. Zeker wanneer ze in de puberteit komen. Gecastreerde ram met voedster is echt de beste combinatie. Voedster ook laten castreren is trouwens geen slecht idee, maar niet per se noodzakelijk.

Ik vind het hok te klein, ook al is het gewoon voor de nacht... Ik zou er zo'n paneelrennetje omheen zetten :j

Qua hooi kan je best even geen of heel weinig brokjes en groenten geven. Dan gaan ze na een tijd vanzelf hooi eten in de meeste gevallen. Hoeveel brokjes geef je nu?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:35

Ik heb loffelohrs en zijn zo leuk <3

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:36

Ik was inderdaad voor een ren aan het kijken. Maar wat is dan handig als ondergrond? https://www.bol.com/nl/nl/p/bunny-natur ... 074677839/ zoiets?
Morgen gaan we voor een vriendje kijken. Een mannetje dan :)

Ze krijgt 's ochtends een handje brokjes en 's avonds. Maar dan gaan we dat maar even minderen. Ik wilde anders iets van kruidenhooi oid halen. Wij wonen heel dichtbij Duitsland en daar hebben ze hooi wat je kan "scheppen". Met allemaal kruiden en dergelijke :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:57

Qua ondergrond kan ik niet echt tips geven, de mijne zitten buiten :)
Leuk dat jullie morgen een vriendje gaan uitzoeken!

Hier krijgen ze een klein handje per konijn per dag. Maar als het goed is vind je per merk ook precies hoeveel gram ze mogen. Ik heb dat in het begin een keer afgewogen en afgemeten in een plastic bekertje, zodat ik een idee had hoeveel ze mochten.
Kruidenhooi is zeker ook het proberen waard! En ik weet niet of je het hooi in een ruif hebt of los op de grond, maar mijne vinden uit een ruif eten niet zo fijn dus hier ligt het voortaan gewoon in een berg op de grond.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:11

Ik had het hooi eerst in zo'n bal en nu ligt het op de grond. Maar beide eet ze niet/nauwelijks.

Het merk voer weet ik niet. Dit is ook zo'n schepvoer uit Duitsland :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:15

Denk dat het algemeen advies 25g per kg konijn per dag is. Dus dat zou je eventueel kunnen aanhouden :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:40

Vanuit de opvang kregen wij als maat mee: eetlepel voer per konijn. Daar komen we met de reuzen niet mee weg, maar als ze brokken goed eet en hooi niet, dan zou ik eerst inderdaad minderen in brokken. Hooi moet hoofddeel van eten zijn wel.

Ze is wel heel leuk. En goed dat je voor een rammetje gaat. Ik heb 2 zussen gehad, maar dat werd echt heibel. :j

En een rennetje eraan zou ook wat mij betreft geen overbodige luxe zijn. Maar ook ik heb ze buiten en geen idee van geschikte ondergrond…

En leuk Urbanus! Ik wil we foto’s zien. :))

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:24

Krijgt ze dan teveel voer? Ze krijgt echt meer dan een eetlepel. En dan ook nog 2x op een dag. Op sommige dagen nog een stukje wortel, daar is ze gek op. Ik ben nu aan het zoeken naar een ren. Maar wil er wel iets voor op de grond leggen dus dat moet ik even uitzoeken.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:54

Als ik in "handen" zou moeten uitdrukken hoeveel brokjes ze hier krijgen zal dat een klein handje per konijn per dag zijn denk ik. Een eetlepel lijkt me weinig, maar zal ook wel afhankelijk zijn van wat je voert.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:42

Wij wegen het af.
Nour is een Hollander van 5 jr, wrs een mix want hij is met z'n 3kg te groot om alleen Hollander te zijn.

Op dierenarts advies krijgt hij 2 x 20 gram brokjes per dag.
Dat is dan 15 gram biks en 5 gram gemengd erdoorheen.
Verder onbeperkt hooi.
Elke dag krijgt hij iets van een blauw besje, klein stukje appel, klein stukje groenten. Iig groen..

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 08:37

Ik geef 20 gram per kilo konijn. Info van internet gehaald, dus niet op advies van de dierenarts o.i.d. Ze eten gezamenlijk uit de bakken dus wat ze daadwerkelijk binnen krijgen weet ik niet per konijn.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:08

Hier krijgen ze ook een handje per konijn 1x per dag. Heb het ooit wel eens afgewogen, maar nu voer ik meer op gevoel. Ze krijgen wel nog 4x per week een koekje. Was eerst 1x per week, maar ze kunnen zo schattig bedelen. :')
Chester krijgt wel meer, maar die krijgt zowel brok als gemengd voer (wat hij nu nog niet goed kan eten). Bij hem meng ik er grasmix of luzerne doorheen, hij eet ook geen hooi.
En geef veel groen van uit de tuin (vooral zomers dan).

Ik heb btw eindelijk voerbakjes gevonden die ik aan het nachthok kon bevestigen! Had ik nog niet laten zien. Meeste bakjes zijn enkel voor aan de tralies, maar deze kon je ook gewoon vastschroeven. Ik had namelijk elke week ondergeplaste bakjes..
Afbeelding
Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:15

Dat zijn mooie bakjes! Mooi stevig zo te zien. Hier gooien er een paar met bakjes

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:26

Ik wil graag konijnenvoer fijnmalen om koekjes mee te maken. Nu las ik op internet dat dit kan met een blender of foodprocessor. Welke is hierbij handig? Want het zijn van die dunne, kleine brokjes. Of ouderwets met een vijzel en stamper?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:10

Vijzel en stamper, of in een zakje met een deegroller

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:51

dalena schreef:
Ik was inderdaad voor een ren aan het kijken. Maar wat is dan handig als ondergrond? https://www.bol.com/nl/nl/p/bunny-natur ... 074677839/ zoiets?

Ze krijgt 's ochtends een handje brokjes en 's avonds. Maar dan gaan we dat maar even minderen. Ik wilde anders iets van kruidenhooi oid halen. Wij wonen heel dichtbij Duitsland en daar hebben ze hooi wat je kan "scheppen". Met allemaal kruiden en dergelijke :)

Met een ondergrond zou ik er ook rekening mee houden dat er veel zaagsel/bedding etc. op terecht komt. Vaak als ze uit hun hok op het kleed springen etc. Ik had zo'n fleecekleed voor een logeerkonijn en werd gek van al die zaagsel/hooitjes die ik onmogelijk uit het kleed kreeg. :'). Als je konijn goed zindelijk is zou ik me ook niet heel erg zorgen maken om het plassen in de ren. :) Mijn ervaring is dat veel konijnen dat wel netjes in hun hok blijven doen, op het vertrouwde plekje.

Hoe is het gegaan bij het kijken naar een vriendje? :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:47

dalena schreef:

Als ze zindelijk zijn en op laminaat kunnen lopen is er geen bijzondere ondergrond nodig hoor! Bij een vloerkleed oid kunnen ze er aan gaan knagen en daar word je ook niet blij van ;)

Wat hooi betreft verschilt het bij ons heel erg afhankelijk van het merk, type enz. Ze lusten vooral langstengelig hooi voor paarden / erfdieren, van kleinverpakt spul maar 1 merk (barni zo uit mijn hoofd, vierkante pakjes met kruiden). Standaard dierenwinkel hooi laten ze liggen, verwende rotbeesten dat ze zijn :Y)

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:02

Sellyxx schreef:
dalena schreef:

Met een ondergrond zou ik er ook rekening mee houden dat er veel zaagsel/bedding etc. op terecht komt. Vaak als ze uit hun hok op het kleed springen etc. Ik had zo'n fleecekleed voor een logeerkonijn en werd gek van al die zaagsel/hooitjes die ik onmogelijk uit het kleed kreeg. :'). Als je konijn goed zindelijk is zou ik me ook niet heel erg zorgen maken om het plassen in de ren. :) Mijn ervaring is dat veel konijnen dat wel netjes in hun hok blijven doen, op het vertrouwde plekje.

Hoe is het gegaan bij het kijken naar een vriendje? :)

Millie staat op korrels. Dus gelukkig geen zaagsel wat je er niet uit krijgt. Snap dat je daar gek van wordt :')

Kijken voor vriendje ging helaas niet door. Ik hoop morgen te gaan, maar fokker reageert niet. Hij reageert sowieso heel slecht, helaas. Verder wel een leuk persoon, maar heeft het druk, haha. Ze hebben daar paarden,koeien,konijnen,katten en weet ik veel wat allemaal

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:52

Oh ja met korrels heb je inderdaad geen last van losse zaagselpluizen :D Maar ik had wel ook op meerdere plekken dat ik hooi aanbood om het hooi eten zo veel mogelijk te stimuleren en ook dat gaf wel wat lastig afneembaar troep :') Maargoed dat is vooral zelf ontdekken :) ik kan me wel voorstellen dat je iets wil voor grip. Dit logeerkonijn liep inderdaad niet zo lekker op het laminaat daar gleed ze teveel op weg.

Vervelend dat zo'n fokker niet gelijk reageert. Kan inderdaad 'gewoon' de drukte zijn, maar dan loopt het toch niet helemaal soepel voor je idee. Hopelijk kun je alsnog gaan en komt er wat uit! :)

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:33

We zijn net voor een vriendje gaan kijken! Ons oog viel op een loffelohr rammetje die best veel op Millie lijkt!
Afbeelding

Alleen weet ik niet goed wat handig is. We hadden ze heel even bijelkaar gezet in Millies transportbox omdat er verder geen ruimte was om ze ergens anders bij elkaar te zetten. Al vrij snel ging het niet goed en hebben we ze weggepakt. Daarna nog aan elkaar laten snuffelen terwijl we ze vast hadden. Dit ging wel goed. Ik wil niet straks zitten met 2 konijnen die niet bijelkaar kunnen maar ik snap dat ze langzaam moeten wennen op een neutrale plek. Of was dit al een teken dat het niet goed gaat?

Ik heb weinig ervaring met koppelen. Nibbit en Buddha hebben nooit gevochten en het ging altijd super tussen die 2

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:39

Zo'n schattige nijn! <3

Ik ben geen expert in koppelen, maar mijn eerste gedacht is dat de transportbox ook al "opgeëist" is door Millie aangezien haar geurtje er al aan zit. Denk niet dat dit meteen al betekent dat ze niet samen kunnen. Je moet eigenlijk een ruimte hebben waar beide nog nooit geweest zijn, of tenminste waar je alle geurtjes kan wegpoetsen. En als het je echt niet lukt of je hebt geen ruimte kan je ze nog altijd op koppelvakantie sturen.

Edit: En ze moeten ook plekjes hebben waar ze zich kunnen terugtrekken om elkaar even uit de weg te gaan, een kartonnen doos bv. In een kleine transportbox kunnen ze elkaar niet ontlopen en lijkt me ook heel overweldigend voor ze om opeens met een onbekend konijn in zo'n kleine ruimte opgesloten te worden.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:46

Koppelvakantie. Wat een goed idee! Toevallig doet een opvang dat waar we Buddha vandaan hebben.
Bedankt voor de tip! :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:56

Ah wat een leukerd!
Als een transportbox is wat ik denk dat het is, dan is het denk ik geen goede plek geweest voor een eerste kennismaking. Zoals MoppieFilou ook al zegt, moeten de konijnen meerdere plekken hebben waar ze zich terug kunnen trekken/verstoppen zodat ze niet constant verplicht met elkaar hoeven te zijn. Een transportbox, zoals ik die voor ogen heb, is veel te klein om te koppelen.

Hoe oud is je nieuwe konijn? En is hij gecastreerd? Volgens mij kunnen ze ook nog te jong zijn om te koppelen, ik dacht 3 of 4 maand dat dat ideaal is?