Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:55

leuk zeg zoveel sneeuw in Nederland! :D alles lag plat zeker :')?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:31

KarmaChansy schreef:
leuk zeg zoveel sneeuw in Nederland! :D alles lag plat zeker :')?


Jep! :Y)

Jorinda

Berichten: 13474
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:43

Leuke foto’s allemaal!

Myca

Berichten: 6269
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:25

Afbeelding
Ik heb ook een adoptie hond, uit Lefkas/Griekenland.
Ze is nu 2 jaar, super leuk beestje, we zijn er erg blij mee.
Ze was ontzettend angstig in het begin, een held zal het niet worden, maar ze heeft al heel wat overwonnen.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:50

Klinkt alsof je helemaal compleet bent Emily!
En een bench zou ik bekijken of het nodig is als je de hond hebt. Tara was echt als de dood voor de bench, gelukkig was het bij haar ook helemaal niet nodig.
Gocha ging is nogal een sloper geweest de eerste 1,5 jaar, dus voor op o.a. vakantie was ik wel blij met een bench :')

Mooie foto's allemaal!

Tara heeft ook genoten van onze (korte) wandeling in de sneeuw vandaag <3
Afbeelding


Tara heeft begin oktoker haar nagel (van haar buitenste teen linksvoor) eraf gebeten, waardoor ze zo'n 3/4 maand met een ontstoken teen heeft rond gelopen. Ondanks verschillende antibiotica kuren ging de ontsteking niet weg, dus was een amputatie onze enige optie.
Echter bleek bij het consult voor de amputatie dat het binnenste stukje nagel wat was blijven zitten, geen nagel was maar haar derde kootje wat uitstak. Zowel onze dierenarts, trimmer als second opinion da hadden dat niet eerder gezien. Het kootje was aan het afsterven en door het lichaam verstoten, doordat het naar buiten geduwt werd bleef het dus ontsteken. Nu hebben ze begin januari dit kootje dus weggehaald en de wond gespoeld en is Tara eindelijk aan de betere hand.

Ze heeft geen conditie doordat ze 4 maanden lang een tuinleven heeft gehad, aangezien lopen pijnlijk was en de wond weer deed bloeden.

Drie kwartier in de diepe sneeuw was dus al meer als genoeg voor haar, maar ze heeft wel genoten gelukkig :D

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:44

Mijn pups vinden de sneeuw ook fantastisch.
George: witte hond en ingepakt
Dex vind het lekkerder zonder jas :+
Afbeelding

Afbeelding

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:57

Wat een leuke honden komen er voorbij! :D

Heftig _classic, dat is niet niks. Ze ziet er wel lief uit zo in de sneeuw.

Nog een tip voor de geïnteresseerden: voor de online cursus 'Goed op weg met je buitenlandse hond!' van Nina van Tilbeurgh krijg je tot 14 februari 0:00 20% korting met de code LOVE! Ik heb hem zelf nog niet aangeschaft, maar overweeg het wel sterk.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:34

Wow classic, dat moet een pijnlijke aangelegenheid zijn geweest voor het arme beessie!!

Prachtig, die sneeuw plaatjes met de hondjes. Ik ben stiekem wel een beetje blij dat we nog een week moeten wachten. Denk wel dat het een mega shock voor die beestjes is om van +20 in deze temperaturen aan te komen. :brr:

Wij gaan wel een bench zetten, maar ik kan er eentje lenen. Dus mocht het niks zijn, kan hij altijd nog terug. En is het wel wat, dan zien we het dan wel weer. :))

Die cursus van Nina heb ik ook. Tot nu toe echt een aanrader hoor. Van het weekend wil ik er even voor gaan zitten om hem af te maken.

Volgende week komt ons moppie eindelijk naar Nederland. Hebben de mail al gehad met het hoe en wat en zitten ook al in een groepsapp. Wordt echt heel reeel zo. Heb er zoveel zin in! <3

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:41

Spannend Arzil! Lijkt me ook wel handig zo'n groepsapp. Is dat dan met mensen die tegelijkertijd van dezelfde stichting een hond adopteren?

Ben benieuwd wat je van de cursus vindt als je hem hebt afgemaakt!

Hier duurt het nog wel wat maanden (eerst maar eens verhuizen), maar ik kijk elke dag op Verhuisdieren. :))

emilyslaluna

Berichten: 3814
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:13

Ik heb de cursus toch maar besteld! Bedankt voor het delen van de code. :D
Hoe snel hebben jullie het binnen gekregen?

emilyslaluna

Berichten: 3814
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:53

Wie heeft de cursus al helemaal af? Mijn vriend en ik hebben vanavond de intro t/m module 2 gedaan. Mijn eerste indruk is dat we al best veel dingen hebben gelezen waar wij zelf gelukkig al over nagedacht hadden. Dus dat is wel fijn. Maar tegelijkertijd zijn er ook dingen waar we ofwel niet over nagedacht hadden, of waar we juist een verkeerd idee over hadden. In zulke gevallen is het toch wel lichtjes confronterend maar ook wel heel goed dat we er nu vanaf weten voordat de hond er is. :j

Één ding bijvoorbeeld is het advies om de eerste weken helemaal niet te gaan wandelen. Wij hadden gedacht om het de eerste week rustig te houden, dus enkel de deur uit voor de behoefte en weer terug naar binnen. En dan rustig aan opbouwen. Maar de cursus zegt dat het echt te veel prikkels zou geven. Als buiten de deur te veel is dan desnoods je hond binnen de behoeftes laten doen. Dit laatste is toch iets waar wij niet echt mee eens zijn. Een ongelukje is natuurlijk prima, maar expres je hond binnen zijn behoeftes laten doen vinden wij een beetje ver gaan. Hoe hebben jullie dit aangepakt? :o

Nog één aspect is het doen van oefeningen, vb. leren zitten, oefenen met auto rijden, etc. Onze bemiddelaar zegt dat je gewoon moet gaan trainen, lekker positirf. En met korte stukjes rijden naar een leuk park oid zodat het een positieve ervaring wordt. Maar op basis van de cursus heb ik het gevoel dat we de hond de eerste 3-6 maanden met rust moeten laten voor we echt de deur uit kunnen. Wat denken jullie?

Verder zijn er echt veel dingen die we positief geleerd hebben. Bijvoorbeeld dat je juist de eerste tijd samen met de hond moet slapen. Wij dachten dat zoiets juist verlatingsangst zou geven en waren dus van plan om wel gescheiden te slapen. Nu weten we dat het toch beter is om erbij te slapen of de hond toegang te geven tot de slaapkamer. Toch wel handig om zulke dingen te weten mbv de cursus. :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:58

Ik hoor van sommige trainers hetzelfde en heb dat niet gedaan. Toby is gewoon mee naar buiten gegaan gelijk. Maar hij was niet extreem angstig. En ik denk dat daar wel een verschil zit tussen diverse honden. Bij een paniekerige hond, zou ik de tuin verkiezen boven wandelen tot de hond jullie kent. Bij een hond die niet angstig is, kun je na een paar dagen, liefst wel dubbel aangelijnd, best kleine rondjes gaan wandelen denk ik. Zo heeft iedereen die ik ken met (bij ons m.n. Spaanse en Portugese honden) het gedaan. Zelfde met autorijden: gewoon gedaan vanaf het begin. Toby is zelfs (maar nogmaals: niet extreem angstig) vrijwel direct mee gegaan naar stal en vanaf dag één naar mijn ouders. Sommige dingen waren essentieel voor mij, en die heb ik, net als ik bij een pup zou doen rechtstreeks vd fokker, zo vlot mogelijk wél gedaan.
Maar daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Belangrijkste in mijn ogen: kijk naar het individu. Als jij een angstige hond hebt, zul je langzamer moeten gaan dan wanneer jouw hond veel onbevangener is. Sterker nog: Toby kan ik meenemen naar lifestyle beurzen en grote wedstrijden en die vindt het prachtig - die ging de eerste keer mee toen ik hem net een paar maanden had. De hond van mijn ouders en mijn vorige hond, beiden rechtstreeks van fokkers, doe/deed ik daarmee echt geen plezier. De hond van mijn tante, eveneens uit Portugal, zou dat overigens doodeng vinden, zoveel mensen. Die van mijn andere tante uit Spanje vindt het dan weer prachtig om mee te mogen. Allemaal adoptiehondjes, allemaal bij ons gekomen voordat ze een jaar oud waren, maar niet als jonge pup (Toby was 7 maanden, de andere Portugees 9 maanden en de Spanjaard 5 maanden (ongeveer allemaal)).
Bij sommige dingen moet je eerst denken 'is het veilig' en daarna 'denk ik dat mijn hond het aan kan'. Niet één hond is hetzelfde.

emilyslaluna

Berichten: 3814
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:32

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Wat jij schrijft is precies hoe wij er ook over nadachten. Gewoon zonder verwachtingen erin gaan en kijken naar de hond. Maar wat mij door de cursus vooral afschrikt is de stressemmer. Dus blijkbaar gaat het bij heel veel honden in het begin super goed. Je kan vanalles met de hond doen. En dan opeens na 6 maanden loopt de emmer over en gaat het mis.
Hoe weet je nu of de hond het daadwerkelijk goed doet of dat de hond alles maar over zich laat komen doordat die al overprikkeld is?

Onze hond komt zaterdag. Dus we hebben haar nog niet. Maar op filmpjes lijkt ze erg ontspannen. Zeker in vergelijking met andere honden op de achtergrond of andere filmpjes. Je ziet een groot verschil tussen de echt angstige honden en die van ons. Wat als ze al snel prima buiten de behoeftes doet, lekker kwispelt en wil spelen. Buiten lekker mee wandelt. Hoe weet je dan of het positief of toch stress is? Moet je dan kijken naar de stress signalen? Dus wanneer die afwezig blijven dan betekent het dat de hond het ook echt goed doet?

Mijn vriend en ik hebben over van alles nagedacht voor we aan de adoptie zijn begonnen. We hadden ook besproken hoe we bepaalde dingen zouden aanpakken. Deze ook door gecommuniceerd met de bemiddelaarster. Zij vond onze inzichten heel goed. Ze heeft zelf 6 honden, ook veel buitenlandse en vertelde haar ervaringen. Maar nu ben ik opeens bang dat we het toch volgens de cursus fout zullen doen. Moet ik het gewoon met nuances lezen? Ik wil het zien als een manier om allerlei 'tools' in je zak te hebben die mogelijk bruikbaar kunnen zijn. En dan per situatie kan je kijken welke tool je nodig hebt of niet. Is dat een goede instelling?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:49

Ik denk dat genuanceerd lezen altijd de goede manier is. Ik heb zelf best wat inzicht door ervaring en opleiding in hoe dieren leren en hoe zo'n stressemmer werkt. Maar dan nog: slow and steady wins the race, maar als je stilstaat, en dus geen prikkels toevoegt, leren ze niet bij. Je wil niet 'over treshold' gaan trainen, maar ook niet altijd onder de prikkelgrens blijven. In het begin zijn dat kleine prikkels, en merk je met het verstrijken van de weken dat het goed gaat, kun je prikkels toevoegen. En dan voeg je rustdagen toe tussendoor, waarin ze eea kunnen verwerken. En die prikkelgrens is dus per individu verschillend. Dát moet je wel kunnen/ leren lezen.
Vergeet niet dat veel trainers de excessen krijgen, en veel bemiddelaars het gemiddelde zien. Trainers zullen er dus meer zwart-wit inzitten vaak.

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:18

Ik zou er de tools uithalen die bij jullie passen en dat combineren met je eigen inzichten (wat je ook hebt besproken met de stichting). Ik ben me ook aan het inlezen (ik heb deze cursus (nog) niet gedaan) en ik heb verschillende boeken liggen die ook verschillende theorieën aanhangen. Uit alles kan ik wel wat halen. Het is denk ik goed om kennis te hebben, maar dat betekend imo niet dat je alles volgens het boekje moet doen. Wat Skippy01 ook zegt, alle honden zijn anders, het is gewoon maatwerk. Een hele angstige hond vergt waarschijnlijk een andere aanpak dan een hond die dat niet is. Kijk gewoon goed naar je hond en leer elkaar kennen, gebruik je gezonde verstand en met alle kennis in je achterhoofd gaat het dan vast helemaal goed komen!

Spannend zaterdag al! *\o/*

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:52

Succes zaterdag Emily! Ik denk dat je gewoon goed naar de hond moet kijken, wat goed voor haar is. Elke hond is weer verschillend.

Tara was wel aardig wat gewend en kan veel hebben. Gocha is lichtelijk wat autistisch en in het begin heel bang. Met haar hebben we dus ook alleen de eerste 2 maand hetzelfde rondje door het dorp en bos gedaan.
Na die 2 maand ging ze met ons mee kamperen voor 2 weken op Terschelling. Nieuwe omgeving, elke dag een andere wandeling en niet dr veilige bedje van thuis, maar slapen op een deken in de tent. En dat is heel goed gegaan :)

Voor de mensen die de cursus hebben, is ook iets voor mensen die al jaren een buitenlandse hond hebben?
Wellicht kan ik er nog wel het e.e.a. aan tools / informatie halen. Maar ik zou het zonde geld vinden als ik er weinig aan heb haha

emilyslaluna

Berichten: 3814
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:28

Dankjewel allemaal voor jullie input! Het is fijn om te lezen dat anderen hetzelfde denken als ikzelf. Ik ga gewoon lekker samen met mijn vriend de cursus afmaken en eruit halen wat we nodig hebben. En dan nog aftellen tot ze er is! Nog 6 dagen! *\o/*

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:34

Spannend! *\o/* :):)

Lukasje
Berichten: 11447
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:37

Goh, ik denk dat je zo’n cursus moet bekijken als het aangereikt krijgen van inzichten die mss anders zijn dan de jouwe, maar niet als per se dé leidraad van hoe het moet.

Zoals reeds gezegd is elke hond anders. Luister gewoon naar je gevoel.
Om stresssignalen van je hond beter te leren begrijpen zou ik het boek van Tarid Rugaas aanraden. Geen opvoedboek, maar ze leert je te zien hoe een hond aangeeft dat hij stress heeft. Vaak erg subtiele signalen die door velen dan nog een keer totaal verkeerd geïnterpreteerd worden.

Verder is voor elke hond rust erg belangrijk en ook een bepaalde structuur brengt rust.

Het komt wel goed !

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:58

Dat boek(je) heb ik hier ook liggen, heel interessant en leerzaam!

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:28

Ik vind die cursus niet echt goed klinken zo.

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wie nog meer een hond geadopteerd uit het buitenland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:09

Ik heb de cursus niet gedaan, maar volg haar wel op social media.
Zoals veel mensen al zeggen zou ik eruit halen wat werkt voor jullie.
Het is wel een goede eye-opener dat je met buitenlandse honden echt de tijd voor dingen moet nemen, maar mijns inziens gaat zij wel van het "slechtste" scenario uit. Dat maakt het niet slecht, maar in mijn ogen soms wat overdreven.

Maargoed er zijn gewoon dingen die langer duren soms. Zo plaste onze hond pas na een maand buiten de tuin en deed ze er 1,5 maand over om buiten te poepen. Dit doet/deed ze altijd op hetzelfde veilige veldje om de hoek.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:58

Ik heb de cursus nu ook globaal doorgenomen en ga hem nu nogmaals doen en maak aantekeningen erbij voor mezelf.
Dat stukje in huis of in de tuin behoefte doen vind ik echt wel een dingetje. In huis staat me echt zwaar tegen. En qua tuin, tjah... Wij hebben een echte 'tegeltuinen-tuin'. En het groen wat er staat is kunstgras. Vind het echt een ding om hem daar zijn behoefte te laten doen.

Dus je kunt wel de stukjes uit die cursus pakken die werken voor ons, maar in huis en in de tuin is echt een no-go in mijn ogen. Ik heb hier ook nog 2 jonge kinderen rondlopen. Maar als dat betekent dat ik daarmee de stress emmer over laat lopen..?

Ik merk dat de cursus me erg onzeker maakt en dat vind ik niet bepaald chill.

Maargoed, het zorgt gelukkig niet voor dat ik minder zin in zaterdag heb. :D Ik heb begrepen dat er in totaal 40 honden meegaan van 3 verschillende stichtingen en dat er voor mijn stop nog 2 stops zijn, 1 in Belgie en nog 1 in Nederland. En dan mag hij beentjes strekken en dan vervolgens weer ruim 1,5 uur terug in de auto naar het zuiden. Laten we in ieder geval maar hopen dat het snel zaterdagavond is. :z

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:05

Arzil schreef:
Ik heb de cursus nu ook globaal doorgenomen en ga hem nu nogmaals doen en maak aantekeningen erbij voor mezelf.
Dat stukje in huis of in de tuin behoefte doen vind ik echt wel een dingetje. In huis staat me echt zwaar tegen. En qua tuin, tjah... Wij hebben een echte 'tegeltuinen-tuin'. En het groen wat er staat is kunstgras. Vind het echt een ding om hem daar zijn behoefte te laten doen.

Dus je kunt wel de stukjes uit die cursus pakken die werken voor ons, maar in huis en in de tuin is echt een no-go in mijn ogen. Ik heb hier ook nog 2 jonge kinderen rondlopen. Maar als dat betekent dat ik daarmee de stress emmer over laat lopen..?

Ik merk dat de cursus me erg onzeker maakt en dat vind ik niet bepaald chill.

Maargoed, het zorgt gelukkig niet voor dat ik minder zin in zaterdag heb. :D Ik heb begrepen dat er in totaal 40 honden meegaan van 3 verschillende stichtingen en dat er voor mijn stop nog 2 stops zijn, 1 in Belgie en nog 1 in Nederland. En dan mag hij beentjes strekken en dan vervolgens weer ruim 1,5 uur terug in de auto naar het zuiden. Laten we in ieder geval maar hopen dat het snel zaterdagavond is. :z


Spannend! Heb je een foto? Of eentje waardoor jij dacht dit is hem? Of zocht je iets heel specifieks?

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:14

Afbeelding

We hadden er 2 op het oog. De oorspronkelijke foto waarop we waren gevallen stond op de site en die zijn er nu vanaf omdat hij natuurlijk naar Nederland komt. Maar ik ben voornamelijk op zn koppie gevallen. <3
En verder was belangrijkste eis goed met kinderen en we willen er ‘later’ graag mee gaan hardlopen. Met behulp van de bemiddelaarster was dit de beste match.