Wat een mooie kipjes allemaal! Annie, Bep en Connie zijn ook super schattig Ik vroeg het me laatst inderdaad ook juist af, over het legnest Mijn chickies zijn weer gestopt met leggen, blijkbaar te koud?? Als er een warme dag tussendoor is, ligt er wel weer keurig een ei. Vorige week zei ik heel enthousiast tegen mijn vriend dat we geen eieren meer hoeven te kopen voorlopig, maar helaas toch weer een pakje moeten kopen
Even een vraag: weet iemand een middel om de schalen van de eieren wat steviger te krijgen? Natuurlijk is daar kalk voor nodig. Maar mijn kippen krijgen grit eten dit ook, maar er blijft altijd wel liggen. Verder krijgen ze legkorrel, graan, etensresten van tafel, brood, sla, andijvie. De schalen gaan vaak stuk of er verschijnen wat barstjes bij het koken. Dit heb ik nog nooit bij de krieltjes gehad, maar nu wel bij mijn americanrocks.
Grit in de zin van steentjes, denk ik....ik begin nu te twijfelen Ik ga straks kijken wat er op de zak staat. Dat van de eierschalen kan ik nog doen, als het geplet is herkennen ze het inderdaad vast niet meer en gaan ze niet zelf aan hun versgelegde eitje beginnen.
Idd gemalen schil of calciumtabletje in het drinkwater doen. Works like a charm! De eieren kunnen ook in de koelkast bewaard worden, voordat je ze onder een broedse kip schuift. Heb ik eens gedaan en er kwamen nog kuikens uit ook!
Ik kook de eieren doorgaans in een eierkoker. En anders doe ik ze direct in het koude water en dan de pan op het vuur. Ik heb trouwens gritsteentjes, lekker slim. Calcium tablet en karnemelk is ook te proberen waard. Dank jullie wel
Calciumtablet is ook een goed idee ja Er zijn ook mensen die een bruistablet met vitamines in het drinkwater doen tijdens de rui en bij intensieve leg, gewoon voor mensen Maar er zijn ook wel druppels speciaal voor vogels/kippen
Vuuneon: wordt een oude kip eigenlijk ook nog broeds?
Ik heb die zakken met steentjes en die strooi ik in de ren... Ze adviseren geen gemalen eierschalen te gebruiken omdat sommige kippensoorten dan hun eigen eieren kapot gaan pikken.
Amaris
Geplaatst: 24-03-15 17:41
Naaahhh daar geloof ik helemaal niks van. Kippen zijn op zn tijd best pienter maar dat ze zo slim zijn dat ze gemalen eierschaal linken aan hun gelegde ei dat gaat er hier niet in.
Zelfs met een kapotgeprakt gekookt ei heb ik nooit last gehad van kapotgepikte eieren. Dat herkennen ze niet meer.
Die steentjes zijn dus voor de maagfunctie, het malen, maar doen niets voor calcium.
Ik heb die van mij nog niet zien vliegen, maar het zijn wel slanke levendige kippen, zou me niet verbazen. Mijn haan vliegt zo op de staldeur van 1.20, daat zit ie op stok Hoe hoog maak je de ren? Ik denk 2 meter ofzo? Als ze overdag los scharrelen is de behoefte tot uitbreken er misschien ook niet zo. Kortwieken en leeuwieken wordt wel verboden trouwens
Ren overdekken is meer voor roofvogels ed buiten te houden
Ren heb ik overdekt om de rest buiten te houden, niet zozeer om de kip binnen te houden. Kortwieken is niet mijn ding, ik heb liever dat ze nog wat fatsoenlijk kunnen fladderen.
Ren overdekken is niet minder nodig als je de kippen op sluit in een nacht hok elke nacht; anders kunnen ze een smakelijk hapje worden voor bv marters.