Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 12:57

Wat leuk zeg moonsparkle! Nu kan het aftellen echt beginnen :D

Je lijstje ziet er al goed uit! Heel toevallig heb ik gister voor het eerst een likmat gegeven, en voor Charley vond ik het echt ideaal! Ik had hem in de vriezer gelegd en hij is er wel 20 minuten mee bezig geweest! Ook ideaal met de hitte. Ik heb zo een van een soort van rubber (?), maar die krijgt hij gelukkig echt niet kapot. Zelfs als hij hem al leeg heeft dan gaat hij niet stuk als hij er nog wat op kauwt.

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 12:58

Ik geef liever een kong of sodapup can als vermaak als je weggaat. Die slopen ze minder makkelijk dan een likmat. Want een pup krijgt zo stukken van een likmat af. Die krijgen ze hier dan ook nooit zonder toezicht(ook volwassen niet)
Qua kauwsnacks voor pups kan veel afhankelijk van wat ze gewend zijn, formaat en hoe oud ze zijn. Om daar niet teveel t topic in te vervuilen(gezien mijn onderschrift ;) ) kan dat t beste per pb denk ik. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 13:00

Ik dacht dacht je kunt net zo goed een ijsblokjesvorm of zo'n ding voor kinderen waarbij je die bolletjes indrukt maar misschien zijn die wel minder sterk dan een officiële likmat.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 13:12

Leuk moonsparkle, aftellen :D

Ik zou ook altijd een bench aanschaffen en ze daaraan laten wennen. Dat vind ik persoonlijk wel altijd iets dat ze geleerd moeten hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 13:39

Drico schreef:
Leuk moonsparkle, aftellen :D

Ik zou ook altijd een bench aanschaffen en ze daaraan laten wennen. Dat vind ik persoonlijk wel altijd iets dat ze geleerd moeten hebben.

Bench hebben we nog ;)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 14:27

Larissajulia schreef:
Wat leuk zeg moonsparkle! Nu kan het aftellen echt beginnen :D

Je lijstje ziet er al goed uit! Heel toevallig heb ik gister voor het eerst een likmat gegeven, en voor Charley vond ik het echt ideaal! Ik had hem in de vriezer gelegd en hij is er wel 20 minuten mee bezig geweest! Ook ideaal met de hitte. Ik heb zo een van een soort van rubber (?), maar die krijgt hij gelukkig echt niet kapot. Zelfs als hij hem al leeg heeft dan gaat hij niet stuk als hij er nog wat op kauwt.

Wat smeer je zoal op de likmat?
Ik heb ze hier ook liggen, maar eigenlijk nog niet gebruikt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 14:42

Wat niet. Yoghurt met fruit. Kvv. Fatsoenlijk blikvoer groenteprutjes. Aangevuld met snackjes.
Kijk eens op de fb groep ditch the bowl

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 14:55

Leuk Moonsprakle, een pup!

Hier wordt de pup over 2 weken een 2e hond, dus had nog veel.

Ik heb nu klaarliggen:
- kennel + deken
- mandje
- halsband en tuigje
- lijn
- lamskophuid
- likmat
- puppybrok
- gestoomd vlees
- kong
- speeltjes
- buggy
- ingeschreven bij puppycursus

Ontwormen en vlooi/teek spul moet ik me inlezen

Onze volwassen hond wordt alleen ontwormt indien nodig, doe wel ontlastingonderzoek. En normaal 1 week voor we naar het buitenland gaan advantix, de rest van jaar heeft een kralenketting en spray van Keetjes. Maar ivm puppywormen ect ga ik nu een poosje beide preventief ontwormen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 15:34

Bo_Y schreef:

Ik heb nu klaarliggen:
- kennel + deken
- mandje
- halsband en tuigje
- lijn
- lamskophuid
- likmat
- puppybrok
- gestoomd vlees
- kong
- speeltjes
- buggy

Onze volwassen hond wordt alleen ontwormt indien nodig, doe wel ontlastingonderzoek. En normaal 1 week voor we naar het buitenland gaan advantix, de rest van jaar heeft een kralenketting en spray van Keetjes. Maar ivm puppywormen ect ga ik nu een poosje beide preventief ontwormen.

Preventief ontwormen bestaat niet. Je kan prima bij je pup een ontlasting onderzoek doen. Puppywormen bestaan ook niet. Een pup is, ivm nog opbouwende weerstand wel vatbaarder voor wormen. Dus op of net voor de reguliere ontworm momenten een ontlasting onderzoekje doen volstaat. :) zou zeker geen onnodige ontworming erin stoppen zeker niet als je dat bij je volwassen hond ook niet doet.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 15:47

kiwiwitje schreef:
Bo_Y schreef:

Ik heb nu klaarliggen:
- kennel + deken
- mandje
- halsband en tuigje
- lijn
- lamskophuid
- likmat
- puppybrok
- gestoomd vlees
- kong
- speeltjes
- buggy

Preventief ontwormen bestaat niet. Je kan prima bij je pup een ontlasting onderzoek doen. Puppywormen bestaan ook niet. Een pup is, ivm nog opbouwende weerstand wel vatbaarder voor wormen. Dus op of net voor de reguliere ontworm momenten een ontlasting onderzoekje doen volstaat. :) zou zeker geen onnodige ontworming erin stoppen zeker niet als je dat bij je volwassen hond ook niet doet.

Oke! Thanks. Dan gaan we dat doen. Mijn dierenarts gaf dat pups altijd de 1e 12 maanden om de 4 weken ontwormt moeten worden. Is al tegen mijn gevoel, want inderdaad je kunt niet preventief ontwormen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 15:50

Ik smeer er renkse gestoomd vlees op, powerfoods van Keetjes, gepureerd fruit, yoghurt. Aangevuld met blauwe bessen, stukjes long

In de winter ook wel gepureerde pompoen soms met wortel erdoor

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 16:04

Ik had nu inderdaad wat yoghurt op de likmat gedaan en dat in de vriezer gelegd. Verder gebruiken we de kong ook heel veel, met dit warme weer doen we die ook wel eens in de vriezer met van dat puppyspul van kong.

We zijn net weer even bij de fokker langs geweest met Charley om weer voer voor hem te halen. De fokker heeft een zusje van hem gehouden, dus die konden heerlijk spelen even :D hij komt van een boerderij waar ze een soort poel heeft voor de honden om af te koelen. Dit was voor Charley de eerste keer in water, maar hij vond het geweldig haha. We hebben nu wel een hele stinkende hond mee naar huis genomen :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 16:30

Bo_Y schreef:
kiwiwitje schreef:
[quote="Bo_Y"

Oke! Thanks. Dan gaan we dat doen. Mijn dierenarts gaf dat pups altijd de 1e 12 maanden om de 4 weken ontwormt moeten worden. Is al tegen mijn gevoel, want inderdaad je kunt niet preventief ontwormen.

Ik krijg daar zo’n jeuk van :o als we dan bezig zijn… dan zou ik ook kijken of er een dierenarts in de buurt zit die titert. Wij gaan met alle pups, in t nest, 30 juni titeren. :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 17:27

Heerlijk afkoelen in de prut die Charley :))
Hier hebben we het zwembadje staan maar momenteel ligt hij het liefste binnen. Vanmorgen vroeg was hij mee naar stal en daar heeft hij nog even rustig gezwommen.

Wij zijn al vroeg begonnen met enrichment bij Fitz als pup. Hij ging met zijn gewone voerbakje smijten zonder te eten, maar uit een voerspeeltje ging hij wel eten.
Wij zijn dus eenvoudig begonnen met brokjes in een Topple (wiebelt) of snuffelmat en KVV in een Lickimat of Wobble. Hij heeft nooit enige frustratie gehad op het voer. Hij eet altijd uit een voerspeeltje of slowfeeder nu.
Ik laat de voerspeeltjes nooit onbeheerd bij hem, hij bijt er dus ook niet op. Is het op, gaat het in de afwas.
Kong vond hij minder leuk, die heb ik uiteindelijk weggegeven.

Kortom, ik vind eenvoudige enrichment absoluut een toevoeging op de pup uitzetlijst. Het is wel per pup afhankelijk hoe ze er op reageren en hoe je het in kunt zetten. Maar een likmat is al snel goed en leuk.

Met dit weer gooi ik likmatjes in de vriezer met appelmoes, puur kokoswater, geblenderd fruit, bottenbouillon, kefir etc. Vindt hij heerlijk!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 17:32

Leo schreef:
Heerlijk afkoelen in de prut die Charley :))
Hier hebben we het zwembadje staan maar momenteel ligt hij het liefste binnen. Vanmorgen vroeg was hij mee naar stal en daar heeft hij nog even rustig gezwommen.

Wij zijn al vroeg begonnen met enrichment bij Fitz als pup. Hij ging met zijn gewone voerbakje smijten zonder te eten, maar uit een voerspeeltje ging hij wel eten.
Wij zijn dus eenvoudig begonnen met brokjes in een Topple (wiebelt) of snuffelmat en KVV in een Lickimat of Wobble. Hij heeft nooit enige frustratie gehad op het voer. Hij eet altijd uit een voerspeeltje of slowfeeder nu.
Ik laat de voerspeeltjes nooit onbeheerd bij hem, hij bijt er dus ook niet op. Is het op, gaat het in de afwas.
Kong vond hij minder leuk, die heb ik uiteindelijk weggegeven.

Kortom, ik vind eenvoudige enrichment absoluut een toevoeging op de pup uitzetlijst. Het is wel per pup afhankelijk hoe ze er op reageren en hoe je het in kunt zetten. Maar een likmat is al snel goed en leuk.

Met dit weer gooi ik likmatjes in de vriezer met appelmoes, puur kokoswater, geblenderd fruit, bottenbouillon, kefir etc. Vindt hij heerlijk!

En met dit in gedachten, kun je inderdaad met een pup ook vrijwel elk soort enrichment ding gebruiken en uitproberen ja, mits je het qua moeilijkheidsgraad niet te moeilijk maakt. Maar een likmat bv. is uitermate prima voor een pup (naast vullers). Echt ideaal. En wat Leo aangeeft, zodra ze klaar zijn ermee, gewoon meteen opruimen - maar dat zou ik met inderdaad welk soort vuller, slow feeder, puzzel, snuffelmat e.d. doen met pups/jonge honden. Zodra ze klaar zijn ermee, weg leggen en dan is het 'the sky is the limit' wat je aan opties/mogelijkheden hebt wel.

Een likmat kun je ook wat moeilijker maken/langduriger wanneer je het even in de vriezer legt. Zou ik met een pup die er pas is nog niet doen, maar kan wel in een later stadium. Qua wat je erop smeert, is veel al genoemd zie ik. Wij doen kwalitatief goed blik voer erop smeren, honden pindakaas, kefir (en dan even in de vriezer), honden ijs mix, gepureerde groenten en fruit, ook kvv etc.

Arya eet hier ook al sinds ze jong is uit slow feeders, niet omdat ze schrokt, maar omdat het fijne bezigheidstherapie is. We hebben verschillende soorten, maten, moeilijkheidsgraden, van feeders tot vullers. Ik vind het echt voor elk individu een enorm mooie toevoeging en zou het bij een volgende hond ook meteen weer introduceren, en ben echt gek op het #DitchtheBowl principe. De vullers zijn hier sowieso groot favoriet, maar ook de Wobble bv. - die vind de kat hier ook fantastisch.

Deze is van een van de voerbeurten van gisteren of eergisteren geloof ik.
Gewoon simpel, elke keer afgewisseld wat er naast kvv nog bij komt qua toevoegingen dus het is altijd anders.
En het kost echt niet veel tijd om te doen.

Afbeelding

Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 17:52

Ik vind dat echt fantastisch, die gekleurde maaltijden voor de honden. Ik ben alleen al blij dat Bo het goed doet op de brokken die ze nu krijgt, ik heb ook de ruimte niet voor een vriezer voor al dat voer.

Sky krijgt haar eten uit een slowfeeder. Bo eet niet zo snel. Zo zijn ze alsnog tegelijk klaar :')

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:25

Moonsparkle, volgens mij is er al veel gezegd over de lickmat, maar Evi heeft er ook eentje (van jongs af aan al) en die vind het heerlijk! Geprakt fruit, yoghurt, honden pindakaas... heerlijk met dit warme weer ook! Ik laat haar er niet alleen mee, maar als ze klaar is kauwt ze er niet op dus opzich zou het wel kunnen.

Larissajulia ohhh heerlijk voor Charley maar hij zal wel heerlijk vies ruiken _O-

Evi krijgt haar brokjes ook uit een slowfeeder want die had het anders in 3 happen op, zonder kauwen :))

Vandaag jonge honden cursus gehad en we gingen een "kom" oefening doen. 7 honden liepen kriskras over het veld en dan moest ik Evi vanaf de overkant roepen. Moest ze hele hele veld over met VEEL afleiding om echt te komen. Maar ze verbaasde me echt, meteen de eerste keer kwam ze pérfect voor. We hebben er zooo hard op geoefend in het bos, maar heeft dus wel gewerkt! Even een trots momentje <3

En aangezien ze echt uit de fietsman groeit zijn we voor een mooie fietskar gegaan. Model is wat langer in verhouding, fijn voor het "corgimodel" haha. Evi zat er al helemaal klaar voor!
Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:29

Dat is een mooie kar!

Hier vandaag agilitytraining gehad met beide honden. Voor het eerst op een andere plek. Nadat Sky de boek wat verkend had was ze aan. Keihard werken, haar best doen en gewoon niet afgeleid. Ook bij het wachten tussendoor was ze netjes rustig.

Ook Bo heeft haar beste pootjes voorgezet.

Afbeelding

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:55

Wij hebben morgen 2e deel van het examen maar vraag me af of het zinvol is met deze temperaturen :=

Mooie kar!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:57

Wat goed van Evi zeg op training! Daar kun je echt trots van worden :D mooie fietskar ook! Daar ga je vast veel plezier aan beleven.

@emptywords fijn dat de training zo goed ging!

@Shaya succes met je examen als het doorgaat!

Hier even een baalmomentje helaas. Gister zouden we nog een rondje met Charley door het dorp lopen. We waren bijna thuis toen we langs een huis met twee kleine hondjes (chihuahua en een iets groter hondje) liepen. Dat iets grotere hondje loopt wel vaker ineens los zonder toezicht door het dorp, die mensen lijkt het niks uit te maken. Nou liepen we dus langs het huis en de tuin was open. De mensen zaten met die hondjes in de tuin, toen hoorden we ineens veel geblaf en kwamen die honden zo op ons afstormen. Charley is al een beetje voorzichtig met honden in het dorp (hij is nog wat in die angstfase, kijkt graag eerst wat de kat uit de boom), dus hij schrok zich dood. Ze kwamen grommend op hem af en hij was echt in paniek. Ze stonden om hem heen te blaffen en probeerden hem ook te bijten. Die man kwam gelukkig wel zijn honden ‘ophalen’, maar die luisterden totaal niet naar hem. Uiteindelijk begon hij zijn eigen honden zelfs te trappen, het was vrij bizar. Wij waren best wel pissig op die man, want dit is wel een nare ervaring zo voor Charley. Hij zei verder geen woord tegen ons, en wij zijn snel verder gelopen toen hij zijn honden weer ‘onder controle’ had. We balen wel echt dat dit gebeurd is, hopelijk wordt hij hierdoor niet nog voorzichtiger/angstig naar andere honden -O- we gaan komende tijd in ieder geval niet meer langs dat stuk in het dorp.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:21

Wat een nare ervaring, schrikken zeg! :(:) Hopelijk heeft het mentaal niet te veel gedaan inderdaad.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:57

Een hele nare ervaring, maar ik zou juist niet dat stuk vermijden maar gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Veel mensen houden hun honden na zo'n incident ook heel vaak weg bij andere honden wat de situatie vaak vele malen verslechterd dan verbeterd. Komende tijd gewoon met diverse honden gaan wandelen/afspreken en zeker geen stukken of honden gaan vermijden. Komt wel goed, alles valt of staat met hoe jij er als baas mee omgaat.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:20

Bedankt voor de tip! We gaan vandaag even met die buren praten, gewoon even het gesprek aan gaan en overleggen hoe zoiets in het vervolg voorkomen kan worden. We willen die plek eigenlijk ook niet vermijden, maar het zou wel vervelend zijn als er weer zoiets gebeurt daar.
Gelukkig heeft hij een aantal honden vriendjes waar hij leuk mee kan spelen. Ook gaan we elke week naar training waar hij met nog 4 andere honden zit, dus dat is wel fijn dat hij dan ook weer even ziet dat het allemaal gewoon oké is.

Het is gewoon zo zonde dat je zo je best doet om voor goede ervaringen te zorgen en dat er dan zoiets gebeurt. Maar inderdaad, niet te lang bij stil staan en gewoon weer lekker verder gaan. Maar ook voor die mensen wel goed om even over na te denken. Nu hadden ze geluk dat onze hond niet terug begon te bijten of zo, maar je wil straks niet hebben dat een andere hond wel in de aanval gaat tegen hun honden. Dan zijn het maar kleine hondjes.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:43

Wat een nare ervaring Larissajulia :(:)
Dat is gewoon echt heel vervelend. Zeker als hij net in zo'n fase zit dat hij een beetje twijfelend is.
Je wilt inderdaad de situatie niet uit de weg gaan, maar het kan ook niet elke keer zo gaan als je daar met je hond langsloopt... Lijkt me toch dat je dat als eigenaar (van de andere hondjes) ook wilt voorkomen :+
Wat jij zegt; er hoeft maar 1 hond wel lelijk terug te doen...

Shaya; Succes met examen als het doorgaat! Bij onze hondenschool hadden ze de tijden & lesinhoud wel aangepast & waren alle lessen in het bos (dus in de schaduw) ipv op het open veld.

Emptywords; Bo & Sky ook hard gewerkt in de training, goed bezig!

& Warboel! Ik kwam dit weekend een Otje 2.0 tegen! *D
Wel een mannelijke variant haha.
Was weg met het werk en op de locatie liep de hond dus gezellig rond! heel leuk dier, maar je komt ze natuurlijk niet vaak tegen dus moest meteen aan jullie denken! :)*

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:46

moonsprakle: Wat fijn dat de teef drachtig is. Nu gaat het aftellen dan echt beginnen. Ik denk dat je lijst wel aardig compleet is hoor. Ik geef zelf als ik weg ga vaak een Kong omdat ik de Lickimat naar mijn idee niet zo stevig is. Die gebruik ik meer om af en toe een snack op aan te bieden. Qua kauwsnacks zou ik even bij kiwiwitje informeren, die heeft daar veel verstand van en een hele mooie webshop om het vervolgens ook te kunnen bestellen. :) Ik heb overigens ook zo'n ijsblokjesvorm en die gebruik ik ook wel eens om ijsjes voor de honden te maken of als likmat! Alleen zijn die natuurlijk ook niet gemaakt voor hondentanden - zeker niet voor puppytandjes - dus die zou ik ook niet zonder toezicht gebruiken.

Larissajulia: Wat leuk dat Charley even met z'n zusje heeft kunnen spelen. Het ziet ernaar uit dat z'n eerste kennismaking met het water geslaagd was. :D

Wat een vervelende ervaring met de loslopende honden.. Ik denk dat het goed is dat je het gesprek met deze buren aangaat, want zij moeten er gewoon voor zorgen dat hun honden niet kunnen ontsnappen. Ik ga wel met KimD mee dat ik zeker geen plekken en/of honden zou gaan mijden. Op die manier maak je het denk ik juist "abnormaal" en zal Charley het alleen maar spannender gaan vinden. Fijn dat jullie wel wat honden in de omgeving hebben waar ze wel leuk mee kan spelen, dan doet ze gelukkig ook fijne ervaringen op.

cursebreaker: Wat een leuke hashtag heb je gedeeld. :D Ik wil ook meer gaan doen aan food enrichment voor Melle en Elvis, maar merk dat ik nog erg zoekende ben naar "Wat mogen ze er allemaal bij hebben?" dus dan is het erg handig wat voorbeelden te hebben.

xSannee: Wat fijn dat Evi het zo goed deed op de cursus! Dan kan je echt even heel trots zijn hè. <3 Wat leuk dat jullie lekker met haar fietsen. Hele mooie kar heb je gekocht!

EmptyWords: Leuk dat Sky het zo goed doet bij de training! En Bo natuurlijk ook.

Shaya_: Succes vandaag met je examen!

Het gaat mij soms wat te snel om steeds bijleesposten te maken, maar ik lees op de achtergrond zeker met alles mee en volg een aantal van jullie ook op Instagram. :) Met Elvis gaat het super goed! Hij begint nu wat te puberen, maar ik mag echt niet klagen. Het "ergste" wat hij tot nu toe doet is als ik hem in het bos roep nog even drie passen verder lopen voordat hij komt, dus dat valt allemaal reuze mee. De klik met Melle is en blijft ook heel erg leuk, dus dat is super fijn. Het is een heerlijk stel samen en ik geniet elke dag van ze. <3

Ik heb er net maar weer even een bestelling bij Bark King Hondensnacks uit gedaan. *\o/* Lekker weer even wat nieuwe snacks voor Melle en Elvis, een nieuwe Lickimat en een voerbak van Zippy Paws.