Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klokjes

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:51

Leuke gerbils No-No en wat heb je de kooi mooi ingericht met die takken! Ik denk wel dat er een paar dingetjes zijn wat misschien niet zo gewenst is. Het radje en het huisje is van plastic zo te zien, dat is niet zo geschikt voor gerbils omdat het scherp word als ze het stuk knagen. De bak voor de bodembedekking vind ik ook wat laag omdat ik zelf merk dat ze het echt van de ene naar de andere kant gooien en het moeilijk word om op deze manier een fijne laag aan te bieden waarin ze gangen kunnen maken, zonder dat er flink wat uit de kooi gegooid word.

Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Ik heb zelf een bak laten maken en er waren een aantal fokkers die hem te hoog vonden terwijl het echt een super mooie bak is met heel veel graaf een speelruimte. Ik hoop dat je eruit kunt komen met de dierenwinkel, bereid je erop voor dat ze zeggen dat het makkelijk kan en dat het allemaal overdreven is.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:53

Ik vind dat je je kooi heel tof heb ingericht, met al die takken enzo, je gerbils zullen zich niet vervelen in ieder geval! :)

Eens met het bovenstaande, gerbils zijn echt rotzakken wat dat betreft: ze knagen alles stuk! En plastic wordt dan scherp vandaar dat het afgeraden wordt voor gerbils ;) je kunt online ook heel handig bestellen. Er zijn een aantal loopwielen heel geschikt voor gerbils :) op http://www.gerbil.nl kun je heel veel handige informatie vinden en ze hebben ook een webshop :) zelf heb ik een houten rad en er wordt gezegd dat deze snel opgeknaagd raakt alleen ik heb die van mij al een jaar dus dat valt reuze mee :)

Oja, ik zie volgens mij een mineralen blok op je plateau? Die schijnen niet zo goed te zijn, omdat gerbils zulke knagers zijn kunnen ze veels te veel mineralen binnen krijgen. Als ze er niet mega aan knagen lijkt het me geen probleem maar ze hebben het sowieso ook niet nodig, als je het juiste voer hebt zit er alles in wat de nodig hebben :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:58

ik dacht dat plastic ook nog eens giftig was als ze het binnenkregen? Of heb ik dat dan altijd mis gehad?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:11

Ze knagen (nog) niet echt aan de plastiek. Het huisje is iets beschadigd door geknaag maar dat is alles. Als ze er echt aan gaan knagen haal ik het er uit.
Er zijn wel eisen aan het plastiek gesteld maar het lijkt mij niet gezond als ze het echt opeten. We houden het dus wel in de gaten.
Op het moment wordt het stro echt gebruikt als knaagmateriaal. De hazelaar wordt ook goed afgeknaagd. Ik moet er weer een nieuwe in doen. Ze knagen het in stukjes :o

Ik wilde de afmetingen nemen van de bak maar alle rolmaten zijn verdwenen..!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:44

Ja het zijn echte knagers hier verdwijnt ook alles in stukjes.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:55

:)* Misschien handig als papierversnipperaars O:)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:01

Ja best wel :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:19

Mooie inrichting No_No, alleen jammer dat ze zo niet kunnen graven.
Ik zit hier ook lekker te genieten van mijn bezige beestjes <3

Afbeelding

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:48

Leuke bak met al die takken No_No! Ze hebben in ieder geval genoeg knaag materiaal waar ze zo te lezen ook goed gebruik van maken. Eerdere die ik had zijn al gegeven zoals het plastic en mineralen blok. Bij de volgende keer dat je het hok schoonmaakt kan ik je adviseren om er een flinke laag zaagsel/vlas/hennepvezel oid in te gooien, net wat jij het fijnst vind. In combinatie met wat handen hooi of stro zorgt dit voor een hele fijne bodem. Stro wordt niet zo vaak gebruikt bij gerbils, maar als jij aangeeft dat ze er zo lekker op knagen zal ik het ze zeker alsnog aan blijven bieden, maar dan in de vorm van iets extra's in plaats van de hele bak er mee te vullen.
Zelf gooi ik alle kartonnen doosjes die wij hebben waar geen etensresten aan zitten in de bak, daar zijn ze altijd super blij mee! Lege wc rollen gaan hier standaard de bak in en zelf vrienden sparen ze voor me. Wc papier krijgen ze hier overigens ook, dat versnipperen ze en gaat allemaal het nest in.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:38

Bedankt!
Ik heb er nu een pakje zaagsel bij in gegooid. Wc papier en rolletjes hebben ze ook.
Vanmiddag hebben we er ook een schaaltje met zand in gezet.

Het hok kan niet terug.. Ik was er al bang voor..
We houden het nu en proberen de aandacht af te leiden voor het tralie knagen.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:26

Stom dat het hok niet terug gebracht kan worden. Maar ja, je moet soms roeien met de riemen die je hebt. En zo te zien ben je echt super goed bezig met die beestjes, als je zo doorgaat (met de takken en karton en hooi etc etc :) ) dan zullen ze zich echt niet vervelen en hopelijk ook niet al te veel aan de tralies knagen :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:53

Azmay schreef:
xManon_ schreef:
Ik heb een soortgelijke kooi en mijn beestjes knagen niet aan de tralies. Maar ze hebben ook heel veel bodembedekking, meer dan ik hier vaak voorbij zie komen. Ze kunnen lekker gangen bouwen e.d. Nu is het trouwens nog niet helemaal zoals normaal ivm de koppeling.

Hoe doe je dat dan? Bij mij word alles eruit gespaaid, 30cm glas is echt geen match voor 3 gravers. Dus kan er met goed fatsoen niet veel meer dan 15cm in gooien.(Wat continu van voor, achter, links, rechts wordt gespaaid)

Ik heb tafelzeil om de tralies heen zitten. Kunnen ze het er niet zo erg uitschoppen en ook niet met hun staart ertussen komen. Zal over een tijdje een foto maken, nu is ' ie niet zoals normaal door de koppeling.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:38

Ik heb van de week een stuk hout gekocht. Ofja, het schijnt iets van kurk te zijn ofzo.
Hij is hol van binnen en ik denk dat het van een kurkeik of iets dergelijks is.
Weten jullie of dit bij de gerbils kan?

Afbeelding

En dit is momenteel mijn kooi, heb er net nog wat extra chipsi bij gedaan:

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:43

Hmm dat zou ik eerlijk gezegt niet weten.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:22

Hoi,

Weet iemand toevallig waar je van die losse plateautjes voor in een gerbilarium kan kopen?
En dan niet eentje voor in de hoek maar eentje voor aan het midden van de glazen rand. :)
Alvast bedankt!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:48

Van glas? Ik heb ze ook van hout gezien met zuignappen namelijk, leek me ook wel ideaal!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:42

Jellybeans schreef:
Hoi,

Weet iemand toevallig waar je van die losse plateautjes voor in een gerbilarium kan kopen?
En dan niet eentje voor in de hoek maar eentje voor aan het midden van de glazen rand. :)
Alvast bedankt!

http://www.gerbil.nl/webshop/17-glazen-plateaus

Astu :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:45

Een vraag uit nieuwschierigheid

Stel je neem 2 vrouwtjes en 2 mannetje (apart) en je wilt keer mee fokken. Moet je dan de koppeling doen zoals beschreven ? Of kan je Gewoon de man bij de vrouw zetten?

En stel je wilt je koppel mannen daarna weer samen doen, kan dit?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:47

Ik denk dat je ze wel moet koppelen zeker als je ze na het fokken weer samen wilt zetten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:15

Zo blij !!!! *\o/*
We hebben een nestje baby Kleine Egyptische Gerbils !!! <3
Het viel vorige week plots op dat er telkens een Egyptische solo door het verblijf scharrelde en eten steevast naar de slaapkamer bracht... toen eens mijn oor te horen gelegd en inderdaad, zacht gepiep vanuit de slaapkamer telkens paps of mams even het nest verliet...

En sinds vandaag zijn de ouders terug gezellig met zijn tweetjes op jacht door het hok dus de frummels zijn ondertussen zelfstandiger...
Daarnet even gevoeld in de slaapkamer en inderdaad, plots voelde ik allemaal kleine zachte gladde friemelende lijfjes onder mijn vingertoppen gevolgd door gepiep en geknars... Ze zijn er dus ECHT !!! <3
Kan niet wachten tot mams op ontdekkingsronde gaat gevolgd door een aantal 3cm kleine pups in haar kielzog !!! *\o/*

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:16

Wat gaaf zeg! We willen foto's :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:14

Ooooeh, spannend hoor!!

Gefeliciteerd met de jongen!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:54

Je moet dan idd koppelen plutolover want gerbils schijnen elkaar na 3 dagen al niet meer te kennen. En wil je dan 1 mannetje een tijd alleen laten zitten is de vraag aangezien ze soms niet meteen dekken en 5 weken sowieso bij de pups zijn en little_gift gefeliciteerd

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:23

Even een up-date van Yoeka en Zippo. Het gaat heel goed met ze, ik heb ze nu 10 dagen en ik kan echt duidelijk zien dat Zippo gegroeid is. Het gangenstelsel word steeds meer uitgebreid en momenteel zit er een flinke gang tegen het glas over 2/3 van de bak dus ik kan ze geweldig goed in de gaten houden :D. Het zijn echte gravers allebei en ik hoor ze gelukkig niet zoveel houten speelgoed slopen. Yoeka vind wc rolletjes met hooi echt helemaal het einde en ik heb ook een keer een klein eierdoosje gevuld met luzerne en een paar meelwormen en weer dicht in de bak gezet, deze heeft er een volle dag gestaan en daarna was ie ineens in een paar uur weg-geknaagd.
Ik ben nu ruim een week bezig met tam maken en ze hebben donders goed in de gaten dat "hand in de bak" eten betekend, de slimmerds. Nu ze dat snappen leg meestal 2 handen naast elkaar in de bak met een meelworm als ze dan de worm op hebben verplaats ik voorzichtig mijn handen en zet de gerbil op een ander plekje in de kooi, zodat ze eraan wennen dat het beweegt, dat kan een stukje opzij zijn maar als ze goed zitten soms ook naar een plateau of naar het trappetje toe. Zippo klom vandaag al via mijn hand over mijn arm bijna tot mijn elleboog *\o/* .

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:52

Klinkt goed Klokjes! Leuk dat ze al lekker tam beginnen te worden.