Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:28

KimD schreef:
Ik heb overigens een grote voorliefde voor windhonden / hoge jachthonden (Farao), ik zou ze alleen nooit willen / kunnen hebben omdat ze inderdaad niet passen in de rest van roedel.

Zij, wij of onze huidige honden zouden zich zoveel moeten aanpassen, dat is ook niks. :n

Ik denk ook niet dat onze roedel ooit zo gevormd is dat er een windhond(-achtige) / hoge jachthond goed tussen past.

Ik snap je! Het communiceert toch allemaal nét even anders. Ik merk dat Toby zich heel happy voelt tussen (half)windhonden, maar ook prima gaat met labradors, spaniels, en vaak ook prima met teckeltjes. Hij wordt compleet gestoord van veel border collies (staren doe je naar een prooi, en dan vreet je hem op, dus Toby wordt héél boos als ze hem zo aankijken), snapt niets van poolhonden en dat een franse bulldog óók een hond is, krijg ik hem niet eens uitgelegd. Een roedel moet inderdaad wel 'kloppen'! :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:29

xDenies schreef:
KimD schreef:
Waarom overweeg jij in godsnaam geen heupgordel als je zoveel pijn hebt?! Hang je daar één of twee honden aan, dan heb je zowel je handen, armen als schouders onbelast.

Dat zit ook in mijn hoofd. Maar ergens bang dat ik dan nog sneller omver getrokken word. Ik weeg 43 kilo en voor mijn idee geeft het vasthouden wat meer 'houvast/balans'

Als je een goed stevig merk kan adviseren, graag.

Nee joh! Zo makkelijk trekken ze je niet om.

Ik zou in ieder geval kijken naar een heupgordel die op de rug breder is dan voeren, dat geeft het meeste comfort.

Actievehonden.nl heeft een breed assortiment. :j

Esplendido

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:51

Honden binnen een roedel moeten wel bij elkaar passen. Ridgebacks hebben vaak een andere manier van spelen dan veel andere honden, lomp, veel met de voorpoten en ‘bekvechten’ die spelen dus ook echt het fijnst met elkaar. Tussen de RR en de teckels gaat het bij ons ook goed, maar spelen doen de teckels niet met de RR. Die vinden de RR in het spel veel te lomp.
Ik ben nu bezig met mijn rassenkennis voor mijn opleiding en er zijn toch ook wel echt heel veel rassen die ik nooit zou willen hebben. En ook een heleboel waarvan ik denk ‘die zou ik ook wel een willen’ maar mijn grote liefde blijft de RR.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:54

Esplendido schreef:
Honden binnen een roedel moeten wel bij elkaar passen. Ridgebacks hebben vaak een andere manier van spelen dan veel andere honden, lomp, veel met de voorpoten en ‘bekvechten’ die spelen dus ook echt het fijnst met elkaar. Tussen de RR en de teckels gaat het bij ons ook goed, maar spelen doen de teckels niet met de RR. Die vinden de RR in het spel veel te lomp.
Ik ben nu bezig met mijn rassenkennis voor mijn opleiding en er zijn toch ook wel echt heel veel rassen die ik nooit zou willen hebben. En ook een heleboel waarvan ik denk ‘die zou ik ook wel een willen’ maar mijn grote liefde blijft de RR.

Herkenbaar! :j
Dat geldt denk ik voor veel mensen, en vaak blijf je toch een beetje in een 'type' of in een rasgroep hangen wel.

Edit: en nou ben ik wel nieuwsgierig wat je wél en juist niet zou willen hoor!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:02

Maar dat is heel logisch, niet alle mensen zijn hetzelfde, en daardoor past niet ieder ras in iedere levenstijl. Helaas kopen heel mensen nog op schattigheid dan op kennis.

Ik heb dat met de korthaar, dat is absoluut mijn ras. Zij zijn in ieder opzicht perfect voor mij. Ik wilde zelf nooit een border collie, mijn wederhelft wel en achteraf passen deze ook gewoon heel goed.

Ik werk liever met de border dan met de korthaar, maar qua bomproof heb ik dan weer liever de korthaar dan de border. Die maakt zich gewoon een stuk minder snel druk en dat kan ik waarderen.

Maar ze is wel opgegroeid met borders, dus ze heeft wel het een en ander geleerd van Puk. :+

Ik heb in ieder geval gezegd dat er nooit meer een 'domme' hond komt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:04

Ik herken dat ook, poedels spelen vaak ook heel intens, ik merk tot nu toe dat golden retrievers vaak een goede match zijn! Ik weet niet of iemand mijn vorige post heeft gelezen, staat onderaan op de vorige pagina dus misschien heeft niemand et meer gezien O:) maar kunnen jullie je licht eens laten schijnen op de situatie? Mila werd dus gisteren aangevallen. Ik vraag me af of ik iets had kunnen doen om dit te voorkomen...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:10

KimD schreef:
Maar dat is heel logisch, niet alle mensen zijn hetzelfde, en daardoor past niet ieder ras in iedere levenstijl. Helaas kopen heel mensen nog op schattigheid dan op kennis.

Ik heb dat met de korthaar, dat is absoluut mijn ras. Zij zijn in ieder opzicht perfect voor mij. Ik wilde zelf nooit een border collie, mijn wederhelft wel en achteraf passen deze ook gewoon heel goed.

Ik werk liever met de border dan met de korthaar, maar qua bomproof heb ik dan weer liever de korthaar dan de border. Die maakt zich gewoon een stuk minder snel druk en dat kan ik waarderen.

Maar ze is wel opgegroeid met borders, dus ze heeft wel het een en ander geleerd van Puk. :+

Wel grappig, want je hebt één korthaar toch? De andere zijn borders?

Wat versta jij onder dom Kim? Eentje die niet wil werken voor de baas, of eentje waar gewoon überhaupt niets in zit?

Anna79 schreef:
Ik herken dat ook, poedels spelen vaak ook heel intens, ik merk tot nu toe dat golden retrievers vaak een goede match zijn! Ik weet niet of iemand mijn vorige post heeft gelezen, staat onderaan op de vorige pagina dus misschien heeft niemand et meer gezien O:) maar kunnen jullie je licht eens laten schijnen op de situatie? Mila werd dus gisteren aangevallen. Ik vraag me af of ik iets had kunnen doen om dit te voorkomen...

Pfoe, dat is lastig! Je geeft zelf aan dat je niet weet wat er precies gebeurde. Was de border niet geïnteresseerd en kwam ze teveel in zijn ruimte? Wilde de border zijn roedel bij elkaar houden en vreemden buiten houden?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:24

De meeste gezelschapshondjes uit rasgroep 9 vallen al af.
De rassen waarvan de vacht veel onderhoud vergt vallen af, niet alleen voor het onderhoud maar ook omdat ik op langharige vachten wel allergisch op reageer, veel van die rassen vind ik wel leuk maar dat is gewoon echt niet handig voor ons om in huis te nemen. Dat zijn er dus al een heleboel. Veel terriërs vallen ook af. De honden die oorspronkelijk gefokt zijn als vechthond wil ik ook niet en ook geen kortsnuiten.

Ik vind zelf de Saluki prachtig, Beagles vind ik heel leuk (maar mijn man niet), Dalmaten, Weimaraner, Viszla, Bayerische Gebirgsschweizhund, Hamilstonstövare, Duitse staande hond (kort- of draadhaar), Greyhound, Basenji dat zijn rassen die ik best nog eens zou willen. Maar ik denk toch echt dat het bij de RR blijft.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:31

Skippy01 schreef:
KimD schreef:

Wel grappig, want je hebt één korthaar toch? De andere zijn borders?

Wat versta jij onder dom Kim? Eentje die niet wil werken voor de baas, of eentje waar gewoon überhaupt niets in zit?

Anna79 schreef:

Pfoe, dat is lastig! Je geeft zelf aan dat je niet weet wat er precies gebeurde. Was de border niet geïnteresseerd en kwam ze teveel in zijn ruimte? Wilde de border zijn roedel bij elkaar houden en vreemden buiten houden?

Je zegt het verkeerd, vooralsnog maar één korthaar. De bedoeling is natuurlijk dat de kortharen de overhand nemen. ~~}>

De rest zijn drie borders en een sheltie. Maar de borders werken véél makkelijker dan de kortharen. Die korthaar heeft een eigen mening met bijvoorbeeld agility, terwijl de border een instelling heeft van 'zeg het maar, ik doe het wel!'.

En dom bedoel ik echt dom, een 'holle' hond. Een waar helemaal niks in, achter, voor zit. Die je vijfentwintig keer hetzelfde moet vertellen en dan nóg niet snapt wat je bedoeld. :+

Die borders vertel ik één keer iets, en de tweede keer doen ze het zelf.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:39

@Esplendido jij hebt dus wel echt een 'type' ook: redelijk lange benen, korte haren en jacht/zichthonden.

Hier vallen lange haren vooral af omdat mijn moeder daar allergisch voor is, en mijn ouders zijn mijn primaire oppas-adres :) Terriers vind ik - afhankelijk van de drive - wel leuke honden. Met name die er echt een beetje 'scruffy' uitzien, dus niet gladharig. Ik zie hier nog best wel eens een norwich terrier of australische terrier lopen, maar ook een lakeland of een wheaten zie ik wel voor me. Een ier of patterdale dan weer niet, veel te fel.

Kortneuzen vallen hier ook af, waarbij ik het jammer vind dat de kleine griffonnetjes korte neuzen hebben, want die vind ik van karakter echt ontzettend komisch. Molossers gaat hier ook niet gebeuren, en hoewel ik herderachtigen prachtig vind, past dat mij absoluut niet, dus die vallen ook af.

Bij de retrievers ben ik selectief: een field trial lab kan ik prachtig vinden (dus niet die grote, grove, vaak veel te zware labs die je hier veel ziet), een toller ook, maar halflang haar, dus valt af.

De meeste staande honden zijn mij te groot. Spaniels vind ik geweldig, maar halflang haar, dus dat is niet handig.

Bij de windhonden zou bij mij alleen de whippet nu op het lijstje staan, de rest vind ik te groot.

Waterhonden zou ik nog wel zien zitten, inclusief de waterspaniels.

En van de oertypes komen alleen de zuidelijke in aanmerking, de noordelijke hebben mij écht te veel haar.

De gezelschapshondjes... tjah, ik kan sommige individuele exemplaren wel leuk vinden (griffonetjes :D ) , maar als groep sla ik ze toch vaak over.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:53

Ik duim voor je Kiwi!

Wat betreft rassen, ben ik ook heel specifiek in wat bij me past. Ben opgegroeid met een gordon setter en vond die hond helemaal niks. Door die hond dacht ik echt dat ik 100% een kattenmens was. Ik zei nog zo er komt bij mij nooit een hond _O-
En merk het nu ook weer met Saray. Ik heb er helemaal niks mee. Gelukkig is het oppassen maar tijdelijk :=
De Cane Corso van mijn zus kan ik qua karakter wel meer waarderen maar kan het echt niet helpen maar vind hem oerlelijk :')
Een hond moet voor mij sowieso een lange neus hebben, hoe langer hoe mooier

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 12:03

Ik ben ook wel vrij lastig met honden :P Ik wil geen grote en geen langharen. Ik zie mij ook nog niet echt met iets anders rondwandelen dan SBT's.. :P

Thanks Van :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:49

Poging tot bijlees...

Cinniz zo gaat het hier ook als de bestelling van kiwi binnen is. 3 nieuwsgierige likkenbaardende aagjes haha.

Tuigjesbespreking... hier huertta. Lekker zacht. Niet zo massaal en makkelijk aan en af te doen.

EJ dat is opeens snel dat je pup komt. Spannend!

Cursebreaker selfies met honden kinderen en paarden zijn meestal een hopeloze zaal he :') mooie laarzen! Ik heb ook vam de anwb met 40% korting. Iets andere maar zitten ook zo heerlijk! <3
En weer zoveel mooie foto's van jou. Ik krijg echt de kriebels om eens met de honden en ml een weekendje limburg te gaan doen!

Anna dat is even schrikken wat er gebeurde :(:) soms gaat het zo snel en dan is het lastig te achterhalen he wat er nu gebeurde.. werd ze echt gepakt of flink op haar plek gezet? Nysse kan dat laatste doen als ze vindt dat een andere hond niet oke naar Ylvi doet...

Ik retourneer eigenlijk nooit. Maar weet mijn maat altijd wel goed en als het echt niks is verkoop ik het zelf weer door in mijn omgeving of geef het weg als kadootje als ik weet dat een vriendin dezelfde smaak heeft en zij het wel past :D

Welkom nog Gitta trouwens!

Hier geen eigen insta. Alles en iedereen staan op mijn eigen. :)

Cupcakes wat een rare toestand met die vrouw... als je hond uitvalt omdat een andere hond enkel langsloopt dan zeg jij toch zelf even sorry lijkt mij.

Denies ik denk dat een heupgordel echt een goede tip is van KimD :j ik heb er ook 1 en vind hem zo handig helemaal met 2 honden mee. Breder in de rug idd en dan aan een soort stiekriem. Kan je zeker helpen denk ik.

Lapjes spelen heel veel met hun bek.
Kan er voor anderen heftig uitzien maar is gewoon spel. Heel lomp omverloopspel kunnen ze dan hier weer totaal niet waarderen. Als we andere honden tegenkomen klikt het vooral met andere herders en jachthonden. Labradors boxers ed gaat niet. Of kleine hondjes lopen ze ook met een boog omheen. En nysse heeft iets tegen honden zonder staart. Daar begrijpt ze niets van.

Ik val zelf niet op kortharig, adhd, hele tijd willen pleasen of stronteigenwijs. En niet te klein en te groot :D
Herdertypen spreken mij het meest aan.
Leergierig, zelfstandig maar samen op pad leuk vinden, relaxt, vrolijk. De lap is voor mij echt wel ideale hond. Ben opgegroeid met kooikerhondjes maar die vond ik zo zenuwachtig daar word ik zelf onrustig van.

Idd zoveel mensen zoveel wensen zoveel soorten honden gelukkig. Ik heb op een boxer gepast en wateen schat het ook was ik kon er niks mee. Zo lomp man man.

Ik heb Ylvi weer van 100 kilo haar verlosd

Afbeelding

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:52

Deniese lastig dat het uitlaten van Bohdi zo een pijn doet. Lukt het ook niet met DC tuig?

Kiwitje wanneer is de echo, duimen dat het gelukt is.

Cursebeaker geweldig die foto's van Arya en je man. Zo liggen ze hier ook vaak thuis samen en dan wie het hardst snurkt.

Van heb er geen verstand van maar is er kans op witte of zwarte puppy's bij je?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 12:58

9 maart hebben we de echo :D
Ennnnnn 24 februari gaat Djessey voor haar officiele Patella Luxatie onderzoek :D

T spelen van staffies geeft vooral veel herrie _O-

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:36

KimD schreef:
Daar had ik ook weer gemist! Maar dan gaat een S het beste passen gok ik zo. Wij hebben maat S in huis. En die past alle honden! De lichtste en smalste is 16,5kg & de zwaarste is 21,5kg (op dit moment).

Volgens mij heeft onze leenherder zelfs een maat S aan met haar 29,5kg, dat ga ik eens even navragen. :9k

Oh dat zou wel echt ideaal zijn als een S’je blijft passen! Ik hoop dat ik ook geluk heb dan

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:46

KimD en CB, ze werd echt gepakt, ze mankte daarna ook een poosje, gelukkig is het nu weer over...
Ik vind het geen probleem als ze op haar plek gezet wordt want ze is soms wel een domme gans en lomp, maar dat was nu niet het geval. Ze rende gewoon met de Aussie mee en kwam toen dus de border tegen die haar gelijk aanvloog. Ik vond het nogal heftig.
Ik vraag me dan af wat je in zo'n losloopgebied doet waar de zandverstuiving eigenlijk een soort speelplaats is en vaak ook best druk. Eigenaar corrigeerde haar hond wel maar kwam niet even vragen hoe het met onze hond ging en ging gelijk weg met haar honden.
Ik baal er gewoon van want ik verwacht niet zulke heftige honden in zo'n gebied. Gelukkig heeft Mila er niks aan overgehouden en reageerde ze vanmorgen ook normaal op andere honden.

Kreeg wel een vraag van een meneer of Mila gevaarlijk was omdat ze een halti draagt :roll: , zucht... tweede keer al.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:48

punjab schreef:
Deniese lastig dat het uitlaten van Bohdi zo een pijn doet. Lukt het ook niet met DC tuig?

Cursebeaker geweldig die foto's van Arya en je man. Zo liggen ze hier ook vaak thuis samen en dan wie het hardst snurkt.

Afbeelding

:')

50% kans op zwart, wit is niet mogelijk :Y)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:58

Van schreef:
punjab schreef:

[ [url=m/2PtJfw.jpg]Afbeelding[/url] ]

:')

50% kans op zwart, wit is niet mogelijk :Y)

<3 :+: <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:02

Whahahha Van _O-

Is ook akelig Anna. Beetje jammer dat zulke mensen hun honden loslaten. Zulke hebben we hier ook in aanlijnplicht loslopen. Alleen zijn we er inmiddels op voorbereid en komen we op sommige plekken gewoon niet meer

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:06

kiwiwitje schreef:
Whahahha Van _O-

Is ook akelig Anna. Beetje jammer dat zulke mensen hun honden loslaten. Zulke hebben we hier ook in aanlijnplicht loslopen. Alleen zijn we er inmiddels op voorbereid en komen we op sommige plekken gewoon niet meer

Toch eigenlijk écht van de zotten dat je wegblijft uit aanlijngebied omdat ándere mensen zich niet aan de spelregels kunnen houden... Ik word daar wel een beetje moe van in NL eigenlijk. Handhaving van niks :n

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:17

punjab schreef:

Ik heb even geen geld voor een DC tuig voor Bodhi. Met andete tuigen was het ook niet anders.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:26

Skippy01 schreef:
kiwiwitje schreef:
Whahahha Van _O-

Toch eigenlijk écht van de zotten dat je wegblijft uit aanlijngebied omdat ándere mensen zich niet aan de spelregels kunnen houden... Ik word daar wel een beetje moe van in NL eigenlijk. Handhaving van niks :n

Ja wij zijn echt gebonden aan een paar plekjes waar we kunnen wandelen waar we echt 98/100 keer goed zitten.
De mooiere en leukere plekken geven bijna altijd gezeur. Ondanks aanlijnplicht..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:35

Echt zonde kiwiwitje! Het gebied waar dit gebeurde heb ik nog nooit gedoe gehad, is eigenlijk altijd gezellig met een hoop hondjes die heerlijk kunnen uitrennen!

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:35

Jullie gaan te hard, stop daarmee! Lol.

Van
Zwanger/drachtig zijn is ook niet leuk lol dus ik snap waar het chagrijnig zijn vandaan komt haha. Ik ben dolgelukkig met Milan, maar zwanger zijn - ondanks dat ik tot op ’t laatst een goede zwangerschap had - vond ik maar erg lastig hihi. Die foto trouwens op het laatst hahaha. Ik zag ‘m op Facebook al voorbij komen. Echt geweldig. Heel benieuwd naar de pups tzt!

xLaraaj
Heerlijk als ze zo lekker relaxed bij je liggen!

xDenies
Mera ligt er ook al zo heerlijk charmant bij haha, geweldig!

CupCakes
Wat heeft Jip het goed gedaan zo mee naar de markt. En die vrouw met dat karretje; Jezus. Echt te bizar voor woorden hoe mensen kunnen reageren en doen alsof de wereld alleen om hen draait. Snap dat je daar even vreemd van staat te kijken. Hopelijk kun je dat snel weer loslaten, want jij en Jip hebben echt niks geks gedaan. Vergeet ik hier ook vaak dat ze nog jong is, maar dan is het idd goed om te kijken naar de dingen die wel goed gaan en dan zie je dat je idd maar wat trots mag zijn op je uk! Het is toch een knap ding zeg, jeetje <3

skippy
Het smalle tuigje Kan idd rondom de hals ook losgemaakt worden, kreeg ik te horen van iemand. Was me zelf dus geeneens opgevallen in de tijd dat ik ‘m gebruikt heb haha. Ik had dat hals stuk namelijk nooit los gehad en deed het tuigje gewoon dicht rondom het borst gedeelte, zoals dat bij het andere model ook moet. Ik denk niet dat het smalle tuigje dus sneller af zal gaan hierdoor (Arya had dit model tuigje om in de periode dat ze het meeste trok nog omdat ze zo jong was), want je moet alsnog gewoon rondom de borst ook dicht maken en je hebt dan de lijn aan de haak bovenop vast (of eventueel aan de voorkant als je ‘m als anti trek tuig wilt gebruiken). En wat tof zeg dat je laarzen gewonnen hebt!! Dat is een veel betere oplossing, want ik was alsnog €84 kwijt nu voor de met 40% afgeprijsde laarzen, lol. Maar goed, ze gaan denk ik wel wat jaartjes mee dus dan haal ik het geld er wel weer uit. Maar dat is dan helemaal mooi, als je bij die Dubarry’s ertussen in bleef steken qua maat en je dan nu een andere laars hebt die wel prima past.

xDenies
Als je idd op heel kort termijn het probleem opgelost wilt hebben, wat ik snap als je pijn hebt, is een halti misschien voor nu wel een hele goede oplossing ja, maar heb je ook iemand die je kan begeleiden ermee of weet je hoe ze werken? Anders zit je dadelijk alsnog ermee te klooien misschien en werkt het averechts. Zo rot als je lichaam je dan zo in de weg zit zeg :(. En een heup gordel zou idd ook zeker nog een goede optie kunnen zijn, al is het alleen al om je schouder te ontlasten. Het trekken zelf zal er niet mee weg gaan denk ik, maar je zou wel de heup gordel kunnen gebruiken en dan proberen door te trainen op focus buiten bv. Dan heb je wel je armen vrij en ontlast je je schouder en kun je dan proberen die focus bij jou te krijgen en belonen op momenten dat die focus bij jou is en dit gaan linken met commando’s - zo ben ik gestart met Arya in ieder geval en soms op het begin van een wandeling na als we met een groep ergens afspreken en ze even vast moet in het begin, heeft ze het snel opgepakt. Maar dan zou je wel het beste met Bodhi dan apart kunnen lopen (al doe je dat miss ook al wel? Weet ik niet hihi). Of eventueel met een slipketting hoog in de nek, met begeleiding bv, om te corrigeren wat betreft trekken? Al denk ik dat het wel gewoon staat en valt met het werken aan de focus van Bodhi. Maar ik snap ook heel goed dat als je zelf niet lekker in je vel zit en dan ook pijn hebt, intensief trainen ook echt te veel kan zijn. En het trainen op niet trekken aan de lijn is gewoon vreselijk intensief vind ik - zo ben ik echt hard aan't werk soms om die focus te krijgen buiten en te houden en te oefenen aan de lijn want vanzelf gaat het toch ook vaak nog niet. Hoop dat je snel een voor jullie passende oplossing hebt! Ik probeer mee te denken, maar of je er nu echt wat aan hebt weet ik niet haha.

kiwi
Haha ik mag eigenlijk niet klagen over herorganiseren als ik ongeveer een idee heb van wat jullie aan voorraad hebben liggen, lol. En selfies zijn idd drama, ik kan het beter opgeven hihi. En da’s wel een uitdaging als je een hond hebt wat niet moe te krijgen is wat dat betreft. Arya ligt nu wel KO want deze week heeft de training en gister ook het nieuwe plekje er mentaal echt ingehakt bij d’r. De laatste weken lijkt ze opeens qua prikkels/ervaringen weer wat minder te kunnen verdragen dus ik moet weer wat meer rust inplannen. Hoor net dat haar ODH vriendinnetje van dezelfde leeftijd loops is geworden, dus wie weet zijn het wel hormonen wat ook bij haar beginnen op te spelen. Ik hoop voor je dat die droom idd niet uitkomt! Ik blijf duimen. En 8 stuks bij je vriendin, netjes zeg!!

EJ
Als de hond naar schatting zo’n 20kilo wordt, is het alsnog afhankelijk van de bouw ook natuurlijk, in welke maat je terecht gaat komen. Arya zit nu rond de 25kg en heeft maat L van Dog Copenhagen. Dit is dus haar 3e tuigje op 5,5 maanden tijd, lol. Ze startte met S. Zal per merk onderling ook verschil in zitten, dus hangt er ook weer af waar je voor gaat. De DC tuigen zijn qua omvang 10cm te verstellen telkens, maar maat M past d’r gewoon echt al even niet meer - die gebruikt Denies nu met Mera, die geloof ik een aantal kilo onder de 20 zit bv en de M heel goed past. Is dus echt per merk en hond verschillend welke maat goed gaat liggen en zal afwachten zijn bij een buitenlands hondje waarvan je eigenlijk ook niet echt heel goed kunt zeggen hoe ze uit gaan groeien.

Anna
Sorry, ik heb je bericht idd helemaal gemist omdat ik geloof ik net ervoor of erna gepost heb. Wat een rotte ervaring zeg! Ik denk niet dat je veel anders had kunnen doen. Je kunt (en je hond ook) soms of een signaal missen van een ander, of een ander geeft gewoon bar weinig signalen af tot ze het zat zijn en dan uitvliegen in welk geval je vooraf gewoon weinig kunt doen. Zo had Arya vorige week een jack russell in d’r lip hangen waarbij zowel Arya als ik geen signalen zag voorafgaand, aangevend dat dit eraan zat te komen, anders had ik zelf ook al ingegrepen al van te voren. Maar ik vond dat Arya zich onwijs goed aanpaste aan het gezelschap waar we mee liepen en de andere honden met respect ruimte gaf. Arya stond ook echt te kijken van ‘WTF just happened?!’ Gelukkig reageerde ze er heel stabiel op, maar dat had die russell toch niet bij de herder van m’n schoonzus moeten doen bv. Want die had dat niet geaccepteerd om zo idioot behandeld te worden. Wel goed dat je er over nadenkt en het analyseert om er in de toekomst alerter op te zijn, maar in dit geval denk ik niet dat je veel had kunnen doen. Het is soms wel ook lastig als je in je up een groepje tegenkomt hoor. Zo kom ik ook wel eens groepjes tegen waarbij 1 of 2 honden uit dat groepje als idioten op Arya afstormen en d’r afsnauwen en grauwelen om d’r weg te jagen, terwijl Arya alsnog redelijk afstand houdt en niks doet of heeft gedaan (of misschien staat haar houding dan niet aan, maar meestal neemt ze een oplettende en lage houding aan als we groepjes tegenkomen en probeert ze ook altijd conflict te vermijden). Die reageren dan gewoon al meteen heel intensief - en dan zijn het vaak ook eigenaren die zich geen zak ergens wat van aantrekken en het doodnormaal gedrag vinden dat een aantal van hun groepje maar uitvalt naar anderen wat langskomen. Ik kan daar ook heel verdrietig om worden, want Arya kan nog wat onzeker zijn soms en dat soort honden tegenkomen is dan echt niet fijn. Enige wat je kunt doen is proberen zo’n situatie te vermijden als je ze een beetje op tijd ziet of proberen je hond zsm eruit te halen - maar beiden zijn soms onmogelijk of moeilijk als je het toch tegenkomt haha. Zo doet de herder van m’n schoonzus dit ook; die rent ergens al grauwend en tierend op af, standaard gewoon. Heel vervelend is dat want zo doet ze dan als we samen lopen ook vaak en dan kan Arya dus niet met andere honden spelen want dan zit zij alles te regelen en af te snauwen en ik schaam me ook echt kapot naar andere mensen toe omdat haar herder zo doet en dan is ze al een stuk rustiger nu met d'r 11 jaar, pff - die wandelingen probeer ik dus ook heel erg te minderen haha.

suze
Selfies zijn met kids en paarden ook idd een behoorlijke opgaven, lol. Ohh leuk, welke laarzen heb jij? Ik had er idd een paar gezien die ik interessant vond, maar deze stonden bovenaan. Online was ongeveer alles uitverkocht, maar in de winkel hadden ze gelukkig nog genoeg keus. En zeker aan te raden, een weekendje hier! Denk voor het hele gezin heel erg leuk :) Bij mij ‘om de hoek’ ligt een heel mooi resort (de huisjes wat aan de rand van het resort liggen hebben een eigen uitgang die op de brunssummerheide uit komt) met luxe huisjes, waar ook een natuurbad bij ligt dus voor kind lief ook heel leuk in de zomer bv. En je kunt vanuit hier alle kanten uit - Limburgs heuvelland ligt binnen 30min rijden allemaal en je zit binnen 15min ook op de Teverenerheide in DL enz. De Eifel in DL ligt ook op ‘maar’ 2 tot 2,5u rijden bv. Ik ben toch zo verliefd op die looks van jouw hondjes he. Die kleuren van Ylvi ook, jeetje <3 Wat moet je toch veel aangesproken worden met die twee als je wandelt lijkt me? Ik zou je in ieder geval niet langs laten lopen zonder aan te spreken haha - en dan ben ik normaal niet iemand die dat zomaar doet.

punjab
Hahaha ja snurken erbij maakt het helemaal af dan. Maar heeft idd wel wat om ze zo te zien. En ik kon even lekker ongestoord lezen hihi.

Het intens spelen herken ik hier ook. Heeft Arya ook een handje aan met sommige honden. Niet allemaal, want vaak past ze zich wel redelijk goed aan voor d’r leeftijd, maar sommige honden halen dat soms ineens in d’r naar boven en waarom kan ik niet zeggen; bepaalde lichaamshouding van de ander natuurlijk maar goed. En de meeste eigenaren van labjes/golden retrievers kijken vaak alsof hun hond verscheurd wordt als ze met een herder spelen. Arya is toevallig gek op goldens en eigenlijk heel lief, maar zij laat wel tanden zien met spelen wat er heel naar uitziet haha. Arya wordt met andere herders vaak veel te intens en dan moet ik haar echt uit het spel halen, zoals net nog met een 5,5 maand oude herder reu - al was het spel wel gelijk, want ze gingen af en aan achter elkaar aan en waren elkaar speels aan’t happen. Ook de wolfhonden wat hier rondlopen… die spreken gewoon echt een andere taal tov de meeste andere honden en dat zie je in spel maar ook gewone communicatie goed terug. Bij Arya is het me nog niet zo opgevallen dat ze bij een specifiek ras niet geïnteresseerd is, maar is het voor mijn gevoel echt random en dat vind ik soms wel lastig omdat ik dan pas op het moment zelf erachter kom dat het gewoon niet werkt en dan moet ingrijpen. Ze heeft qua spelen dan wel echt een voorkeur voor Golden retrievers bv. en ze rent heel graag samen met windhonden en andere rassen die lekker hard kunnen rennen en ze is onwijs gek op de 2 barzoi die hier op de hei lopen bv. Honden als de Friese Stabij vind ze ook altijd erg leuk. Waterhonden wordt ze weer mega hyper van en is het afhankelijk van de dag zelf of ze in die focus blijft hangen of niet en ik haar uit het spel moet halen.

Voor ons zelf zouden we denk ik kiezen voor een Golden retriever erbij als volgende hond en ik denk dan een reu uit een werklijn. De Australian Shepherd blijf ik ook heel interessant vinden, en ligt qua mentale ‘werk’ eisen wel een beetje op eenzelfde niveau als dat Arya ook ligt denk ik. Lijkt me erg leuk om met een AS aan de slag te gaan. Maar goed, eerst Arya maar eens opgevoed zien te krijgen, lol. Qua looks ben ik ook meer van de (half)lang haar honden.