KimD schreef:Ik heb overigens een grote voorliefde voor windhonden / hoge jachthonden (Farao), ik zou ze alleen nooit willen / kunnen hebben omdat ze inderdaad niet passen in de rest van roedel.
Zij, wij of onze huidige honden zouden zich zoveel moeten aanpassen, dat is ook niks.![]()
Ik denk ook niet dat onze roedel ooit zo gevormd is dat er een windhond(-achtige) / hoge jachthond goed tussen past.
Ik snap je! Het communiceert toch allemaal nét even anders. Ik merk dat Toby zich heel happy voelt tussen (half)windhonden, maar ook prima gaat met labradors, spaniels, en vaak ook prima met teckeltjes. Hij wordt compleet gestoord van veel border collies (staren doe je naar een prooi, en dan vreet je hem op, dus Toby wordt héél boos als ze hem zo aankijken), snapt niets van poolhonden en dat een franse bulldog óók een hond is, krijg ik hem niet eens uitgelegd. Een roedel moet inderdaad wel 'kloppen'!
maar kunnen jullie je licht eens laten schijnen op de situatie? Mila werd dus gisteren aangevallen. Ik vraag me af of ik iets had kunnen doen om dit te voorkomen...
Terriers vind ik - afhankelijk van de drive - wel leuke honden. Met name die er echt een beetje 'scruffy' uitzien, dus niet gladharig. Ik zie hier nog best wel eens een norwich terrier of australische terrier lopen, maar ook een lakeland of een wheaten zie ik wel voor me. Een ier of patterdale dan weer niet, veel te fel.
) , maar als groep sla ik ze toch vaak over. 
Ik wil geen grote en geen langharen. Ik zie mij ook nog niet echt met iets anders rondwandelen dan SBT's.. 
soms gaat het zo snel en dan is het lastig te achterhalen he wat er nu gebeurde.. werd ze echt gepakt of flink op haar plek gezet? Nysse kan dat laatste doen als ze vindt dat een andere hond niet oke naar Ylvi doet...

, zucht... tweede keer al. 
. En een heup gordel zou idd ook zeker nog een goede optie kunnen zijn, al is het alleen al om je schouder te ontlasten. Het trekken zelf zal er niet mee weg gaan denk ik, maar je zou wel de heup gordel kunnen gebruiken en dan proberen door te trainen op focus buiten bv. Dan heb je wel je armen vrij en ontlast je je schouder en kun je dan proberen die focus bij jou te krijgen en belonen op momenten dat die focus bij jou is en dit gaan linken met commando’s - zo ben ik gestart met Arya in ieder geval en soms op het begin van een wandeling na als we met een groep ergens afspreken en ze even vast moet in het begin, heeft ze het snel opgepakt. Maar dan zou je wel het beste met Bodhi dan apart kunnen lopen (al doe je dat miss ook al wel? Weet ik niet hihi). Of eventueel met een slipketting hoog in de nek, met begeleiding bv, om te corrigeren wat betreft trekken? Al denk ik dat het wel gewoon staat en valt met het werken aan de focus van Bodhi. Maar ik snap ook heel goed dat als je zelf niet lekker in je vel zit en dan ook pijn hebt, intensief trainen ook echt te veel kan zijn. En het trainen op niet trekken aan de lijn is gewoon vreselijk intensief vind ik - zo ben ik echt hard aan't werk soms om die focus te krijgen buiten en te houden en te oefenen aan de lijn want vanzelf gaat het toch ook vaak nog niet. Hoop dat je snel een voor jullie passende oplossing hebt! Ik probeer mee te denken, maar of je er nu echt wat aan hebt weet ik niet haha.