Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:56

Je kan ze beter gewoon gerbil voer geven. Stro voor gerbils weet ik niet. De een heeft zaagsel en de ander hennepvezel, zagel stoft meer dus net wat je zelf prettig vind. Ik geef ze af en toe wc rollen en kartonnen doosjes en wat hooi. Wat zich dan weer vermengt om mooie gangen te graven. Van jou kooi ben ik zelf niet echt een fan tralies zijn niet erg geschikt voor gerbils.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:00

Volgens de dierenwinkel was deze uitermate geschikt voor gerbils.. Was ook geen goedkope kooi vind ik zelf.
Maar waarom geen tralies? Daar heb ik nog niets over gelezen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:06

Ik vind je kooi ook niet geschikt. Wat zijn de afmetiningen?
Je kan beter een aquarium van marktplaats halen en een deksel maken :)

Mijne staan op zaagsel, hooi en een soort katoenspul. Gooi er regelmatig wat wc-rolletjes en keukenpapier in en soms wat nieuw hooi.

http://www.gerbil.nl/index.php?id=20
Over kooien en wat wel/niet geschikt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:18

De afmeting houden jullie tegoed!

Ik zal de link even bekijken.

We hadden eerst een gewone kooi maar we kwamen er achter dat die niet geschikt waren. We wilde die kooi tijdelijk even gebruiken en ondertussen een betere bak kopen. De winkelmevrouw rade het ons af om de kooi tijdelijk te gebruiken gezien de onderkant van plastiek was. De kooi die we nu hebben zou volgens haar heel goed zijn. Wij zijn er van uit gegaan dat ze dat daar wel zouden weten.. Jammer dat ze het toch adviseren als het niet geschikt is.. Hebben we een bak van boven de €100.- die dus niet goed is %) |o :n

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:19

heb je de gerbils bij een fokker gekocht? dan vind ik het raar dat er geen informatie is gegeven alhoewel het ook wel verstandig is even flink te googlen voor je zelf gerbils neemt.
ze kunnen zich helemaal gek knagen aan het tralisch, maar weet niet of dit bij jou het geval is

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:16

Nee, we hebben ze in de dierenwinkel gekocht. Mijn vriend heeft ooit een gerbil gehad, ik zelf niet.
We hebben ook wel gegoogeld maar dit van de kooi hebben wij niet gezien. Wij dachten ook om op zoek te gaan naar een glazen bak omdat die kooi niet geschikt was want dat hadden we wel ontdekt. De dierenwinkel rade die tijdelijke kooi dus af om tijdelijk (een paar dagen dus) te gebruiken en zei dus dat deze bakkooi zeer geschikt is. Wij zijn er dus vanuit gegaan dat de dierenwinkel wel weet wat wel en niet geschikt is.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:17

Ik ga mee met het bovenstaande. Gerbils kunnen heel dwangmatig aan de tralies gaan knagen, in het ergste geval kunnen ze hier aan gewond raken. Kun je de kooi niet terug brengen en je geld terug krijgen? Want voor 100 euro heb je ook een geschikte gerbilbak hoor :) (in de vorm van een gerbilarium of een opgeknapt oud-aquarium)

Ik ben van mening dat de gemiddelde dierenwinkel vaak verkeerd advies geeft helaas :( op internet is er gelukkig wel veel (goede) informatie te vinden.

Stro zou ik niet doen, kan erg scherp zijn en een gravende gerbil kan zich daar lelijk aan verwonden. Hooi is een beter alternatief :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:18

Niet te veel van uitgaan :n. Ik ken maar 1 echt goede dierenwinkel hier in de buurt. Fokt alles zelf en goed, dieren zitten er in de winkel aardig goed bij. In een andere hier in de buurt zie je konijntjes van 5 weken in van die kleine glazen kooien en ze verkopen serieus vissenkommen van 10 liter.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:19

Helaas in de dierenwinkels niet altijd op het advies uit gaan maargoed zolang ze niet knagen op t tralisch zie ik geen probleem alhoewel je misschien beter voor een glazen bak kan gaan

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:20

Ik zou inderdaad ook kijken of je de kooi terug kunt brengen. Een beetje service neemt die kooi wel terug en zeker als die niet gebruikt is.

Ik heb zelf een redelijk groot aquarium kunnen krijgen voor 15 euro.
De bodem was namelijk lek, maar dat lek is gemaakt en ik doe er toch geen water in :Y)

Nadeel van tralies is ook dat je zaagsel dalijk door de kamer vliegt, aangezien de gerries wel aan het graven zullen gaan ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:24

Die van mij hebben de onderste 30cm glas en dan 30cm tralies, alle zaagsel moet en zal het hok uit :Y)

Obsessief aan de tralies doen ze ook helaas, al kan ik dat wel een beetje indekken door de kooi regelmatig door de war te gooien.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:25

Is tralies knagen dan ipv hoekgraven? Doen ze hier ook in periodes heel erg, momenteel niet gelukkig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:39

EskeGirl schreef:
Is tralies knagen dan ipv hoekgraven? Doen ze hier ook in periodes heel erg, momenteel niet gelukkig.

Knagen ja, in de meest vreemde bochten omdat ik geen plankjes heb tegen de tralies. Hoekgraven doen ze ook wel eens maar dat valt minder op dan dat geratel :o

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:49

De bak is al in gebruik dus ik denk niet dat het terug kan. Ik bel morgen wel even.

We hebben een die wat knaagt (de zwarte, is een ADHD gerbil geloof ik) hij doet het alleen bij het deurtje. Ik heb daar hazelaartakjes en een pluk wc-papier door de tralies gepropt en daar is die al heel erg druk mee. De andere twee zijn veel rustiger. De grijze is heel nieuwsgierig en makkelijk, de bruine is rustig en wat wantrouwig maar komt nu wel naar m'n hand en kan die ook aaien. De bruine graaft meer en knaagt het stro in kleine stukjes. 3 verschillende karakters dus.

Zaagsel kan dus wel? Of hebben jullie allemaal vlas in de bak?
Morgen zal ik even zand halen voor ze en gierst.
Geven jullie ze ook rozijntjes?

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:10

Als je de bak niet meer terug kunt brengen zou ik doorgaan zoals je nu bezig bent, lekker veel spullen er in zoals takjes en kartonnen rollen zodat ze bezig blijven.

Mijn gerbils deden eerst ook veel aan hoekgraven maar omdat ik ze echt elke dag iets anders geef blijven ze lekker bezig en hoeven ze ook niet obsessief te hoekgraven :) ook iedere dag een extra pluk hooi kunnen ze mooi mee bezig zijn.

Rozijnen zou ik mee uitkijken, niet te veel/te vaak. Maar dat is met alle snacks natuurlijk :) ik geef ze heeeel af en toe een halve rozijn, is wel favoriet volgens mij :)

Ik zou een mix van hempvezel (kun je ook gewoon in de dierenwinkel halen) en zaagsel en hooi gebruiken als bodembedekking, deze 3 mixen en ze kunnen lekker tunnels bouwen want het materiaal maakt stevig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:18

Oke bedankt!

Ik bel gewoon even en dan leg ik het wel even voor. Ik baal er wel van dat ze het verkeerde advies geven.. Denk je er goed aan te doen, blijkt het niet zo te zijn.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:27

Is idd jammer dat ze verkeerd advies hebben gegeven. Wie weet nemen ze de kooi terug, moeten ze maar beter geïnformeerd zijn. En hamstervoer schijnt te vet voor ze te zijn ivm veel zonnebloempitjes maar dan geef je idd gewoon gerbil voer :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:29

Ik denk dat de winkel mevr gewoon winst wilde maken en jullie een dure kooi heeft aangesmeerd.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:19

Ik heb die van mij ook in een glazen gerbilarium en kan dat iedereen met gerbils aanraden. Ik kan mij anders voorstellen dat al het zaagsel uit de kooi word gegraven :p. Wat ik gelezen heb was dat stro te scherp is (en kan mij wat slecht voor stellen dat ze hier mooie gangen in kunnen graven) en ik gebruik zelf zaagsel en hennepvezel en ze krijgen iedere dag een pluk hooi en lekker veel karton zodat ze lekker bezig kunnen.

Zelf zou ik de zaak bellen met desnoods (als de kooi er nog zgan uitziet na schoonmaken) een leugentje om eigen bestwil dat de kooi niet gebruikt is en dat je op advies deze bak niet wil gebruiken oid. Voor 100 euro kun je een mooi gerbilarium kopen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:13

Mijn ervaring is dat dierenwinkels vaak heel weinig van dieren afweten. Vooral over knaagdieren worden heel vaak slechte adviezen gegeven.
Ik raad je aan om eens dit topic door te lezen en een kijkje te nemen op het gerbil forum. Dan kan je heel veel leren over voeding, huisvesting en overige verzorging. Gelukkig verkopen ze inmiddels overal wel gerbil voer, dus het zal niet heel moeilijk zijn om bij jou in de buurt een winkel te vinden waar ze in ieder geval één merk hebben staan.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:37

Ik heb een soortgelijke kooi en mijn beestjes knagen niet aan de tralies. Maar ze hebben ook heel veel bodembedekking, meer dan ik hier vaak voorbij zie komen. Ze kunnen lekker gangen bouwen e.d. Nu is het trouwens nog niet helemaal zoals normaal ivm de koppeling.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:05

Bedankt voor jullie reacties!

We hebben ook echt gerbil voer in huis, van beaphar geloof ik. Blauwe zak is het. Het hamstervoer wat we gekregen hebben zijn pallets. Er zit dus geen "snoepgoed" in die ze kunnen uit zoeken. Maar of het echt geschikt is voor die diertjes weet ik niet. Ik denk dat ik het maar weg gooi.

Ze kunnen wel wat graven in het stro, maar het zijn niet van die gangen die je ziet op de plaatjes van internet.
Ik ga dus ook andere bodembedekking halen.

Ik begrijp dat er nog een paar zijn met zo'n bak als wat wij hebben? Hopelijk draait de knager van ons niet door in het knagen aan de spijltjes..

Vanmiddag de winkel bellen, ze zijn nu gesloten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:17

xManon_ schreef:
Ik heb een soortgelijke kooi en mijn beestjes knagen niet aan de tralies. Maar ze hebben ook heel veel bodembedekking, meer dan ik hier vaak voorbij zie komen. Ze kunnen lekker gangen bouwen e.d. Nu is het trouwens nog niet helemaal zoals normaal ivm de koppeling.

Hoe doe je dat dan? Bij mij word alles eruit gespaaid, 30cm glas is echt geen match voor 3 gravers. Dus kan er met goed fatsoen niet veel meer dan 15cm in gooien.(Wat continu van voor, achter, links, rechts wordt gespaaid)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:56

Kleine impressie van onze kooi en gerbils

Afbeelding

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:58

Afbeelding

Afbeelding