Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:49

Volgens mij zijn er aardig wat Betta's met een karakter waar je beter niks bij zet :+ . Al zie ik ook wel bakjes voorbij komen van mensen die er wat rustige vissen bij hebben. En sommigen gaan goed met garnalen. Anderen moorden de hele bak uit.

Gisteren is er hier weer een baby (puber :') ?) opgehaald. Blijft toch spannend! Maar gelukkig is alles goed gegaan en is hij inmiddels lekker zijn nieuwe bak aan het verkennen, heeft ook al mooi wat gegeten.


J0anieke, gaaf van de buce!

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:50

Oke helemaal nieuw. Ik zit er aan te denken om een aquarium aan te schaffen. Heb al het een en ander ingelezen maar er zitten vast kenners hier .

Nu las ik dat goudvissen best een grote aquarium nodig hebben omdat deze nog groeien.

Guppen planten zichzelf heel snel voort dus ben benieuwd hoe of wat. Want lees ook dat ze opgegeten kunnen worden en dat vind ik weer zielig. Nu las ik ook dat je alleen mannen kan nemen maar dat ze al gestresst kunnen worden zonder een vrouwtje.

Dus ja wat is er dan nog?

Wie helpt mij op weg?

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:15

Er is dan nog echt heeeeel veel. :')
Hoe groot aquarium heb je in je hoofd?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:49

Zoveel opties loes!

Ik had een betta samen met corydoras en otocinclus. En die betta was een held op sokken. Ging prima. Maar de andere vissen zaten wel de hele dag verstopt.

Nu een betta alleen in een 36 liter. Keileuk. Pittig ding ook. Haha.
Hij heeft alleen bedacht dat ie de korrels niet meer kan pakken -O-
Met heel veel moeite krijg ik er een beetje in. En dan ligt 9 van de 10 korrels op de bodem. Die ik weer moet opzuigen, want hij pakt ze ook niet van de bodem.
Iemand een tip?
Hij at het eerder zonder problemen.
Ik heb de bassleer regular maat L en cavar. Die laatste zijn best klein ook. Hij at bij zijn vorige eigenaar ook bassleer regular L.
Ik heb ook nog huismerk van de aquariumzaak. Zelfde verhaal.
Hij hapt er allemaal naar, maar pakt ze niet. Heel raar.

Vanavond even wormpjes proberen

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:18

@loes: de keuze is reuze! Beetje afhankelijk van het formaat en inhoud van je aquarium.
Ik heb de volgende aquaria en vissen:

De kleinste: 20L (25x25x30cm)
- 1x betta (dit formaat aquarium zou verder alleen geschikt zijn voor garnalen)
Afbeelding

De shallow (middelste): 54 liter (80x35x20cm)
- 8x Boraras brigittae
- 3x Dario dario
- 5x Otocinclus
- een leger vuurgarnalen
- enkele Amano garnalen
Afbeelding

De grote bak: 72 liter (60x40x30cm)
- 5x Epiplatys annulatus
- 16x Corydoras pygmaeus
- 2x Otocinclus
- een leger vuurgarnalen
- enkele Amanogarnalen
Afbeelding

@Nessa - he, lastig als ze niet willen eten. De mijne vermoordt zijn Fluval Bug Bites pellets :') hij springt uit het water om ze te eten voordat ze het oppervlak raken. Misschien levend/diepvries voer proberen? Daar zijn ze meestal wel voor de porren.

@JoCo - Betta's is zo karakter-afhankelijk of er iets bij kan. Een aquarium van 50 liter of groter helpt vaak al wel, dat ze allen een eigen plekje hebben. Mijn betta Bumblebee was echt timide en goedgezind, zelfs de garnalen vrat ie niet, en de grote amano garnalen joegen hem zelfs bij de wafels weg :+ maar mijn huidige betta Alduin, ik zou het niet eens willen proberen met andere vissen (zelfs niet in een grote bak). Die vis heeft zo'n personality en ego :')

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:29

Melyoramel schreef:
@loes: de keuze is reuze! Beetje afhankelijk van het formaat en inhoud van je aquarium.
Ik heb de volgende aquaria en vissen:

De kleinste: 20L (25x25x30cm)
- 1x betta (dit formaat aquarium zou verder alleen geschikt zijn voor garnalen)
[ [url=m/K7N1QX.jpg]Afbeelding[/url] ]

De shallow (middelste): 54 liter (80x35x20cm)
- 8x Boraras brigittae
- 3x Dario dario
- 5x Otocinclus
- een leger vuurgarnalen
- enkele Amano garnalen
[ [url=m/aZaNK5.jpg]Afbeelding[/url] ]

De grote bak: 72 liter (60x40x30cm)
- 5x Epiplatys annulatus
- 16x Corydoras pygmaeus
- 2x Otocinclus
- een leger vuurgarnalen
- enkele Amanogarnalen
[ [url=m/5gFjR2.jpg]Afbeelding[/url] ]

@Nessa - he, lastig als ze niet willen eten. De mijne vermoordt zijn Fluval Bug Bites pellets :') hij springt uit het water om ze te eten voordat ze het oppervlak raken. Misschien levend/diepvries voer proberen? Daar zijn ze meestal wel voor de porren.

@JoCo - Betta's is zo karakter-afhankelijk of er iets bij kan. Een aquarium van 50 liter of groter helpt vaak al wel, dat ze allen een eigen plekje hebben. Mijn betta Bumblebee was echt timide en goedgezind, zelfs de garnalen vrat ie niet, en de grote amano garnalen joegen hem zelfs bij de wafels weg :+ maar mijn huidige betta Alduin, ik zou het niet eens willen proberen met andere vissen (zelfs niet in een grote bak). Die vis heeft zo'n personality en ego :')


Haha echt? Wel grappig om te horen! Er hoeft niet persé iets bij hoor maar ik vind al dat onderwaterleven zo fascinerend dus als het veilig kon: graag! Maar dan neem ik liever geen risico

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:43

loesjeislief schreef:
Oke helemaal nieuw. Ik zit er aan te denken om een aquarium aan te schaffen. Heb al het een en ander ingelezen maar er zitten vast kenners hier .

Nu las ik dat goudvissen best een grote aquarium nodig hebben omdat deze nog groeien.

Guppen planten zichzelf heel snel voort dus ben benieuwd hoe of wat. Want lees ook dat ze opgegeten kunnen worden en dat vind ik weer zielig. Nu las ik ook dat je alleen mannen kan nemen maar dat ze al gestresst kunnen worden zonder een vrouwtje.

Dus ja wat is er dan nog?

Wie helpt mij op weg?


wat je eventueel kunt doen is eens gaan zoeken op google naar aquarium vissen.
als je geen heel groot aquarium kwijt kunt typ je in: kleine aquarium vissen.
dan krijg je heel veel soorten met de beschrijving er bij hoe je ze het beste kunt houden.
en dan kijk je of dat voor jou haalbaar is?
en ook..wat vind je zelf mooi.
zie je het liefst een aquarium met alleen vissen en rotsen er in,of wil je graag een aquarium met heel veel planten.

het is juist goed dat je je in leest.
belangrijkste is wel hoe groot aquarium je kwijt kunt, in een klein bakje kunnen geen vissen die heel groot worden. en in de aquarium zaak zie je vaak heel kleine visjes,dan zijn ze nog jong en worden later alsnog flink groot.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:37

Dagje onderhoud gedaan, dus nu moeten de bakken het wel even volhouden voor mijn 1.5 week vakantie. Mijn zusje komt de visjes voeren als ik weg ben :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:57

<3 *\o/*

fijne vakantie!

cinniz123

Berichten: 4432
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:47

Fijne vakantie!

Ik heb de bak van mn zoon opgelost met een voerautomaat en vind dat echt een ideaal ding!

Oke en voor wie het antwoord weet hoor ik t graag.....
Toen wij de Lido overnamen zaten er een aantal vissen in en iemand vreet zn citroen garnalen op.
Van de 20 zijn er nog maar 5 over en zitten alleen maar achter de pomp.
Ik ken niet alle vissen.
Weet niet wie de eerste foto is en de algeneter ken ik ook niet.
Hebben nog een algeneter maar die wilde al met overzetten niet uit zn schuilplaats komen en zit al weken nu in de boot.
Dus daar heb ik geen foto van en vermoed niet dat hij op jacht is geweest.
Ik denk zelf

1 ?
2 keizer tetra
3 roze tetra
4 (marmer) bijlzalm
5 kardinaal tetra en ?

Afbeelding

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:36

Nummer 1 lijkt me een cichlide. Die lusten best volwassen garnalen! Heerlijk vinden ze die :') Evenals de grotere tetras, die eten ook wel garnalen. De kardinalen zullen best kleine garnalen eten.
De laatste op de foto lijkt me een type whiptail catfish (L010), die zal niet actief garnalen jagen, maar eet gerust ook de babies op als ze voor zijn mond zitten.

In theorie: als het in de mond past, dan is het eten. Vandaar dat vaak ook wordt aangeraden om garnalen zonder vissen te houden, als je met je garnalen wilt kweken.
En als je ze toch samen wilt houden, dus meer als opruimploeg, dan moet je dus vissen nemen waarvan de mond klein genoeg is dat er geen garnaal in zou passen.

cinniz123

Berichten: 4432
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 23:12

Dat is pech garnalen weg :')

Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 23:18

Ik heb ook garnaal etende vissen, maar met voldoende begroting gaat het super goed. Nog steeds een overvloed aan garnalen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 23:32

zo lang de garnalen genoeg schuil mogelijkheden hebben zou het in theorie wel goed moeten gaan. Ik heb in mijn bak neon tetra's, pinguin tetra's en guppys maar de garnalen vermeerderen flink goed.

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 02:09

De eerste foto is idd een dwerg ciclide vrouw denk zo te zien een dubbel Red cacatoide ( of zo iets ongeveer) en ja die lusten ze wel

cinniz123

Berichten: 4432
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:18

Thanks allemaal.
Ik vond het sneu dat er van 2 vissen maar 1 in zaten maar ze zijn al wel groot dus zitten waars al langer alleen.
Ik overwoog om langzaam aan wat aanvulling te nemen maar dan toch maar niet van die.
Ik twijfelde ook aan een ciclide aan het koppie te zien maar had t niet verwacht alhoewel er ook een dwergklauwkikker bij zat maar die heb ik er niet eens in gedaan en aan mn neefje gegeven.

Moet zeggen dat de garnalen wel vrij klein waren en vermoed dat dit de grootste waren.
Er zit redelijk wat beplanting in en huisjes en wat kienhout maar de ciclide is een schuwe vis en zit juist bij de wortels van de planten.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:12

kijk of je wat mos in je aquarium kunt doen?
daar kunnen de garnalen zich goed in verstoppen :j

cinniz123

Berichten: 4432
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:35

Ja dat ga ik indd maar weer proberen.
Ik had het wel maar op de 1 of andere manier wil het mos het bij hem niet blijven doen.
We gaan sws over naar japonica’s dan maar geen mooi kleurtje.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:33

Nou mijn betta wil gewoon de grotere korrels niet meer denk ik.
Had nog betta voer liggen met hele kleine korreltjes. Die gisteren en vanochtend gegeven. Netjes opgegeten.
Wormpjes gaan er ook in.

Snap er niks van. Eten ging al die tijd helemaal prima.

Nu maar maat M bassleer besteld. Hopelijk eet ie dat beter.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:45

Nessa schreef:
Nou mijn betta wil gewoon de grotere korrels niet meer denk ik.
Had nog betta voer liggen met hele kleine korreltjes. Die gisteren en vanochtend gegeven. Netjes opgegeten.
Wormpjes gaan er ook in.

Snap er niks van. Eten ging al die tijd helemaal prima.

Nu maar maat M bassleer besteld. Hopelijk eet ie dat beter.


Meneer voelt zich gewoon te goed om moeite te moeten doen voor zijn eten :+ Gewoon de makkelijke hap-slik-weg wilt ie.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:42

Kan ik iemand trouwens blij maken met bassleer regular maat XL?
Die heb ik toen verkeerd gekocht.
En aangezien meneer dramaqueen maat L al niet eet :+

Kan in Tilburg opgehaald worden.
Wil het ook gerust verzenden, maar dan wordt het wel een pakketpost

cinniz123

Berichten: 4432
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:21

Nouw boehoee hier 1 (hoop maar op 1)van mn japonica’s uit het aquarium geklommen via de achterwand langs de slangen.
Heb terug gekeken op de woonkamer camera en dan zie je hem gewoon door de huiskamer lopen.
Helaas vond mn man hem ruim 5 uur later pas.
Dus nu even tijdelijk filterwatten er tegen aan gedaan en als ik thuis ben van vakantie ga ik wel knutselen....miss zijn zo ook de citroen garnalen wel gaan wandelen al heb ik daar niets van gevonden op mn zoon zn kamer.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:00

De amano/japonicas gaan wel vaker wandelen. Ook al 4x amanos op de vloer tegen gekomen. 2 dood, en 2 nog levend.

Een van de levenden was 'geinig'. Vriend en ik zaten op bovenverdieping te gamen, begint ineens onze hond beneden super wantrouwig en onzeker te grommen.
Dus mijn vriend naar beneden al mopperend "Wat is er nou weer?" en komt een halve minuut later lachend naar boven. "Er, eh, loopt een garnaal in de woonkamer." En ja hoor, 2 meter bij de bak vandaan, kruipt een amano. En mijn hond staat er naast te kijken, drentel drentel, grom grom, zo verdacht! wat is dat!. Opgepakt, terug in aquarium gedumpt en hij leefde nog lang en gelukkig.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:16

Oh echt? Ergens wel grappig.
Maar ik hoop niet dat ze dat hier gaan doen. Haha.

cinniz123

Berichten: 4432
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:32

Ja echt bizar dat ze ook gewoon lopen in de woonkamer gewoon echt ver ook gewoon,eerste de ene kant op en toen toch maar de andere kant op.

Denk als mijn honden thuis waren hij sws was opgegeten.
Wel snellere dood geweest nu is ie toch denk ik naar gestorven :(