Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:51

Ik heb een trosgierst opgehangen, ze zijn er gelijk helemaal mee bezig, zo leuk :D

Roosje01

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:08

Wat ik ook verzin zodra ze die zien is die weg ze zijn er nogal gek op.
Gister een dikke kartonnen buis gevonden op werk en mogt hem mee nemen voor mijn gerries. Straks even doorzagen want hij past net niet in de bak. Is van dat harde karton dus zijn ze weer ff zoet mee.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:18

Ik heb ook zo'n hele dikke kartonnen rol, ooit bij de bouwmarkt vandaan, ligt er al jaren in :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:27

Een tros gierst kunnen ze zonder problemen opeten?
Hier is de zwarte erg actief, ook een beetje happerig. De grijze is best makkelijk (maar snel) de bruine is een slaapkop :o maar als die wakker is kan je die nauwelijks bijhouden!
De grijze was vandaag even gestrest.. Mij. Dochter had die in een kartonnen doos gestopt maar dat vond het diertje maar niets! Gelukkig gaat het wel weer goed met het diertje.

Hoe zijn de karakters van die van jullie?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:34

Trosgierst mogen ze gewoon zonder problemen geven. Wel met mate geven omdat ze er nogal dik van kunnen worden. Volgens mij wordt om de week aangeraden, maar hier krijgen ze hem wat minder vaak.

Zelf heb ik een wat oudere gerbil van ruim 4 jaar en twee jonge dames van een half jaar oud. De jonkies zijn enorm druk, worden van elk geluidje wakker, rennen veel in het rad, zijn de hele dag bezig en vinden het leuk om aan onze handen te knagen :+ Zoefje, het oude dametje was ook altijd heel enthousiast in het rad, vandaar dat ze Zoefje heet. Inmiddels is ze dus al wat ouder en sinds vorige week merk ik ook wat lichamelijke klachten bij dr. Zij is altijd mijn favoriete gerbil geweest. Ze is mijn eerste gerbil, het vrouwtje waar ik haar samen mee kocht is 'ingewisseld' voor een andere omdat ze na een tijdje maar bleven vechten. De gerbil waar ze toen mee kwam te zitten is in de zomer overleden en toen kwamen Luna en Nala erbij. Ze heeft dus al een aantal vriendinnen gehad, maar Zoef is altijd al bij mij geweest.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:45

Hij hangt er nu, ze moeten wat moeite doen, maar dan krijgen ze nu ipv wat meelwormpjes of zonnebloempitjes dit als extra :)

Ik heb 2 dames. Ezarja uit februari 2012 en Nibbit uit november 2012, ze zijn mijn 3e en 4e gerbil. Ezarja is heel relaxed, nieuwsgierig en vrij tam. Komt graag even bij je kijken of een snoepje halen. Nibbit is echt het tegenovergestelde: schrikkerig, bang en nauwelijks tam gekregen. Af en toe durft ze wat lekkers te halen en tegenwoordig rent ze ook niet meer direct een gang in als ik langsloop of even bij de kooi kijk.
Hiervoor had ik twee zusjes, Pringles en Lays. Die waren ontzettend tam en nieuwsgierig, toen Pringles dood ging kwam Nibbit, helaas is Lays toen na 2 maanden ook overleden. Kon toen kiezen tussen een pup waarop ik nog even moest wachten of Ezarja, die raakte niet zwanger dus zocht de fokker een nieuw baasje, dat kon binnen een week. Die twee doen het vrij goed samen, alleen een beetje opjagen af en toe :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:48

Ik heb 2 broers van vorig jaar februari sunny en snowy. Sunny is de graver en snowy is echt de knager. Ze zijn niet echt tam maar soms eten ze wel van mijn hand en kan ik ze aaien. Ze zijn beide heel nieuwsgierig als ik kus geluidjes maak komen ze bij me kijken als ik op de bank zit. Hun hok staat naast mijn bank

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:32

Eeeeeuh... Bespringen gerbils ook gerbils van het zelfde geslacht :oo of kan dat ook zijn dat ze de rangorde bepalen op die manier :?

Wat leuk die verschillende karaktereigenschappen van die diertjes!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:42

Ja, doen ze hier ook wel eens :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:13

mijn gerries weer eens bovenste 2 vrouwtjes, middelste vrouwtjes pupje wat ik houd en onderste 2 mannetjes
lilac gevlekte vrouwtje is dus de moeder van het zwart gevlekte vrouwtje en van het saffier gevlekte mannetje, zwart gevlekte vrouwtje is de moeder van het saffraan pupje en is de zus van het saffier mannetje en het nootmuskaat mannetje is de vader van het zwart gevlekte vrouwtje en het saffier mannetje en de opa van het saffraan pupje :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:31

Wat een leuke diertjes met mooie kleurtjes!

Hebben jullie speciale bakken voor de gerbils! Wij hebben een standaard bak gekocht in de dierenwinkel. We willen dat tzt wel wat leuker gaan maken voor ze. Het lijkt er op dat ze alles nu wel door hebben in de bak. Morgen hangen we de kokosnoot op, ben benieuwd wat ze er mee doen!

Als jullie het leuk vinden zal ik volgende week een foto maken van de bak. Misschien hebben jullie ook wel tips.. Wij moeten er nog ervaring mee op doen dus we horen graag ervaringen en tips :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:33

Wat voor standaardbak? Hamster/traliekooien zijn niet echt geschikt voor ze :)

Ik heb een glazen gerbilarium met 2 plateaus.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:42

Ik heb een glazen aquarium met een deksel van gaas.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:25

Ik ben wel benieuwd wat voor bak je hebt voor ze, No_no, ik ben nog geen geschikte bak tegengekomen in een dierenwinkel. Ik heb een terrarium van Queenies van een meter.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:30

_Karlijn schreef:
Ik ben wel benieuwd wat voor bak je hebt voor ze, No_no, ik ben nog geen geschikte bak tegengekomen in een dierenwinkel. Ik heb een terrarium van Queenies van een meter.

Pets dream heeft ze wel, vind alleen een oud aquarium ombouwen wat vriendelijker voor de portemonnee. :Y)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:30

Ochtend missie geslaagd, zowel Yoeka als Zippo hebben een meelwormpje van mijn hand gepakt :). Yoeka komt elke keer als eerste die snapt ondertussen dat er wat te halen valt en Zippo vind het wat spannender maar die liep vanochtend meerdere keren helemaal over mijn hand heen :D .

Ik heb een vraagje, hoeveel eten die van jullie? Ik heb voer bij Wessanda vandaan en daar stond bij 1 eetlepel per gerbil, dus ik heb 1 eetlepel nieuw voer en 1 eetlepel voer van de fokker erin gedaan en ik zie ze wel regelmatig erheen lopen, maar het bakje word niet echt leger. Ik heb er gisteren nog een theelepel eiermengsel erdoor gedaan, maar nadat ze thuis gekomen zijn donderdagavond geen basisvoer aangevuld. Er hangt ook een streng trosgierst in de bak, maar zover ik kan beoordelen word daar mondjesmaat van gegeten. Ik maak me niet echt zorgen hoor, maar had verwacht dat ze meer eten-georiënteerd zouden zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:32

Die van mij krijgen onbeperkt gerrie gerbil en 1-2x in de week extra'tjes als een gedroogde meelwormen of zonnebloempitjes (of nou ja, Ezarja, Nibbit durft bijna nooit :+)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:14

Van mij krijgen ook onbeperkt care + en wissel soms af en doe er soms wat vogelzaad door als ze jongen hebben en wat eivoer

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:16

Ik heb mijn eigen voer gemengd en ze doen het er goed op. Ze krijgen met zijn allen een handje per dag, als ik ze meer geef groeien ze dicht (op het gerbil voer ook).

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:18

Die van mij krijgen onbeperkt gemengd voer.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:06

@No_No: Ben benieuwd naar foto's van je bak! Heb zelf een 'officieel' gerbilarium, gewoon een aquarium met verschillende plateau's en een gaasdeksel.
@Klokjes: Hier krijgen ze gewoon weer een bakje zodra hij leeg is. Meestal doe ik het bakje half vol en daar doen ze met z'n drieeen een dag mee.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:15

Ik meng gerrie gerbil met gerbil nature. Eerst kregen ze onbeperkt maar nu om de dag een handje (ong. half bakje),omdat snowy te dik werd

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:44

Bedankt voor jullie antwoorden over het voeren. Misschien gaan ze meer eten als ze wat groter zijn of het gangenstelsel geperfectioneerd is. Zippo is nu een gang langs het glas aan het graven, super leuk om te zien. Ik wil eigenlijk naar mijn paard, maar ik merk dat ik uitstelgedrag vertoon om de gerbils in de gaten te kunnen houden, ze zijn zo leuk in de weer :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:52

Klokjes schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden over het voeren. Misschien gaan ze meer eten als ze wat groter zijn of het gangenstelsel geperfectioneerd is. Zippo is nu een gang langs het glas aan het graven, super leuk om te zien. Ik wil eigenlijk naar mijn paard, maar ik merk dat ik uitstelgedrag vertoon om de gerbils in de gaten te kunnen houden, ze zijn zo leuk in de weer :D

Je hebt het gerbilvirus te pakken :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:50

Afbeelding
Wij hebben deze.

Hoe zit het nou met zaagsel? Mag dat nou wel of niet? Wat ik hoor en lees is tegenstrijdig. Wij hebben nu stro met van die papierpallets onderin.

De dierenwinkel zei tegen ons dat ze hamstervoer eten?
We hebben ook een zakje gerbilvoer gekocht. Merk weet ik even niet (ben te moe om op te staan :x