Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:57

Als je gewoon voor de gezelligheid kippen wilt zou ik je een krielras aanbevelen zoals de serama, chabo, sebright, baardkriel, sabelpootkriel. Die zijn maar klein :).

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:02

Zo mijn hok plus ren staat! Het is een ren van 4 bij 3 meter ongeveer. Wat vinden kippen leuk om in de ren te hebben naast een zit stok?
Zit nog een hok aan vast ook van 120 bij 100 cm en 80 hoog waar het leg nest in komt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:05

Niets extra's is nodig in de ren, kippen door er weinig mee als het niet eetbaar is. ik heb in de ren bewust geen stok want de mutsen bleven buiten zitten op de stok ipv binnen :+

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:34

Mijn kippen slapen dus ook altijd buiten het nachtverblijf. Vreemde wezens.

Ben benieuwd naar je hokkie marlou.

Heb van de week ook super vet hok gemaakt bij vriendin. Zaterdag twee zwarte zijdehoenders gehaald voor dr.

Afbeelding

Ik zelf had voor de verandering weer ens een haan dus weer een zijdehoender weggebracht en geruild voor een wyandotte kriel omdat ik het zo zat was. Twee van de twee silkies die ik in eerste instantie gekocht had, bleken hanen. Nu nog een zijdehoender hen, twee nieuwe wyandottes en twee sabelpootjes. Heb wat plaatjes geschoten.

Afbeelding
In het binnenverblijf

Afbeelding
mijn prachtige zijdefluf

Afbeelding
Schuwe baby's

De hele club samen
Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:42

Ik wil het kippendeel eigenlijk toch wel een beetje gaan opleuken. Is nu alleen maar zwarte zand dus niet echt vrolijk. De hortensia's laten ze met rust dus die wil ik er eentje neer gaan zetten.

Hebben jullie nog meer tips voor planten/struiken die kip-proof zijn?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:17

Frambozen, al gaan ze wel aan de haal met de vruchten :') (maar niet met het blad) hortensia's inderdaad, doen het goed en blijven ze vanaf. Mijn aardbeien plant sneuvelt nu al, vreten ze het blad van op. Lavendel doet het ook goed :j

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:35

Frambozen geweldig die heb ik ook. Zie je ineens een kip hupsen om bij de frambozen te komen. Hilarisch om te zien. De meeste frambozen groeien hoog en heb zat planten dus zit er niet mee.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:55

Ohjeeeeeeee vandaag stond een goede vriend van ons voor de deur met kippies!!
De ren is nog niet helemaal klaar en ik wil hem aan de bovenkant nog afsluiten omdat er veel katten in de buurt zijn.
Heb ze nu in het hok zitten en de ingang dicht gedaan. Morgen ochtend mogen ze er weer uit en dan ga ik de boel dicht maken aan de boven kant.

Ze zijn gewiekt maar net begon er een te vliegen en ze kwam een heel eind!

Ik heb een foto maar ik kijk een beetje geknepen want was helemaal overdonderd whaha!
Meet chickie 1, 2 en 3!

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 03:28

Nou zeg: ik zet mijn kippen op internet omdat ze het vertikken om eieren te leggen en wat doen ze nu?
Liggen er vanochtend 4 kakelverse eitjes in het hok!

Na het rattenbestendig maken van de kooi hebben ze besloten hun embargo op te heffen en weer in dienst te willen treden.
Uit dienst/wederdienst heb ik vandaag dan ook maar een schuifje gemaakt waarbij ik op afstand het binnenhok kan afsluiten.
Ik zal morgen eens een plaatje sturen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:41

Marlou_ schreef:
Ohjeeeeeeee vandaag stond een goede vriend van ons voor de deur met kippies!!
De ren is nog niet helemaal klaar en ik wil hem aan de bovenkant nog afsluiten omdat er veel katten in de buurt zijn.
Heb ze nu in het hok zitten en de ingang dicht gedaan. Morgen ochtend mogen ze er weer uit en dan ga ik de boel dicht maken aan de boven kant.

Ze zijn gewiekt maar net begon er een te vliegen en ze kwam een heel eind!

Ik heb een foto maar ik kijk een beetje geknepen want was helemaal overdonderd whaha!
Meet chickie 1, 2 en 3!

[ [url=m/Lne19S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor katten hoef je je niet zo heel bezorgd te maken Marlou. Over het algemeen rennen de katten voor de kippen! Ik heb het nog niet anders meegemaakt in ieder geval.

Ik ben ooit begonnen met grote kippen 'want de katten'. Toen naar krieltjes want met de katten was geen enkel probleem, en uiteindelijk heb ik mijn tweede 'nest' kuikens zelfs met al vrij klein achter de omheining buiten laten lopen met de poezen erbij: geen enkel probleem. Zelfs kuikens vonden ze "indrukwekkend" en ze bleven een heel eind uit de buurt (ik was er zelf natuurlijk wel bij)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:57

Mijn ervaring met katten is helaas wel wat anders.
Een van onze katten doet niets liever dan kippen vangen en jagen. Ik heb er daarom een haan bijlopen zodat ze niet ongestoord haar gang kan gaan. :D
Onze oude krieltje is helaas overleden. Ze is bijna vijftien geworden....toch een mooie leeftijd.
We hielden nu nog een krieltje over en daar hebben we nu de haan bijgezet. De kriel en de haan lopen nu weer los op het erf te paraderen. Ik had nog een klein kippenrennetje voor ze en daar liepen ze de eerste de beste avond ook zo in om te gaan maffen. Hoe eenvoudig kan het soms gaan :)
Het grote kippenhok is nu bewoond door de konijnen. Iedereen blij!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:12

15! Jeetje, het goede leven dus :)

Onze kippen hebben de kat aangevallen; poes liep zo enthousiast naar de kippen toe en kip pikte hard op de neus van de kat. Een haan is het effectiefste; wij hadden vroeger een helse haan, moest je met een bezem het hok in :+ dus de katten kwamen ook echt niet in de buurt.

Voor vreemde katten ben ik wel banger, zitten wat jagers tussen de buurtkatten en zo'n krielkipje kan ook leuk speelgoed zijn dan... De grote kip hadden ze ontzag voor, die was ook veel groter dan de katten waren. Maar ja, nu alleen t kleintje er nog is...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:20

Amaris schreef:
Binkie en Bibi zijn naar hun nieuwe huis.... en wat voor huis! Ik wilde er zelf nog niet meer weg haha! Ze hebben een heel groot stuk weiland met daarop een overkapping en een slaap/leg hok. Er liepen twee HUGE hanen (een brahma en nog iets anders), een grote hen en een gans rond. We hebben Biebs en Binks maar gewoon onder het afdak uit hun vervoerskooi gelaten, en dat ging gelijk goed! Rondlopen, scharrelen, eten.

De hanen kwamen eens kijken maar vonden het best spannend en de gans had duidelijk iets van :wow: wtf loopt er NU weer in mijn crib. Die bleef maar gakken en en kijken. Die vrouw had voor alle dieren een naam, en ze sprak met zoveel liefde erover. Zo was de gans net aan het leggen en de gans was zo 'trots op haar eitjes, he vrouwke?', de hen bleef wat kakelen en toen ze die riep kwam die ook gelijk aangelopen.

Klinkt als kippenhemel, geweldig!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:28

De tokkies hebben nacht 1 overleefd. Heb ze ervanochtend uitgelaten en ze hebben even gescharreld en gedronken maar nu zitten ze weer in het hok whaha! :') :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:57

Leuk Marlou! Lief van je(een) vriend ;)

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:13

Mijn kippies leggen weer na hun 'winterstop' *\o/* Om de dag wel 1 of 2 eitjes!
Ik ben wel op zoek naar een nieuw huisje voor mijn zelfgefokte haan. Ik vind hem zelf helemaal geweldig. Aparte kruising Amrock x Leghorn patrijs. We wonen wel in een dorpje waar veel mensen kippen, schapen, geiten etc. hebben maar 'Kleine', zoals ik hem noem, wil heeel graag wedstrijdjes houden wie het meeste lawaai maakt en mijn vriend klaagt er nogal over haha. Ook al is het alleen smorgens als ze weer naar buiten mogen.
Heb hem net al op marktplaats gezet voor een klein bedrag, maar gaat mij er meer om dat ik weet dat hij niet in de pan eindigt -O- :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:18

Als het geld kost, gaat ie meestal niet gelijk in de pan. Zat gratis hanen te vinden wat dat betreft. Maar goed, voorkomen kun je nooit en ook de haan kan een smakelijk diner worden (maar goed, dat heb je ook als je bv een paard verkoopt).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:35

Bij ons gaat het gelukkig ook erg goed met de kippen en onze (jagende) poezen. Ook de kleine kipjes (half jaartje oud) laten ze met rust. Hier geen haan, moet er niet aan denken dat ie wordt zoals onze barnevelder haan toen. Die waakte echt, alleen ik kon erbij komen, alle anderen vloog hij aan. Was blij toen ie dood ging, hoefde ik het niet te doen... (en dochterlief kwam steeds meer buiten, dan zou het gevaarlijk worden). Nu loopt dochterlief ook veel tussen de kipjes, zou niet leuk zijn als een haan daar iets van zou zeggen.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:19

Van een vriend gekregen ja ;) is de beste vriend van mijn vriend echt super lief!
Vandaag heel de dag bezig geweest met het afmaken van het hok, alleen nog even iets dat we dadelijk makkelijk bij de eitjes kunnen.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:56

vuurneon schreef:
Frambozen, al gaan ze wel aan de haal met de vruchten :') (maar niet met het blad) hortensia's inderdaad, doen het goed en blijven ze vanaf. Mijn aardbeien plant sneuvelt nu al, vreten ze het blad van op. Lavendel doet het ook goed :j

Mooi om te horen ik wilde wat hortensias gaan zetten na de ijs heiligen wist niet zeker of ze er afbleven enne heb ook wat laurier staan die laten ze ook met rust.

Voor de liefhebbers ik heb nog wat kippen te koop geen ras wel hele lieve pb bij interesse.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:08

Omg ik ben bezig met bokkers te overtuigen dat bloedluis een mijt is... Maar dat kan niet "want mijten kun je alleen onder een microscoop zien" *zucht*

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:44

Pieteritus1 schreef:
Na het rattenbestendig maken van de kooi hebben ze besloten hun embargo op te heffen en weer in dienst te willen treden.

Vraten de ratten niet gewoon de eieren op? := Fijn dat je er nu zelf weer van kunt genieten in elk geval.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 01:04

Amaris schreef:
Omg ik ben bezig met bokkers te overtuigen dat bloedluis een mijt is... Maar dat kan niet "want mijten kun je alleen onder een microscoop zien" *zucht*

Waarom?
Het heet ook een luis ja, maakt het wat uit verder? Ze zijn gewoon vervelend :P

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:41

Amaris schreef:

Frustrerend zoiets... Tip van de dag: geen energie meer aan verspillen. Ik ken dat sorry discussies van de rijbewijsregels, zucht...

En je hebt gelijk, bloedluis heet officieel bloedmijt. Er was toch iets met het aantal pootjes? Mocht je verder willen discussiëren, kun je dat in de strijd gooien :-P.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:17

Blokkers zijn net mensen....zeer eigenwijs :D
Inderdaad geen energie aan verspillen.
Vanmorgen vroeg al weer de haan onder ons slaapkamerraam :O Ik denk dat ik voor aankomende nacht toch maar hun hok dicht doe, dan klinkt het geluid van vijftig meter verder weg....is iets aangenamer ;)