Show je aquarium III!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:16

Zou hem niet nog kleiner zetten. Heb je al een grote water wissel gedaan? Waarschijnlijk gaat het dat niet oplossen, maar misschien voorkom je wel dat andere vissen iets krijgen.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:21

Nee grote waterwissel nog niet gedaan. Vorige keer dat ik echt een grote wissel deed (ong 2/3 nieuw water erin) waren m'n vissen echt een dag van slag. Bleven toen een beetje bovenin hangen zonder rond te zwemmen. Vind dat dus een beetje eng om te doen...

Ik heb overigens wel vaker kleinere wissels gedaan.

Dit gedrag is echt sinds een paar uur. Vanochtend zwom ze nog normaal....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:58

ik zou haar niet apart zetten,dat geeft alleen maar stress.
denk toch iets van búikwaterzucht, ziekte, kan van alles zijn.
maar ik zie bij de staart dat ze wat dunner is en niet mooie vorm en meestal is dat wel een teken dat het niet goed af loopt.

als er bij mij wat ziek is laat ik ze gewoon in de bak tot ze doodgaan.
als ik het echt te sneu vind haal ik ze er uit en maak ik ze zelf af.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:54

Hm lastig. Op de kop hangen kan soms ook een zwemblaasprobleem zijn, maar samen met hoe de schubben er uit zien en het rare kromme ruggetje zou buikwaterzucht mij ook bepaald niet verbazen. Dat is ook wel een beetje een verzamelterm en meer een secundair gevolg van een bepaalde oorzaak.

In het geval van zwemblaasproblemen kan je soms nog redden door ze in een heel ondiep laagje water te doen. Dat zou in dit geval eventueel kunnen door je kweekbakje op te vullen met wat filterspons zodat er een ondiepe laag over blijft. Maar het hoe het visje er uit ziet geef ik het zo op basis van deze foto’s weinig hoop.

Mochten de schubben echt uit gaan staan (“pine coning”) zou ik het visje zeker uit het lijden verlossen, dan is er echt geen redden meer aan.

Grotere waterwissels an zich mogen geen problemen geven. Hierbij geld echter wel dat de waterwaarden niet te ver moeten afwijken van wat er in de bak zit. Als je te lang geen goed onderhoud doet bijvoorbeeld, kan dit ook echt wel wat met je waarden doen. Temperatuur moet ook niet teveel afwijken om een temperatuurschok te voorkomen.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:54

Hoe is het met je gup, Inge?

BABIES

Ik heb er 4 geteld, en een eitje waarvan ik denk dat ie nog uit moet komen. Ze zijn echt teeeeeeeeny tiny!

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:04

yes!!
ja wat leuk! *\o/*

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:26

Oehh baby's! *\o/*

Met de gup gaat het helaas niet goed. In het aquarium gingen de andere vissen haar aanvallen dus ik heb haar in een emmer (met verwarming) geplaatst. Maar eigenlijk vind ik het geen viswaardig leven meer.. Zodra ze gaat zwemmen tolt ze eigenlijk een beetje in het rond.

Maar het visje dood maken kan ik ook niet over m'n hart verkrijgen... Volgens Google kan ik het het beste met kruidnagelolie doen om de vis te verdoven. Dit heb ik alleen niet in huis en de ah ofzo heeft dit ook niet.. Een andere optie is de vis letterlijk dood slaan.. Maar dat kan je zo'n visje toch ook niet aandoen? ;(

Even kijken of het zo lukt.. ik had een filmpje gemaakt van hoe ze probeert te zwemmen.
https://youtube.com/shorts/t6en9GJdlYI?feature=share

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:49

ja wat een gedoe met die olie…vraag me af of dat wel zo goed gaat.
ik plet ze tussen een baksteen,sorry,niet lief,maar is wel snel afgelopen.
eerste keer vond ik vreselijk, maar het is zo klaar

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:55

Ja dat vraag ik mezelf dus ook af. Mijn vriend heeft aangegeven dat hij wel voor me wil slaan, maar hij wil niet voor me beslissen of de vis dood moet.
Maar na het filmpje lijkt me dat wel beter hè? :(:)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:10

Doodslaan of de kop er in 1 beweging afsnijden is de meest diervriendelijke methode. Als je kruidnagelolie niet precies goed doet verbrand je de kieuwen ernstig en is het dus een hele nare wijze van euthanasie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:27

@inge_romeo ik denk inderdaad dat je gup het hoe dan ook niet gaat overleven en dat “inslapen” het beste is… heel sneu wel zeg, succes :(

@melyoramel jeeej baby’s! *\o/* wat tof zeg! Blijf je weer updates posten? :)

Doodslaan, hoe doen jullie dat dan? Visje uitvangen, en dan, waarmee sla je het visje dood? Ik laat de mijne altijd in de bak sterven… (soms in een netje, klem ik langs de opening boven) omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen ze dood te maken maar ook gewoon niet weet hoe je het op de beste manier kan doen….

Hier alles stabiel verder, ik heb een groot gedeelte van de door alg aangetaste planten vervangen en de nieuwe plantjes groeien heel goed (en algvrij!).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:44

gewoon met een baksteen er op.
maar heb dat nog maar een paar keer hoeven doen.
meestal worden visjes hier wat dunner,wat krom en dan zwemmen ze wat vreemd.
en dan ben ik ze op een gegeven moment kwijt en zit er ergens een bult helenaslakken en weet ik dat ze dood zijn.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:12

Kruidnagelolie werkt fantastisch..zeer snel en pijnloos.

Edit: en minder rommel

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:38

Dat klinkt een stuk fijner dan doodslaan... ik ga maar eens kruidnagelolie aanschaffen ;) Ik zie op internet een halve mililiter (hoe meet je een halve mililiter uberhaupt?) op een liter water... doen jullie dat ook zo?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:05

Ik doe altijd gewoon ruim erin..flesje kost paar euro..ik denk dan liever teveel dan te weinig ;)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:48

Ik heb van die wegwerp spuiten... En poeders, bijvoorbeeld flubenol, doe ik afwegen op werk met een analytische balans... :o

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:52

Kleine visjes doodslaan inderdaad.
Heb zelf een keer echt een naar filmpje gezien hoe het ging met kruidnagel. En dat was dan een voorbeeld filmpje hoe je het moest doen... vis werd echt helemaal gek.

Gelukkig heb ik alleen maar Kleine visjes.

Mijn man doet het. Ik kan het niet.
Maar visje vangen. In een zakje met aquariumwater. Naar buiten. Krant of folie eromheen (zodat je niet een heel naar beeld hebt), zakje leeg laten lopen en dan direct slaan met een hamer of baksteen.

Er is dan niks meer van de vis over. En ze zijn gelijk dood. Vind ik de meest vriendelijke manier.

Grotere vissen is lastiger.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:55

daarom heb ik ook geen grote vissen :D

sorry, flauw :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:57

Nessa schreef:
Heb zelf een keer echt een naar filmpje gezien hoe het ging met kruidnagel. En dat was dan een voorbeeld filmpje hoe je het moest doen... vis werd echt helemaal gek.

Maar visje vangen. In een zakje met aquariumwater. Naar buiten. Krant of folie eromheen (zodat je niet een heel naar beeld hebt), zakje leeg laten lopen en dan direct slaan met een hamer of baksteen.

Er is dan niks meer van de vis over. En ze zijn gelijk dood. Vind ik de meest vriendelijke manier.

Ja precies, die heeft dus de kiewen van haar vis verbrand bij het euthaniseren. Niet bepaald diervriendelijk... Sommige kruidnagel zit alcohol in, dan is het sowieso niet geschikt.

Maar als je het zelf niet aankan om zo'n diertje in 1 klap uit het lijden te verlossen kan je ook nog commercieel verdovingsmiddel kopen. Zoiets als dit bijvoorbeeld;
https://darumakoi.nl/shop/maarten-lamme ... tof-60-ml/

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:08

Nessa schreef:

Oh eerst in een zakje met water is slim! Ik vroeg mezelf af hoe ik die vis in aluminium folie ging krijgen zonder dat die vis al helemaal in paniek was.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:59

Aquarium plant. Word te groot dus deel eruit gehaald. Nu over. Geen idee welk soort.
Gratis ophalen boxtel
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:12

is een anubias, had ik hier laatst ook over ,maar kon ik naar de aquarium zaak brengen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:10

Mooie anubias inderdaad! Als ik dichtbij had gewoond had ik hem graag opgehaald haha.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:58

Helaas hebben alle babies het niet gehaald. Geen idee waarom, 2 zijn er denk ik opgepeuzeld door garnalen, en van de 3 overgebleven heb ik iedere dag een dode eruit kunnen halen. Ze zijn ook echt zo klein, zelf baby artemia was te groot voor ze om te eten.

Als ze ooit weer eitjes gaan leggen, dan doe ik de eitjes in een eigen bak om ze beter te kunnen monitoren, in het kweekbakje was ook niet altijd praktisch. Weer een ervaring rijker, laat zo maar zeggen.

Ondertussen geniet ik nog steeds van de happy-go-lucky volwassenen.
Afbeelding

En de Epiplatys doen het super! Ze komen nu ook meteen naar voren zodra ik kast openmaak, die hebben dondersgoed door wanneer het etenstijd is!
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:01

Ah dat is jammer! Je zou eventueel nog kunnen overwegen een cultuurtje microwormen en/of azijnaaltjes neer te zetten voor als je wel weer jongen hebt? Beide slag kleiner dan artemia en met weinig werk te cultiveren. De azijnaaltjes kijk ik hier zelfs eens per drie maanden naar qua onderhoud. De microwormen moet je wel een beetje in de gaten houden, maar als je ze in een transparant bakje houd is het zo simpel als "voedingsbodem helemaal vloeibaar? Dan nieuwe bak opzetten".

Die Epiplatys zijn ook leuk! Fijn dat die het goed doen!

Mijn babies beginnen pubers te worden :D
Ze lijken nog steeds op het "1 centimeter groei per maand" schema te zitten. Ze waren maandag vier maanden oud en bij het meten bleek Chunky (1 van mijn blijvertjes) ook vier centimeter te zijn :D (en zooooo breeeeeeed :+ :') ).
Afbeelding

Qua gedrag zijn het ook pubers :')
Kleine eikeltjes