Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
vuurneon schreef:Grind is ruk met schoonmaken en je moet oppassen dat er geen beesten onderdoor gaan. Wij hebben zelf hele zware stenen (kippen graven namelijk ook aardig naar China toeen er kunnen geen dieren zich onder het hok doorgraven) en daarop zand. Zandbad is sowieso een must omdat ze een stofbad moeten kunnen nemen.
Kippen die niets zeggen zijn dode kippenhier slaan ze aan als ik al beneden de gordijnen open doe
Angela schreef:Ik laat het voorlopig bij de vier die we nu hebben.
De dames zitten echter wel heel erg graag binnen met z'n allen. Ze komen er wel even uit om te scharrelen, maar verder zitten ze eigenlijk de dag binnen? Durf het hok nog niet af te sluiten, daarvoor wil ik eerst meer beschutte plekken maken EN een net boven de uitloop maken (ivm roofvogels en kleine kipjes).
Zou het gebrek aan beschutting ook de reden zijn dat ze zoveel binnen (nachthok) blijven?
Onze vorige kippen (grote barnevelders) gingen in de ochtend naar buiten om pas in de avond weer naar binnen te gaan. Die hadden toen meer ruimte (vrij rondlopen), en dus ook meer beschutting, maar met dit kleinere ras durf ik dat niet aan.
Flowerbomb schreef:Helaas kan ik er geen overnemen. Zelf heb ik 10 NH Blauwe, hoe leggen die van jou, die van mij echt waardeloos terwijl ik dacht dat dit zulke goede legkippen zouden zijn. Of heb ik gewoon pech?
anneliesdj schreef:Ze zijn het misschien niet gewend?
Mijn kippen hadden dit in het begin ook, die kwamen er niet/nauwelijks uit. Maar die wisten ook niet wat scharrelen was, zijn broedmachine kuikens. Ik ben ze lekkers buiten het hok gaan voeren, van dat snoepzaad en daarmee hebben ze leren scharrelen, na verloop van tijd kregen ze de smaak te pakken en nu lopen ze ook van schemering tot schemering buiten.
vuurneon schreef:2 dagen niet op stok vind ik zelf niet zo erg voor de dames en als ze echt een ei willen leggen doen ze dat ook wel in de ren
Gelukkig nog niet zo'n eigenwijze muts gehad die beneden verder ging broeden. Deze methode werkt bij ons echt geweldig
Flowerbomb schreef:Ik heb van mijn opa geleerd een broedse kip een paar dagen van het nest af te halen en haar apart te zetten in bijvoorbeeld een bench op een stapeltje stenen zodat er lucht onder haar kontje door waait. Even 'afkoelen' zegmaar. Maar misschien is dat wel een ouderwets fabeltje hoor
Amaris schreef:nou... ik heb twee keer broedmachine kuikens gehad, en die begonnen al met scharrelen in hun 'kraam'bakje. Dat zit er gewoon in. En Binkie ging zich 'badderen' in mijn hand. Geen nut natuurlijk, maar het instinct om die beweging te maken zit er gewoon in gebakken.