Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:06

@flowerbomb, naar dat leggen was ik ook wel benieuwd naar. wie legt beter, de amrock of de NH blauwe ?

@pieteritus, voor mij te ver en het hok moet eerst uitgebreid worden.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:31

Hoi allemaal!

Ik ben het topic helemaal aan het doorlezen, omdat wij er ook over zitten te denken kipjes aan te schaffen. Ik weet er zelf nog niet zoveel van, maar leer veel van jullie! :D

We wonen in een rijtjeshuis. Houden kippen van grind? Anders willen we eeb stuk grasveld aanleggen. Dit is onze tuin:

Afbeelding

Achterin zouden we dan het hok met de ren willen maken, dan zitten ze in ieder geval overdekt en uit de wind. We dachten zelf aan kleine krieltjes, maar ik wil dus hennetjes die zo min mogelijk tokkelen. Niet rasgebonden zeker? :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:56

Grind is ruk met schoonmaken en je moet oppassen dat er geen beesten onderdoor gaan. Wij hebben zelf hele zware stenen (kippen graven namelijk ook aardig naar China toe :+ en er kunnen geen dieren zich onder het hok doorgraven) en daarop zand. Zandbad is sowieso een must omdat ze een stofbad moeten kunnen nemen.

Kippen die niets zeggen zijn dode kippen :D hier slaan ze aan als ik al beneden de gordijnen open doe :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:02

vuurneon schreef:
Grind is ruk met schoonmaken en je moet oppassen dat er geen beesten onderdoor gaan. Wij hebben zelf hele zware stenen (kippen graven namelijk ook aardig naar China toe :+ en er kunnen geen dieren zich onder het hok doorgraven) en daarop zand. Zandbad is sowieso een must omdat ze een stofbad moeten kunnen nemen.

Kippen die niets zeggen zijn dode kippen :D hier slaan ze aan als ik al beneden de gordijnen open doe :')

bij mij ook. Als ze mijn fiets al horen aan de andere kant van de schutting begint het al. En als ik dan binnen bezig ben en ze zien maar een glimp, dan gaan ze ook weer te keer. Ik heb dat wel heel erg proberen te ontmoedigen en het gaat nu ietsje beter, maar ja, morgen gaan ze toch naar het kippen-paradijs.

Ik kan deze week de achterdeur ook niet open hebben want Binkie loopt de HELE tijd naar binnen, naar het kattenvoer. Heb er gewoon een hek voor moeten zetten, anders kon de achterdeur niet open. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:07

Yep inderdaad, fiets pakken, tuinstoel pakken, gewoon het raam open zetten op de eerste etage... Toktoktok. Een onbekende kat loopt langs en gaat voor het hok zitten 'toktoktok', de een vindt wat lekker en de rest wil het ook 'toktoktok', ze hebben een ei gelegd 'TOKTOK', de ene kip zit op het nest en in het buitenhok roepen ze die kip 'toktoktok' :')

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:03

Hoe maak je nu een broedse kip nu het beste broedsaf?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:14

Door het broedhokje af te sluiten (tenminste, dat werkte bij die van mij) ik heb ze voor het idee wel een tijdje laten zitten (ze zaten met twee in een hokje) en toen ik er een hekje voorzette leken ze bijna blij daarmee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:17

Ik wip ze van het nest af en dan sluit ik het binnenhok af voor 2 dagen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:19

Angela schreef:
Ik laat het voorlopig bij de vier die we nu hebben.

De dames zitten echter wel heel erg graag binnen met z'n allen. Ze komen er wel even uit om te scharrelen, maar verder zitten ze eigenlijk de dag binnen? Durf het hok nog niet af te sluiten, daarvoor wil ik eerst meer beschutte plekken maken EN een net boven de uitloop maken (ivm roofvogels en kleine kipjes).

Zou het gebrek aan beschutting ook de reden zijn dat ze zoveel binnen (nachthok) blijven?

Onze vorige kippen (grote barnevelders) gingen in de ochtend naar buiten om pas in de avond weer naar binnen te gaan. Die hadden toen meer ruimte (vrij rondlopen), en dus ook meer beschutting, maar met dit kleinere ras durf ik dat niet aan.

Ze zijn het misschien niet gewend?
Mijn kippen hadden dit in het begin ook, die kwamen er niet/nauwelijks uit. Maar die wisten ook niet wat scharrelen was, zijn broedmachine kuikens. Ik ben ze lekkers buiten het hok gaan voeren, van dat snoepzaad en daarmee hebben ze leren scharrelen, na verloop van tijd kregen ze de smaak te pakken en nu lopen ze ook van schemering tot schemering buiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:24

Flowerbomb schreef:
Helaas kan ik er geen overnemen. Zelf heb ik 10 NH Blauwe, hoe leggen die van jou, die van mij echt waardeloos terwijl ik dacht dat dit zulke goede legkippen zouden zijn. Of heb ik gewoon pech?

Ik heb eigenlijk het tegenovergestelde. Ik wilde graag heel goede leggers en brahma's staan niet bekend als toppers wat dat betreft, ook niet qua grootte van het ei maarja, ze zijn mooi.
Maar nu mijn eerste hen is begonnen met leggen heb ik serieus 6 van de 7 dagen een knoepert van een ei, allemaal 75 gram of meer.
Terwijl inet dus zegt 55 gram per ei en zo een 3 a 4 in de week is het wel zo'n beetje :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:34

nou... ik heb twee keer broedmachine kuikens gehad, en die begonnen al met scharrelen in hun 'kraam'bakje. Dat zit er gewoon in. En Binkie ging zich 'badderen' in mijn hand. Geen nut natuurlijk, maar het instinct om die beweging te maken zit er gewoon in gebakken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:07

vuurneon schreef:
Ik wip ze van het nest af en dan sluit ik het binnenhok af voor 2 dagen.

dat kan maar dan kunnen ze hier niet op hun stok of de andere dames hun ei kwijt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:31

2 dagen niet op stok vind ik zelf niet zo erg voor de dames en als ze echt een ei willen leggen doen ze dat ook wel in de ren :j

Gelukkig nog niet zo'n eigenwijze muts gehad die beneden verder ging broeden. Deze methode werkt bij ons echt geweldig :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:34

anneliesdj schreef:
Ze zijn het misschien niet gewend?
Mijn kippen hadden dit in het begin ook, die kwamen er niet/nauwelijks uit. Maar die wisten ook niet wat scharrelen was, zijn broedmachine kuikens. Ik ben ze lekkers buiten het hok gaan voeren, van dat snoepzaad en daarmee hebben ze leren scharrelen, na verloop van tijd kregen ze de smaak te pakken en nu lopen ze ook van schemering tot schemering buiten.

Denk dat ze het wel gewend waren. De twee iets oudere komen van de kinderboerderij, en liepen daar te scharrelen tussen de andere beesten. De twee jonkies zijn het niet gewend, maar deze zijn eigenlijk nog het meeste buiten. Probeer nu sinds 3 dagen inderdaad alleen nog maar buiten te voeren door daar de korrel te strooien, en zie ze nu wel iets meer (maar nog steeds te weinig).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:30

vuurneon schreef:
2 dagen niet op stok vind ik zelf niet zo erg voor de dames en als ze echt een ei willen leggen doen ze dat ook wel in de ren :j

Gelukkig nog niet zo'n eigenwijze muts gehad die beneden verder ging broeden. Deze methode werkt bij ons echt geweldig :j

Bij en haar even apart zetten kan dat? Want dan tover ik de bench tevoorschijn

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:35

Dat heb ik met Binkie gedaan in het begin maar dat leverde erg veel stress op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:45

Apart zetten doen ik alleen als het echt moet door bv ziekte. Maar niet omdat er 1 muts broeds is. Dan roepen ze teveel naar elkaar.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:27

Ik heb van mijn opa geleerd een broedse kip een paar dagen van het nest af te halen en haar apart te zetten in bijvoorbeeld een bench op een stapeltje stenen zodat er lucht onder haar kontje door waait. Even 'afkoelen' zegmaar. Maar misschien is dat wel een ouderwets fabeltje hoor ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:16

Ze is in korte tijd weer broeds geworden en nu al ruim een maand. Duurt nu wel erg lang. Ik haal haar elke dag er af scharrelt wat en eet wat maar gaat vrij snel weer terug.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:32

Flowerbomb schreef:
Ik heb van mijn opa geleerd een broedse kip een paar dagen van het nest af te halen en haar apart te zetten in bijvoorbeeld een bench op een stapeltje stenen zodat er lucht onder haar kontje door waait. Even 'afkoelen' zegmaar. Maar misschien is dat wel een ouderwets fabeltje hoor ;)

Ja dat deed ik dus ook. In een kale bench met de voetjes op het koude metaal. Hoop stress...

PBA: van het hok afhalen was bij mij niet voldoende. Die van mij hebben ook weken gezeten, heb dat laten duren omdat dan de kuikens wat groter konden groeien zonder bemoeienis van de Binkie en Bibi. Maar na een paar weken heb ik gewoon een hekje voor de ingang gezet en was het klaar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:20

Dan ga ik maar iets fabriceren zodat het nest afgesloten wordt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 01:44

Amaris schreef:
nou... ik heb twee keer broedmachine kuikens gehad, en die begonnen al met scharrelen in hun 'kraam'bakje. Dat zit er gewoon in. En Binkie ging zich 'badderen' in mijn hand. Geen nut natuurlijk, maar het instinct om die beweging te maken zit er gewoon in gebakken.

Nou die van mij dus echt niet hoor.
Die heb ik ook echt moeten leren dat spinnetjes ed eetbaar zijn, de eerste keer dat ik een steen omdraaide en de mieren er onder weg kwamen keken ze me echt aan met een wazige blik van 'en nu?'.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:00

zijn er hier ook bokkers met cochin kippen ?
en zijn dat goeie leggers ?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:14

Binkie en Bibi zijn naar hun nieuwe huis.... en wat voor huis! Ik wilde er zelf nog niet meer weg haha! Ze hebben een heel groot stuk weiland met daarop een overkapping en een slaap/leg hok. Er liepen twee HUGE hanen (een brahma en nog iets anders), een grote hen en een gans rond. We hebben Biebs en Binks maar gewoon onder het afdak uit hun vervoerskooi gelaten, en dat ging gelijk goed! Rondlopen, scharrelen, eten.

De hanen kwamen eens kijken maar vonden het best spannend en de gans had duidelijk iets van :wow: wtf loopt er NU weer in mijn crib. Die bleef maar gakken en en kijken. Die vrouw had voor alle dieren een naam, en ze sprak met zoveel liefde erover. Zo was de gans net aan het leggen en de gans was zo 'trots op haar eitjes, he vrouwke?', de hen bleef wat kakelen en toen ze die riep kwam die ook gelijk aangelopen.

Er zaten nog twee cavia's apart in een grote ren, en in een grote paddock naast de kippenwei had ze nog twee biggen lopen. CUTE!

Het is wel heel stil en saai nu in de achtertuin... :(

Toen ik de Binkie en Bibi stellage ging opruimen bleek er nog best wat bloedluis op de pallet te zitten :oo

Daar moet ik nu echt beter op gaan managen. Gelukkig heb ik voor nu plastik legbakjes (kitten-kattenbakjes) en een zitstok op een verhoging, meer niet. Dus dat is goed bij te houden. Veel overzichtelijk. Moet de stok en de verhoging wel nog wit gaan beitsen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:23

De new Hampshire legt dus tóch <3
Gisteren vond ik haar terwijl ze net gelegd had. Dat ei heb ik geraapd en ik had wel goed gekeken naar meer eieren. Die zag ik niet.
Vanmorgen toch maar plat liggend direct onder t dak gegraven. En ja hoor, 14 prachtige grote eieren waren naar onderen gevallen. 1 heb ik kapot geknepen met het omhoog halen. Net maar een lekkere cake gebakken met de eieren.
Dat vind ik ook wel een nadeel, dat ze in het hooi kunnen bij mij. Zeker nu de paarden nog hooi eten en die balen regelmatig anders liggen. :')

Nu wachten op Toos, want ik heb iemand gevonden die Hampie broedeieren heeft. :j