Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:24

Ach wat sneu... Heeft ze toch veel geluk gehad lijkt mij. Gelukkig scharrelt ze weer rond!

Ja, er zitten er zeker een stuk of 20-25... Kippen zijn natuurlijk leuk en kuikens zijn schattig, maar een haan wordt niet bepaald enthousiast onthaald in een dichtbewoonde buurt. Denk dan 2x na vooraleer je er aan begint denk ik dan, maarja... En er zitten echt prachtige exemplaren tussen trouwens. Hun plekje ligt vlak naast een fiets- en wandelroute, dus heel veel voorbijgangers leggen regelmatig eten neer.

Ze lijken het wel naar hun zin te hebben, de bachelors. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:29

In de buurt van mijn ouders hebben ook ooit hennen en kuikens geleefd. Achter de huizen liep een soort wandelpad en daarna was vrij veel gemeentegroen, gras en verder geen huizen. Die kippen amuseerden zich daar prima. Ze zijn uiteindelijk toch opgehaald/gevangen want uiteindelijk worden het er natuurlijk wel heel veel als je niet ingrijpt.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:51

Lijkt me een leuk gezicht 'wilde kippen'. Ja ik snap dat ook nooit maar lukraak eieren uitbroeden en dan zitten ze ineens met hun hanen die niemand wil.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:00

Daarom laten wij niet meer uitbroeden. Vorig jaar lang met drie hanen gezeten. Maar de kuikens waren zo leuk!

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:53

Ja kuikens zijn super!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:45

leek me ook wel leuk, hier achter huis in het bos een stel wilde kippen. maar het is beter van niet :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:37

Flowerbomb schreef:
Ik kan hem zo voor €17,50 verkopen, dit kreeg ik ook voor mijn andere hanen. Maar ik vraag me af of dit een garantie is.. Fokvereniging is inderdaad een goed idee, dankje!!

17,50 is een hoop geld voor een kip die de pan in moet ;)
Dan kun je er toch wel zeker van zijn dat die de pan niet in gaat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:39

Hier is de broedse kip gister ineens op een ander ei gaan zitten in een andere broedbak :? Ze zal wel hogerop hebben willen komen want het was een groter ei van een andere kip. Mijn vriendin heeft haar gister avond toch terug gezet op haar eigen eieren maar ik heb geen idee of dat nog iets wordt als ze er een paar uur af geweest zijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:50

pol013 schreef:
Hier is de broedse kip gister ineens op een ander ei gaan zitten in een andere broedbak :? Ze zal wel hogerop hebben willen komen want het was een groter ei van een andere kip. Mijn vriendin heeft haar gister avond toch terug gezet op haar eigen eieren maar ik heb geen idee of dat nog iets wordt als ze er een paar uur af geweest zijn.

Dat zou je nog kunnen verbazen, al is een paar uur wel lang... maar een hen kan best wel eens een uur of meer van het nest af voor eten, badderen ed en dan weer terug gaan zitten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:04

Shanelle schreef:
Kan iemand hier mij misschien helpen?

Bij ons in het bos is er een plek waar veel hanen gedumpt worden, en die leven daar allemaal samen in harmonie, best wel 'leuk' om te zien. Maar nu zat er eentje bij die ik echt pràchtig vind, heb alleen geen flauw idee welk ras het is.

Het is een middelgrote, slanke, gebroken witte met vele lichtbruine stippen, net zoals sproetjes.
Iemand enig idee welk ras het kan zijn?

Kan inmiddels ook geen foto meer trekken, want afgelopen weekend zijn gegadigden hem gaan ophalen. Hopelijk heeft hij nu een goede thuis gekregen.

Afbeelding
Afbeelding

Een van deze soms?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:10

Ik zag laatst zogenaamde naakthals kippen op marktplaats staan. Wat kunnen mensen toch gekke/nare dingen fokken..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:11

Amaris schreef:
pol013 schreef:

Dat zou je nog kunnen verbazen, al is een paar uur wel lang... maar een hen kan best wel eens een uur of meer van het nest af voor eten, badderen ed en dan weer terug gaan zitten.

We gaan het zien. Ze doet haar ding maar. Ze komt 1 keer per dag van het nest af om even te eten dus ze zal het iig overleven.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:04

pol013 schreef:

Dat hangt ervan af hoelang de eieren al bebroed zijn geweest. Aan het einde van de broedtijd als het kuiken al verder ontwikkelt is kan het een langere periode van afkoeling wel hebben. aan het begin als net de bloedvaten etc gevormd worden dan kan het embryo vrij snel afsterven. Bij mij zijn 12 uur niet bebroede eieren nog uitgekomen, dat waren geen kippeneieren overigens.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:23

Nou vanmorgen gezien dat een van mijn dames stiekem een nest heeft gelegd. Op een onmogelijke plaats dat dan weer wel. Al vraag ik me af want ze lijkt niet actief erop te zitten. Eieren waren ook niet echt warm. Voor hetzelfde geld legt ze alleen daar haar eieren. Ben benieuwd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:45

oliebol, weer vogelgriep opgedoken!! In Barneveld.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:47

Echt? O nee toch. Nog eens extra balen met dit weer.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:17

Das inderdaad goed balen maar gelukkig hoeven alleen de kippen 1km rond het besmette bedrijf binnen te blijven.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:45

Ja, milde variant inderdaad. Maar tjemig, wat een aantallen hoor je dan, qua kippen op zo'n bedrijf. Dat moet toch ook ongezond zijn, zoveel kippen op een klein oppervlakte.

En zowaar hier vandaag.... het allereerste ei!!! *\%/* Mijn dag was helemaal goed haha :) Het zijn mijn eerste kipjes ooit, en dus ook het eerste eigen eitje :D

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:51

Joepie!! Gefeliciteerd!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:14

Leuk mona, dat wordt smikkelen. Vind eigen eitjes nog lekkerder.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:04

de broedse kip heeft duidelijk nog opstart problemen. Zat weer op een ander ei. Nu gaan we haar maar broeds af maken. Als ze perse wil moet ze het later nog maar eens proberen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:57

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:27

Ik laat het voorlopig bij de vier die we nu hebben.

De dames zitten echter wel heel erg graag binnen met z'n allen. Ze komen er wel even uit om te scharrelen, maar verder zitten ze eigenlijk de dag binnen? Durf het hok nog niet af te sluiten, daarvoor wil ik eerst meer beschutte plekken maken EN een net boven de uitloop maken (ivm roofvogels en kleine kipjes).

Zou het gebrek aan beschutting ook de reden zijn dat ze zoveel binnen (nachthok) blijven?

Onze vorige kippen (grote barnevelders) gingen in de ochtend naar buiten om pas in de avond weer naar binnen te gaan. Die hadden toen meer ruimte (vrij rondlopen), en dus ook meer beschutting, maar met dit kleinere ras durf ik dat niet aan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:30

mijnes kunnen in de schuur als ze willen, de deur staat open, en ze kunnen onder het afdak waar mn fiets staat en de rest is volledig open. Ze zijn aaaaltijd buiten. Nooit in de schuur. Als het regent gaan ze nog liever onder het afdak dan in de schuur. Dus ik herken het eigenlijk helemaal niet.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:04

Pieteritus1 schreef:
Dames, is er nog iemand die een koppel kippen wil overnemen?
Zie onderstaande advertentie. Ik hoor het graag!~

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... Source=SYI

Helaas kan ik er geen overnemen. Zelf heb ik 10 NH Blauwe, hoe leggen die van jou, die van mij echt waardeloos terwijl ik dacht dat dit zulke goede legkippen zouden zijn. Of heb ik gewoon pech?