Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:26

_Dribbel schreef:
Vanmiddag mijn ratje opgehaald. Ze had inderdaad een abces bij de kaak wat ontstaan is door een gebroken tand. Operatie was geslaagd, echter toen ik thuis kwam viel ze steeds om. Was wel actief verder.( ze was rond half 2 wakker geworden en ik hen haar 5 uur opgehaald)
Dus gelijk naar de spoed geweest en daar hebben ze vocht toegediend.
We zijn nu 2 uur verder maar ze wankelt mog wel super erg.. En omvallen.
Ze pakt nu voor eerst een stukje kaas aam.

Heb haar met een kruik apart gezet maar ben nog best bezorgd.

Wens haar maar veel sterkte! :(:)
Edit: En jij ook natuurlijk ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:34

Welke soort narcose heeft ze gehad Dribbel? Klinkt alsof het ketamine is geweest... ketamine is rotspul... volgende keer kan je beter vragen of ze het met isofluraan (gasnarcose) doen... al mijn ratjes zijn met iso geopereerd en ze waren al 100% wakker voordat ik ze mee naar huis kreeg.

Het is voor nu belangrijk dat je je ratje goed warm houdt, dus bv. een warme kruik of een snuggle safe bij haar leggen.

Edit: kruik is prima... goed gedaan in ieder geval :)
Laatst bijgewerkt door Banjer op 27-05-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:34

Banjer schreef:
Welke soort narcose heeft ze gehad Dribbel? Klinkt alsof het ketamine is geweest... ketamine is rotspul... volgende keer kan je beter vragen of ze het met isofluraan (gasnarcose) doen... al mijn ratjes zijn met iso geopereerd en ze waren al 100% wakker voordat ik ze mee naar huis kreeg.

Het is voor nu belangrijk dat je je ratje goed warm houdt, dus bv. een warme kruik of een snuggle safe bij haar leggen.

?? Een wattes? :P

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:36

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:43

Banjer schreef:

Edit: kruik is prima... goed gedaan in ieder geval :)

Bedankt voor je reactie! Ze hebben het inderdaad met gasnarcose gedaan. Tenminste ik heb daar al meerdere ratjes laten opereren en heb daar toen duidelijk naar gevraagd. Dus ga er vanuit dat ze dat nu ook gedaan hebben!

Ze vertikt het steeds om op de kruik te gaan liggen dus heb haar nu maar in mijn badjas gedaan. En voer af en toe wat stukjes kaas. Wat ze overigens best goed eet. (ondanks dat het mondje natuurlijk erg pijnlijk is)

Ze loopt nog steeds wankel en valt nog steeds om.. :(

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:45

oooh :P Gebruik jij hem zelf ook dan? :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:52

Eet ze geen pap Dribbel? Dat is misschien wat prettiger 'kauwen'?
Sterkte in ieder geval ermee! :(:)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:36

Jorinda schreef:
Eet ze geen pap Dribbel? Dat is misschien wat prettiger 'kauwen'?
Sterkte in ieder geval ermee! :(:)

Oh dankje! Ga ik gelijk even proberen.
Had ik nog niet aan gedacht! :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:50

denk er wel aan om lactose vrije melk te gebuiken of water!!!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:20

Goede tip Naskapower! Ik gebruik altijd sojamelk.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 06:59

Jee het gaat goed met haar!!

Heb haar naast me op bed gezet en ben vanacht even gaan kijken hoe ze het maakte. En ze zat lekker te eten. Vanochtend heb ik even gekeken hoe ze loopt en valt niet meer om oid.
Dus gaat de goede kant op!!

Heel erg bedankt voor de tips.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:56

Eefjuh: ja, ik gebruik de snuggle safe ook als ik spierpijn heb :D
Jorinda/Naskapower: sojamelk is ook goed hoor :) Kokosmelk mag ook... vinden ze hier ook heerlijk :D
Dribbel: kan het zijn dat ze een inleidend prikje heeft gehad voor de narcose en daarna onderhouden op gas? Hoe is het nu met haar? Tip: CS vinden ze vaak ook lekker en dat is ook erg goed om aan te sterken (Convalescense Support, of hoe je het ook schrijft)... :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:43

Banjer schreef:
Eefjuh: ja, ik gebruik de snuggle safe ook als ik spierpijn heb :D
Jorinda/Naskapower: sojamelk is ook goed hoor :) Kokosmelk mag ook... vinden ze hier ook heerlijk :D
Dribbel: kan het zijn dat ze een inleidend prikje heeft gehad voor de narcose en daarna onderhouden op gas? Hoe is het nu met haar? Tip: CS vinden ze vaak ook lekker en dat is ook erg goed om aan te sterken (Convalescense Support, of hoe je het ook schrijft)... :)

Oef.. ik heb geen idee! Ik had me ingelezen dat inderdaad een gasnarcose veel beter voor ze is en heb toen een DA gezocht die daarmee werkt.
Maar of ze een inleidend prikje heeft gehad, geen idee!

Bedankt voor de tip! Zal eens kijken wat dat is.

Het gaat heel goed met haar. Zoals ik al zei zat ze vanacht lekker te eten en vanochtend was ze al niet wankelend meer.
Ben weer gerust gelukkig!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:53

Het is ook lastig opereren aan de kaak/ mond als ze een kapje omhebben natuurlijk. Als je als dierenarts dan met gas werkt heb je kans dat je zelf best wat binnenkrijgt, ook niet zo prettig ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:16

fijn, Dribbel! :)

Annemijn: ik heb zelf wel eens iso binnengehad toen Kaneeltje onder zeil ging (mocht erbij blijven toen ze onder narcose ging en ik mocht haar zelf in het bakje zetten)... liep op de terugweg naar het station helemaal te zweven... licht in mijn hoofd.. voelde me beetje vreemd, maar het was niet heel vervelend hoor :P

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:28

Nee, maar als je het op regelmatige basis binnenkrijgt is het niet zo prettig, het zijn toch chemische stoffen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:56

ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen... en da's staan er natuurlijk heel vaak in :)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:43

Fijn dat het al wat beter gaat met je ratje Dribbel! Je bent in ieder geval een goede moeder zo te lezen :D

Harley heeft de laatste tijd vaak een donkere rode kring om 1 van haar oogjes. Het zit er niet altijd, maar ik denk dat ze het soms zelf schoon gemaakt heeft. Iemand een idee wat dit is? Ik heb even gegoogled en ik denk dat ze een oogontsteking heeft. Als ze net wakker wordt blijft het oogje ook dicht zitten. Als ze zichzelf was krijgt ze hem wel goed open.

Zal het een ontsteking zijn? Zo ja, dan is de oplossing een zalfje bij de DA? Wie heeft er tips voor me?

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:25

Fijn dat het inderdaad al wat beter gaat met je ratje Dribbel.

Pf hier is er weer eens flink geknokt. Haggis en Nugget zijn flink bekrast en toch ligt het stel met zijn allen bij elkaar.Het is helaas steeds erger aan het worden qua vechten en ben bijna geneigd om ze op te gaan splitsen. Haggis en Nugget met zijn twee en de andere 3 bij elkaar. Maar ik weet niet of het handig zou worden om de kooi in twee te verdelen. In principe is het mogelijk (Kooi is groot zat) en ik heb twee deuren. En er valt wel wat in elkaar te knutselen met gaas en mogelijk een onderbak ergens vandaan dat niet alles tralies is. Als dit ongeveer door zou gaan krijg ik twee kooien van allebei ongeveer 65x65x65 wat ruim zat zou zijn voor 4 ratten als ik het bereken. Maar zou dit eigenlijk wel slim zijn om eventueel te doen?

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:18

Lies_Miek schreef:
Fijn dat het inderdaad al wat beter gaat met je ratje Dribbel.

Pf hier is er weer eens flink geknokt. Haggis en Nugget zijn flink bekrast en toch ligt het stel met zijn allen bij elkaar.Het is helaas steeds erger aan het worden qua vechten en ben bijna geneigd om ze op te gaan splitsen. Haggis en Nugget met zijn twee en de andere 3 bij elkaar. Maar ik weet niet of het handig zou worden om de kooi in twee te verdelen. In principe is het mogelijk (Kooi is groot zat) en ik heb twee deuren. En er valt wel wat in elkaar te knutselen met gaas en mogelijk een onderbak ergens vandaan dat niet alles tralies is. Als dit ongeveer door zou gaan krijg ik twee kooien van allebei ongeveer 65x65x65 wat ruim zat zou zijn voor 4 ratten als ik het bereken. Maar zou dit eigenlijk wel slim zijn om eventueel te doen?

Vechten ze al lang?
Als ze echt boos vechten (dus niet stoeiend vechten :+) moet je ze denk ik beter uit elkaar halen :=
En ook als er echt wat verwondingen zijn :j

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:18

Banjer schreef:
Annemijn: ik heb zelf wel eens iso binnengehad toen Kaneeltje onder zeil ging (mocht erbij blijven toen ze onder narcose ging en ik mocht haar zelf in het bakje zetten)... liep op de terugweg naar het station helemaal te zweven... licht in mijn hoofd.. voelde me beetje vreemd, maar het was niet heel vervelend hoor :P

MissAnnemijn schreef:
Nee, maar als je het op regelmatige basis binnenkrijgt is het niet zo prettig, het zijn toch chemische stoffen.

Banjer schreef:
ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen... en da's staan er natuurlijk heel vaak in :)

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat de dierenarts operaties uitvoert als hij zich zweverig en licht in het hoofd voelt. :') Zou ik niet willen althans haha.

Wel heel fijn dat het zoveel beter gaat Dribbel!

sharon_quiz schreef:
Harley heeft de laatste tijd vaak een donkere rode kring om 1 van haar oogjes. Het zit er niet altijd, maar ik denk dat ze het soms zelf schoon gemaakt heeft. Iemand een idee wat dit is? Ik heb even gegoogled en ik denk dat ze een oogontsteking heeft. Als ze net wakker wordt blijft het oogje ook dicht zitten. Als ze zichzelf was krijgt ze hem wel goed open.

Zal het een ontsteking zijn? Zo ja, dan is de oplossing een zalfje bij de DA? Wie heeft er tips voor me?

Zou ik zo niet durven vertellen. Dierenarts bellen om advies kost, behalve de telefoonkosten, niks. Dus dat zou ik gewoon even doen als ik jou was :) Dan weet je het zeker.

Wat vervelend Lysanne! :(:)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:28

Eefjuh: Ze vechten al wel een poosje maar loopt nu wel erg uit de hand, heb het nog nooit zo erg gehad.

Nu is Sally ook een vrij dominante rat en ik denk dat zij het ook veroorzaakt heeft, beetje logisch als zij de enigste naaktrat is die geen wondjes heeft. Harley is echt een softie die ik het niet snel zie doen en Jelly is ook vrij onderdanig. Het is echt zwaar knokken want als ik beneden zit dan hoor ik de ratten nog krijsen. Pakte vandaag Nugget en haar hele buik zat onder de krassen waar gisteren nauwelijks nog wat zat. Mijn halve kooi-inhoud wordt ook gewoon door de kooi heen gesmeten tijdens de knokpartijen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:24

Lies_Miek schreef:
Eefjuh: Ze vechten al wel een poosje maar loopt nu wel erg uit de hand, heb het nog nooit zo erg gehad.

Nu is Sally ook een vrij dominante rat en ik denk dat zij het ook veroorzaakt heeft, beetje logisch als zij de enigste naaktrat is die geen wondjes heeft. Harley is echt een softie die ik het niet snel zie doen en Jelly is ook vrij onderdanig. Het is echt zwaar knokken want als ik beneden zit dan hoor ik de ratten nog krijsen. Pakte vandaag Nugget en haar hele buik zat onder de krassen waar gisteren nauwelijks nog wat zat. Mijn halve kooi-inhoud wordt ook gewoon door de kooi heen gesmeten tijdens de knokpartijen.

Nou nou, die kun je echt beter uit elkaar halen!
Mijne piepen wel eens als ze ruzie hebben, maar dan piepen ze best zachtjes en maar 3 keer ofzo :+ (softies :D)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:19

Heleboel werk verzet maar vind dit voor nu wel goed, ga het morgen uiteraard nog verder inrichten :)
Afmetingen onder is nu: 55x65x75
En boven: 55x65x 65/50

Afbeelding
Let niet op al die troep :') dat is allemaal spul voor de ratten :P

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:48

Ik denk dat als je daar flink wat (klim)zooi in hangt dat ze dan toch nog lekker kunnen bewegen hoor :j

Hier piepen ze regelmatig, maar zonder wondjes o.i.d (ja lola heeft een kaal plekje van toen ze er net bij kwam, toen is er even 'serieus' gevochten).. Vanavond zaten Lola en Saartje in mijn nek en opeens begon Saartje wild te piepen, was Lola haar kopje aan het wassen :') viel dus wel mee en zal in de kooi wss ook wel meevallen dan denk ik? S
aartje is (helaas?) echt de underdog, wordt vaak op haar rug gegooid enz.. Alleen ze rent er daarna wel weer vrolijk achteraan en bijt zelf in staarten..