Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:55

Wow, jullie zijn weer eens snel snel!

@EJ Wat fijn dat de pup toch al zo snel kan komen! *\o/*

@Salsa niet te druk om maken, je hebt beide ouders gezien, die waren open en sociaal, de pups zelf ook, ouders getest op van alles. Meer voorbereiding kun je niet hebben denk ik. Ik wist het ook niet overigens, angst(agressie) bij de stabij. Bij mij in de wijk laatste jaar een opleving in de populariteit van de stabij, en juist allemaal open en sociale exemplaren hier.

Het andere genoemde voorbeeld in dit topic (weet even niet meer door wie): de rode cocker. Dáár zijn al jaren rapporten over. Voor ons destijds de reden om niet voor een cocker te gaan, maar voor een springer. Uiteindelijk hetzelfde probleem mee gehad. Bij de spaniels (en dit schijnt ook bij de tollers zo te zijn) komt het allemaal bij de rode cocker vandaan, en dan met name uit de showlijnen. Bij de springers noemden ze het altijd 'rage syndrome', maar dat hebben ze nu keurig omgevormd naar 'sudden onset agression', want dat klinkt in elk geval niet hysterisch. Heel naar, en volgens de meeste onderzoeken verwant aan epilepsie, en het resultaat van de neurotransmitter serotonine die niet goed gevormd wordt. Als je daar heel vroeg bij bent (jonger dan 2 jaar, liefst jonger dan 6 maanden) bij detectie, kun je met epilepsiemedicatie wel iets doen. Wij vonden hem 'een tikje vreemd' als pup, maar goed, we hadden ook nooit eerder een spaniel gehad, dus misschien zijn die gewoon een tikje vreemd, dachten we nog... Ja, dát viel dus even tegen. Uiteindelijk via allerlei dierenartsen, de rasvereniging en gedragsbiologen erachter gekomen wát het probleem was, maar wel pas nádat alles compleet 'downhill' gegaan was en hij volledig was doorgedraaid. Maar dat zijn écht extremen natuurlijk. In ons geval was de rasvereniging er open over, hadden ze van diezelfde fokker al meer van deze gevallen gehad, en hebben ze de fokker uit de vereniging gegooid omdat die bleef fokken met deze lijnen. Heel naar en ik hoop het nóóit meer mee te maken! En ja, wij hadden ons onderzoek ook gedaan van tevoren, naar het ras, de afwijkingen, de fokkers, de vereniging, de raad van beheer... oliebol happens! Als wij ooit nog aan een spaniel beginnen, is het eentje die gegarandeerd uit werk/veld lijnen komt.

@roosvanblue hier in de wijk loopt een mevrouw met een barbet, heerlijke hond! Wij hebben er ook naar gekeken, maar er stonden toen geen nesten op de planning in NL, en ivm mijn vader die om medische redenen écht een hond om zich heen moet hebben, zijn mijn ouders uitgeweken naar een medium labradoodle (moeders is allergisch, vandaar de keuze voor niet/minimaal verharend, dit gaat wel goed, onze spaniel was dramatisch voor haar). Qua karakter zou ik zelf sneller voor een barbet gaan, wat gematigder /rustiger dan de andere waterhonden, maar het zijn wel allemaal redelijk gevoelige honden in mijn ervaring. Niet / minimaal verharend zijn er natuurlijk meer: ierse water spaniel, wheaten terrier, tibetaanse terrier. Ik kan de kleintjes gaan opsommen, maar ik heb het gevoel dat de hele kleintjes niet jouw type zijn :) Wat denk je van plukvachten? Ook weinig haar in huis en dat maakt je keuze nog veel breder.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:22

Ik heb gisteren even een videocall gehad ipv huisbezoek (op zo’n korte termijn konden ze geen echt huisbezoek regelen omdat ze geen vrijwilligers in mijn omgeving hebben), en deze mevrouw vertelde mij dat het slim is om vooral in het begin de pup dubbel aan te lijnen met een tuigje én een halsband, voor het geval hij uit één van de twee zou weten te ontsnappen omdat dat toch een risico is met buitenlandse hondjes. Wat voor tuigje zouden jullie aanraden voor een pup van 5 maanden die nog uit zal groeien tot hoogstwaarschijnlijk een middenmaat van 22 kilo? Het is dus vooral nodig zodat hij niet kan ontsnappen, het hoeft geen speciaal tuigje tegen trekken oid te zijn, echt iets waar hij niet uit kan komen

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:23

Best een uitdaging om een foto te maken, terwijl je hond denkt dat ze moet luisteren :')

Afbeelding
Maar de fluffbutt van Mera staat op de foto!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:23

Ga voor zo’n ontsnapping tuigje met 3 riemen rond de buik. Dat is het enige waar ze niet uit kunnen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:33

Knappe Mera! <3

Kom ik weer met m'n vragen over het voer. We hebben Jip nu zo'n 1,5 maand Wolf of Wilderness gegeven, maar hij is hier ongelofelijk van gaan stinken. Verder doet hij het wel goed op dit voer, maar dat stinken kan ook niet gezond zijn toch?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:35

E_J schreef:
Ik heb gisteren even een videocall gehad ipv huisbezoek (op zo’n korte termijn konden ze geen echt huisbezoek regelen omdat ze geen vrijwilligers in mijn omgeving hebben), en deze mevrouw vertelde mij dat het slim is om vooral in het begin de pup dubbel aan te lijnen met een tuigje én een halsband, voor het geval hij uit één van de twee zou weten te ontsnappen omdat dat toch een risico is met buitenlandse hondjes. Wat voor tuigje zouden jullie aanraden voor een pup van 5 maanden die nog uit zal groeien tot hoogstwaarschijnlijk een middenmaat van 22 kilo? Het is dus vooral nodig zodat hij niet kan ontsnappen, het hoeft geen speciaal tuigje tegen trekken oid te zijn, echt iets waar hij niet uit kan komen

In allerlei prijsklasses te krijgen, maar dat zijn deze:

https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... puntstuig/

https://www.medpets.nl/trixie-stay-hond ... term=14587

https://petsplace.nl/adori-outdoor-harn ... -pps.html#

Achterste band écht zo plaatsen dat die in de taille regio komt, dus niet OP de ribben. Erachter kan ie smaller en dus kunnen ze er dan niet uit :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:36

CupCakes_ schreef:
Knappe Mera! <3

Kom ik weer met m'n vragen over het voer. We hebben Jip nu zo'n 1,5 maand Wolf of Wilderness gegeven, maar hij is hier ongelofelijk van gaan stinken. Verder doet hij het wel goed op dit voer, maar dat stinken kan ook niet gezond zijn toch?

De hond zelf stinkt ervan? of de ontlasting? Welke variant geef je? van de zachte versie gaat de ontlasting van die van mij ook stinken, van de harde brokken van WoW niet.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:38

Skippy01 schreef:
CupCakes_ schreef:
Knappe Mera! <3

De hond zelf stinkt ervan? of de ontlasting? Welke variant geef je? van de zachte versie gaat de ontlasting van die van mij ook stinken, van de harde brokken van WoW niet.

Hij krijgt deze variant de brokken.
Wolf of Wilderness Junior "Wild Hills" - met Eend

https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... ior/574159

Zijn ontlasting is verder prima, maar hij stinkt zelf enorm.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:47

@cupcakes dan verdraagt hij een van de ingredienten mogelijk minder goed?
Je zou een van de andere versies kunnen proberen, zoals de elements lijn die met één vleessoort zijn, en anders een ander merk proberen. Als ze er echt van gaan stinken, is dat wel een teken aan de wand dat er iets niet goed gaat in de vertering van de brok voor jouw hond. (Zo kunnen honden die op hele zoute brokken staan, zoals pedigree en bonzo ook enorm stinken)

Toby doet het goed op Renske, met name de zalm variant en de kalkoen variant bevallen hier goed. Hij doet het overigens ook goed op WoW dus, maar niet op de soft lijn.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:58

Die van ons doet t ook niet goed op wow, dus zal
Zomaar kunnen! Heeft doffe vacht gekregen, vacht voelt ook vetter aan. En veel meer krabben. Misschien wat anders proberen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:09

Hier juist veel meer krabben en een hele droge huid/vacht. Was zo zielig, leek wel oftie vlooien had zoveel jeuk. Had ie overigens niet. Ging een lange tijd goed maar helaas :( Qua geur kan ik niet oordelen want ik ruik niets.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:19

Arya ging van WoW ook heel erg stinken helaas en na alle ellende met leveringen die fout gingen bij zooplus ben ik overgestapt op ander voer en nu is het weg :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 10:24

Hier stinken ze gelukkig niet. Ik ruik ze zelfs niet echt.. Alleen als we een loopse teef gehad hebben ruik ik Boellie. Maar dat is vrij normaal.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:25

Mila ging op Purizon ontzettende stinkscheten laten. Dat heeft ook een hoog vleespercentage. Ontlasting was wel top, maar die scheten :r

Ik voer nu de biologische variant van Bosch. Bevalt heel goed!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:32

cursebreaker schreef:
Arya ging van WoW ook heel erg stinken helaas en na alle ellende met leveringen die fout gingen bij zooplus ben ik overgestapt op ander voer en nu is het weg :)

Wat voer je nu?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:42

Nynkster schreef:
cursebreaker schreef:

Wat voer je nu?

Ik voer nu Edgard & Cooper en ben daar al een paar maanden heel tevreden over. Mooie glanzende vacht heeft ze al met 7 maanden (krijgen we veel complimenten over), goede ontlasting ook en ze blijft ook goed op gewicht dus werkt voor haar heel goed. Bij de volwassen brok heb je ook verschillende smaken dus kan er ook afgewisseld worden als je wilt. Is wel aan de prijzige kant, zeker als je vergelijkt met wow, maar Arya doet het er goed op dus da’s belangrijker hihi

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:46

E_J schreef:

Een ruffwear webmaster en een 4 cm brede band. (Kiwi heeft mooie). Daarnaast een Tractive GPS eraan hangen, en niet loslaten!!! Ik hoor te vaak "dat gebeurt mij niet", afgelopen week hoorde ik het nog, 14 februari hebben ze het hondje van het asfalt kunnen krabben...

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:53

Skippy01 schreef:
In allerlei prijsklasses te krijgen, maar dat zijn deze:

https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... puntstuig/

https://www.medpets.nl/trixie-stay-hond ... term=14587

https://petsplace.nl/adori-outdoor-harn ... -pps.html#

Achterste band écht zo plaatsen dat die in de taille regio komt, dus niet OP de ribben. Erachter kan ie smaller en dus kunnen ze er dan niet uit :)

Aaah helemaal super! Dankjewel!! Ik ga morgen even bij de dierenspeciaalzaak kijken!

KimD schreef:
Een ruffwear webmaster en een 4 cm brede band. (Kiwi heeft mooie). Daarnaast een Tractive GPS eraan hangen, en niet loslaten!!! Ik hoor te vaak "dat gebeurt mij niet", afgelopen week hoorde ik het nog, 14 februari hebben ze het hondje van het asfalt kunnen krabben...

GPS is ook een goed idee, ja! Daar zal ik ook eens naar kijken. Loslaten doe ik inderdaad niet, dat vind ik nooit verstandig. De hond die ik al heb laat ik ook nóóit los, ze moeten er inderdaad maar net vandoor gaan... Ze zijn zo godsgruwelijk snel

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:01

Anna79 schreef:
Mila ging op Purizon ontzettende stinkscheten laten. Dat heeft ook een hoog vleespercentage. Ontlasting was wel top, maar die scheten :r

Ik voer nu de biologische variant van Bosch. Bevalt heel goed!

Purizon was hier ook drama, daar ging de ontlasting van stinken en inderdaad, van die stinkscheten! Bah!

cursebreaker schreef:
Ik voer nu Edgard & Cooper en ben daar al een paar maanden heel tevreden over. Mooie glanzende vacht heeft ze al met 7 maanden (krijgen we veel complimenten over), goede ontlasting ook en ze blijft ook goed op gewicht dus werkt voor haar heel goed. Bij de volwassen brok heb je ook verschillende smaken dus kan er ook afgewisseld worden als je wilt. Is wel aan de prijzige kant, zeker als je vergelijkt met wow, maar Arya doet het er goed op dus da’s belangrijker hihi

Dit heb ik ook gevoerd, maar ik vond de ontlasting er vrij zacht op worden. Verder fijn voer wel.

KimD schreef:

Inderdaad, NIET loslaten! Toby heb ik nu bijna 4 jaar, en die mag écht niet los. Instinct zit bij die straatschoffies dieper dan je verwacht. Toby is écht een knuffel in huis, maar op straat / in het bos / in het veld / op het strand gaat het instinct in, en jaagt hij. Niet leuk voor het wild, en levensgevaarlijk voor de hond. Gebeurt hier dus gewoon niet. Lijn eraan, lange lijn als je in het bos bent en de hond wil laten rennen, maar niet los. Bij sommigen krijg je het met training wel voor elkaar, meestal als er herder in gemixt is. Maar de meesten zijn gewoon echte jagers en leren het niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:01

Die eerste en die laatste zou ik persoonlijk nooit kopen, zeer oncomfortabel voor de hond. Zeker als deze in het begin 24 uur per dag gedragen wordt.

Adori zou ik zelf niet voor kiezen omdat dat het budget merk is. Ik zoude sluitingen niet vertrouwen. Het ziet er wel al comfortabeler uit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 11:04

KimD schreef:
E_J schreef:

Bedoel je t tuig van Djessey?
Afbeelding
of de soft collars?
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:06

KimD schreef:
Die eerste en die laatste zou ik persoonlijk nooit kopen, zeer oncomfortabel voor de hond. Zeker als deze in het begin 24 uur per dag gedragen wordt.

Adori zou ik zelf niet voor kiezen omdat dat het budget merk is. Ik zoude sluitingen niet vertrouwen. Het ziet er wel al comfortabeler uit.

jij zou denk ik voor ruffwear gaan? ik heb van alles geprobeerd inmiddels, maar omdat Toby heel smal is op zijn boeg, past bijna niets en kom je al gauw op smalle banden uit. Ik vind die smalle van Dog Copenhagen prachtig, maar daar vertrouw ik die halssluiting niet van, en het andere model past op de boeg niet. Tuigjes zijn maar lastig! Heb er een stuk of 4 liggen en eigenlijk allemaal suboptimaal :|

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 11:14

Herkenbaar hoor Skip!
Ik heb een Rogue Royalty slimline, en die ligt op alle 3 de honden ruk. (ruk is zacht uitgedrukt)
De julius is goed voor Chick en Boellie maar voor Djessey is/was t niks (niet meer gepast) bij haar zit t MAG tuig(die blauw met roze) weer super. Maar bij Boellie zit ie vreselijk, die kan hem niet kwijt.

Julius heeft nu ook y tuigen. de Longwalk. Misschien die eens passen?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:21

kiwiwitje schreef:
Herkenbaar hoor Skip!
Ik heb een Rogue Royalty slimline, en die ligt op alle 3 de honden ruk. (ruk is zacht uitgedrukt)
De julius is goed voor Chick en Boellie maar voor Djessey is/was t niks (niet meer gepast) bij haar zit t MAG tuig(die blauw met roze) weer super. Maar bij Boellie zit ie vreselijk, die kan hem niet kwijt.

Julius heeft nu ook y tuigen. de Longwalk. Misschien die eens passen?

Ik moet Toby eigenlijk gewoon inladen en naar de grote dierenzaak 20km verder rijden, die hebben een aardig assortiment inmiddels meen ik.
Momenteel loopt hij , als alternatief op DC in dit tuigje:
https://www.ceesencoosshop.nl/frenkiez- ... black.html
Maar dat is dus op de borst eigenlijk te breed en als hij gaat leunen komt hij er uiteindelijk wel uit denk ik.

Ik heb ook een simpel H-tuig, wat hem goed past, maar waar hij altijd een beetje ongemakkelijk mee loopt.

Dan nog een instaptuig, daar stapt hij zo uit , hoe strak ik die ook zet :')

En nog een Hurtta, zo'n norwegian model, en dat vindt HIJ wel comfortabel, maar ik vind het te dicht achter de elleboog, waardoor hij kale plekken krijgt op een stukje huid dat toch al dun behaard en gevoelig is bij hem...

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:11

https://www.fressnapf.de/p/ruffwear-ges ... ter#grauxs
Dit is toch die webmaster die je bedoelde, KimD? Dan ga ik daar even naar kijken! Ik woon gelukkig heel dicht aan de grens van Duitsland, en daar is de BTW lager en alles wat goedkoper dus dan is een hoger budget tuig toch net wat minder pijnlijk aan de portemonnee dan hier in Nederland :Y)