@EJ Wat fijn dat de pup toch al zo snel kan komen!

@Salsa niet te druk om maken, je hebt beide ouders gezien, die waren open en sociaal, de pups zelf ook, ouders getest op van alles. Meer voorbereiding kun je niet hebben denk ik. Ik wist het ook niet overigens, angst(agressie) bij de stabij. Bij mij in de wijk laatste jaar een opleving in de populariteit van de stabij, en juist allemaal open en sociale exemplaren hier.
Het andere genoemde voorbeeld in dit topic (weet even niet meer door wie): de rode cocker. Dáár zijn al jaren rapporten over. Voor ons destijds de reden om niet voor een cocker te gaan, maar voor een springer. Uiteindelijk hetzelfde probleem mee gehad. Bij de spaniels (en dit schijnt ook bij de tollers zo te zijn) komt het allemaal bij de rode cocker vandaan, en dan met name uit de showlijnen. Bij de springers noemden ze het altijd 'rage syndrome', maar dat hebben ze nu keurig omgevormd naar 'sudden onset agression', want dat klinkt in elk geval niet hysterisch. Heel naar, en volgens de meeste onderzoeken verwant aan epilepsie, en het resultaat van de neurotransmitter serotonine die niet goed gevormd wordt. Als je daar heel vroeg bij bent (jonger dan 2 jaar, liefst jonger dan 6 maanden) bij detectie, kun je met epilepsiemedicatie wel iets doen. Wij vonden hem 'een tikje vreemd' als pup, maar goed, we hadden ook nooit eerder een spaniel gehad, dus misschien zijn die gewoon een tikje vreemd, dachten we nog... Ja, dát viel dus even tegen. Uiteindelijk via allerlei dierenartsen, de rasvereniging en gedragsbiologen erachter gekomen wát het probleem was, maar wel pas nádat alles compleet 'downhill' gegaan was en hij volledig was doorgedraaid. Maar dat zijn écht extremen natuurlijk. In ons geval was de rasvereniging er open over, hadden ze van diezelfde fokker al meer van deze gevallen gehad, en hebben ze de fokker uit de vereniging gegooid omdat die bleef fokken met deze lijnen. Heel naar en ik hoop het nóóit meer mee te maken! En ja, wij hadden ons onderzoek ook gedaan van tevoren, naar het ras, de afwijkingen, de fokkers, de vereniging, de raad van beheer... oliebol happens! Als wij ooit nog aan een spaniel beginnen, is het eentje die gegarandeerd uit werk/veld lijnen komt.
@roosvanblue hier in de wijk loopt een mevrouw met een barbet, heerlijke hond! Wij hebben er ook naar gekeken, maar er stonden toen geen nesten op de planning in NL, en ivm mijn vader die om medische redenen écht een hond om zich heen moet hebben, zijn mijn ouders uitgeweken naar een medium labradoodle (moeders is allergisch, vandaar de keuze voor niet/minimaal verharend, dit gaat wel goed, onze spaniel was dramatisch voor haar). Qua karakter zou ik zelf sneller voor een barbet gaan, wat gematigder /rustiger dan de andere waterhonden, maar het zijn wel allemaal redelijk gevoelige honden in mijn ervaring. Niet / minimaal verharend zijn er natuurlijk meer: ierse water spaniel, wheaten terrier, tibetaanse terrier. Ik kan de kleintjes gaan opsommen, maar ik heb het gevoel dat de hele kleintjes niet jouw type zijn