gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:02

Okay, dan zijn wij slecht voor dieren sinds mijn geboorte, thanks.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:23

Dat maak jij ervan. Meningen verschillen, en mijn mening is dat groepsdieren niet alleen horen te zitten :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:24

EskeGirl schreef:
Dat maak jij ervan. Meningen verschillen, en mijn mening is dat groepsdieren niet alleen horen te zitten :)

Als je 'n dier niet goed behandelt ben je er slecht voor :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:34

EskeGirl schreef:
xniieeenke schreef:
Is het serieus 'erg' als een konijn alleen is? Er word zo veel over gezegd en gezeurd, dat ik het niet meer weet. Aan mijn konijn zie ik gewoon dat ze blij is, en als ze dat niet is mag ze er die dag extra lang uit. uit d'r hok door het hele huis.

Ja. Konijnen zijn groepsdieren en het is psychisch heel slecht voor ze als ze alleen zitten. Ik heb heel veel dieren op zien leven die er 'wel gelukkig uitzagen', maar dat pas echt werden met een soortgenootje.
Jij bent geen konijn, je (als in het algemeen) kan haar niet wassen en het veilige gevoel van een soortgenoot geven of een dier het sociale contact geven wat ze nodig hebben.
Mensen worden helemaal gestoord na maanden eenzame opsluiting. Voor andere groepsdieren is dit ook erg.

Als een paard alleen staat, staat heel bokt op z'n achterste benen. Bij andere dieren is bokt opeens heel mild :?

Ik sluit me hierbij aan

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:54

xniieeenke schreef:

Slecht is wel heel erg hard. Ontwetend en verre van optimaal vind ik een betere benaming.
Weet je wat slecht is? Het nu wel weten en begrijpen en dan alsnog je konijn alleen laten zitten. Dan hou je bewust een groepsdier alleen en dat vind ik wel slecht.
Ik heb zelf vroeger ook konijnen gehad, in hun uppie in te kleine kooien. Ik wist gewoon niet beter en dacht het goed te doen. Niemand doet het altijd perfect, het is belangrijker dat je kritisch naar jezelf kan kijken en jezelf wil verbeteren.

Edit: dit is toch al vaker besproken in dit topic? Ook met jou? Waarom vraag je het opnieuw?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:18

xniieeenke schreef:
Is het serieus 'erg' als een konijn alleen is? Er word zo veel over gezegd en gezeurd, dat ik het niet meer weet. Aan mijn konijn zie ik gewoon dat ze blij is, en als ze dat niet is mag ze er die dag extra lang uit. uit d'r hok door het hele huis.

Mijn oudje had ook 8 jaar alleen gezeten, niks aan hem te zien hoor, hij kreeg z'n aandacht en hij zag er blij uit.
Toen ik op mezelf ging wonen wilde ik perse dat hij een vriendje kreeg, omdat ik wist dat dit zo hoort, nou ik had m'n konijn niet blijer kunnen maken hoor, je zag hem helemaal opleven. Je ziet het soms pas als het er is maar dat neemt niet weg dat ze ongelukkig zijn zonder een vriendje, hier komt nooit meer een konijn alleen te zitten!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:29

Ik heb Ilona zelfs twee keer in leven moeten houden met dwangvoeren, omdat ze na het overlijden van haar maatje(s) stopte met eten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:27

Konijn van een vriendin van me ook... die was 10 toen zijn maatje overleed en heeft een half jaar alleen gezeten (met 2 cavia's) voor ze weer een nieuw konijn mocht. Hij werd van knorrig en happerig weer helemaal vrolijk. Heeft uiteindelijk nog 2 bejaarde vrouwtjes versleten.

Afbeelding
Zo trof ik mijn nijntjes net aan <3
(Billy ligt graag dwars op Kyra :') )

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:30

Houden jullie de konijnen allemaal buiten?
Ikzelf Heb ze in de avond en als het slecht weer is in een nachthok en als het mooi weer is de hele dag in een Buitenren

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:48

Bij ons kunnen ze zelf kiezen of ze in de ren of in het nachthok zitten :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:01

Hier zitten ze ook 24/7 in het ren met hok dus kunnen ze zelf kiezen, ze kiezen er meestal voor om in de regen te zitten :+

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:34

Leuk ik durf ze eigenlijk niet dag en nacht buiten te laten vanwege de roofvogels omdat het hokje van boven open is, ook hebben we last van andere dieren die ook kippen enzo uit het hok halen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:54

Ik heb een deel open ren (wel dicht met gaas) en een deel overdekte ren. Daar hangt ook de hooiruif :)
Nachthok is boven de overdekte ren.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:42

Ik heb er een net overheen, of het 100% veilig is betwijfel ik maar straks met het nieuwe ren wordt het hekwerk een stuk hoger en daar een strak gespannen net overheen, denk dat daar dan niks meer in gaat komen ..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:49

Ik woon in een woonwijk, hoewel er wel een polder vlakbij is (op 5 minuten lopen). Hier zijn veehouders en recreatiegebieden. Maar ik heb hier nog nooit vossen of roofvogels gezien, alleen heel af en toe vleermuizen. Overdekken doe ik vooral vanwege katten hier in de buurt, hoewel die de konijnen aardig met rust laten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:03

Marters en vossen bijten veel stuk, ook een net helaas.. Ik heb gaaspanelen op de ren

Overigens hebben ze hier altijd toegang tot de ren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:30

Omdat ik in het buitengebied zit heb ik de ren gebouwd van nertsengaas. Het dak is wel simpel kippengaas, maar mn ren is 2m hoog dus daar zullen ze niet snel langs gaan. Ze ophokken vanwege roofdieren vind ik begrijpelijk maar wilde dat zelf dus niet doen, ze hebben 24/7 toegang tot binnen en buiten.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:13

Hier lopen ze 24/7 in een overdekte buiten ren. In de ren staat hun hok, maar die staat altijd open.
Van roofdieren heb ik hier geen last. Aleen een kat, maar die kan de ren niet in.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:35

xniieeenke schreef:

Ik snap jou niet. Jij vraagt zelf om een mening en als die dan eerlijk wordt gegeven kan je het niet hebben.

Ik ben van mening dat een soortgenootje een basisbehoefte is en dat je dan ook moet proberen je konijn daar in te voorzien. Schaf bijvoorbeeld niet bij voorbaat 1 konijn aan, als je er sowieso geen 2 wil kun je er beter niet aan beginnen. In sommige uitzonderlijke gevallen waar het niet mogelijk is dan is het niet anders.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:40

Ik heb mijn konijnen het hele balkon gegeven daar kunnen ze los rond hupsen en het hok staat altijd open.
sinds kort heeft mijn gecastreerde nijn een vriendje een nog ongecastreerde jonge ram en het klikt super tussen die twee. Ik vond mijn nijn ook zo zielig alleen dus ben opzoek gegaan naar een vriendje/ vriendinnetje en met deze klikte het meteen gelukkig.

Is het verstandig om het jongste rammetje ook te laten helpen ?

Hoe doen jullie dat met oud en nieuw ?
gewoon los laten lopen ? of toch maar een nachtje in hun hok opsluiten ?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:47

Ik hou ze binnen omdat ik niet thuis ben

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:13

Ik zou hem inderdaad laten castreren. En er rekening mee houden dat rammen samen op den duur fout gaat.

Bij mij blijven ze waar ze zijn, op hun vertrouwde plaats

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:48

We zijn vanochtend weer even bij Stippie en Bjorn langs geweest. Aankomende zaterdag halen we ze op uit het asiel. Vanochtend ook meteen weer wat foto's gemaakt.

Vandaag viel pas op dat ook Bjorn blauwe oogjes heeft, toevallig! Vorige keer was het erg grauw buiten, nu met het zonnetje erop zagen we het pas. Erg leuk!

Bjorn:

Afbeelding

Afbeelding

En Stippie:

Afbeelding

Afbeelding

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:51

Bjorn lijkt op onze Nijntje! Ook wit met blauwe oogjes :)

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:09

Eoweyn_x schreef:
Ik zou hem inderdaad laten castreren. En er rekening mee houden dat rammen samen op den duur fout gaat.

Bij mij blijven ze waar ze zijn, op hun vertrouwde plaats

Wij hebben ook 2 rammen samen al 2 jaar en hebben nog nooit gevochten of wat anders! Zijn de beste vriendjes van elkaar