Ik heb een broedmachine, misschien ook wel broedse kippetjes, maar nu nog niet. Binkie is nog maar net begonnen met weer leggen na de winterstop. Lijkt me fantastisch om door hennetje te laten uitbroeden maar dat komt gewoon te nauw met plannen en laten opsturen enzo.
Ik ben inmiddels ook weer begonnen met m'n broedmachine, 30 x dubbelgezoomde Barneveldereitjes zitten er nu in (en 3 x Cochin kriel buff, die kreeg ik erbij ). Daarna komt Orpington groot buff en blauwgezoomd, en daar weer na Wyandotte groot zilverzwart gezoomd. Ben benieuwd ! Ben vorig jaar al m'n kippetjes kwijt kunnen raken (en een aantal zelf gehouden natuurlijk) gelukkig. Mijn vader slacht de hanen zelf en die eten we lekker op (al blijf ik het een vreemd idee vinden ☺️). Mijn zoon (15 jaar) heeft op eigen verzoek ook geleerd om te slachten (geleerd van opa ), dus ik heb mijn toekomstige slachter ook al gevonden !
Ik heb gisteren een nieuw huisje gevonden voor Binkie en Bibi. Ze gaan naar België! Had de advertentie om 18.00 uur op MP gezet, en om 21.00 uur was het nieuwe huisje al geregeld...
Ze komen op een zorgboerderij in een groot weiland met nog een eenzaam kipje, cavia's en een gans, en ik ga ze er zelf heen brengen zaterdag.
Ja maar mensen willen ook wel graag een kipje wat tam is denk ik. Ik had ze ook wel gewild, wij gaan kleiner wonen maar ik wil daar ook wel graag weer een paar kipjes.
Wij hebben ook een broedse kip. Volgens mij zit ze maar op 1 ei. Mijn vriend wil haar laten uitbroeden...... Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Normaal zou ik zeggen: niet laten uitkomen want 1 kuiken is niet leuk. Nu heeft het kuiken wel een mama dus maakt het misschien niet uit. Laat haar er gewoon een weekje op zitten en schouw dan of er iets in zit?
Vaak gaan ze pas serieus aan de gang met broeden (fulltime) als er nog meer eieren onder liggen. Van nature leggen ze er een stuk of 8-12 voor ze écht ervoor gaan zitten (letterlijk).
Nou, ze zit er toch al een dag of 4. Ze heeft eerst een paar dagdelen proef gedraaid waarbij ze er 's nachts ook op bleef. Het is ook wel een kriel cochin. Die zijn gemaakt om te broeden als ik dat model zo bekijk. Er ligt een bol veren in de broedbak en als ik heel goed zoek zit er een hoofd aan Maar van mij mag ze er weer mee ophouden hoor. Vindt het maar niets.
Die van mij zijn 1x echt broeds geweest (orpington, ook van die broedmachientjes) en ik heb ze twee weken laten zitten, en daarna heb ik het broedhokje afgesloten.
Ze hebben 5 min gejengeld maar daarna was het ook klaar.
He dames, ik heb even een probleempje. Mijn hanen zijn helaas begonnen met vechten. Zelf ben ik momenteel niet in staat door ziekte om hier nu een permanente oplossing voor te vinden maar heb wel snel een tijdelijk kippenhok voor één van de hanen nodig. Weet iemand toevallig een hok voor een klein prijsje in de omgeving van Arnhem? Ik vind het zo rot, juist mijn lievelingshanen natuurlijk.. Hoe pakken jullie zoiets aan, zou jij een haan via marktplaats kunnen verkopen met de gedachte dat ze hem misschien gelijk slachten?
Mijn opa fokte ook met kippen enne ook die hanen gingen de pan in. Of de haan moest beter zijn dan de foktopper en dan ging de andere haan in de pan. Geweldig ras of niet, t was een prima stukkie vlees!
Ik kan hem zo voor €17,50 verkopen, dit kreeg ik ook voor mijn andere hanen. Maar ik vraag me af of dit een garantie is.. Fokvereniging is inderdaad een goed idee, dankje!!
Oehlala
Geplaatst: 11-03-15 10:57
garantie is altijd tot de deur, dat is met alles wat je verkoopt.
Bij ons in het bos is er een plek waar veel hanen gedumpt worden, en die leven daar allemaal samen in harmonie, best wel 'leuk' om te zien. Maar nu zat er eentje bij die ik echt pràchtig vind, heb alleen geen flauw idee welk ras het is.
Het is een middelgrote, slanke, gebroken witte met vele lichtbruine stippen, net zoals sproetjes. Iemand enig idee welk ras het kan zijn?
Kan inmiddels ook geen foto meer trekken, want afgelopen weekend zijn gegadigden hem gaan ophalen. Hopelijk heeft hij nu een goede thuis gekregen.
Spetter
Geplaatst: 11-03-15 12:08
Wat bijzonder dat ze die hanen dumpen. Zou niet weten welk ras. Een van mijn kipjes is dit weekend over het hek gegaan en bij de buren terecht gekomen. Hun jonge boxer vond het wel een leuk speeltje.... gGelukkig heeft ze het overleefd en slechts onder de hondenkwijl en overstuur. Heeft paar uur in haar hok gezeten en nu scharrelt ze weer rond.