Show je aquarium III!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:08

nps schreef:
@MarliesR supermooi bakje, leuk dat de garnalen het zo goed doen!

@joanieke, dank voor de uitleg! Ik vrees dat ik echt de pech heb een beetje een suffig mannetje te hebben en een vrij dominant vrouwtje ;) hier nog een still van hetzelfde filmpje, hier zie je het vrouwtje wat beter. Ik kijk altijd naar dat kammetje bij de rugvin, bij een mannetje is dat altijd geel. Vrouwtjes kunnen ook wel zon zwartig streepje onderaan hebben. Het mannetje wat ik heb toont ook vaak zo’n vrouwtjesstreep als ie weer ns achternagezeten wordt :’) heb nog getwijfeld om een tweede mannetje erbij te halen om degene die ik heb wat rust te geven maar denk dat het er niet beter op wordt…

[ [url=m/MXe5iT.png]Afbeelding[/url] ]

Hier https://youtu.be/A3jRMAHkP_4 de hele video voor de liefhebbers :)

Ik zal er dan wel niet zo goed in zijn.. :') jammer dat edje niet zo pronkt! Hier is het mannetje iets te dominant denk ik...

Mooie bakjes hierboven!

Marisje76

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:29

@marlies naar wat voor soort mos ben je op zoek?

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:50

Mooie bak MarliesR!

Grappig dat het vrouwtje Honinggoerami zo de baas speelt. Ze oogt ook wel flink zo naast het mannetje

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:04

Inmiddels licht omhoog naar 6 uur.
Ik heb nog steeds bruinalg.
Kan ik iets doen om dat te verminderen?

Ik vind kogelvisjes zo leuk om te zien!!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:56

nps, Die mooie kast is van J0anieke! Maar zo is het inderdaad wel heel mooi in de woonkamer! Jammer van het babyvisje, maar in dat stadium zijn ze wel ook echt nog heel kwetsbaar. En er moet ook maar net genoeg infusoria in je bak zitten natuurlijk.

En arm suffie mannetje haha!

ellepel, doet dat BlueExit dan ook niet wat met de bacteriën in je filter?

Meliaforever, ah leuk dat je ook BlueDreams hebt gehaald! Die van mij vielen erg mee. Geloof dat ik €20 voor 17 stuks heb betaald, gewoon via marktplaats in de buurt. Wilde eerst mooie bestellen bij 1 van de bekendere garnalenaanbieders, maar aangezien je ze toch gaandeweg zelf ook kan uitselecteren op mooiere kleuren besloten gewoon maar lekker in de buurt te halen en zelf gaandeweg de genen met de beste kleurdekking te behouden.

Ik doe verder niet zoveel bijzonders met het mos, vooral geduld haha! Ik heb het inderdaad gewoon geplakt. Dit was dezelfde bak op dag 11 :') . Ohja en ik doseer wel vloeibare basisplantenvoeding (van aquariumbemesting.nl) elke dag 0,4ml.
Afbeelding

Marisje76, christmasmos en lavamos gebruik ik. Dat zijn een beetje de “makkelijkste” soorten mos ook. Wel zo handig. Vond de christmasmos in het begin het mooist, dat groeit wat meer naar boven. Maar nu het lavamos ook echt een dikke bos is geworden lijkt het eigenlijk wel heel erg op elkaar.

Nessa, ze zijn ook echt zooo leuk!
Bruinalg is volgens mij ook vooral een kwestie van geduld hebben en wachten tot/zorgen dat de bak stabiel wordt. Maar hier viel het mee dus heb me er niet enorm in verdiept eerlijk gezegd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:47

J0anieke schreef:
Ik zal er dan wel niet zo goed in zijn.. :') jammer dat edje niet zo pronkt! Hier is het mannetje iets te dominant denk ik...

Mooie bakjes hierboven!

Het is ook echt heel lastig hoor, ik had voor ik dit aquarium has ook honing goerami's, was altijd leuk met uitzoeken in de aquariumzaak ;). Ik vind die van jou juist prachtig, zo ken ik ze! Vind het stiekem echt jammer dat die van mij vooral gewoon lang niet zo mooi is... maarja, om hem er nou voor weg te doen is ook weer zo ;). Ik denk dat de rio 125 voor 2 koppeltjes ook echt te klein is...

@MarliesR oei, ik heb jullie vaker door elkaar gehaald, sorry sorry :) Echt een heel leuk bakje, leuk ook met die achergrondposter!

@Simpi94 ja he, mijn vrouwtjes zijn echt niet zo aardig, ze jagen heel Edje de bak door en 1 jaagt ook visjes uit haar territorium soms...

@nessa - ik denk voor nu gewoon wachten inderdaad... ik heb het ook gehad bij de opstart, het ging vanzelf weer weg. Je kan eventueel met je vingers over de blaadjes waar het het meest zit, het laat zich vrij makkelijk verwijderen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:21

, doet dat BlueExit dan ook niet wat met de bacteriën in je filter?

ik heb geen flauw idee, maar de bak die ik op het werk heb zit maar een klein superflow pompje in met filterwatten en die kun je makkelijk vervangen.

nessa bruinalg kan heel lang duren!
ik heb het hier wel maanden gehad en nu is het weg.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:58

MarliesR: wat een mooie garnalenbak! Hoe groot is die bak? Ik heb zelf een Fluval Flex 34L staan waar nu de overgebleven vissen uit het grote aquarium tijdelijk inzitten. Als die vissen weer naar het grote aquarium kunnen ga ik de Fluval aanpakken en er weer een garnalen aquarium van maken.

J0anieke: wat een prachtige kast heb je zo! Lijkt mij ook heel gaaf om te hebben, maar denk niet dat ik het erdoor krijg hier. :P

NPS: ik krijg wel een beetje medelijden met Edje als ik je verhalen zo lees. Die heeft maar wat te stellen met die vrouwen van hem. :')

Bedankt voor de tips. Mijn planten groeien verder wel super, dus ik denk dat het wb voedingsstoffen wel aardig goed zit. Ik heb gisteren de alg/blauwalg zoveel mogelijk weg gehaald, 50% waterwissel gedaan en daarna het aquarium maar weer ingepakt voor 3 dagen black out icm chemische behandeling (ik gebruik colombo aerocol).

Afbeelding

Ben benieuwd hoe het er over 3 dagen uitziet! Ik denk dat ik dan de verlichting wb sterkte wat terug zet.

Afbeelding
:+

Als het aquarium stabiel is zat ik te denken aan het volgende uiteindelijke visbestand:
- groepje Otocinclus
- groepje Kardinaal tetra's
- koppeltje/trio honing gourami
- en ik twijfel om er een koppeltje kersenbuik cichliden aan toe te voegen. Heb hier alleen geen ervaring mee dus weet niet of die misschien wat te dominant zijn?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:05

ellepel schreef:
Citaat:
doet dat BlueExit dan ook niet wat met de bacteriën in je filter?

ik heb geen flauw idee, maar de bak die ik op het werk heb zit maar een klein superflow pompje in met filterwatten en die kun je makkelijk vervangen.

Tja dat lijkt me dan wel iets voor mensen die het willen gebruiken om eerst uit te zoeken. Ik heb geen idee hoe dat spul werkt, maar met iets wat actief bacteriën aanpakt, heb je dus ook wel kans dat het óók je gewenste bacteriën in het filter meeneemt. Dat geeft natuurlijk kans op nog meer onbalans in je bak. En in het ergste geval misschien zelfs een ammonia/nitrietpiek.

EveliNero schreef:
MarliesR: wat een mooie garnalenbak! Hoe groot is die bak? Ik heb zelf een Fluval Flex 34L staan waar nu de overgebleven vissen uit het grote aquarium tijdelijk inzitten. Als die vissen weer naar het grote aquarium kunnen ga ik de Fluval aanpakken en er weer een garnalen aquarium van maken.

Dankje! Dit is een 70L / 60cm bak.
Leuk dat je straks ook weer een garnalenbakje gaat opzetten :D

Ik heb zelf geen ervaring met het bestand wat je graag wil. Ik heb alleen over de Otocinclus wel regelmatig gelezen dat sommigen maar moeilijk overstappen op kunstvoer dus dat het verstandig is om ze pas toe te voegen als je bak echt al een tijdje goed draait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 15:38

EveliNero schreef:

J0anieke: wat een prachtige kast heb je zo! Lijkt mij ook heel gaaf om te hebben, maar denk niet dat ik het erdoor krijg hier. :P

NPS: ik krijg wel een beetje medelijden met Edje als ik je verhalen zo lees. Die heeft maar wat te stellen met die vrouwen van hem. :')

Bedankt voor de tips. Mijn planten groeien verder wel super, dus ik denk dat het wb voedingsstoffen wel aardig goed zit. Ik heb gisteren de alg/blauwalg zoveel mogelijk weg gehaald, 50% waterwissel gedaan en daarna het aquarium maar weer ingepakt voor 3 dagen black out icm chemische behandeling (ik gebruik colombo aerocol).

Ik had enorme last van blauwalg, 5 dagen volledige blackout gedaan zonder chemische behandeling. Hielp super, daarna ook nooit meer last gehad van blauwalg!

[ [url=m/aTEVcf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben benieuwd hoe het er over 3 dagen uitziet! Ik denk dat ik dan de verlichting wb sterkte wat terug zet.

[ [url=m/rspzwC.jpg]Afbeelding[/url] ]
:+

Als het aquarium stabiel is zat ik te denken aan het volgende uiteindelijke visbestand:
- groepje Otocinclus
- groepje Kardinaal tetra's
- koppeltje/trio honing gourami
- en ik twijfel om er een koppeltje kersenbuik cichliden aan toe te voegen. Heb hier alleen geen ervaring mee dus weet niet of die misschien wat te dominant zijn?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 16:51

@Evelinero goed bezig, ik hoop dat je de algen zo wegkrijgt! Laat je weten of het is gelukt? Ben benieuwd :) Denk dat dit ook beter is dan middeltjes toevoegen - dan los je het probleem op maar niet de oorzaak. Ik heb ook blauwalg gehad, dat is vanzelf opgelost. Was wel op maar 1 hele specifieke plek. En Edje heeft het inderdaad zwaar te verduren, arm visje ;).

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:50

Hier iemand nog interesse in een grote ( cm of12) labeo bicolor? / vuurstaart? Afbeelding

Afbeelding

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:09

Even een snelle ego post. Ik zie zonet op
Mijn dwerg kogel een grote witte “stip” op het hoofd. Heb een foto bij gevoegd. Iemand die dit herkend. De rest van de vissen hebben niets en waterwaarden lijken prima.

Wie o wie helpt

Foto is van bovenaf gemaakt
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 06:29

Even snel tussdoor, heb je het verwarmingselement in de bak? Zonder bescherming?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:48

Is het pluizig / wit? Dan is het misschien schimmel, in dat geval snel behandelen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:26

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:57

MarliesR schreef:
Even snel tussdoor, heb je het verwarmingselement in de bak? Zonder bescherming?

Nee zit netjes in t filter

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:58

nps schreef:
Is het pluizig / wit? Dan is het misschien schimmel, in dat geval snel behandelen!

Nee t lijkt meer een wondje dat te lang onderwater is geweest.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:37

Kan misschien ook een wondje zijn?
Heb zelf ook keer vis gehad met zo'n witte vlek. Dat was ook een wondje (had vast gezeten)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:55

Hm ok, ik heb dit soort plekken wel eens gezien als brandplekken van een heater (omdat ze geen schubben hebben, verbranden ze zich wat eerder).

Ik zou sowieso zorgen dat je het water echt heel erg schoon houd, weet niet hoeveel en hoe vaak je nu waterwissels uitvoert? Maar ik zou het opvoeren naar 2x per week 50% (en dan met water van dezelfde temp er weer nieuw in doen).

Daarnaast zou je methylene blue kunnen overwegen als behandeling. Wat meer informatie hierover;
https://www.pufferfishenthusiastsworldw ... blue-baths

Wees in elk geval voorzichtig met eventuele medicatie. Kogelvissen zijn wat gevoeliger met bepaalde soorten medicatie dan de meeste vissen. En ik weet niet of je op facebook in de groep Pufferfish Enthusiasts Worldwide zit? Die kan ik ook erg aanraden. Daar zitten veel mensen in met veel ervaring.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:27

Hoi iedereen,

Tgoh wat triestig toch....

Mijn aquarium van 70 l net verkocht omdat ik aan mijn 190 l meer als genoeg werk aan heb }:) .

Was het voor 1 goudvis, die nu in 30 l zat en zoals ze in haar exacte woorden zei "hij kan zich amper omdraaien" -:(- . Dus wou ze er een groter bakje voor. Ik heb haar héél duidelijk gezegd dat goudvissen niet thuis horen in een aquarium...

Maar ja, ze heeft mijn aquarium toch gekocht. Voel ik ik mij nu slecht maar ik kon moeilijk zeggen dat ze hem niet meer mocht kopen nadat ze 45 min gereden had :roll: .

Sorry, ik wou even mijn ei kwijt := . Wat zouden jullie doen in zo een situatie?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:36

Je kan de wereld niet in 1x verbeteren. Bedenk wel dat de goudvis het in ieder geval iets beter krijgt. Wie weet is je opmerking blijven hangen en gaat de volgende vis wel in de vijver.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:45

mariettek schreef:
Je kan de wereld niet in 1x verbeteren. Bedenk wel dat de goudvis het in ieder geval iets beter krijgt. Wie weet is je opmerking blijven hangen en gaat de volgende vis wel in de vijver.

Daar heb je gelijk in :o . Ze ging geen goudvis meer kopen zei ze :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:49

Ja heel vervelend. Sommige mensen houden ook oogkleppen op hoor.
Heb vrienden die 2 goudvissen wilden houden. In nog kleiner dan een vissenkom. Was zo'n geblazen kom op een stukje hout.

Dus ik had al voorzichtig wat gezegd en wat linkjes doorgestuurd.
Neeee, ik hoefde me geen zorgen te maken. Ze zouden goed voor de visjes zorgen en ze zouden er ook een luchtsteentje in doen...

Heb het maar gelaten. Is mij de ruzie niet waard.
Visjes waren na 2 maanden dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:13

Sowieso zijn goudvissen een bijzondere handel;

Grootste gedeelte wordt in Israël gekweekt, de koperkleurigen (wildkleur) 'verdwijnen' via een buis naar een onbekende bestemming en daarna met velen in zakken met het vliegtuig naar NL. Om daarna dus inderdaad in een kom gestopt te worden :=