Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:14

Antheman schreef:
Ik wil graag leren slachten. Ik vind t een mooie manier in zelfvoorzienend zijn. Ik heb nu 2, vermoedelijk 3 hanen. 2 uitgebroed en 1 bewust opgehaald. Als het vermoedelijke 3e haantje echt een haan blijkt t zijn, moet hij weg.
Maar ja, waar leer je slachten?

Gewoon bij fokkers vragen? T is jammer dat mijn opa niet meer leeft, anders had hij je het met liefde geleerd :j

pol013

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:38

Als ze eenmaal dood zijn hebben ze niet veel last van mijn experiment hoor. ;)
En als het hoofd er af is, is het leed ook geleden.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:11

pol013 schreef:
Als ze eenmaal dood zijn hebben ze niet veel last van mijn experiment hoor. ;)
En als het hoofd er af is, is het leed ook geleden.

Ja, dûh. :D
Maar mensen kunnen veel aanklungelen met het slachten zelf, snijden niet goed de keel door, hakken half de kop eraf… :7

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:17

Ik dènk eigenlijk ook dat mijn Betty een smakelijk mals kippetje zou zijn... :') Maar ze mag gewoon lekker blijven leggen, haha! Krijg het niet over m'n hart, nu ja, m'n tong dan. Voelde me gisteren al zo schuldig toen ik met een vers gebraden kippetje van de markt langs hen heen moest... :')

En die cochins, tja, dat lijkt me 2x niks! :D

Ik wil trouwens graag aan de slag voor een overdekt zandbadje. Iemand een suggestie hoe ik dat kan regelen zonder me er blauw aan te betalen? Hun zandbadje is nu in een oude speelgoedbak, maar die staat vol water dus daar hebben de dames niks interesse in en het weegt als lood ook nog...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:17

misschien kun je bij de dorps slager informeren of hij het je wilt leren? Hoewel ik niet weet of die überhaupt nog zelf dieren slachten, dat zijn namelijk twee verschillende beroepen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:51

Vuurneon, waar zit je? Ik wil het je wel leren?

Na een half jaar ratten-ellende en 0 eieren heb ik er genoeg van. Morgen komen ze beton storten voor de vloer van de garage en ik laat meteen de vloer van mijn kippenhok volstorten met beton.
De ratten graven gigantische gangenstelsels onder mijn hok, de tegels verzakken en eieren heb ik niet meer....
Wahahahaha ik ga ze grijpen, die ratten!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:00

Ik hoef het niet te leren, ben echt een mietje :')

(Heb jankend achter mijn pa aangelopen als 14 jarige om de kip niet de nek om te draaien maar om naar de dierenarts te gaan voor een duur spuitje :') let wel... Mijn vader stamt uit de oorlog, uit een dorp waar ze zelf ook de dieren in de tuin hadden voor eigen gebruik en hij zelf menig kip al onthoofd had. En tijdens diensttijd heel wat konijnen uit hun lijden had verlost eigen handig ivm uitbraak van die dodelijke ziekte onder konijnen. Dus toen ik met het idee voor een spuitje kwam voor de zieke kip kun je zijn reactie wel raden :D )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:40

Ik wil t leren en woon in Maarssen. En jij Pieteritus?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:30

Marlou_ schreef:
Oke bedankt voor al jullie reacties! Ik heb er 0 verstand van dus vandaar mijn vraag ook, ik heb namelijk echt geen flauw idee!!
Dus ik kan eigenlijk beter een grote omheining maken met daar in een nachthok.

Dit is mijn tuin, nu nog kaal maar waar zouden jullie de ren neerzetten?
[ [url=m/QnS3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tuin is dus nog kaal maar daarom veel mogelijkheid. Aan de linker kant is dus bijna heel de dag zon dus dat is niet verstandig

Ik zie een schuurtje en daar links naast is een afdakje ofzo? Kun je daaronder geen nachthokje maken? Dan een lange smalle ren langs de schutting, bv 1,5m breed en 5 meter lang ofzo. Voordeel is dat er altijd meer onkruid langs en onder een schutting staat, lekker voor je kipjes. Of de ren klein houden zodat je meer ruimte over houd maar dan gewoon elke dag een paar uurtjes de kippen los laten lopen in de tuin.

Om die buren zou ik me niet druk maken. Die zullen merken dat je kippen hebt en dat moeten ze maar voor lief nemen. Tenminste, als je maar geen haan neemt, die willen nog weleens op idiote tijden gaan kukelen. Ik vind verder kippen gewoon vergelijkbaar met eender welk huisdier: honden, voliere's met vogels, katten enz, over komt herrie van, dat hoort er gewoon bij.
Mijn kippen maken totaal geen geluid, alleen de haan verzint regelmatig om 2 uur 's nachts dat hij 'alive' is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:29

Antheman schreef:
Ik wil t leren en woon in Maarssen. En jij Pieteritus?

Ik in St. Michielsgestel, maar wil je best een keer komen helpen, als je dat wilt.
Het is alleen niet praktisch om voor één kip op en neer te rijden en van één kip kun je weinig leren. Mijn schoonmoeder heeft me het een aantal keer voor moeten doen voordat ik het helemaal doorhad.
PB me anders even om een en ander door te nemen?
Anders komt dadelijk heel tere-zieltjes-bokt over ons heen. :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:55

Als je er even een google op loslaat kom je al een heel eind, er is best wel wat te vinden en behoorlijk gedetailleerd ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:56

*teer-zieltje* Wel heel knap als je dat kunt. Toch mooi als dat de kip na een fijn leven ook een snelle, nuttige dood kan hebben die je zelf in de hand hebt.

Ik heb altijd begrepen dat onze huis-tuin-en keuken kippen een te goed leven (veel beweging) hebben gehad om nog smakelijk te zijn? Klopt dat, of is het een fabel?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:50

Hahaha nou dat lijkt me toch niet, want dan is een vrije uitloop kip ook minder lekker dan een opgehokte kip :P
Het vlees wordt er juist steviger en smaakvoller van, zeker als je ook goed gevarieerd voert.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:53

Ik hoorde altijd dat dat alleen zo is bij hele jonge kippen, niet die van een jaar (of wat) oud? Kan goed zijn dat het een fabel is hoor, maar zou de waarheid wel graag weten :j

Zie op het kippenforum ook dat ze al taai worden na 20 weken oud? Daar zit dan toch bijna geen vlees aan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:02

Nja, als je het hebt over een vleeskip zit er dan natuurlijk al genoeg aan.
Ik heb me laten vertellen dat kip juist nauwelijks taaier wordt naarmate ze ouder worden, dat schijnt vooral zo te zijn bij koeien ed en die eten we ook gewoon als ze uitgemolken zijn...

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:00

Het vlees is natuurlijk wel anders van structuur. wat wij in de winkels kopen zijn eigenlijk van kuikens, dat is veel zachter en malser en volgespoten met water dan je eigen rondrennende kippen. Wij zijn gewend aan winkelkip, maar of dat nou beter is?
je eigen kip met een leuk leven, dat een snelle dood heb ik ook geen moeite mee. we hebben keer ons eigen haan gegeten. beestje moest weg. En eerlijk. het was een heel ander vlees, echt ff wennen, smaakte ook heel anders dan winkelkip. maar wel heel lekker...En je weet natuurlijk wat hij allemaal gegeten heeft. een (h)eerlijk stukje vlees

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:01

Oude kippen zijn echt onwijs ranzig om te eten, daar is bijna niet door te komen met de kiezen :n echt heel erg taai.

Vriendin liet namelijk de hobby kippen slachten op het moment dat ze geen eieren meer legden, dus die waren ouder. Soepkippen dus, maar het vlees was geen doorkomen aan := ik was zo stom om erop te kauwen ipv het te laten voor wat het is; smaakmaker aan de soep.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:04

Als je bedenkt dat een kip wel 10 jaar kan worden dan zal dat best oud zijn geweest ja.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:06

En niet meer te vreten :D

Hoe ouder hoe taaier klopt als een bus. Is ook de ervaring van een ieder die z'n eigen kippen slacht want verder dan de soep komen ze niet meer :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:15

Oude kippen inderdaad voor soep.
Maar een haan die je niet kwijt raakt zou nog wel ergens naar moeten smaken.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:32

Onze haan was denk ik een half jaar oud. Veeeel ouder dan de winkelkip. Ik geloof vast dat een jaren oude kip ook zo smaakt en je hem ook zo wegkrijgt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:00

hanen zijn sowieso veel taaier dan hennen. Heeft met de spieropbouw etc te maken. Oudere dieren kun je eigenlijk alleen als soepkip gebruiken. Als je het echt voor het vlees wil doen, moet je de dieren veel vroeger slachten om het nog enigzins mals te houden. In de winkel koop je in principe alleen vlees van kippen die vroeg geslacht worden.
Dit geldt trouwens voor alle dieren. Naarmate ze ouder worden, wordt het vlees ook taaier.

Ik heb (weer) een broedse hen, nu maar hopen dat het iets wordt. Ik heb nog niet het vertrouwen dat Salvador al gesnapt heeft hoe hij moet dekken. We hebben sinds vorige week ook Karl-Fred bij de groep gedaan, wat trouwens heel goed gaat, en nu hoop ik stiekem dat hij ook wat hennetjes gaat dekken. :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:16

Zijn er trouwens mensen die weten waar het kippenras Faverolles of Araucana te krijgen is? Het liefst niet bij een handelaar, omgeving Venlo/ Nijmegen of Den Bosch zou fijn zijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:19

misschien bij mij over een paar weken. Ik sta op de wachtlijst voor faverolle-broed eitjes, de kriel variant.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:04

cool! Wil je me op de hoogte houden als je er een aantal wilt verkopen? :)
Heb jij een broedmachine? (of een broedse kip?)

Ik heb nu wel een broedse kip, maar durf het niet aan om er vreemde eitjes onder te leggen. Ze is al een keer eerder broeds geweest en toen heeft ze na 14 dagen ofzo der eieren in de steek gelaten :P