Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:26

Wij struggelen toch ook een beetje met de poep als ze in de tuin scharrelen. Onze hond eet de poepjes op als we niet opletten en hij heeft voedselallergieën, o.a. graan. Niet super handig als je kippen dat gevoerd krijgen..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:29

Gedver, dat is een vervelende gewoonte. En helemaal lastig als hij er vervolgens ook allergisch voor is...
Die krijg je niet makkelijk afgeleerd lijkt me...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:42

Mijn hond ook hoor. Schijnt iets in kippenpoep te zitten waardoor het heel aantrekkelijk is voor honden.

Blote voeten en kippen geen ervaring mee. Heb ze niet thuis zitten, maar op de moestuin. Zou wat zijn als ik kippen op de flat zou houden.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:37

Hier lopen ze niet los, want ik moet ze beschermen tegen de hond helaas. De kippenpoep gaat hier ook in de groene container, anders heb ik de honden continue op de mesthoop :Y)

@Mizora, wat tries dat je haan is overleden. Helaas heb ik gemerkt dat het een stuk moeilijker is om je kippen groot te brengen en te houden dan honden/katten/paarden |(

Die Seabright zijn echt klein! Zo zie je maar dat die m3 berekeningen ras-afhankelijk zijn ;)

Andersom gun ik mijn meelwormen en torren heel veel ruimte, maar die moeten juist op elkaar gepakt zitten :+ hihi

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:12

Hier lopen ze op een dierenweide met 2 geiten, is ongeveer 1000m2
Met zonsondergang gaan ze in de ren en met zonsopgang mogen ze weer scharrelen. Genoeg schuilgelegenheden, want er zitten bij mij roofvogels.
Poepjes en hokken schoonmaken doe ik 1 x per week.

Na de dood van mijn hen, gisteren toch maar 2 nieuwe gehaald.
Heeft de haan weer een mooie harem voor zichzelf :D

Dit keer geen wyandotte groothoenders, maar 2 brahma groothoenders gehaald <3

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:57

Heb hier ook eindelijk m'n kipjes gehaald. Vanavond ga ik er een haan bij halen (vrienden hebben er te veel).

Voorlopig blijven ze in de ren tot ze wat gewend zijn, daarna mogen ze in de schapenweide struinen (2500m).

Hopelijk heb ik meer geluk met de kippen dan met m'n ganzen. Het gaas is ingegraven, met betontegels erover. En dan nog een stroomdraadje er rond. Ingraven door een vos zit er niet in.

Heb ze wel allen een beetje gekortwiekt, heining met de buren is niet heel hoog (lees: de helft van zijn toom loopt in mijn weide :+ ) en wil wel dat ze op het terrein blijven.

Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voor de kipjes gewend waren en vlot hun nachthok ingingen?

Afbeelding

Afbeelding

De zwarte is het kalmste, de koekoek is een vrij felle tante.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:14

Ik heb ze met een goede week voor het eerst los gelaten. Strak tegen de avond zodat ze in de buurt van het nachthok bleven en dat steeds een beetje verlengd.
Nu mogen ze er uit zodra wij uit ons werk komen, meestal tegen een uur of 18 en in het weekend hele dagen.
In de winter zitten ze helaas meer tijd in hun hok, zij het wel met een flinke ren daar aan vast.

Van de week is een van mijn oude Brahma hennen gehemeld. Was al een tijdje wat benauwd. Daar hebben we voor behandeld met een ontworming, voor de zekerheid een antibioticum kuur en aanvullend vitamines enzo. Maar dat heeft niet geholpen. De extra hitte zal zeker niet geholpen hebben.
Maar nu heb ik "slechts" 4 grote Brahma hennen met haan en bij twee van die hennen samen 5 kuikens.
De hennen met kuikens leggen niet. 1 hen is inmiddels 5 jaar oud en legt ook geen eieren meer. En de enige andere hen legt ongeveer eens in de 3 dagen 1 ei.
Ik twijfel en beetje om er twee of drie volwassen hennen bij te halen (ruimte is het probleem niet), ik ben alleen beetje huiverig wat nieuwe hennen met de kuikens zouden kunnen doen...

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:59

Wat een knappe kipjes allemaal!

Hier gaan ze bijna allemaal vrijwillig naar binnen, met behulp van een paar meelwormpjes ;) Alleen ons zijdehoentje heeft nooit zin om naar binnen te gaan 8-)

Wij krijgen binnenkort voor het eerst (hopelijk) kuikentjes bij een hen. Ze zitten nu in een legnest in het binnenhok. Zetten jullie ze apart de eerste weken of laten jullie de kuikentjes tussen de rest lopen?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:08

Hier is het soms lastig om ze weer in de buitenren te krijgen na het scharrelen in de tuin. Dan zijn ze veel te enthousiast en willen niet naar binnen :') ‘s avonds gaan ze wel zelf hun binnenhok in. Ze gaan alleen nog niet echt op stok, maar zitten met z’n drietjes op elkaar in een hoekje.

De bende van ellende:
Afbeelding
Afbeelding

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:13

Die in de appelboom is leuk!!

Onze kleinsten gaan ook niet altijd op stok, nog veel te makkelijk om op de grond te zitten :D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:24

Wat een leuke kipjes allemaal! <3

Dit zijn onze dametjes. (Qua schaal; de tegel waar ze op staan is 60x60cm :P)

Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:08

wat een prachtige kleur Anne.
wij hebben juist grote kippen, Orpingtons. Zulke heerlijk rustige en vriendelijke kippen. Onze haan is niet meer maar dit weekend krijgen we een nieuwe heer.
Die van ons zijn ook gezellige types, springen bij je op schoot, of op je stoel :D
Afbeelding

Afbeelding

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:16

Wauw wat een prachtige kippen Anne! Supermooi getekend :)

Zo leuk hè, als ze dan bij je komen zitten Kinke <3 Die van mij willen altijd nog even een knuffel voordat ze gaan slapen. Eentje kruipt altijd in mijn nek:
Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:53

Heerlijk als ze zo tam zijn.
Mijn kipjes zijn ook vrij rustig en vooral de zwarte is gezellig.
Heb er nu net de haan bij gezet en die is vooral nìet rustig en probeert vooral de ontsnappingsmogelijkheden te vinden :+ .
Kippen negeren hem verder maar wat.

Benieuwd of ik die straks in hun nachthok krijg :\ .

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 22:34

Indien kwartels ook welkom zijn hoop ik binnenkort mee te kunnen praten in dit topic! We zijn druk bezig een hok te bouwen, en de eieren liggen in de stoof!
Afbeelding
Afbeelding

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 23:17

Wat leuk Wendy! Ik ben heel benieuwd! Hoe lang moeten ze broeden? dezelfde tijd als kipjes?

Supergezellig als ze zo tam zijn hè, die van ons springen ook op schoot als je bij ze komt zitten, echt heel leuk. Ze laten zich ook heel lief aaien door ons zoontje, die kan er ook alles mee <3

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 07:08

Ze komen met ongeveer 17/18 dagen uit. Dus iets minder dan kippen volgens mij.
Dit zijn de ouder dieren, dus kans op een boel kleurtjes!:
Afbeelding

Enige lastige gaat worden om straks de haantjes weg te doen. Maar dan hebben we straks wel hele tamme hennen, en dat is voor mijn dochters wel weer heel leuk.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:29

Oeh Orpingtons vind ik zo leuk! Ik zoek nog 2 hennen voor erbij hier en dan heb ik het wel compleet in het huishouden.

Na lang nadenken ga ik toch voor een Nestera hok, even een investering maar dan ben ik er wel vanaf en het is makkelijk schoonmaken. In het begin wou ik er niet zoveel geld aan geven maar ik vind de kippen toch wel erg leuk en het gaat goed met de honden. Eentje kijkt er niet naar om en de ander vindt ze helemaal fantastisch. Hij wandelt er vaak de hele tuin mee door op een slakkentempo, de kippen hebben ondertussen ook door dat hij niks doet dus ze negeren hem, de haan vertrouwt het zaakje niet helemaal.

Ik ook niet 100% dus ze zitten nooit zonder toezicht bij elkaar ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:42

Ben benieuwd naar de broedeieren in de broedmachine zitten ook 10 Orpington blauw gezoomd bij.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:54

Wendy_Komen schreef:
Ze komen met ongeveer 17/18 dagen uit. Dus iets minder dan kippen volgens mij.
Dit zijn de ouder dieren, dus kans op een boel kleurtjes!:
[ [url=m/2u1e8P.png]Afbeelding[/url] ]

Enige lastige gaat worden om straks de haantjes weg te doen. Maar dan hebben we straks wel hele tamme hennen, en dat is voor mijn dochters wel weer heel leuk.

Ooh wat een leuke kleurtjes!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:45

Wat leuk die kwartels!

De kippen hebben hier een ren van 25-30 m2 schat ik voor 3 kippen, dus echt los hoeven ze niet maar vind ik gewoon leuk voor ze :o .

Nu zet ik af en toe een stukje extra af met schapennet (bij gebrek aan iets beters op dit moment). Misschien dat ze van de winter wanneer we zelf niet meer veel in de tuin zijn af en toe de hele tuin mogen :) .

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:54

Dat is echt heel ruim!!
Onze kippen zitten nu op 3X6 meter, inclusief nachthok. Dat zijn vijf volwassen Brahma kippen met nu ook vijf kuikens.
Ik vind dat te klein, het is gelukkig tijdelijk.
In de schuur die we nu aan het bouwen zijn komt een ( geïsoleerd) nachthok van 3x4 meter met langs de hele lengte van de schuur een buiten ren ( 30 x 2 m).
En ook dan verwacht ik dat we ze gewoon gezellig los laten als we thuis zijn.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:22

Dat is pas de ruimte zeg! :)

Mijn ren is niet heel ideaal qua vorm. Ze hebben een pad van 1 bij 10 naar een stuk van 5x4 zoiets. Iets met de vorm van de tuin en ik vond alleen een lang maar smal stukje niet voldoende :D .

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:58

Hier wordt het hok van de kwartels ongeveer 5x2,20 meter. Maar die worden ook niet echt groot :')
Vandaag alweer stukje opgeschoten met het hok. De zijwanden van het nachthok staan:
Afbeelding
Afbeelding

En het nachthok wordt aan de buitenzijde afgetimmerd met ijsselrabat welke hun eerste laag beits hebben gehad:
Afbeelding

Ik kan net voor het eerst de eieren schouwen. Ik had er 42 ontvangen, waarbij er 1 stuk aangekomen was. Er waren er dus in totaal 41 in de broedstoof.
Van die 41 blijken er nu 2 toch ook stuk te zijn. En zijn er 5 zonder ontwikkeling. Dus uiteindelijk nu nog 34 eieren in de stoof. Ben ontzettend benieuwd hoeveel hiervan gaan uitkomen!! (Eerste keer broeden, dus allemaal even aftasten)

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 23:01

Hier zijn de kuikens uitgekomen. Hen zelf gelegd en uitgebroed. Is een zijdehoender en ze heeft er 13 uitgebroed