Baby koningspythons verwacht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 09:07

Wildkleur/classic/normal

Een start van een lesje in morphs.
Om de verschillende morphs te kunnen herkennen, is het allereerst belangrijk om te weten hoe een wildkleur eruit ziet. Een wildkleur koningspython is bruin/zwart met langs de flanken een patroon. Het patroon lijkt een beetje op een rij met aliens. Ze noemen het ook wel alienheads (in de foto gemarkeerd met een gele rand). De ogen van de aliens, worden keyholes genoemd. Hier heb ik met rood 2 keyholes gemarkeerd. Dit is denk ik de belangrijkste informatie die je kunt hebben om verschillende morphs te herkennen. Foto is trouwens van internet gejat :o

Afbeelding

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 09:26

Banana/Coral Glow
Banana lijkt me een leuke volgende morph om even te laten zien, met name omdat het een redelijk spectaculaire morph is en ik ook 7 baby's heb welke de banana morph hebben. Ook het volgende nestje zal wat banana dieren bevatten.

Banana is in de basis een albinovorm. De meeste albino's bij koningspythons zijn recessief, maar banana is een dominant gen (eigenlijk zelfs incompleet dominant, maar ik wil het niet té ingewikkeld maken).

Een banana is geel/bruin van kleur, heeft roodbruine ogen en naar mate een banana ouder wordt, krijgt deze stippen. Dit worden er steeds meer. In de combinatie met andere morphs, kan de hoeveelheid stippen meer of minder worden. De stippen zitten vooral op het bruine/paarse deel van de slang. Dit stuk vormt vaak ook het patroon. Bij een banana met een gereduceerd patroon, heb je vanzelfsprekend ook weinig stippen. De bananamorph doet niet zo zeer iets met het patroon, maar vooral met de kleur.

Banana is een bijzonder gen qua vererving. Het zit namelijk op het geslachtschromosoom. Een mannetjes banana kan een male maker zijn of een female maker. Als de vader een male maker is, zijn alle mannen banana en bij een female maker alle vrouwen. Ik ga hier liever niet te ver op in, maar wil even kort uitleggen hoe weet of een man een male maker of een female maker is.

Als de vader van een mannelijke banana, banana is, heb je een male maker. Wanneer de moeder van een mannelijke banana, banana is, heb je een female maker. Vrouwen kunnen het banana gen aan zowel mannen als vrouwen doorgeven.

Even een voorbeeld van een mooie banana van Steel Serpents:
Afbeelding

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 09:41

Pastel
Speciaal voor Maureen :P

Pastel is een gen wat de kleur lichter maakt en het patroon een beetje wilder (let op de vorm van de alienheads en de positie van de keyholes). Het is niet altijd enorm opvallend, maar kan in de juiste combinaties wel een flink verschil maken. Pastel is ook vaak te herkennen aan een lichte kleur kop, maar er zijn meer morphs die dat hebben (o.a. banana). Naast de lichtere kleur op de kop, komen er overal wat lichtere plekken in het zwart terecht. Dit noemen ze blushing.

De middelste geel/zwarte is een gewone pastel zonder andere genen. Bij de banana's weet ik nog niet zeker wat er allemaal op zit (even vervelling afwachten), maar er ligt ook duidelijk 1 banana pastel tussen. Die kun je herkennen omdat de kleur een stuk lichter is.
Afbeelding

Dit is een volwassen pastel:
Afbeelding

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 09:49

Clown

Afbeelding

Clown is een recessief gen en je hebt er dus 2 kopieën voor nodig om het naar voren te laten komen. Clowns hebben een vrij typisch uiterlijk. In theorie hebben clowns altijd een dorsale streep, dus een streep over de rug. Daarnaast hebben ze geen strepen bij de ogen en veelal een bijzondere aftekening op de kop. De alienheads zijn ook een beetje gek gevormd. In plaats van duidelijk afgetekende alienheads, lijken ze hier aan elkaar vast te zitten. Het is net alsof de rugstreep naar beneden druppelt. In deze druppels (en ook degenen die wat lager zitten), zie je veel blushing.

Dit is pastel gecombineerd met clown:
Afbeelding

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:49

Animal schreef:
Pastel

Pastel is een gen wat de kleur lichter maakt en het patroon een beetje wilder (let op de vorm van de alienheads en de positie van de keyholes). Het is niet altijd enorm opvallend, maar kan in de juiste combinaties wel een flink verschil maken. Pastel is ook vaak te herkennen aan een lichte kleur kop, maar er zijn meer morphs die dat hebben (o.a. banana). Naast de lichtere kleur op de kop, komen er overal wat lichtere plekken in het zwart terecht. Dit noemen ze blushing.

De middelste geel/zwarte is een gewone pastel zonder andere genen. Bij de banana's weet ik nog niet zeker wat er allemaal op zit (even vervelling afwachten), maar er ligt ook duidelijk 1 banana pastel tussen. Die kun je herkennen omdat de kleur een stuk lichter is.
[ [url=m/RTHXkQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/esij83.webp]Afbeelding[/url] ]

Is de Banana Pastel dan die links boven?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:51

Wow, die clown heeft wel een heel erg gaaf patroon.

Dank je wel voor de uitleg.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 09:54

IMAY1990 schreef:
Animal schreef:
Pastel

[ [url=m/RTHXkQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/esij83.webp]Afbeelding[/url] ]

Is de Banana Pastel dan die links boven?

Goed gezien! :D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 10:07

Enchi

Ook enchi is een incompleet dominant gen. Enchi is qua dominante genen een van mijn favorieten en ik denk dat enchi ook het gen is welke het meeste bij mij in de collectie zit.

Enchi vaagt de alienheads uit en laat het patroon wat meer in banden over de rug lopen. Daarnaast krijgen de dieren een wat meer gouden kleur en soms lijken ze op de rug wat viezig. De onderkant daarentegen licht vaak heel mooi op. Enchi geeft ook een patroon op de kop in de vorm van een vlinder (wie kan er bij mijn baby's een enchi herkennen op basis van deze info?).

Afbeelding

Als je enchi combineert met pastel en clown, krijg je dit:
(dit is degene die de onbevruchte eieren heeft gelegd, op de foto nog iets jonger dan nu)
Afbeelding

Als je daar dan weer banana bij doet, krijg je een banana enchi pastel clown.
De vader van de 2 nestjes dit jaar:
Afbeelding

Anoniem

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:21

Ik gok de meest donkere en die dikke, lange linksonder dat die al Enchi zijn?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:26

Animal schreef:
Enchi

Ook enchi is een incompleet dominant gen. Enchi is qua dominante genen een van mijn favorieten en ik denk dat enchi ook het gen is welke het meeste bij mij in de collectie zit.

Enchi vaagt de alienheads uit en laat het patroon wat meer in banden over de rug lopen. Daarnaast krijgen de dieren een wat meer gouden kleur en soms lijken ze op de rug wat viezig. De onderkant daarentegen licht vaak heel mooi op. Enchi geeft ook een patroon op de kop in de vorm van een vlinder (wie kan er bij mijn baby's een enchi herkennen op basis van deze info?).

Afbeelding

Spoiler:
Is het die rechtsonder?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 10:26

Moestuin schreef:
Ik gok de meest donkere en die dikke, lange linksonder dat die al Enchi zijn?

Bedoel je daarmee de meest linkse en meest rechtse "niet-banana" mee? Dat zijn de baby's waar op de foto redelijk duidelijk de vlinder te zien is. Daarnaast is het patroon een beetje geduceerd en loopt het als een soort banden over de rug heen.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:28

Tijd om ook even onder mijn meeleessteen vandaan te komen. Ik lees al vanaf het begin mee en vind het reuze interessant, maar zoals een hoop anderen hier ben ook ik geen "slangenmens". Iemand zei "ik zie ze liever in het wild", nou, daar wil ik ze al helemaal niet tegenkomen :') . Ergste nachtmerrie! Maar ik lees hier alsnog mee, omdat je het zo ontzettend interessant en met veel liefde over weet te brengen. Dat waardeer ik zeer.

Al had ik mijn telefoon bijna uit mijn handen laten vallen bij de foto van al die kleine krioelende baby's in één bak :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:29

Ja :j

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:37

Ik vind slangen echt fascinerend. Mijn moeder heeft een slangen fobie, wat afstamt van een incident als kind waar haar oudere broer het leuk vond om een slang in haar bed los te laten terwijl ze sliep, dus als kind heb ik nooit kennis gemaakt met deze dieren. Als er ook maar een op TV langs kwam moest de TV op een andere zender omdat mijn moeder er echt van in paniek raakt. Als volwassene zou ik heel graag ooit een keer slangen van dichtbij zien en er eens een vast houden.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:48

Animal, wat een prachtige posts over de morphs _/-\o_

MoonWencke schreef:
Al had ik mijn telefoon bijna uit mijn handen laten vallen bij de foto van al die kleine krioelende baby's in één bak :))

Haha, ondanks dat ik geen probleem heb met slangen, had ik ook een beetje een 'oermens' reactie op de foto met de bak vol, zo'n soort 'nope!' :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:51

Super interessant! Heel erg bedankt voor de moeite die je genomen hebt het ons uit te leggen.

Het is zeer klaar en duidelijk gebracht en ik begrijp het ook telkens maar hoe meer er bij komen, hoe minder ik herken _O-

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:05

Ik vind dit topic echt fantastisch! Nooit gedacht dat ik vol spanning zou zitten te wachten op een vervelling van slangenbabies.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 11:23

IMAY1990 schreef:
Ik vind slangen echt fascinerend. Mijn moeder heeft een slangen fobie, wat afstamt van een incident als kind waar haar oudere broer het leuk vond om een slang in haar bed los te laten terwijl ze sliep, dus als kind heb ik nooit kennis gemaakt met deze dieren. Als er ook maar een op TV langs kwam moest de TV op een andere zender omdat mijn moeder er echt van in paniek raakt. Als volwassene zou ik heel graag ooit een keer slangen van dichtbij zien en er eens een vast houden.

Je bent welkom om een keer te komen slangknuffelen hoor! :D

Lukasje schreef:
Super interessant! Heel erg bedankt voor de moeite die je genomen hebt het ons uit te leggen.

Het is zeer klaar en duidelijk gebracht en ik begrijp het ook telkens maar hoe meer er bij komen, hoe minder ik herken _O-

Het is ook heel erg lastig en het zijn er heel erg veel. Sommige morphs zijn op zichzelf heel subtiel, maar knallen wanneer je ze combineert :D
Kwekers vinden morphs vaak zelf ook lastig, want ook binnen een morph zie je variatie.

Dit is Snorrie:
Afbeelding

Snorrie is een spotnose en daarnaast Yellowbelly óf Asphalt. Dit verschil kun je niet zien. Als ik hem verpaar met een Yellowbelly, kan ik Ivory's krijgen als hij Yellowbelly is (super yellowbelly), die zijn helemaal wit met een gele streep.
Afbeelding

Of als hij Spotnose Asphalt is, kan ik dit krijgen (spotnose freeway):
Afbeelding

Best wel een verschil :D

Volgend seizoen gaan we Snorrie testen. Hij mag samen met bovenstaande Ivory paren en dan duimen draaien dat hij Asphalt is. Anders wordt het halve nestje zo ongeveer helemaal wit. Ook leuk, maar niet om allemaal te gaan houden :D

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:27

Ik lees al een hele poos mee, maar ik wil ook even zeggen dat ik het super interessant vind! Sowieso vind ik genen altijd interessant maar in combinatie met je verhaaltjes en je foto's is het zeker een leuk volgtopic! Mijn complimenten :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:39

Heel vervelend van je auto maar ik vind het allemaal super interessant haha

Ik herken me wel in de zin hierboven dat hoe meer erbij komt hoe minder ik herken

Zijn er dan ook bijzondere kleuren die bijvoorbeeld moeilijk te paren zijn?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 11:58

Amber_anne schreef:
Heel vervelend van je auto maar ik vind het allemaal super interessant haha

Ik herken me wel in de zin hierboven dat hoe meer erbij komt hoe minder ik herken

Zijn er dan ook bijzondere kleuren die bijvoorbeeld moeilijk te paren zijn?

Bedoel je dan zoiets als overo lethal white? Dat heb je wel inderdaad. Spider x spider kan bijvoorbeeld niet. Champagne x champagne niet, sable, Hidden Gene Woma en nog een paar. Ook als je die onderling verpaart krijg je minder eieren of hele witte niet-levensvatbare baby's. Die verparingen worden dus altijd vermeden.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:09

Jemig wat interessant, ook al vind ik slangen vreselijk eng.

En de clown morph is dus eigenlijk een soort aalstreep met druipers? :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:16

Wat onwijs gaaf weer Animal! Ontzettend bedankt voor je heldere uitleg en de moeite die je erin wilt steken. Super interessant!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 12:28

leeslampje schreef:
Jemig wat interessant, ook al vind ik slangen vreselijk eng.

En de clown morph is dus eigenlijk een soort aalstreep met druipers? :D

_O-

Zoiets ja :+

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:50

Die witte vind ik heel bijzonder.

Vragen die nog speciale zorg tov andere kleuren?
Ze vallen natuurlijk extra op.

Ik neem aan dat de meeste mensen ze binnen houden in een terrarium.

Maar kunnen ze ook verbranden bijvoorbeeld?