Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:06

Cayenne schreef:
Wat lief! Dank jullie wel! <3

Magic is nog niet helemaal afgekoeld maar bedacht zich vanochtend wel 2 keer toen hij wilde beginnen en ik net binnen kwam lopen ~~}>
Nou is Dainty ook geen heilige hoor, want die zag ik haar frustratie even uitleven op Médora :+ (maar 5 minuten later zaten ze naast elkaar te eten, dus die zijn alweer vriendinnen)
Misschien was Dainty met haar verkeerde poot uit het blok gestapt :P

Dat elftal komt wel goed geloof ik _O-

Ze zal Médora vast even verteld hebben dat ze haar man wat meer in toom moet houden. ;)

Vanillia

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:32

Ik zie op dit moment 1 vogel maar die hangt aan de buitenkant van de wand die het meest ver van de camera af staat. Zit daar een nachthok oid?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 15:34

Nee, daar staat de andere voliere _O- Die staat op een meter afstand van de kraamvoliere, dus je ziet soms weleens een andere vogel in het gaas hangen :D

Magic zit vandaag inderdaad veel op het nest! Nu ze 6 eitjes hebben denk ik dat ze allebei tegelijk op het nest zitten en ze dan verdelen.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:05

Ik zie 6 eitjes ook nog niet comfortabel onder 1 vogeltje passen inderdaad _/-\o_

Spannend hoor allemaal! Ik vind het echt super leuk om mee te kunnen kijken op de cam. Heerlijk rustgevend tijdens het werk <3

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:09

Hahaha ik dacht al :D
Wat bijzonder dat ze dan samen gaan zitten broeden :+:

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 09:48

Marabi & Dainty: 5 eitjes en allemaal bevrucht <3
Magic & Médora: 6 eitjes en allemaal bevrucht <3

In overleg met andere kwekers heb ik besloten dat we deze keer alle eitjes bij de ouders laten.
De ouders kunnen het goed aan en het zorgt er waarschijnlijk voor dat daardoor de ruzietjes tussen de ouders minder worden omdat ze het straks druk hebben met voeren.
Daarnaast zijn de pleegkoppels waar de eitjes anders bij hadden gekund, nog niet beschikbaar -O-
Die hebben er blijkbaar nog geen zin in en willen bij de andere kweekster nog niet in de nestblokken.
Omdat ik altijd maar 1 ronde per koppel doe ipv 2 rondes zoals de meeste kwekers, zou het ook geen grote belasting voor ze moeten zijn.

Nog 5 dagen tot de eerste eitjes mogen uitkomen. Het was vannacht nog frisjes, maar volgende week krijgen we meer zon! *\o/*

Médora op het nest. Ze doet het fantastisch! Eigenlijk iets te goed zelfs :+
Afbeelding

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:54

Knappe Médora! fijn dat het zo goed met haar gaat! Hopelijk blijft dat zo *\o/*

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:57

keus genoeg dus dit keer haha
knappe medoortje <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 09:58

Ja, ze doet het geweldig!
Zo blij dat ik haar 2 jaar rust gegeven heb nadat ze al zo vroeg een nest kreeg bij de vorige eigenaar!
Iedereen verklaarde me voor gek omdat het zo onwijs interessant is wat voor mutaties er straks uit kunnen rollen, maar ik ben blij dat ik me aan mijn eigen plan heb kunnen houden!
*Ondanks dat ik ook echt wel gigantisch nieuwsgierig was :') *

Het geruzie van Magic is ook wat minder aangezien Marabi hem soms flink achter de vodden aan zit :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:25

Ach, dat koppie. <3

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:30

Ik vind ze zo aandoenlijk als je van boven in het blok foto's maakt :D

Vriendin van mij heeft ook valken, en die is jarig geweest... En ik heb nog geen kadootje... Ze heeft net een grote nieuwe volière gezet met 8 vluchten. Ik heb zelf nul komma nul vogel ervaring dus excuus als dit heel dom klinkt, maar hoe verkoop jij de jonge vogels? Gaat dat net als met puppies? En heb je daar een wachtlijst voor?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 10:53

Ja, ik heb inderdaad een wachtlijst :j
Maar omdat veel mensen op zoek zijn naar een bepaalde mutatie, geslacht of van een specifiek koppel een kleintje willen (of alles tegelijk :D ), is de wachtlijst per koppel meestal niet helemaal vol.
En nu ik iets meer bevruchte eitjes heb als verwacht, zijn er sowieso meer mogelijkheden qua reserveren :+
Maar het is natuurlijk wel afwachten of ze allemaal de eerste kritieke 2 weken overleven.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:02

Fijn dat Magic ook een beetje afgekoeld is, wat een brutale vle(u)gel is dat eigenlijk :')

Ik ben zo benieuwd naar de kleine alienbaby's! Altijd al, maar nu toch nog een beetje meer. Het echte spannende begint nu natuurlijk eigenlijk pas. Hopelijk komen ze er allemaal goed doorheen, dat zou wel echt te gek zijn!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:29

Is het weleens voorgekomen dat een uitgekomen kuiken/juveniel (?) het toch niet heeft gered?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:38

Over eieren met embryo's gesproken. Ik werkte voor een onderzoekscentrum waar ze ook proefduiven hadden. Mannetjes en vrouwtjes door elkaar. Dus er werd regelmatig gewipwapt en de vrouwtjes zoeken de gekste plekken uit om eieren te leggen. Mijn taak was ook om tijdens het schoonmaken van de hokken eventuele eieren weg te gooien. Een duif had een ei in het grindbakje gelegd en ik had m echt een paar dagen gemist. Ik weet niet hoe, maar ze heeft erop gebroed want toen ik m in de prullenbak mikte en ie kapot sloeg tegen de rand kwam er echt een hele embryoflubber uit. Mooi om te zien, maar ik vond t toch ook wel sneu.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 16:55

Dat is ook even schrikken, Iris!

Jolien: Ja hoor, dat komt weleens voor. Gelukkig al 2 jaar op rij niet, maar ik heb ook weleens gehad dat een compleet nest het uiteindelijk niet heeft geredt omdat de moeder 's nachts ergens van was geschrokken en van het nest af ging.
Of eentje die misschien achteraf toch al niet goed was.
Edit: en soms merk je bij een nestcontrole al dat er eentje minder goed wordt gevoerd. Dan probeer je wel in te grijpen, maar soms is het toch een teken dat er iets niet goed is.
Bij de jongere koppels die voor het eerst mee maken is het sowieso een groter risico.

Dan wordt je wel echt van je roze wolk gesmeten helaas.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:02

Snel afkloppen dan zodat het dit jaar ook niet l gebeurt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 17:12

Met 6 babies in een nest is die kans natuurlijk wel groot.
De oudste is al ongeveer 12 dagen wanneer de jongste uit komt, dus de oudste zal dan ook meer voeding opeisen.
Maar ik hou het altijd goed in de gaten :j

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:28

Cayenne schreef:
Met 6 babies in een nest is die kans natuurlijk wel groot.
De oudste is al ongeveer 12 dagen wanneer de jongste uit komt, dus de oudste zal dan ook meer voeding opeisen.
Maar ik hou het altijd goed in de gaten :j

Ja, als het gebeurt gebeurt het... maar laten we hopen van niet

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 17:42

De eerste dagen tot twee weken loop ik altijd met lood in m'n schoenen naar de voliere omdat ik bang ben iets aan te treffen wat niet leuk is..
Na die eerste twee weken hebben ze vaak al wat meer weerstand opgebouwd en kunnen ze iets beter tegen een stootje.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:32

Ach, dat koppie van Médora...: Ik zit hier prima en ik kom er niet meer af! <3

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:45

Blij te lezen dat Medora het goed doet en de rust bij jou terug lijkt te keren in de kraamvoliere! Ik hoop echt voor jou dat alles gewoon goed gaat, het lood in je schoenen nergens voor nodig is, en er prachtige kleine donsbolletjes komen die mooie gezonde vogels worden!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 20:30

Dank je wel! <3

Het schiet al lekker op! Nog een paar dagen tot de eerste mag uitkomen :):) Hopelijk is het dan ook iets warmer weer {:}
Ik heb het idee dat één van de eitjes van Marabi en Dainty niet helemaal goed ontwikkeld. Het kan dus zijn dat die het niet gaat redden -O-
Maar als dat ook echt zo is, zou ik misschien nog een eitje van het andere koppel bij hen kunnen onderbrengen. Dan hebben beide koppels 5 eitjes en dat scheelt toch weer een beetje voor Magic en Médora.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:47

Een eitje dat zich niet goed ontwikkelt, dat klinkt niet positief. Hoe kom je daar achter? Zie je dat tijdens het schouwen met het lampje of op een andere manier?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 20:56

Klopt idd. Ik heb even geen foto's van mijn eigen eitjes tijdens het schouwen, dus even van internet:

Zo hoort het eitje er op deze leeftijd uit te zien.
Je ziet duidelijk de adertjes en het embryo..
Afbeelding

En zo ziet het eitje eruit waarbij ik mijn twijfels heb.
(Rechtsboven, de bloodring).
Dat kan betekenen dat het embryo niet goed ontwikkeld en is overleden.
Afbeelding

Maar ik kijk het nog even aan hoor. Misschien ontwikkelt het zich alsnog goed en ben ik toch te vroeg qua conclusie! :o
Voorlopig blijft het eitje er dus gewoon bij en kijk ik morgenochtend weer of het verder ontwikkeld of echt is gestopt.