Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:44

Ja als het goed is komen er over een kleine week 18 eieren hierheen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:48

Spannend lizy!

Ik moet dit eventjes van de daken schreeuwen!

Ons 1e kuikentje is er!
Ik had mijn wekker eerder gezet en werk midden in de nacht al een keertje wakker van geluiden buiten, snel ook eventjes bij de eitjes gekeken. Gelukkig was alles toen nog rustig.
Na mijn wekker snel eventjes gespiekt met het idee als ze nog niet uit zijn of op het punt uit te komen kruip ik nog een uurtje in bed.
Maar toen kwam ik echt precies net op tijd om de eerste geboren zien te worden.

Met trots deel ik met jullie deze foto van ons 1e kuikentje.
Foto was 3 minuten nadat ik aan kwam
Afbeelding

En geboren worden is heel zwaar dus tussen soms wat rond bewegen om zijn of haar lange stelten uit te proberen word er vooral heel veel geslapen.
Afbeelding

Hopelijk kruipt er snel een broertje of zusje uit een ander ei zodat ze tegen elkaar aan kunnen kruipen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:47

Gefeliciteerd met de eerste <3
Hier gaat het minder de zilver Barnevelders zij og maar met z'n tweeën, er zijn al 3 overleden. Geen idee waar aan ze eten en drinken goed, slapen en dan ineens liggen ze dood onder de warmte lamp. Ze zijn geënt tegen kippen ziektes en ook de fokker heeft geen idee wat er aan de hand is . :(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:59

Gefeliciteerd Liesje! Het blijft gaaf.

@Seven: oliebol zeg. Wat een optie kan zijn is om de lamp iets lager te hangen of in een andere hoek. Sommige mensen hebben ook problemen met zaagsel, al gaat dat bij mij prima, en anderen weer met andere bodembedekking, je kan dus wisselen van bodembedekking proberen.

Ik heb op het moment ook weer kuikens: 21 van de 36 zijn in ieder geval uitgekomen. 2 zijn er tot nu toe afgevallen, een deel is niet bevrucht en er liggen nog een paar in de broedmachine die een kans maken, samen met 1 kuiken dat een lastige start heeft gemaakt en ik nog te zwak vind om onder de plaat te doen (is nog geen 24 uur oud).

Ik zou eigenlijk een hogere uitkomst willen, maar het is toch niet verkeerd. Van mijn eerste nest blijkt er toch nog 1 hen overgebleven te zijn, ik dacht eerst dat ik per ongeluk alle hennen verkocht had en nog 4 hanen over had gehouden. Mijn tweede nest (10 kuikens) doet het ook goed, die houd ik allemaal aan tot minimaal 10 weken, maar daar zijn er nu al 4 hennen van gereserveerd om met 14 weken opgehaald te worden, 2 door mijn ouders en 2 door kennissen van kennissen. In beide gevallen moeten ze bij een volwassen koppel gevoegd worden, vandaar het wat later ophalen. Dan zijn ze al een stukje weerbaarder.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:20

Het is echt inderdaad heeel erg magisch mooi om mee te maken. Net is nummer 5 uitgekomen. Het is alleen aardig krap allemaal nu. De 1e 4 kuikens zijn nu heel aardig droog voor het zicht maar kunnen niet echt hoger staan dan op de hakjes of ze moeten hun kopje goed laag houden.
Moet ik ze hier zo echt 24 uur in houden?

Seven, wat balen zeg :( hopelijk blijven deze wel goed leven!

Mizora, dat zijn er heel aardig wat :oo

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:37

Heb ze nu de warmte plaat gegeven daar zitten ze onder, ik heb geen zaagsel eigenlijk geen bodem bedekking enkel een zachtere rubber mat zodat ik die goed kan reinigen.
De laatste kleintjes lijken het ook weer wat beter te doen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 23:34

Ik duim voor jou kuikentjes!

Hier ondertussen 10 kuikentjes. 1 is er uit als hij zich een paar keer uit rekt en 1 heb ik net heel snel eventjes geschouwd omdat ik er zo niks mee Ag gebeuren en het kuikentje is erg klein en zag zo snel geen beweging. Ik geef het nog een paar dagen voor ik het officieel opgeef.

Ik heb er alleen 2 met uitstulpinkje van de dooier die niet goed opgenomen is. Hopelijk trekt dat nog bij. :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:14

Dooier absorberen kan een dagje duren, zorg alleen dat ze niet kunnen eten tot die tijd, anders is de kans groot dat het proces stopt en dat geeft problemen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 19:50

Ik dacht dat ik dit jaar ook weer de broedmachine aan zou zetten, want na het overlijden van mijn infamous bokt-kwartel, had ik toch wel weer een paar nieuwe nodig. Maar ik zag er zo tegenop. Ik weet zelf niet zo goed waarom. Vorig jaar vond ik het fantastisch om te doen. Ik heb toen alles bij elkaar vier broedrondes gedaan, met wisselend succes. Misschien vind ik het lastig omdat het nog (lang) niet de bedoeling was. En het is toch ook altijd wel een stresstoestand. Althans, voor mij. Dat doe ik zelf, dat weet ik wel, maar toch...

Maar nu ga ik morgen een paar kuikentjes ophalen van ca. een week oud. Voor mij dit jaar geen broedmachine dus. Ergens wel een opluchting. Gek he...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 20:59

Ik heb ook de laatste ronde gebroed, het spul gaat het weekend op mp, een broedmachine, een paar warmteplaten en de konijnenkooi en, en in het vervolg koop ik lekker kipjes die al bijna gaan leggen... Het is leuk geweest, maar de hanen zijn gewoon lastig om kwijt te raken en dat houdt me tegen.
Ook de stof en de rommel trouwens, ik heb ze de eerste weken in huis en dat is niet ideaal

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:08

Afbeelding
Hier zoeken ook de kuikens inmiddels de hoogte op :D.

Afbeelding

Sommigen gaan heel hoog :)).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 21:55

Wat grappig :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:42

Komend weekend zouden mijn eieren uitkomen ben benieuwd. Als er maar 1 sussex rood porselein haan bij zit.

Rest hanen gaan voor de slacht doe vaak geen moeite om te verkopen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:37

Mijn idee/planning was ook dat de hanen die teveel zijn voor de slacht gaan.
Nu ik ze allemaal uit het ei heb zien kruipen word het alleen iets moeilijker. Ik ga denk ik dus wel eerst een poging doen ze te verkopen.

Maaaar zoals het er nu naar uit ziet heb ik een goude lading waar ik van de 11 kuikens maar 2 of hooguit 3 haantjes heb.

Het spul groeit hier ook als kool <3 <3 ze hebben vandaag hun 1e klimtak gekregen, ben benieuwd wanneer ik ze erop ga zien zitten, verder helaas ook 1 kneusje.
Zij gaat helemaal niet goed maar geeft ook nog niet geheel op, zo lang ze nog blijft vechten voor haar leven, vechten wij mee maar ik heb er niet teveel vertrouwen in dat ze het gaat redde. Ondertussen zie je kwa formaat ook duidelijk dat ze achter loopt op de rest (de rest heeft 3 rijen pennen en zij nog steeds maar 1 rijtje)
We zullen het zien of ze het red.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:40

Als ze straks strontvervelend worden en je dames gaan molesteren dan zal het wel weer makkelijker worden om ze naar de slacht te doen. Sowieso goed dat je er al over hebt nagedacht. Er zijn helaas zat mensen die dat niet doen, en dan wordt het pas echt moeilijk om ze naar de slacht te doen. Jou gaat het straks vast wel lukken. Het is nooit leuk, maar je moet maar bedenken dat dat de prijs is die je betaalt voor de ervaring van het uitbroeden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 01:07

Heb vandaag de haan van iemand anders geslacht beest vrat iedereen op die in het hok komt.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:33

Ik lees even mee O:)

Binnenkort gaat hier voor het eerst de broedmachine aan!
Er gaan 16 eieren van de nederlandse baardkuifhoen in. Ik mag de broedmachine van een vriendin lenen en nu maar hopen op goed resultaat!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:57

LindyH: Het is de prijs die je betaald voor de ervaring maar het is ook de eer die je ervan over houd om vlees te kunnen eten waarvan je echt 100000% zeker bent dat het dier een goed leven gehad heeft. Ze zeggen dat het vlees veel lekkerder is dan van een kip uit de supermarkt?
Het slachten zelf vind ik nog moeilijk omdat ik het nooit gedaan heb en ik niet wil dat het dier lijd.

amy_leftover, welkom! Succes met het uitbroeden! En ehh bereid je maar alvast voor om op dag 21 de hele dag naast de machine te zitten :D

Hier groeien het 10-tal als kool en ondertussen beginnen ze mij als iets leuks te zien. Ze zijn zo leuk en mooi <3 <3

Het kneusje lijkt ook eindelijk iets de goede kant op te gaan. Ze ademt een heeeel stuk beter en gisteren avond en vanochtend pikte ze wat mee (totaal 3 pikjes) toen ik de rest wat uit mijn hand liet eten. Ik hoop zo dat kneusje ook gaat leren zelf te eten. Ze krijgt nu ook eindelijk de kracht en interesse om het te proberen lijkt het.
Sinds gisteren ook voer gevonden wat door de spuit past. Nu krijgt ze ook betere voedingstoffen binnen dan alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb. Ze is wel een ruime kop kleiner nog maar zoals ze nu gaat krijg ik weer hoop :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:28

Hier natuurlijk anders omdat wij bewust fokken voor de slacht maar dan nog is het geen ‘leuk’ klusje. Maar ja het vlees is lekkerder en onze kippen hebben het best mogelijke leven gehad.

Ook hier is weer een lichting eieren aan het uitkomen. Heb er nu 8 dus hoop dat er nog een paar extra uitkomen. Zag ook dat er een hen besloten heeft te gaan broeden dus die verhuizen we mooi morgen even naar een iets geschiktere plek.
Verder liggen er sinds woensdag 17 eenden eieren in de broedmachine dus ben benieuwd wat dat gaat brengen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:42

Voor mij ligt het ook anders, maar het helpt ook mee om het al een aantal keer gedaan te hebben. Bij voorkeur met andermans kippen.

Ik fok de hennen voor de verkoop en de hanen voor de slacht, dus ik heb er sowieso maar een beperkte band mee. Hetzelfde overigens met mijn konijnen als de mannen niet verkocht raken.

Ik heb op het moment weer 32 kippeneieren in de broedmachine liggen (11 mei ingelegd). De vorige ronde bleken het er toch ook 32 te zijn en geen 36, dus dat scheelt weer wat met de lage uitkomst (21).

De kwarteleieren hadden een slechtere uitkomst, maar dat ligt ook aan hoe de eieren voordat ze in de broedmachine lagen behandeld waren. Eens in de week geraapt en per ongeluk nog een week op de aanrecht gelegen. Uiteindelijk 10 kuikens van grofweg 30 eieren en ze doen het goed. Dus ik ben nog niet ontevreden.

Afbeelding

Vanaf de 22e kunnen er weer een berg kwarteleieren in (dan zit er een week tussen de kuikens). Dus vandaag even alle eieren rapen en voor consumptie wegleggen en daarna dagelijks rapen en keren. Ze leggen ze namelijk grotendeels buiten.

Japanse kwartels zijn grappig en bijzonder vlot klaar. In principe zijn ze met 6 weken al echt jongvolwassen. Met 8 weken legt het grootste deel van de hennen en zijn de mannen volledig slachtklaar (maar ruziemakers al met 6 weken, dan zit er al wel vlees aan, maar minder).

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:18

Lizy, jullie kopen de broedeieren ook voor de vleeskippen of hebben jullie 2 tomen, 1 voor eieren om op te eten en 1 voor eieren voor de vleeskuikens?

Ik denk dat ik het wel ga kunnen om ze te slachten maar mijn grootste probleem nu is de drempel zeg maar. Ik wil het graag leren van iemand met ervaring zodat ik hier ook wel echt weet wat ik doe.

Mizora, wauw dat is snel zeg!! :oo

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:31

Wij hebben momenteel gewoon 1 toom. Of eigenlijk 7 hennen met 2 hanen die samen leven. Hebben geen speciaal ras ofzo.
Willen wel naar meerdere tomen toe maar dat is meer zodat ze de groepen schapen kunnen volgen ivm wormbestrijding.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:40

Dan ben ik meteen weer nieuwsgierig ook naar het ras ofzo van jullie kippen als ze zowel voor eieren als vlees goed zijn.
Ik had de barnevelder daarom ook wel een beetje gekozen of najha stond op de lijst. Leggen genoeg eieren en zijn vlezig genoeg voor de slacht.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:58

Kruisingen van kruisingen van kruisingen :') zit sowieso wat Sussex en Marans bloed in maar dat is al heel wat generaties terug. Hanen worden geruild met anderen en eens in de zoveel jaar word er een nieuwe gekocht. Kortom een ordinaire boerderijkip.
Overigens had ik in Nederland Australorps en dat zijn voor mij wel echt de perfecte dubbeldoel kippen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:32

XxLiEsJuHhxX schreef:
amy_leftover, welkom! Succes met het uitbroeden! En ehh bereid je maar alvast voor om op dag 21 de hele dag naast de machine te zitten :D

We broeden de eieren uit voor op het werk (zorgboerderij) maar mijn vriendin vond het een prettiger idee als haar machine gewoon bij mij thuis zou staan ipv op het werk... Nou, mijn kinderen helemaal blij! :')