Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:40

Dna kan via swab. Dus dat kun je zelf doen wanneer je wil :)
De rest zou je “tegelijk” kunnen doen. Al weet ik niet hoe t zit met de vloeistof voor de oogtest en een evt roesje voor de HD.
Maar dat weten anderen hier vast :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:53

Word bij jullie dan DNA niet getest als pup zijnde? Hier krijgen ze anders hun stamboom niet zonder dna test.

Switch2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:57

XxDiandraxX schreef:
Switch2016 schreef:
En dan heb je bij ons ook nog elk jaar het ECVO oogonderzoek <<)

Doe jij die elk jaar? Wij doen die uiteraard als pup, dan op 1jaar voor het rontgenen (kun je evt rontgenkosten uitsparen) en daarna alleen als er een nest gepland staat.

En dan daarnaast natuurlijk nog een aantal DNA onderzoeken. Hoop geregel en kosten maar wel voor het welzijn van het ras.

Ik doe het standaard ieder jaar omdat ik hier ook 2 dekreuen heb!
En in een jaar kan er altijd iets veranderen!
Ken een dekreu die 5 jr vrij is geweest voor het ecvo en het 6e jaar opeens niet meer!
Net het moment voor hij moest dekken en ja daar sta je dan met je teef mooi te kijken!

Ik vind als je wilt fokken of je reuen beschikbaar wilt stellen je moet zorgen dat zoveel mogelijk informatie beschikbaar is en ook dat je eerlijk bent over het karakter!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:07

mirjamalvaro schreef:
Word bij jullie dan DNA niet getest als pup zijnde? Hier krijgen ze anders hun stamboom niet zonder dna test.

ik denk de testen die via DNA gedaan kunnen worden :P
bij ons ras L2-HGA en HC.

Maar bijv ook DM, MDR1, heupluxatie etc.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:19

Oh ja :o? :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:20

Ouderschapsverificatie via dna is iets anders dan dna testen.
De ecvo arts en HD bevoegde arts zijn vaak verschillende artsen die vrij druk bezet zijn. Dus dan zou je ook nog geluk moeten hebben dat beide zelfde dag beschikbaar zijn.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:03

Als pup idd dna getest op afstamming. Voor de fok verplichte test nodig jeugdepilepsie en stapelingsziekte.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:17

Niet te geloven dat het gros aan stamboomrassen nog steeds zo ongezond, ziek en vol erfelijke gebreken zitten als je hier leest hoeveel er getest wordt... Waar gaat het dan wel mis zou een mens denken... Niet ?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:25

Friese Stabij hoeft gelukkig enkel nog op HD getest. De andere ziektes die in het ras voorkomen hebben ze door goed fokbeleid er zo goed als uit. En eigenlijk komt HD geloof ik ook nog zelden voor, maar houden ze dit er voor de zekerheid in.
Nu oppassen dat er niet te klein gefokt gaat worden, op laatste show waren er best veel kleintjes. :=

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:28

Wij testen elk jaar op DCM en de pups worden met 7 weken getest op levershunt.
Ook doen we de ecvo test

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:30

Little_Gift schreef:
Niet te geloven dat het gros aan stamboomrassen nog steeds zo ongezond, ziek en vol erfelijke gebreken zitten als je hier leest hoeveel er getest wordt... Waar gaat het dan wel mis zou een mens denken... Niet ?

Va die “oh zo zieke rashonden” moet je eens nagaan waar die gekocht zijn. Ik kan je garanderen dat minstens 8/10 stamboom loze look alikes zijn die de echte rashonden een slechte naam geven.

Maar nogmaals de vraag. Zou je jezelf net zoals iedereen hier even netjes willen voorstellen dat we weten welk ras jij fokt gezien dit topic specifiek voor fokkers is om ervaringen te delen en geen discussie topic ;)

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:32

Little_Gift schreef:

Fok jij eigenlijk? Ik zie nergens een voorstelberichtje van jou?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 11:38

tokedri schreef:
Little_Gift schreef:

Nee, LG komt alleen maar rellen, Ofja, meestal. Negeren is de beste remedie.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:08

Hier geen stamboom ras maar wij testen meer dan de meeste stamboomrassen. Juist om een hoop te voorkomen

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:18

Bij ons is epileptie echt een probleem maar helaas is daar (nog) niet op te testen.

En fokkers vertrouwen op hun mooie blauwe ogen doe ik ook niet meer.. Het word gewoon verzwegen..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:34

In ons ras is alleen L2-HGA en HC verplicht. Geen PL, HD, ED, ogen, rug etc.
Alleen zien we vooral in de groepen toch wel regelmatig PL voorbij komen. Maarja zoals meer gewrichtsproblemen is PL in zoverre niet alleen erfelijk maar ook afhankelijk van andere dingen. Zoals bijvoorbeeld niet genoeg hoeking.

ED zien we ook al af en toe voorbij komen. Daar in tegen hoor je in ons ras niks over HD, wat niet wil zeggen dat het er niet is, maar we hebben in ons ras te maken met veel spiermassa van nature. Dat vangt vaak de klachten van HD op.

Maar er zijn helaas nog genoeg fokkers die alleen L2-HGA en HC testen. Of zelfs dat niet omdat ouders vrij zijn (wat genoeg is uiteraard)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:47

En iets wat er in 100 jaar ingefokt is krijg je er ook niet zomaar uit.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:53

Ik test al het mogelijk testbare voor mijn ras. Dat is een hoop meer dan verplicht is.
HD, ED, SD, ECVO, Gonioscopie., HUU, tns, ncl5, igs2, dm, cea, mdr1,mh, pll, Cystinuria type II-A, sn, gg, heuplaxiteit 1 en 2 en RS.

Mijn fok honden zijn vrij van alles.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:10

tokedri schreef:
Little_Gift schreef:

Nee, LG komt alleen maar rellen, Ofja, meestal. Negeren is de beste remedie.[/quote]

Aandacht nodig dus
Of wannabee fokker hahaha
Negeren maar

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:06

Menskes toch, ik heb jarenlang ervaring in de africhting en het fokken van Stamboomhonden voor de KUCBH, de KKUSH en de KMSH.
Ik weet dus wel degelijk wat ik zeg en neen, die honden gingen niet door voor stamboomhonden maar waren het wel degelijk.
En bijna alle rassen hebben hun specifieke overtallige problemen. Geen enkel ras bijna dat erkend is door Rvbh, kmsh, etc, is probleemvrij.
De enige rassen die nog enigszins ok zijn, zijn de oertypes of de rassen die niemand wil...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:51

De honden gingen niet door voor stamboomhonden maar waren het wel degelijk?

Die moet je toch even uitleggen :o?

Overigens vind ik gezien je ervaring de allereerste vraag die je stelde(aan mij) wel bijzonder..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:13

Nou Kiwiwitje, dat vind ik niet.
Als je op een zo goed mogelijk type verder wil, dan gaat dat ook om uiterlijk en een SHB met foute oorstand, is nu eenmaal niet het type... Ik word vooral een beetje moe voor alle lookalikes die aangeboden worden, zoals bij de AmStaff met oren waar men schotels van kan maken... vandaar mijn vraag... Ikzelf zou ook daarmee niet fokken. Hoe gezond ook en hoe perfect anders ook, ik zou evenzeer niet met foute oorstand fokken net zomin als met ongezonde hond of niet geteste hond.

EN mijn onbegrijpelijke reactie was op Zoe haar opmerking aan mij:
Quote: Va die “oh zo zieke rashonden” moet je eens nagaan waar die gekocht zijn. Ik kan je garanderen dat minstens 8/10 stamboom loze look alikes zijn die de echte rashonden een slechte naam geven.

Dit is namelijk totaal niet relevant en ik noem nu een handje rassen:
Show/Keur Duitse Herder
Show Labrador
Show Border Collie
Berner Sennenhond
Show Cocker Spaniel
En jaaaa ik weet dat er uitvoerig getest en geselecteerd wordt maar nog steeds zijn ze ziek.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:17

Border collie is helemaal niet zo’n ongezond ras. De meeste problemen vind je terug met epileptie voornamelijk in de werk lijnen. In de showlijnen een stuk minder. De echt goede fokkers testen op het hele lijstje dat ik voorgaand gepost heb en halen zo ziektes langzaam uit ene ras. Maar iets wat er in zit krijg je er niet zomaar uit. En dan heb je nog de fokkers die enkel op het absoluut verplichte minimum testen helaas.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:21

Ik snap trouwens het nut niet waarom je nu show voor alle rassen gezet hebt wat dat is totaal niet relevant. Ja bij de ruggen van de Duits is een verschil. Maar bij show borders zit er dus echt stukje minder epileptie in dan bij werk lijnen (en nee dit is geen mening. Kijk maar op grote epileptie groepen op fb van de stamboomborders zijn het 99% werk lijnen die epileptie hebben)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:21

Zoals al eerder gezegd, het is geen foute oorstand. Maar wat je nu aanhaalt is iets heel anders dan wat je vroeg. Want dit is wat je vroeg:
Little_Gift schreef:
Kiwiwitje: kan dat dan? Stamboomgerechtigd met een reu met foutieve orenstand?

Dat heeft in dit geval niets te maken met wel of niet het gewenste type hebben. Maar of je wel of geen stamboom krijgt.

Over ''eenmaal niet het type'' dus niet meer mee fokken heb ik uitleg gegeven maar geen reactie gekregen ;) . En gelukkig zijn een hoop fokkers niet zo kortzichtig om puur op uiterlijk te fokken. :)