Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:46

connie64 schreef:
nog nooit in een asiel gewerkt en heb er ook geen behoefte aan, dank jullie wel.

Ik geloof absoluut niet dat je geen geschikte hond in Nederland kan vinden.

En ik heb t niet over asiels, er zijn genoeg andere wegen om een hond te vinden.

De zogenaamde broodfokkers zijn er in Nederland al veel en veel minder, omdat de (sociale)controle enorm verbeterd is.
De broodfokkers dan wel eigenaren van honden in het buitenland die alles en iedereen op elkaar laten kruipen omdat t ze werkelijk geen zak interesseert is in het buitenland vele malen groter.

Bevalt het nest ze niet zet je dat gewoon buiten de deur, straathonden te over....(uiteraard de normale hondeneigenaren daar gelaten)
Er is geen controle op en dus blijf ik erbij dat als die dieren hier verkocht worden er geen haan naar kraait en de regels ook niet aangescherpt worden.

Er zal ooit iemand wakker gaan worden of een politieke partij of een organisatie die de regels over fokken en castraties etc van honden als er duizenden in een land rondlopen.

Nu wordt het overschot simpelweg afgemaakt, doodgereden etc etc
of verkocht naar het buitenland.

Maar kom nou, vertel me nou dan toch waar ik die leuke aparte mix kan vinden? Echt ik ben zó benieuwd. Broodfok minder? Wil je dat ik je een paar websites geef waar je 5 verschillende soorten rashonden kan kopen?
Ik ken een aantal leuke mixen een aantal komen van broodfok vandaan (geven de eigenaren ook zelf toe, onwetend, achteraf gezien weten ze het wel) of mensen die zelf besluiten om maar eens een nestje te fokken zonder testen oid. Waarom kan ik beter dat steunen dan een leuke hond uit het buitenland?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 01:30

Connie; serieuze vraag- hoe is die (sociale) controle beter geworden? Heb je gegevens over hoeveel broodfok is afgenomen in NL en in andere landen?

Een check, voor iedereen die ervan overtuigd is gemakkelijk een geschikte NL asielhond te vinden: ik kijk nu op ikzoekbaas.nl. Aantal honden: 352.

Een hond voor mij zou moeten voldoen aan een aantal eisen:
- met andere honden (165)
- met katten (41)
- kan bij kinderen (13)
- kan even alleen blijven (6)

Van deze 6 honden zijn er 3 gereserveerd, de andere 3 hebben een baas. Eigenlijk dus 0 honden.

Goed, halen we dat alleen zijn even weg, dat kan getraind worden.
13 honden, 12 al bezet/pups uit het buitenland (1 x). Eigenlijk dus 1 hond over. Deze hond is onzeker en kan niet los lopen.

Prima- dan maar extra opletten met kinderen; die zijn er bij ons maar sporadisch.
41, waarvan 27 gereserveerd/buitenland/nieuw baasje, dus 14 daadwerkelijk.

Van AL deze honden, is er geen enkele die geen gedragsprobleem heeft. Dit gaat van uitvallen naar honden/mensen aan de lijn naar bezitterig of dominant gedrag.

Dan kijken we dus alleen naar 'moet met honden en katten samen kunnen'; leeftijd, rasbehoeften, gezondheid kijken we dus niet naar.

Natuurlijk kun je ook via MP aan een leuke pup komen, via particulieren of (brood)fokkers- want ook de écht fokker ken niet zonder Marktplaats :+

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:48

Mazida schreef:
Hoef geen hond uit het buitenland. Wat mij gigantisch tegenstaat is dat stichtingen die honden uit het buitenland als paddenstoelen uit de lucht schieten en de honden massaal op Marktplaats zetten. Kijk maar eens op een ras en het is werkelijk niet te geloven hoeveel honden er uit Spanje, Roemenië, Bulgarije, Kroatië en Griekenland er op Marktplaats staat. Waarom is het nodig om deze dieren op een online koopjesplaats te zetten? Je eigen website volstaat toch zeker? Roept bij mij het gevoel van handen op...

Daarnaast ken ik ook verhalen van honden die niet goed terecht kwamen. Ken iemand die haalde zo'n hond uit het buitenland en ze laat het dier uit. Hij is doodsbang en bij de eerste uitlaatbeurt gevlucht. Je doet er zo'n dier niet altijd een plezier mee hem ineens op te sluiten in een huis. Hij is vrijheid gewend en weet z'n eigen kostje bij elkaar te scharrelen. Ineens moet hij in een huis gaan leven en regeltjes volgen. Met een pup is het nog anders, maar een zwerfhond ineens opsluiten in een huis. Ik heb er mijn twijfels bij. Ik ga geen naam noemen van slechte stichtingen, maar ik ken ze wel. En die geven ook niet thuis als het niet goed gaat...

En tja, persoonlijk vind ik ook dat het halen van straathonden uit andere landen naar Nederland geen oplossing biedt. Is dweilen met de kraan open. Het probleem met zwerfhonden moet in die landen worden opgelost met een verandering van mentaliteit. Dat dieren geen dingen zijn. En arme zwerfdieren uit het buitenland horen naar mijn mening niet op Marktplaats. Die mogen nooit een impulsaankoop zijn. Geïnteresseerde serieuze mensen die een hond uit het buitenland willen, kijken hopelijk verder dan Marktplaats.

Een impulsaankoop is wanneer ik ergens op bezoek ben, een stel puppy's zie en die direct wil hebben.Niet op zoek naar een hond, niet rond gekeken en mezelf geïnformeerd.
De eerste plek waar ik kijk als ik iets wil kopen is juist Marktplaats! Hoeveel paarden staan er niet op Marktplaats, zijn dat dan allemaal oeps ik was niet op zoek naar een paard maar nu ik er eentje tegenkom wil ik hem acuut hebben"" aankopen? Marktplaats zet je jezelf mee in de kijkerd, je genereert aandacht en dat wil je als stichting. Je wilt dat jouw honden geplaatst worden in Nederland zodat je ze kunt helpen, daar doen ze het voor. Niet voor de big bucks, die verdien je er niet mee. Zeker niet als je ziet hoeveel werk het is, poep en pies ruimen inclusief.
Juist op Marktplaats kun je lekker eerst eens rondkijken en jezelf van informatie voorzien. Je kunt mailen en krijgt dan de site van de stichting te zien met de informatie. En dan ben je met je gezonde verstand aan zet, ga googlen, kijk of ze eerlijke informatie geven zoals een jaarverslag. Wat gebeurt er met het geld, wat dragen ze bij aan de programma's van het buitenlandse asiel. Geen financieel jaarverslag? Ook niet als je er naar vraagt? No go! Betalen zij de sterilisaties of moeten de asiels dat zelf doen terwijl zij wel de bijdrage innen? Deugt er iets niet toch?

Ik vraag me trouwens af, van de mensen die zo tegen zijn op buitenlandse honden, waar denken jullie dat jullie paarden(rassen) vandaagnkomen? Allemaal alleen in Nederland GEFOKTE KWPN'ers? Wordt daar niet aan verdient dan? Als er ergens gefokt wordt met het oog op geld verdienen, is het wel de paardenwereld. Dat zijn geen oeps nestjes hoor!! (ik zie het voor me, een nestje veulens! *\o/* )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:31

Margee schreef:
Mazida schreef:
Hoef geen hond uit het buitenland. Wat mij gigantisch tegenstaat is dat stichtingen die honden uit het buitenland als paddenstoelen uit de lucht schieten en de honden massaal op Marktplaats zetten. Kijk maar eens op een ras en het is werkelijk niet te geloven hoeveel honden er uit Spanje, Roemenië, Bulgarije, Kroatië en Griekenland er op Marktplaats staat. Waarom is het nodig om deze dieren op een online koopjesplaats te zetten? Je eigen website volstaat toch zeker? Roept bij mij het gevoel van handen op...

Daarnaast ken ik ook verhalen van honden die niet goed terecht kwamen. Ken iemand die haalde zo'n hond uit het buitenland en ze laat het dier uit. Hij is doodsbang en bij de eerste uitlaatbeurt gevlucht. Je doet er zo'n dier niet altijd een plezier mee hem ineens op te sluiten in een huis. Hij is vrijheid gewend en weet z'n eigen kostje bij elkaar te scharrelen. Ineens moet hij in een huis gaan leven en regeltjes volgen. Met een pup is het nog anders, maar een zwerfhond ineens opsluiten in een huis. Ik heb er mijn twijfels bij. Ik ga geen naam noemen van slechte stichtingen, maar ik ken ze wel. En die geven ook niet thuis als het niet goed gaat...

En tja, persoonlijk vind ik ook dat het halen van straathonden uit andere landen naar Nederland geen oplossing biedt. Is dweilen met de kraan open. Het probleem met zwerfhonden moet in die landen worden opgelost met een verandering van mentaliteit. Dat dieren geen dingen zijn. En arme zwerfdieren uit het buitenland horen naar mijn mening niet op Marktplaats. Die mogen nooit een impulsaankoop zijn. Geïnteresseerde serieuze mensen die een hond uit het buitenland willen, kijken hopelijk verder dan Marktplaats.

Een impulsaankoop is wanneer ik ergens op bezoek ben, een stel puppy's zie en die direct wil hebben.Niet op zoek naar een hond, niet rond gekeken en mezelf geïnformeerd.
De eerste plek waar ik kijk als ik iets wil kopen is juist Marktplaats! Hoeveel paarden staan er niet op Marktplaats, zijn dat dan allemaal oeps ik was niet op zoek naar een paard maar nu ik er eentje tegenkom wil ik hem acuut hebben"" aankopen? Marktplaats zet je jezelf mee in de kijkerd, je genereert aandacht en dat wil je als stichting. Je wilt dat jouw honden geplaatst worden in Nederland zodat je ze kunt helpen, daar doen ze het voor. Niet voor de big bucks, die verdien je er niet mee. Zeker niet als je ziet hoeveel werk het is, poep en pies ruimen inclusief.
Juist op Marktplaats kun je lekker eerst eens rondkijken en jezelf van informatie voorzien. Je kunt mailen en krijgt dan de site van de stichting te zien met de informatie. En dan ben je met je gezonde verstand aan zet, ga googlen, kijk of ze eerlijke informatie geven zoals een jaarverslag. Wat gebeurt er met het geld, wat dragen ze bij aan de programma's van het buitenlandse asiel. Geen financieel jaarverslag? Ook niet als je er naar vraagt? No go! Betalen zij de sterilisaties of moeten de asiels dat zelf doen terwijl zij wel de bijdrage innen? Deugt er iets niet toch?

Ik vraag me trouwens af, van de mensen die zo tegen zijn op buitenlandse honden, waar denken jullie dat jullie paarden(rassen) vandaagnkomen? Allemaal alleen in Nederland GEFOKTE KWPN'ers? Wordt daar niet aan verdient dan? Als er ergens gefokt wordt met het oog op geld verdienen, is het wel de paardenwereld. Dat zijn geen oeps nestjes hoor!! (ik zie het voor me, een nestje veulens! *\o/* )

Je neemt die opmerking zelf niet heel serieus hoop ik? :')
Ik heb er geen moeite mee dat er honden naar NL worden gehaald. Maar wel met wat voor honden. Het is nogal een verschil (voor mij dan) om bewust een goede(prestaties, interessante bloedlijnen etc) gezonde hond naar NL te halen of een hond die van straat geplukt is (of uit een asiel of wat dan ook) naar NL te halen. Zeker gezien de bende die een hoop ''stichtingen'' er van maken.
Het is niet dat ik die beesten geen beter leven gun, en als ik dan iets kan kopen(wat ik nodig heb of wil hebben) waarbij het geld(Deels) naar dat soort honden gaat zal ik dat ook best doen. Maar dan wel voor dingen als castraties en dergelijke. Want daar zit gewoon een groot deel van het probleem. Er zijn er te veel, die zich ook nog eens lekker voort blijven planten.

Het gaat mij er om dat er te veel rommel naar NL gehaald word. Ik zie echt op fb teveel van die ''geredde'' hondjes die vermist zijn, waarvan ze al levenslang aan de medicatie zitten als ze hier heen komen, of gewoon ziek aan komen. En dan ook nog lekker zeggen dat je hem gered hebt. Laat die rommel lekker daar. Neem aan dat je geen beest naar NL haalt, daar van de straat of uit t asiel om een beter leven te geven, dat ie hier dan maar lekker verder kan zwerven in NL? Waarom moedwillig zieke dieren naar NL halen, als je dan ook voor een geteste/gezonde hond kan gaan. Die gewoon volledig ingeënt volgens de regels, gechipt(en geregistreerd!), getest op ziektes is en geholpen is? Ookal geeft het getest op ziektes geen garantie, omdat ze ook later zichtbaar kunnen worden, maar toch.

Als ik een hond uit het buitenland haal, zal dat een rashond zijn die aansluit bij mijn wensen met betrekking tot bloedlijnen of prestaties. Maar ook deze hond zal volledig ingeënt moeten zijn en getest zijn op wat punt 1 de regels zijn van NL, en punt 2 op de testen die ik belangrijk vind. (en uiteraard een stamboom hebben.. )
Bij paarden zal dat voor mij niet anders zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:57

Ik denk dat het totaal aantal weggelopen honden meevalt, echter, FB is een uitermate geschikt medium om een dier terug te vinden, dus dan gebruik je het. Van wat ik lees, zijn het dieren die zo geschrokken zijn, dat ze proberen te vluchten.
Ik heb eens een transport honden uit Spanje binnen zien komen. De auto werd de binnenbak van een manege in gereden en alles ging potdicht. Daarna werden de benches uitgeladen en op een rij gezet. Per hond werd de persoon die het dier mee zou nemen, naar b.v. het gastgezin, opgeroepen en werd de hond er uit gehaald. Allemaal heel rustig, en dan even kennismaken. Er was geen enkele paniekhond bij, allemaal zwieberende staarten en knuffelende mensen, ik vond het heel ontroerend. Angstige honden waren er niet bij.
Bovendien laat je zo'n hond ook thuis niet meteen los (ook niet in de tuin) en zorgt voor een goede halsband of een tuigje.

Iedereen moet zelf weten waar hij zijn hond vandaan haalt, als je misschien geluk hebt dichtbij.
Ik ben heel blij met mijn 2 allochtonen, ze passen prima in mijn gezin.
Wat mij tegenstaat in deze discussie is dat er maar herhaald wordt dat er dik aan wordt verdient. Als je de omstandigheden ziet waarin men in het buitenland dieren helpt, is dat niet te vergelijken met hier in Nederland die bovendien een heel andere financiële situatie hebben, zoals subsidies en donateurs. Die mensen in het buitenland verdienen er niet aan, het is echt liefdewerk. Dat heb ik veel bewondering voor, als ik dat zou moeten doen zou ik alleen maar lopen janken.
Bovendien kun je echt heel veel honden vinden waar echt niets aan mankeert, ze zijn alleen in het verkeerde land geboren. En voor de angstige honden, als je dit aankunt, hebben ze gewoon heel veel geluk en heb ik ook heel veel bewondering en respect voor je als je zo'n hond een goed leven kunt geven!!!!!

V.w.b. mijn vergelijking met de paardenwereld omdat dit nu eenmaal Bokt is:
Ik meen dat van paarden serieus, die fokkerij is een wereld waar het voornamelijk om geld draait. Het zijn ook heel andere bedragen natuurlijk vergeleken met een hond.
Maar ook daar zijn misstanden, b.v. al die schattige Shetland veulentjes die maar voor de gezelligheid vermeerderd worden maar waar er zoveel van zijn dat het meestal eindigt met Stegeman.

kiwiwitje

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:20

Maar dat heeft gewoon NIKS te maken met het importeren van al die ''zielige'' hondjes uit het buitenland..

Dat jij denkt dat het wel mee valt is allemaal prima, maar dan lees je niet wat ik zeg. Ik zie er veel via fb voorbij komen. Dat is wat ik zeg.. Net als dat ik zie wat er binnen gebracht is, nou niet de beste ''kwaliteit'' heeft en dat er gewoon vaak niet aan de regels voldaan word bij het importeren. Dat is waarom ik er zo tegen ben.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:31

kiwiwitje schreef:
Maar dat heeft gewoon NIKS te maken met het importeren van al die ''zielige'' hondjes uit het buitenland..

Dat jij denkt dat het wel mee valt is allemaal prima, maar dan lees je niet wat ik zeg. Ik zie er veel via fb voorbij komen. Dat is wat ik zeg.. Net als dat ik zie wat er binnen gebracht is, nou niet de beste ''kwaliteit'' heeft en dat er gewoon vaak niet aan de regels voldaan word bij het importeren. Dat is waarom ik er zo tegen ben.

Dan scheer jij dus alle hondjes en stichtingen over een kam.....
Ik ken in mijn omgeving juist heel veel leuke en gezonde honden, is maar net waar je mee in aanraking komt.

FB is maar net waar je op geabonneerd bent. Ik heb Amivedi er zelf op staan: daar komt ook heel wat voorbij wat gewoon Nederlands blaft. En heel veel katten.
Op een andere pagina (Angel) weer veel honden die achteraf verdronken blijken te zijn.....

Maar ik schreef het al eerder, je moet het allemaal zelf weten. Maar haal dan niet andersdenkenden zo naar beneden. Ik ga er vanuit dat als je op Bokt zit, je van dieren houdt en niet alleen van Nederlandse dieren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:35

Denk niet dat fb de beste bron is eerlijk gezegd
En zelfs als iemand een ziek hondje wil redden om het nog een fijn leven te geven voor zo lang als het duurt... tjee er zijn ergere eigenschappen dan je tijd, energie en geld willen investeren om een leven te redden.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 30-08-17 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:35

kiwiwitje schreef:

Wij hebben onze hond zelf in het vliegtuig meegebracht uit Spanje en ik kan je vertellen dat niet aan de regels voldoen er niet in zit. Ik ben bij de check-in in Spanje geweest die overigens door de stichting werd gedaan voor ons. Alles wordt gecontroleerd. In NL kwam ik met hond in bench niet zomaar door de douane. Het was ontzettend druk bij de douane maar toch werd ik eruit gepikt en werden de papieren gecontroleerd. In dit geval:gechipt, geënt, getest op Middellandse zeeziektes en een gezondheidsverklaring van de dierenarts.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:37

Waar "zie" jij dat dan KW? Alleen op fb? Of ken je mensen in de praktijk?
Want ik ken alleen maar leuke, blije gezonde buitenlanders met zeer tevreden baasjes, en beide partijen zijn heel gelukkig. Wat kan jij je daar nou druk om maken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:52

Beide, ik zie de vermiste honden via fb. Zowel algemeen via vermist pagina's als via kennissen. Niet aan de regels voor import voldoen is in dit topic al meerdere keren naar voren gekomen. Maar zie ik bij kennissen in zekere zin net zo goed. Kan mij niet voorstellen dat zichtbaar zieke dieren gewoon toegestaan word om te reizen. Terwijl ik toch wel van zowel honden als katten daadwerkelijk zieke dieren voorbij zie komen.
Dat is niet dat ik alles over 1 kam scheer, want dan lees je dus duidelijk niet de rest van mijn berichten.
Waarom moedwillig je niet aan de regels houden, niet testen, niet castreren, niet enten, niet chippen en nog zieke dieren binnen halen? Waarom? En dan zie je er via fb van dus verschillende kanten juist de buitenlandse reddertjes vermist zijn. Er natuurlijk vanuit gaande dat je daar als baas ook niet blij mee bent. Maar wat is de hond dan hier beter af dan daar?

http://www.bndestem.nl/overig/zielige-h ... ~ad5f96d9/
Zieke pups uit kroatie, die dus gewoon bij haar zitten... Misselijk makend.
Die beesten zijn dus doelbewust naar NL gehaald, en zijn dan nog eens lekker ziek ook..

https://www.mcvoordieren.nl/honden-uit-het-buitenland
Testen geeft dus verre van garanties...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:24

Als ik hiernaar kijk dan lopen er ook veel Nederlandse honden weg.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewforum.php?f=39

Het probleem met buitenlandse zwerfdieren is wel dat ze vaker, eenmaal weggelopen, lastig weer te vangen zijn omdat ze terug soms terug in de zwerfmodus schieten. Hierdoor blijven dezelfde honden relatief lang op het internet rondzwerven omdat ze wel gezien maar niet gevangen worden.

Gevierendeelde katten is niet bepaald alleen iets van buitenlandse honden, zo kwam die in dit topic ook al langs. En ik heb zelf een hondje dat als ze de kans krijgt ook wel een kat grijpt. Het verste wat zij is weggeweest is net over de grens in Duitsland, en toen was ze al 2 jaar oud.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:36

Ik zeg ook nergens alleen de ''geredde'' hondjes weg lopen. Ik zeg ook helemaal niks over die katten.

Blijkbaar is het erg lastig om te begrijpen wat mijn probleem precies is. Dus ga ik het nog een keertje proberen;

- Zorg dat aan alle regels voldaan is als je een hond importeert.
- importeer dus nooit een hond die niet geholpen is, niet ingeënt is, niet getest is of ziek is. En houd er rekening mee dat testen geen garantie is voor een gezonde hond.
- wil je die beesten helpen, zorg dan dat je vooral de stichtingen steunt die bezig zijn met het castreren van die beesten. Als het kan ook het enten en behandelen van de dieren daar.
Maar WAAROM dus duidelijk zieke dieren naar NL halen, of dieren die o.a. volgens reacties uit het topic niet eens gechipt zijn, maar pas in NL. Dan ben je gewoon doelbewust de zaak aan het beflikkeren, en word je opgelicht waar je zelf bij staat. Lekker hoor hondjes redden, geld uit geven aan een stichting die niet eens zich aan de regels houd. Dat is toch gewoon smerig?

Als je dan al zo nodig zo'n dier hier heen wil halen, of wil opvangen, of via een stichting uitgekomen bent bij een hondje die al in een opvang gezin zit of wat dan ook, kijk dan gewoon eens verder. Kijk of alles wel klopt. Vraag alles op wat er met dat beest gedaan is. Is daar geen documentatie van. Lekker laten zitten. Waarom wel janken over de broodfok, maar niet over de ellende die dan via het buitenland binnen komt? Die zijn echt geen haar beter hoor.

Echt niet alle stichtingen doen het volgens de regeltjes
Zie dit nieuwsbericht over het idee van een keurmerk:
Citaat: Stray-AFP is geen voorstander van een keurmerk. "Er zijn al genoeg wetten waar de stichtingen aan moeten voldoen. Die zien door de bomen het bos al niet meer. Ze zijn echt al zorgvuldig genoeg, daar ligt het probleem niet.

Serieus, waarom? Je zou zeker als stichting moeten willen dat er alles aan gedaan word dat het goed gebeurd. Dat je je als stichting los kan maken van alle negatieve dingen, omdat ze door een keurmerk kunnen zien dat jullie WEL goed bezig zijn..
https://nos.nl/artikel/2166470-hondente ... nodig.html

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:29

Mazida, helaas je mag hier niet zeggen dat je tegen bent.....je wordt echt direkt van alle kanten aangevallen enz enz....

aannames, waarvan ik zo beschuldigd wordt, zie ik bij iedereen terug in zn post, grappig is dat.

En de aap komt ook hier weer uit de mouw, we willen allemaal als redder een zielig hondje hebben voor zo min mogelijk geld.

Stel je voor dat je iets meer zou moeten betalen voor een hond!

Ik zal hier verder niet meer reageren, dit vind ik geen discussie topic. er wordt een vraag gesteld dan wel stelling gezet als begin post.
Wat in mijn ogen dus als discussie post wordt neergezet.

Ik mag hier nauwelijks mijn nee stelling neerzetten want er wordt met uitroeptekens, dikgedrukte letters, aannames naar mij toe etc etc gereageerd en ik krijg van iedereen het verhaal wat een geweldige hond zij wel niet hebben gered.

Er wordt geselecteerd op een foto en op geld, en om jezelf een goed gevoel te geven.

Ik blijf bij mijn standpunt dat het echt totale onzin is dat je gewoon in Nederland geen hond kan vinden naar je zin. Er staan er duizenden te koop!

Veel plezier iedereen met zijn of haar hond en doe vooral waar je je t fijnst bij voelt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:47

kiwiwitje schreef:
Beide, ik zie de vermiste honden via fb. Zowel algemeen via vermist pagina's als via kennissen. Niet aan de regels voor import voldoen is in dit topic al meerdere keren naar voren gekomen. Maar zie ik bij kennissen in zekere zin net zo goed. Kan mij niet voorstellen dat zichtbaar zieke dieren gewoon toegestaan word om te reizen. Terwijl ik toch wel van zowel honden als katten daadwerkelijk zieke dieren voorbij zie komen.
1. Dat is niet dat ik alles over 1 kam scheer, want dan lees je dus duidelijk niet de rest van mijn berichten.
2. Waarom moedwillig je niet aan de regels houden, 3. niet testen, niet castreren, niet enten, niet chippen en nog zieke dieren binnen halen? Waarom? En dan zie je er via fb van dus verschillende kanten juist de buitenlandse reddertjes vermist zijn. Er natuurlijk vanuit gaande dat je daar als baas ook niet blij mee bent. 4. Maar wat is de hond dan hier beter af dan daar?

http://www.bndestem.nl/overig/zielige-h ... ~ad5f96d9/
Zieke pups uit kroatie, die dus gewoon bij haar zitten... Misselijk makend.
Die beesten zijn dus doelbewust naar NL gehaald, en zijn dan nog eens lekker ziek ook..

Testen geeft dus verre van garanties...

1. -Dat hoorde je mij toch ook niet zeggen?
2. -Ik hou mij vaak wel aan de regels, maar als ik dat niet doe is dat omdat ik graag zelf nadenk, en de dingen wil doen volgens mijn visie. Ik hou niet van het klakkeloos opvolgen van bevelen.
3. -Mijn teefje is niet getest, ik weet niet waarom niet... ik had destijds geen aanleiding om het alsnog te laten doen; reuen worden helaas vaak jong gecastreerd en dat is voor mij al min of meer een reden om er geen te nemen. Ik vind het castreren van reuen (tenzij ze blijven zwerven uiteraard, maar ik heb het nu over een hond die je als huisdier neemt) niet wenselijk, tenzij...Mijn reu van buitenlandse fokker is ook niet getest en niet gecastreerd. Castreren van teefjes vind ik een iets ander verhaal, hoewel dat ook per hond verschilt. Ik hou in elk geval niet van te jong (voor de eerste loopsheid) castreren. En aangezien er veel pups uit het buitenland komen, kunnen die nog niet gecastreerd zijn.
-mijn honden zijn wel gechipt en geënt, en ik weet niet hoe je een hond binnenhaalt die dat niet is, want dat is het eerste waarnaar gekeken wordt. Ik ken dan ook geen enkele buitenlander die niet geënt en gechipt is.
4. - een hond die weggelopen is, is imo, op enkele incidenten, toch echt de verantwoordelijkheid van de baas. Wie zegt dat zij een Nederlandse asielhond ook niet zouden laten weg lopen?
En als het gaat om een zieke hond: als die hier een fijn thuis krijgt en goede voeding en medische behandeling, dan is ie echt beter af dan daar op straat of dood.

Ik vind die mevrouw uit het eerste artikel een beetje teveel honden opvangen.
De mevrouw wiens kat is doodgebeten, tja sorry, kwestie van dom gedrag van de eigenaar.
Ik had vroeger een vriendin met twee katten en vier honden in een piepklein huisje. De honden waren allen jagers. Op een dag beten ze het kleinste katje dood. Het beestje had nog geprobeerd door het kattenluik te vluchten, maar dit niet meer gered.
Ipv ogenblikkelijk maatregelen te nemen lieten ze de andere kat gewoon bij de honden. Paar weken later hadden ze die ook te pakken. Dat had je kunnen weten, denk ik dan. Dat je één keer een verkeerde inschatting maakt is erg genoeg, maar dat je het dan nog een keer laat gebeuren is onnodig leed.
Als je katten en honden samen houdt moeten ze beide ruim de gelegenheid hebben om elkaar te ontlopen.

Uit het artikel van MCD maak ik op dat één van de mogelijke ziektes die buitenlandse honden kunnen meenemen besmettelijk is voor anderen. Klopt dat?
Ik denk dat
1. als je een hond uit het buitenland haalt calculeer je in dat ie wat onder de leden kan hebben ook la is ie negatief getest.
2. Voor ziektes die de volksgezondheid en Nederlandse huisdieren bedreigen zal een bestrijdingsplan moeten worden opgesteld. Ik heb daar niet direct een oplossing voor. Wel denk ik dat die ziektes niet alleen binnenkomen door buitenlandse honden. (als dat wel zo is sta ik graag open voor verdere discussie)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 30-08-17 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:01

Op ikzoekbaas.nl staat dat er nu 352 honden een nieuwe baas zoeken.

Genoeg toch?
Als je alleen wil dat de hond met andere honden en met katten samen kan, zijn er maar 14 NL honden over.

Van deze 14 is er geen enkele die geen probleem heeft, en die gezond is.

Er lijkt veel keus, maar dat valt víes tegen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:14

ik wil Jill wel <3

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:24

connie64 schreef:
Mazida, helaas je mag hier niet zeggen dat je tegen bent.....je wordt echt direkt van alle kanten aangevallen enz enz....

aannames, waarvan ik zo beschuldigd wordt, zie ik bij iedereen terug in zn post, grappig is dat.

En de aap komt ook hier weer uit de mouw, we willen allemaal als redder een zielig hondje hebben voor zo min mogelijk geld.

Stel je voor dat je iets meer zou moeten betalen voor een hond!

Ik zal hier verder niet meer reageren, dit vind ik geen discussie topic. er wordt een vraag gesteld dan wel stelling gezet als begin post.
Wat in mijn ogen dus als discussie post wordt neergezet.

Ik mag hier nauwelijks mijn nee stelling neerzetten want er wordt met uitroeptekens, dikgedrukte letters, aannames naar mij toe etc etc gereageerd en ik krijg van iedereen het verhaal wat een geweldige hond zij wel niet hebben gered.

Er wordt geselecteerd op een foto en op geld, en om jezelf een goed gevoel te geven.

Ik blijf bij mijn standpunt dat het echt totale onzin is dat je gewoon in Nederland geen hond kan vinden naar je zin. Er staan er duizenden te koop!

Veel plezier iedereen met zijn of haar hond en doe vooral waar je je t fijnst bij voelt.

Die pik ik er even uit.
Ik hoefde geen zielig hondje, en ik ben geen redder.
Als ik een goedkoop hondje had willen hebben, had ik het anders aan moeten pakken.

En: als Kai in Nederland gezeten had, dan had ik hem ook gehaald. Het ging me namelijk om Kai, en niet om Roemenie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:37

Dat je geen 1500 euro wilt betalen voor een hond is toch niet zo gek? En dat betekent dan niet automatisch dat je ze voor een prikkie wilt. Overigens was onze hond helemaal niet zielig, en ik hoef geen reddertje te spelen.
Wat me opeens aan het volgende doet denken: ben je als je een hond uit een Nederlands asiel haalt geen 'redder'? Als je een hond uit het buitenland haalt betekent dit dat je jezelf goed wilt voelen door een dier te redden, als je ze uit een Nederlands asiel haalt ben je dat niet?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:49

Nee jou ook niet Nikass! :) Margee zei dat wel ;)
Het laten helpen van zulke honden vind ik wel ''noodzakelijk'' Alleen al omdat ik vind dat er met zulke honden gewoon niet gefokt hoort te worden. Door ze niet te laten helpen loop je het risico dat dat wel weer gebeurd..
Hier in het topic staat meerdere malen gemeld dat hun hondje uit het buitenland niet gechipt was als ie hier komt. Ook verschilt het HOE het beest in NL terecht komt. Of via een ander land, of gewoon per auto. Dan hoef je niks tegen te komen.
Ik vind het persoonlijk gewoon een no-go dat dieren niet eens getest worden op ziektes die daar opgelopen worden/veel voorkomen. Waarom zou je, zeker als stichting, niet bij willen dragen aan de gezondheid van de dieren die je red? Dan zal je ze toch op zn minst goed moeten onderzoeken en testen. Niet alles is inderdaad besmettelijk, maar dat maakt het niet perse minder erg. Maar dan nog, voor alles wat wel besmettelijk is, waarom het risico lopen dat anderen last hebben van het feit dat jij(doel niet op iemand persoonlijk) een beest uit het buitenland wil hebben. Zet je dat beest in een woonwijk, met godweet hoeveel honden, kun je binnen recordtijd een hele woonwijk ziek hebben. En dat omdat iemand zo nodig een beest uit het buitenland wilde die niet eens fatsoenlijk getest is.
De regels zijn vrij simpel en niets bijzonders voor EU landen. Als een stichting dat al niet wil doen, dan ben je echt je naam als stichting niet waard.
Ik vind persoonlijk dat ze voor meer ingeënt zouden moeten worden, gewoon ontwormd en ontvlooit moeten zijn, en dus getest worden op alle ziektes die er daar rondzwerven. Maar dat kost geld. Geld die ze niet hebben, maar die ze wel zouden kunnen hebben als de aanschafprijs voor zo'n hond hoger lag. Maar dan wil niemand zo'n hond meer kopen.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... d-invoeren

Dat ze veel honden opvangt, is nog niet direct waar ik het hardst over val. Nouja, er staat dat vrijwilligers poepscheppen. De honden zitten daar dus met 200 bij elkaar? En daar draagt 1 iemand dus zorg voor. Leg mij dan eens uit, HOE je die honden een goede start hier kan geven? Socialisatie? Gedrag waar aan gewerkt ''moet'' worden. Zindelijk maken? Simpele kleine dingetjes leren, zoals aan een riempje lopen?

Maar het toppunt; er staat gewoon letterlijk het volgende:'' Met besmettingen gaat ze pragmatisch om: tegen teken helpen speciale halsbanden. Zieke Kroatische pups wonen tijdelijk afgezonderd in de paardenstal. „Kijk hun poep is nu goed.”

Sorry maar dan ben je toch niet goed bij je hoofd? Moedwillig dieren hier naar toe halen, die dus nog ziek zijn ook. Omdat er hier ook teken zijn maakt het dus niet uit dat ze ziek hier heen komen?

Dit ook;
https://www.mcvoordieren.nl/leishmania

Het is dus wel degelijk besmettelijk. Wat als je dan met zo'n hond gaat fokken, omdat ze er niet alles uit/weggehaald hebben.. Ook staat er, dat het mogelijk is dat het ook via vlooien en teken overgebracht kan worden. Het is niet bewezen staat er, maar er is dus wel een reden dat ze het vermoeden?

Nogmaals ik heb niet direct iets tegen het uit het buitenland halen van dieren. Katten is een discutabel dingetje. snap best dat het voor de fok goed kan zijn ofzo, maar van katten zijn er ziekelijk veel te vinden.. Al is van een asiel hier in de buurt helaas ook bekend dat het vol zit met Niesziekte katten.. Ja, daar zou ik er ook geen vandaan willen hebben....
Maar honden kan ik best in komen. Alleen zouden de regels nog veel strenger moeten zijn, en zo lekker per auto mee nemen zou gewoon niet moeten kunnen. Want 200/300 euro betalen voor een beest dat, met een beetje geluk, een chip en europeespaspoort heeft(vanuit het land waar dat ie vandaan komt) en dus zn entingen volgens de regels van de NVWA gehad heeft en een gezondheidspapiertje vind ik dan wel een duur beest.. Als alles al voldoet..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:18

tja, als je je hond van een dubieuze stichting haalt kun je niet zo goed broodfokkers sponsoren, dan ben je gewoon niet goed bezig. Is ook totaal onnodig omdat er genoeg goede adressen te vinden zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:34

Nikass schreef:
lor1_1984 schreef:
Wat mij betreft moet een ieder voor zich zelf weten of ze een dier uit NL halen of uit het buitenland, zolang ze maar ver weg blijven van malafide stichtingen (zeg ik dat goed?) en broodfokkers.

Ikzelf zal nooit bewust kiezen voor een hond uit het middellandse zeegebied ivm oa leishmania waarbij een negatieve test niet betekend dat de hond het niet heeft.
Vind ik te eng dus die honden sla ik over.
Ik zal dus starten met in NL te zoeken naar een herplaatser, maar toen ik vanmiddag keek op MP zag ik dat er ook advertenties met buitenlandse (stichting?)honden tussen de NL honden staan terwijl ik keek bij de NL herplaatsers. :+
Maakt het zoeken naar een herplaatser iig niet makkelijker zo. :')

Je hebt dan ook nog de optie van Roemeense of Bulgaarse hondjes.
Wat betreft zielig: in Bulgarije worden straathonden veelvuldig mishandeld, dat wil zeggen met zoutzuur overgoten of in brand gestoken.
In dit geval kun je spreken van "een hond redden", en als je de gelegenheid hebt om dat te doen is dat imo alleen maar prima. Deze honden hebben niets aan principiële standpunten, en overleven alleen als iemand ze komt redden. Éen instructeur van een hondenschool waar ik ooit cursussen volgde start nu een opvang in Bulgarije, om deze honden een veilige plek te geven en de bevolking voor te lichten. Ik vind het een fantastisch initiatief.

NB: mijn ervaring is dat Roemeense en Bulgaarse honden veelal veel meer getraumatiseerd zijn dan Spaanse.

Ik vind een gedragsprobleem op zich niet erg maar zit eerlijk gezegd niet te wachten op (zwaar) getraumatiseerde honden.
Ik heb gewoon niet genoeg ervaring om een dergelijke hond op de rit te krijgen en niet de financiele middelen om langdurige gedragstrainers etc in te schakelen.
Of ja, ik heb het geld wel maar dan gaat het ten koste van de dierenartspot en als de hond of 1 van mijn katten dan wat 'groots' gaat mankeren heb ik alsnog een probleem.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:06

Net alsof we hier allemaal massaal dieren van een onbetrouwbare stichting adopteren? Ik ben begin deze maand op het vliegtuig gestapt met 2 Griekse katten. Alles in orde, volgens de regeltjes. Ik ken geen één stichting die geen castratieprojecten doet. De kattenstichting gaat in september/oktober weer aan de slag, meestal vangen ze wel 500 katten. Dat is toch zo weer 1000 kittens minder volgend jaar. Vergeleken met die tientallen die zij op het vliegtuig zetten, verzetten zij hier gigantisch werk!

De stichting moet op iedere kat bijleggen. Alleen de controles etc. zijn al makkelijk 100 euro, meestal wel meer. Daarnaast mag je ook rustig 75 euro rekenen voor het vliegtuig (ik vloog niet op Schiphol) en 40 voor de kooi. Dan zijn er nog mensen die speciaal uit alle landen van Europa komen om hun dier op te halen, dat noem ik liefde! Liefde voor de kat die zij ontmoet hebben, maar die ze niet mee konden nemen. Gelukkig is er dan de stichting die (met verlies!) de dieren naar een gouden mandje stuurt.

Wauw, ja, echt die Grieken sponsoren zo. Hmm hmm. Iedere Griek weet onderhand wie ze zijn en ze kijken wel uit om ze boos te maken. Na meer dan 10 jaar gaat het wel degelijk tot ze doordringen dat die katten (en ook honden) geen oud vuil zijn.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:07

khirshanta schreef:
Op ikzoekbaas.nl staat dat er nu 352 honden een nieuwe baas zoeken.

Genoeg toch?
Als je alleen wil dat de hond met andere honden en met katten samen kan, zijn er maar 14 NL honden over.

Van deze 14 is er geen enkele die geen probleem heeft, en die gezond is.

Er lijkt veel keus, maar dat valt víes tegen

352 Honden in heel Nederland sowieso, in één gemiddeld Spaans asiel zitten er meer.
Soms komen ze wel langs hoor, de leuke adopteerbare hondjes. :j En zo snel zijn ze ook weer weg. :D
Echt, over de honden in onze asielen hoeft niemand zich zorgen te maken, hooguit over wát daar zit en hoe we ervoor kunnen zorgen dat dit soort honden minder aantrekkelijk wordt voor mensen. In mijn omgeving heb ik bijvoorbeeld al een paar keer gezien dat mensen zo'n mooie gehoorzame herder willen. A la minute wordt er een Mechelaar van een boerderij geplukt en dat dier moet dan in een gezin gaan functioneren. Dat gaat natuurlijk nog maar heel even goed, de pup is al redelijk irritant en hyperactief en hij bijt de kinderen en ook al maak je 40 wandelingen, hij blijft je schoenen opvreten als je even weggaat. Dan later als hij groter is wordt het toch wat te link met de kinderen --> exit asiel.
Oh ja, en de leuke makkelijke jack russel, ook geschikt voor iedereen dus die halen we ook vanavond nog van de boerderij. Maar niemand had verteld dat het verrekte beest graag beweegt en blaft. Kleine hondjes waren makkelijk toch? Nou deze niet --> exit asiel.
Als laatste nog de klapkaakjes die om de een of andere reden nog steeds hip zijn. En ondanks alle waarschuwingen worden ze toch, zélfs door gewone gezinnen aangeschaft. Want met goede opvoeding zijn het hele leuke beesten. Na een half jaar begint hij toch wat lastig te worden en uit te vallen naar andere honden. Maar dáár hebben we geen zin in, weet je hoe irritant --> exit asiel.

Dat zijn de 3 hoofdcategorieën die je er vindt, en hoe sneu ik het ook vind voor de beestjes, ze hebben wel de juiste baas nodig. En de reden dat ze er zitten is dat deze standaard veel aangeschafte honden in Nederland helemaal niet zulke fijne huishonden zijn in het algemeen. De baasjes die er wél wat mee kunnen zijn gewoon schaars.

Steeds meer Nederlandse asielen halen buitenlandse hondjes binnen om hun kennels te vullen trouwens, zo'n enorm overschot hebben we aan asielhonden. :P

Er zullen vast een aantal niet al te zuivere stichtingen tussen zitten, ik denk dat je daar vooral in het Oostblok voor op moet letten. Maar dat vind ik ook een beetje je eigen verantwoordelijkheid, als mensen een gingen nadenken en inlezen voordat ze een dier aanschaffen kunnen we al zoveel ellende voorkomen. Zolang mensen daar geen zin in hebben blijven broodfok en in stichting verpakte broodfok bestaan. Maar het feit dat broodfok bestaat maakt niet alle fokkers slechte idioten die alleen maar op geld uit zijn, en het feit dat slechte 'stichtingen' bestaan maakt niet alle stichtingen gewetenloze geldwolven.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:17

Amen