Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:58

De Duna Fun Large vind ik ook te klein, zelfs met een Combi eraan gekoppeld :) Veel hamsterhouders houden minimaal 80 x 50 aan. Liefst nog groter :) (100 x 50 of 120 x 50 bijvoorbeeld)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:59

Large te klein? Wat zijn de afmetingen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:00

Afmeting: 71,5 x 46 x 40 cm

Maar terzijde past er geen geschikt loopwiel in over het algemeen. En zijn de buizen ook niet geschikt voor een Syr. Een combi al helemaal niet. Dat is een vervoersbox.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:08

Mijn rusje is al begonnen met graven in zijn nieuwe aquarium :)

nienke555 schreef:
Leuk Temeraire! Die glijbaan en het treintje heb ik ook haha!

Haha leuk!

Thanks Melissa!

Nimfee leuk dat je looppaden hebt. Krijg er een soort paddock paradise idee bij :D

Leuk nieuw hamstertje Jildau!
Heb je de combi al besteld? Anders zou ik nog even verder kijken. Misschien vind je op mp wel een mooie kooi om eraan te koppelen?

Ik ben het er mee eens dat de kooi eigenlijk te klein is, maar de buizen kunnen eventueel wel als het een kleine syr is. De gemiddelde dierenwinkel hamster blijft een stuk kleiner dan die van goede fokkers (bedoel ik verder niks mee, groter is niet per se beter). Geen idee waar deze hamster vandaan komt maar wie weet wordt ie niet zo groot.
Ik zou evengoed niet meer buizen gebruiken dan nodig.
Gebrek aan ruimte voor een goed loopwiel is inderdaad ook een probleem met deze kooi.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:18

De buizen zijn te klein volgens jullie of om een andere reden? Hij maakt er veel gebruik van en draait ook gewoon om in de buizen.

Kooi ga ik wel over na denken. Zou deze bijvoorbeeld geschikt zijn? Dan gaat de Duna Fun weg.

http://m.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kl ... aal/190351

We hebben ook de oude kooi van onze cavia's nog. Deze is echt heel groot maar de bovenkant heeft vrees ik te wijde tralies. Daar misschien nog ideeën voor?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:23

Ja te klein inderdaad. Mijn syren komen niet van een fokker, waarschijnlijk dierenwinkels (overgenomen of van de opvang) en die zijn echt niet klein.

Ik heb de alexander gehad van dat merk, de Barney lijkt mij ook prima. De alexander heb ik weg gedaan omdat mijn hamster een gat had geknaagd in de onderbak, ze verveelde zich (dat was meteen duidelijk). Vandaar de omschakeling qua verblijven.

Je zou een oude caviakooi kunnen gebruiken en dan het tralies bedekken met gaas.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:31

Mijn Syren passen ook door ferplast buizen, met gemak.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:32

Ze passen er wel door, maar het is niet goed voor ze... Als ze er met volle wangen door kruipen kunnen ze de binnenkant van hun wangzakken flink beschadigen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:36

Najoveh schreef:
Ze passen er wel door, maar het is niet goed voor ze... Als ze er met volle wangen door kruipen kunnen ze de binnenkant van hun wangzakken flink beschadigen.

Nee hoor, die van mij kunnen er nog in keren, heb twee hele subtiele Syrtjes <3

(Maar het ging niet over mij want ik gebruik de duna niet, doei :') )

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:27

Nimfee ik ben wel benieuwd waarom je ervoor gekozen hebt om de kleinste hamster in het grootste verblijf te doen.

Wij zijn ook aan het kijken naar de Detolf maar we zijn echt zo niet handig. Zou ik een bovenkant/deksel kunnen laten maken ergens?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 13:30

Jildau schreef:
Nimfee ik ben wel benieuwd waarom je ervoor gekozen hebt om de kleinste hamster in het grootste verblijf te doen.

Wij zijn ook aan het kijken naar de Detolf maar we zijn echt zo niet handig. Zou ik een bovenkant/deksel kunnen laten maken ergens?

Vanwege de hoogte, de detolf is niet hoog genoeg (vind ik) voor een syr. Overigens ga ik over een paar weken een nieuwe bak maken van dezelfde afmetingen als de detolf (zodat deze er bovenop past) maar wel dieper, tussen de 50 en 60 cm en ongeveer 60 tot 70 cm hoog.

Zelf zo'n deksel maken was echt heel makkelijk trouwens! We hebben geloof ik twee planken gehaald, daar alles goed opgemeten en vastgetimmerd, gaas geknipt en daaraan vast gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:35

Ik heb ook en duna large , geen fun vind de buizen met katten dood eng := . Dier komt van 50 cm af dus die is helemaal happy al

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:07

In de tijd dat ik hamster hield was 60 bij 40 ruim voldoende. Grappig dat het zo veranderd is. Ene kant alleen maar goed. Zijn actieve diertjes.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:06

Nimfee schreef:
Jildau schreef:

Vanwege de hoogte, de detolf is niet hoog genoeg (vind ik) voor een syr. Overigens ga ik over een paar weken een nieuwe bak maken van dezelfde afmetingen als de detolf (zodat deze er bovenop past) maar wel dieper, tussen de 50 en 60 cm en ongeveer 60 tot 70 cm hoog.

Zelf zo'n deksel maken was echt heel makkelijk trouwens! We hebben geloof ik twee planken gehaald, daar alles goed opgemeten en vastgetimmerd, gaas geknipt en daaraan vast gemaakt.

Ergens spijt dat wij voor de Syr hebben gekozen in plaats van een Rus. Een fatsoenlijke kooi voor hem vinden is gewoon onmogelijk. Wanneer ik aquariums of terrariums zoek met de juiste afmetingen ben ik zo een paar 100 euro kwijt en elke traliekooi is aan de kleine kant. Lijkt een onmogelijke opgave dit en het is zeeeeer frustrerend dat ik na uren googelen gewoon niks vind. -O-

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:25

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:32

Samiyah schreef:
@Jildau deze is ook geschikt voor syren en heel betaalbaar :) http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... aal/300744

Die is inderdaad goed betaalbaar maar is maar 85 cm lang.. Dan lijkt de Detolf mij veel fijner voor hem ondanks dat 'ie misschien laag zou zijn. Denk dat hij liever meer loopoppervlak heeft dan dat hij de hoogte in kan.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 16:13

love_western schreef:
In de tijd dat ik hamster hield was 60 bij 40 ruim voldoende. Grappig dat het zo veranderd is. Ene kant alleen maar goed. Zijn actieve diertjes.

Klopt, ik dacht een jaar terug dan 60x40 prima was. Wordt ook nog steeds als minimum aangehouden, maar je ziet dat de meesten neigen naar 80x50. Maar goed ik kwam er al snel achter dat het best tegenviel toen ik mijn eerste syr in een 70x40 cm bak propte :o

Jildau schreef:
Ergens spijt dat wij voor de Syr hebben gekozen in plaats van een Rus. Een fatsoenlijke kooi voor hem vinden is gewoon onmogelijk. Wanneer ik aquariums of terrariums zoek met de juiste afmetingen ben ik zo een paar 100 euro kwijt en elke traliekooi is aan de kleine kant. Lijkt een onmogelijke opgave dit en het is zeeeeer frustrerend dat ik na uren googelen gewoon niks vind. -O-

Als je niet zo snel iets kan vinden, zou ik zeker voor de detolf gaan. Je kunt ook kijken of je met meubelplaten en plexiglas zelf wat kan maken. Dan kun je ook zelf nog de maten bepalen. Dat hoeft niet per se duur te zijn. Ik moet het nog gaan zien hoe duur het wordt :D

Ik zat een beetje in hetzelfde schuitje... Isa, mijn syr, had dus een gat geknaagd in haar onderbak van de vorige kooi. Ik moest toen dus echt snel een nieuwe bak voor haar vinden. Het enige waar ik snel een bak kon vinden, was eentje bij Terraglas laten maken. Nu kwam ik een ander idee tegen om van meubelplaten een bak te maken, kan ik zelf bepalen hoe groot en wat. En daar kan ik ook nog de detolf bovenop zetten!

Wat je ook nog kan proberen is bijvoorbeeld twee aquariums vinden van 80x50 (of een andere maat), in elk geval twee aquariums van dezelfde maat. Dan kun je bij beide een glasplaat eruit halen en daarna weer aan elkaar kitten. Aquariums zitten meestal vast met kit, tenzij je er eentje hebt met een metalen frame, maar anders kun je dit makkelijk uit elkaar halen (blijkt hoor, ik wist dat niet). Zo hebben meerdere mensen grotere bakken gemaakt en steeds verder uitgebreid.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:17

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:19

En wij ons allemaal maar afvragen waarom ze allemaal zo vals waren, aan de tralies knaagden en beten ....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:29

Jup, en m'n moeder zich maar afvragen waarom ik hamsters geen reet aan vond. :+
En altijd die ellende van hamster in een buisje en het beestje nooit te pakken krijgen dus tam maken ging ook zo lekker. :Y)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:30

Hamsters krijgen van mij in het begin nooit buizen :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:33

In de kooi die ik linkte in 1 van m'n vorige posts bleef er wel heel weinig ruimte over zonder de buizen, geloof 3-4x de lengte van de hamster die wij hadden (kleinere syr. 2x een rusje qua grootte).
Bij die van ons zat er ook nog een buis aan de bovenkant in een boog en er zaten klepjes bij zodat je de buizen kon afsluiten, maar een beetje handige hamster schuift die dingen zo omhoog. :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:35

Haha, ik heb van die ferplast buizen, die leg ik nu los in de kooi zodat de hamsters zich er mee kunnen vermaken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:38

Buizen hoeven geen probleem te zijn, maar als ik amper ruimte heb zou ik me ook zo veel mogelijk verstoppen voor de buiten wereld :P