Vogels in de tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:21

Uilen, gaaf! Ik hoor ze alleen maar en zie ze eigenlijk nooit.

Vanmorgen toen ik beneden kwam zag ik een specht aan de pindakaaspot hangen. En net deed ie weer en poging, zat aan de muur naast de pot, maar werd belaagd door een hoop koolmezen.
Het is hier weer heerlijk druk met de vogels, ze zitten nuook veel aan de vetbollen en de pinda's. Vetbollen heb ik een beetje verspreid hangen.

damian23

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:18

Ik zie regelmatig uilen. Maar dan wel als het donker is. Dan zoeft er ineens iets over je hoofd.

vandaag is ons dorpje bestormd door vogelaars. Er is een roodkeel nachtegaal neergestreken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 14:27

Uilen, geweldig. :D Vaak hoor je die inderdaad alleen. Ik heb ze hier al wel gezien, maar het was steeds te donker om te zien welke soort het was.

Gini schreef:
Zetten jullie (als het vriest) een drinkbak neer voor de vogeltjes?

Heb ik hier nog nooit gedaan, maar sinds we hier wonen is het ook nog niet zo koud geweest dat er nergens in de buurt meer water te vinden is.

Vannacht is alles hier wel veranderd in een sneeuwlandschap. :Y) Ik zal straks een paar foto's plaatsen. De vogels hebben het er maar druk mee. Een aantal soorten profiteert van het feit dat de kippen en parelhoenders niet naar buiten willen. Er zitten bijvoorbeeld steeds een paar kraaien in de buurt en net zelfs een buizerd. Normaal gesproken worden die door de parelhoenders niet in de buurt getolereerd.

Het lijkt erop dat de sneeeuw wel meer soorten naar onze voederplek drijft, ik heb vandaag al twee 'nieuwe' soorten gezien! Een koperwiek en een soort die daar erg op leek, maar zonder rode oksels, ik denk een zanglijster. *D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:33

Nu was het ook donker, maar toen ik met m'n zaklamp naar binnen scheen zag ik ineens wat vliegen dus ben toen ff binnen gaan kijken.
Maar hij vond het niet zo leuk toen ik met m'n zaklamp op hem scheen dus begon hij heen en weer te vliegen en dook weg achter het hooi.

Snachts horen we ook erg veel roofvogels, die zitten hier heel veel.
Af en toe is het net een film ;)

Er zit hier ook een klein uiltje, die zie ik af en toe overdag op het dak van de buren zitten.

Bij de kippen hier zijn er ook vaak vogels te vinden. Als we voer strooien zijn het vaak de duiven, maar musjes, roodborstjes en andere kleine vogels eten ook graag mee uit de "voerautomaat"

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 14:40

palousa_boy schreef:
Bij de kippen hier zijn er ook vaak vogels te vinden. Als we voer strooien zijn het vaak de duiven, maar musjes, roodborstjes en andere kleine vogels eten ook graag mee uit de "voerautomaat"

Haha, bekend fenomeen. Waar we hiervoor woonden leek de mussenpopulatie een paar jaar nadat wij kippen kregen wel geëxplodeerd. Ik ben bang dat het geen toeval was. :o Het was ook bijna de enige vogelsoort die we daar zagen. Waar we nu wonen zien we juist van alles, behalve mussen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:46

Helaas zijn het niet alleen vogels die mee eten -O-
Ratten weten het voer ook te vinden.

Afbeelding

Hier eten de kippen uit. Ze knoeien niet veel maar denk dat de ratten gewoon zelf hun kop er in steken :P
Eigenlijk zou het savonds gewoon dicht moeten zodat de ratten er niet bij kunnen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:53

Hier heb ik sinds kort een vogeltje ontdekt in de tuin die ik nooit eerder heb gezien.
Het lijkt op een Vink,ook net zo groot, maar deze heeft een wit streepje op zijn kopje.
Weet iemand wat voor vogeltje dit is?
Ik heb helaas geen foto kunnen maken,ze zijn erg schuw.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 15:18

palousa_boy schreef:
Helaas zijn het niet alleen vogels die mee eten -O-
Ratten weten het voer ook te vinden.

Ook daar kan ik over meepraten helaas. :\ Dat voersysteem ziet er wel mooi uit. Wij hebben een trapbak, maar strooien meestal ook wel wat voer op de grond. Ik probeer niet meer te voeren dan ze op kunnen eten, maar dan nog, ratten zijn slimme profiteurs, die verhongeren echt niet.

Ik zou het niet durven te zeggen gohya. Als het een lange staart had misschien een staartmees?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:03

Een koperwiek?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:05

Het leek heel veel op een Mus,maar deze was meer grijs/beige/zwart met een duidelijke witte streep op zijn koppie. Ik heb er nog nooit zo een gezien,en ken toch aardig wat vogels.
Ik zal proberen of het lukt om een foto te maken als ik hem zie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:13

Heggemus?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:14

De winterkoninkjes hebben een voerderplekje gevonden waar geen vetbol tegen op kan. De mesthoop.... de merels zijn er ook dol op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:30

Een winterkoninkje heeft ook wel een blekere streep op zijn kop, maar die is wel iets kleiner dan de mus.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:56

damian23 schreef:
Heggemus?

Nee die zijn het niet,die zitten hier ook heel veel,maar die herken ik.
Winterkoninkje ken ik ook,is het ook niet.
Je ziet heel duidelijk dat witte streepje.
Ik denk meer aan een soort Vink.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:29

Vanmiddag heb ik mijn telling doorgegeven voor de tuinvogeltelling:

Buizerd
Geelgors
Grote bonte specht
Koolmees (5x)
Koperwiek
Kraai (2x)
Merel (4x)
Pimpelmees (4x)
Roodborstje
Vink (8x)
Zanglijster (2x)

Vandaag helaas geen boomkruiper, staartmees of winterkoning gezien, maar toch wel een leuk lijstje vind ik.

Ook heb ik via de website van de tuinvogeltelling een andere leuke website gevonden: http://www.tuintelling.nl. Daar kun je het hele jaar tellingen van allerlei soorten dieren doorgeven, bijvoorbeeld met weektellingen. Ook kun je een overzicht vinden van alle soorten die je ooit hebt geteld en wanneer je die voor het laatst hebt gezien. Ik voel een verslaving aankomen. :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:49

Goeroe, geen mus? :oo Je hebt wel hele leuke vogels gespot. Mag ik eens in jouw tuin komen vogelspotten? :D

Ik ga nu mijn telling van vandaag doorgeven:
Huismus (x9)
Koolmees (x2)
Pimpelmees
Roodborstje (x2)
Vink (x3)
Groenling
Merel (x2)
Turkse Tortel (x2)
Houtduif
Ekster

Ik vind het ook best wel een leuk lijstje wetende dat we niet in de meest ideale omgeving zitten. Ze weten ons tuintje dus wel te waarderen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:35

Ook een leuk lijstje Gini! We hebben hier inderdaad nog nooit een mus gezien. In het dorp zitten ze wel, maar dat is bijna een kilometer en slechts 4 huizen verderop, dus ik denk dat de mussen het hier te landelijk vinden. Je bent van harte welkom hoor! Als je nog steeds interesse hebt als je weet dat we ten noordoosten van Groningen wonen stuur ik je graag een pb met ons adres. :D

Ik had nog foto's beloofd. :Y) Dit was ons winterwonderlandschap vanmorgen:

Afbeelding

De foto is wat donker, maar geeft een leuk overzicht van waar en wat ik de vogels voer. Van voor naar achter: voederhuisje, pindakaaspot, vetbolspiraal, voedersilo met strooivoer, meelwormhouder, pindasilo, gevulde kokosnoot, pindakaaspot, voedersilo met zonnebloempitten, vetstaaf, vetbolsilo en vetring met pinda's. Tot slot heb ik nog zo'n klein doorzichtig voederhuisje tegen het raam. Het is misschien niet goed te zien, maar het meeste hangt aan een waslijn vanaf de voorste boom helemaal naar achter nog een eindje de struiken in. Had ik al gezegd dat ik soms een beetje doorsla? :o De foto is verder niet erg duidelijk, maar wie goed kijkt kan de grote bonte specht zien zitten.

Afbeelding

Hier is de specht wat beter te zien.

Afbeelding

En nog een paar van de foto helaas nauwelijks te herkennen vogels. Meer kon ik er met mijn mobieltje en het beperkte licht niet van maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:41

Ik wilde een poging doen, maar heb het opgegeven om te tellen, zaten op een gegeven moment meer dan 30 meesjes en 20 musjes tegelijk, vloog allemaal door elkaar heen, en dan ook nog eens de soorten proberen te onderscheiden, dat lukte niet. En dan zaten er ook nog vinkjes, groenlingen en roodborstjes tussen. :') Het is de laatste week weer gekkenhuis hier, ze zitten met constant met 20 tegelijk hier. :=

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:42

Wat een mooi plekje goeroe!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:49

Ik vond dat ook lastig hoor Neonlight, vooral bij de kool- en pimpelmezen, want die zijn zo beweeglijk en zitten bij ons steeds erg verspreid. Naar mijn idee zitten er ook veel meer, maar ik heb echt gekeken hoeveel ik er op één moment kon tellen. De vinken waren minder een probleem want die zitten meer bij elkaar op de grond en zijn iets rustiger.

Dankjewel Rije!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:32

Ook vanmorgen is alles hier nog met een dikke laag sneeuw bedekt. De merels hebben honger. Ik heb er nog niet eerder zoveel geteld. Ze proberen van het hangende voer te eten, maar zijn niet atletisch genoeg en vallen steeds naar beneden. Ik heb maar wat extra voer voor ze op de grond gestrooid. Deze week heb ik een mooie camera van een vriendin te leen, hopelijk lukt het om een paar vogels goed op de foto te krijgen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:10

ik heb vandaag nieuwe vetbollen gekocht bij de welkoop. Een smaakje met insecten en eentje met vruchtjes. Ben benieuwd welke ze lekkerder vinden. Hier smullen de merels van havermout.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:34

Ik had het charmante idee dat overdag terwijl ik aan het werk ben massa's schattige vogels neder dalen in mijn tuin om zich te goed te doen aan het voer dat ik liefdevol uitstrooi. Dit weekend bleek dat niet helemaal te kloppen, de massa's schattige vogels zijn namelijk twee (puber) eksters die als sprinkhanen door de zaadjes en pinda's gaan _O- Aan de ene kant denk ik dan, eksters moeten ook eten, maar aan de andere kant heb ik toch echt liever kleine vogeltjes :o

Gelukkig lok ik ook wel andere vogels, ik heb nu een roodborstje en een vinkje die gedurende de dag een aantal keer langskomen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:05

Mijn telling is een stuk saaier dan die van jullie haha!
Is ook maar een balkon.

Koolmees 3x
Pimpelmees 2x
Spreeuw 2x
Merel 1x

Vorig jaar had ik nog een groenling, er vliegen honderden meeuwen / kauwen / duiven over maar niets geland :z
En de ekster bleef ook lekker aan de andere kant zitten.
Oja en 1 meisje dat moest ruitenkrabben, 3 vechtende katten en 1 buurvrouw met een boodschappentas :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:01

Heerlijk dat winterlandschap Goeroe!

Heb niet meegedaan aan de tuinvogeltelling. Maar wat een leuke lijstjes zeg!
Hadden we hier maar buizerds :+