Nog bokkers met een oudere hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:58

Ik denk wel dat je er van uit moet gaan dat elke oude hond wel baat heeft bij een pijnstiller.
Denk dat ze zich in elk geval wat behaaglijker zullen voelen.
Oudendom komt altijd met gebreken.
Zeker bij honden ouder dan 10-12 jaar
Dus zo vreemd vind ik het niet van je DA.

GeneralFlynn

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:50

Hij ziet er niet uit alsof hij pijn heeft?
Misschien dat hij minder stijf zou zijn na het slapen, dat zou nog kunnen.

Ik vroeg ook niet of ze hem wilde laten inslapen, maar ik wilde weten of het nog een waardig bestaan was zoals het nu is.
En ze vond van wel dus.
Maar om nou meteen bloed onderzoeken te doen..

Ik snap heus dat ze niet meteen zegt: kom morgen maar langs om hem een spuitje te geven.

Ze kent mijn hond niet, hij is misschien 5 keer in zijn hele leven bij de dierenarts geweest.
Vind het achteraf ook niet raar dat ze zei wat ze zei, ik had alleen iets anders verwacht. :7

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 07:59

Ik vind het absoluut niet raar. Ze biedt je opties aan waar je daadwerkelijk wat aan hebt. Zij kan via de telefoon niet tegen jou zeggen je doet er goed aan als ze de hond niet kent.

En omdat je hond geen pijn toont wil niet zeggen dat hij geen pijn heeft.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:06

Wat had je dan verwacht, als ik vragen mag?

Ik had ook altijd een bepaald principe tegen het leven op pijnstillers maar inmiddels zit Renzo alweer een aardige tijd op Rimadyl voor zijn artrose en hij is echt een stuk minder stram. Het blijft een oud beestje dus hij zal nooit meer zo soepel worden als voorheen, maar met 1,5 pil per dag zien we duidelijk verschil.

Daarnaast heb ik voorafgaand aan de operatie ook een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Zijn nieren en lever moesten toch gecheckt worden voor hij überhaupt onder het mes mocht dus heb ik direct maar alles laten checken. Het kan echt geen kwaad om zo nu en dan eens even een check te doen, al lijkt er ogenschijnlijk niets aan de hand. Wat er aan de binnenkant zit hoeft niet altijd aan de buitenkant zichtbaar te zijn en het is voor mij een geruststelling om te weten dat Renzo ook daadwerkelijk gezond is.

Nu moet ik wel zeggen dat geld in dit geval geen enkel probleem is, maar ik besef me ook dat dit niet voor iedereen geldt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:47

Ik denk dat het idee erachter was de nieren en lever te checken om te kijken of hij op een onderhoudsdosering pijnstiller/ ontstekingsremmer kan. Dit geeft bij oudere honden vaak veel comfort.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:01

Jolien87 schreef:
Wat had je dan verwacht, als ik vragen mag?

Ik wilde weten of hij op dit moment nog een hondwaardig leven heeft.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze zou zeggen dat het einde in zicht is en dat zodra hij wel pijn zou krijgen dat ik dan zou kunnen komen voor onderzoek.

Dat het geld kost vind ik niet erg,ik wil alleen niet onnodig dingen aanhalen om zijn leven te rekken.
Verzachten wel natuurlijk.
Mijn man zei idd ook net als jullie dat hij misschien wel pijn heeft maar dat we het niet zien.
Dat je dat pas merkt als hij pijn medicatie krijgt en dan opeens opleeft daardoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:52

Ik lees dat jouw hondje ook geregeld in huis plast? Dat zou -heel eerlijk- voor mij wel een reden zijn om inslapen te overwegen, zeker met alle andere kwaaltjes die hij heeft. Niet meer (goed) zien en horen, en je weet niet zeker of hij pijn heeft. Honden kunnen pijn heel goed maskeren, of gedrag laten zien wat je zelf niet snel met pijn in verband zou brengen. Als je echt meer duidelijkheid wilt kun je beter een afspraak maken met de DA ipv telefonisch advies vragen. Als de DA hem ziet en kan onderzoeken kan er een veel betere inschatting gemaakt worden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:26

Tinkerloos wat moeilijk.
Ik zou de hond laten inslapen.
Maar dat is omdat ik mijn honden voorstel met de kwalen van jouw hond.

Ons oudje heeft ook pijnstillers gehad. Was geen succes.
Hij werd er neerslachtig van en kreeg last van obstipatie.
Nu genieten we elke dag van hem. Lukt het niet meer dan mag hij eeuwig gaan rusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:42

Mijn oudje heeft een aangeboren afwijking aan haar nekwervels. Het is een wonder dat ze al 8 is en dat ze het zo goed doet. De diagnose is gesteld toen ze amper 9 maand was, ze was ook de eerste hond die ze met deze afwijking, zagen. Wij hebben toen ervoor gekozen om haar niet te onderwerpen aan de voorgestelde onderzoeken en behandeling, omdat het allemaal experimenteel was (op aanraden van onze vaste DA trouwens). We hadden toen de duidelijke afspraak dat we haar lieten inslapen zodra ze verlamd of incontinent zou worden. Onze huidige DA is van een heel ander kaliber, ze neemt mijn bezorgdheid over onze meid niet serieus en wijdt de dingen die ik zie aan haar leeftijd ipv haar aandoening. Ik zou heel graag naar een andere DA trekken, jammer genoeg is mijn partner daar niet voor te vinden.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:29

Lastig hoor!

Mijn reu is nu 15,5 jaar (labrado) en hij hoort minder en ziet wat minder, maar hij is verder echt nog net klaar met leven. Sommige dagen slaapt hij vooral, maar hij huppelt ook nog vlot door de tuin, en wil ook nog wel me onze jonge hond spelen (1,5 jaar). Hij kreeg voorheen ook rimadyl ivm spondylose, en onze dierenarts denk echt goed mee Sind kort krijgt hij prednisolon, dat hetzelfde effect heeft maar dan veel goedkoper ( kost nu 15 euro per maand ipv 2 euro per dag). Hij is nu ook wat minder buiten vanwege het koudere weer, dus hij ligt vaak lekker naast de box van onze dochter of op de deurmat te wachten op ons haha.

Wij hebben hier de afspraak dat als hij niet meer zelf in zijn mand kan springen ( bed op 25/30cm hoogte) dan is het klaar. Een ongelukje in huis heeft hij soms wel, maar dat ruimen we met liefde op. Dat vind ik persoonlijk ook geen reden voor een spuitje ( volledig incontinent wel).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:25

De mijne poept gelukkig niet binnen.
En hij doet ook niet al zijn plasjes binnen.
Maar ik ruim zeker elke dag 2 plasjes op.
Geukkig heb ik geen vloerbedekking. :+

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:36

Haha, nee wij hebben ook tegels en laminaat gelukkig. Hij was tot vorig jaar 99,9 % zindelijk, dus vindt het nu niet zo erg dat ik eens wat op moet ruimen. Onze jonge hond heeft ook heel soms een klein ongelukje, dus we zijn het gewend haha.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:43

Rikkie moet morgen weer voor controle naar de kliniek na zijn operatie aan zijn darmwanden.
helaas is ons voorgevoel hier niet zo goed over, wij denken dat nog steeds al zijn ontlasting er niet uit komt. Ben benieuwd wat ze morgen in de kliniek erover zeggen... -O-

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:04

Succes morgen Mowgli :(:)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:07

succes morgen mowgli! Hopelijk is het allemaal goed.

ons oudje voelt zich sinds gisteren niet lekker. Veel spugen zelfs de rijst houd ie niet binnen. arm ding.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:06

Succes mowgli, hopen op het beste.

Onze ruim 12-jarige doet niks binnen, tenzij ze dus last heeft van darmen/diarree, maar wij hebben een plastic zeil die we elke avond wegleggen op de deurmat, zodat ze hier op poept mocht het gebeuren. Dan gooien we gewoon het plastic weg en leggen we weer een nieuwe weg, slimme hond :)

Ze heeft eigenlijk (puppie tijd niet mee geteld) pas 1 x binnen geplast. Dit kwam omdat ze zich echt heel ziek voelde, die dag is ze ook nog geopereerd met spoed.

Ik vind het moeilijk om te bepalen wanneer het klaar is. Als eigenaar weet je het natuurlijk beter. Wanneer onze hond bij ons alles binnen gaat laten lopen, dan zal ze waarschijnlijk zichzelf niet lekker voelen. Het is iets wat ze echt niet graag doet, binnen de behoefte doen. Als ze aan de diarree is en ze moet (overdag) dan laat ze ons wel weten dat ze heel graag naar buiten wilt.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:44

bedankt iedereen! wij hopen natuurlijk ook op het beste!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:23

Mowgli4 Sterkte :(:)
Hier is onze hond weer opgeknapt van zijn GVS.
Hij loopt weer redelijk recht en is niet meer misselijk.
Eet weer en valt niet steeds weer om als hij zich te snel beweegt
Maar ik ben me er va bewust dat zo iets de volgende keer wel eens te veel zou kunnen zijn.

Mijn criteria voor inslapen zijn toch wel, zelf kunnen lopen naar de uitlaatplaats, goed eten en drinken en zindelijk zijn in huis.
En dan vind ik een enkele keer een ongelukje geen probleem.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:27

bij Rikkie is het ook zo dat het eigenlijk totaal niet nodig is om in te laten slapen als je even niet naar zijn darmen kijkt
hij is super vrolijk, springt nog bij je op, blaft soms naar je uit enthousiasme, vind lopen nog helemaal geweldig! (loopt onze herder gewoon voorbij) en is ook niet blind of doof ofzo. al zijn ontlasting doet hij ook nog prima buiten en niet in huis.

maar helaas zitten zijn darmwanden niet mee, waardoor hij dus heel moeilijk zijn ontlasting heel moeilijk kwijt kan... en als dus morgen blijkt dat het niet goed is, is er nog 1 optie... terwijl inslapen eigenlijk niet gaat met zo'n heldere spontane hond :(

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:35

Mowgli4 schreef:
bij Rikkie is het ook zo dat het eigenlijk totaal niet nodig is om in te laten slapen als je even niet naar zijn darmen kijkt
hij is super vrolijk, springt nog bij je op, blaft soms naar je uit enthousiasme, vind lopen nog helemaal geweldig! (loopt onze herder gewoon voorbij) en is ook niet blind of doof ofzo. al zijn ontlasting doet hij ook nog prima buiten en niet in huis.

maar helaas zitten zijn darmwanden niet mee, waardoor hij dus heel moeilijk zijn ontlasting heel moeilijk kwijt kan... en als dus morgen blijkt dat het niet goed is, is er nog 1 optie... terwijl inslapen eigenlijk niet gaat met zo'n heldere spontane hond :(

Dat snap ik ook wel hoor, ik bedoelde bij zo'n oudje waarbij je twijfelt of je wel of niet een beslissing moet nemen over inslapen.
Als een hond gewoon ziek is en niet beter wordt is de keuze duidelijker.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:20

billionache schreef:
@Laptopmuis: wat een leuk diertje, en 16 :wow: ik hoop echt van harte dat wij nog minstens zo lang van ons hondje mogen genieten! Heeft ze al last van kwaaltjes, of heb ik daarover gelezen?

Februari wordt ze 16 jaar.
Ze heeft wel kwaaltjes, zo is ze sinds een jaar doof geworden. Maar ik heb haar altijd een beetje met handgebaren etc. dingen aangeleerd. Dus dat lukt nog wel aardig.
Daarnaast heeft ze melkkliertumoren gehad. Ze hebben de tepels verwijderd enkele jaren geleden, maar zijn er twee vergeten (die wat meest voor raan zitten). Dierenarts heeft meerdere malen zijn excuses ervoor aangeboden, maar ja.. niets meer aan te doen. Ze heeft nu wel daar ook nog tumoren zitten, maar is te oud om eraan geholpen te worden.
Daarnaast heeft ze sinds een paar maanden ook twee knobbels waar denk ik haar eierstokken zitten. In elk geval achteraan bij haar poot.
En dan nog de stinkende adem, omdat haar tandjes beginnen te rotten.

Dat is het wel zo'n beetje haha. Ze is wel nog wel fit. 's Avonds een rondje wandelen vindt ze nog heerlijk, maar mag niet te lang zijn. Ik wandel dus zelf in twee keer. Eerst met haar een klein blokje om en daarna met die van 9 jaar een langer stuk.
Snoepen vindt ze nog heerlijk en zodra de frituurpan uit de kast komt blijft ze erbij zitten, want frikandel is haar lievelingseten ;-).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:25

ik heb een cane corso van ruim 9 jaar. ze krijgt glucosamine bijgevoerd maar verder helemaal niks. de oude tut doet het super goed!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:15

Succes vandaag Mowgli! +:)+

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:11

Met rikkie gaat het beter dan gedacht !! De artsen waren zeer tevreden over zijn herstel, zelfs al zijn ontlasting is er uit. Er is niets blijven zitten gelukkig :D. We moeten nu minderen met laxeer middel om te kijken of hij het nu ook wat meer zelfstandig kan. We zijn dus erg benieuwd hoe dit uitpakt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:56

Mowgli fijn dat de operatie goed is gegaan.