SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:52

Ailill schreef:
Cowboy55 schreef:
Zag ik daar nou een prijs van $3,100 voorbij komen (of heb ik het te snel gelezen?)???

Dat is dan inclusief de kosten van het begraven van wat er nog van je over is als de orca niet wil spelen? :+
Mwoh, ik denk dat je heel wat records zou breken en daar aardig wat aan over zult houden.

Seaworld 2.0...... :+

12 jaar geleden was ik in Seaworld Orlando. Entree was $ 60. De orca's kregen een handvol vis als ze een trucje hadden gedaan.

In 2015 is de entree voor Seaworld Noorwegen $3.100. De orca's krijgen een handvol betalende klant als ze een trucje doen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:52

Cowboy55 schreef:

12 jaar geleden was ik in Seaworld Orlando. Entree was $ 60. De orca's kregen een handvol vis als ze een trucje hadden gedaan.

In 2015 is de entree voor Seaworld Noorwegen $3.100. De orca's krijgen een handvol betalende klant als ze een trucje doen.

:')

In het artikel, als ik het goed gelezen heb, staat niets over interactie met de orka's of bultruggen tijdens de tour. Voor die 3100 euro mag je hopen dat je ze van dichtbij te zien krijgt, maar geen garanties natuurlijk. Ze hebben tenslotte geen invloed op het weer. :=

Maar het stuk in het artikel wat daarna volgt gaat expliciet over Ingrid Visser. Waarbij een foto te zien is waar ze een orka lijkt te gaan aaien. Daarna volgen foto's van boot'ongevallen'. Orka's (en andere zeezoogdieren) raken daardoor gewend aan interactie met mensen en komen makkelijker dichterbij, waardoor ongevallen met boten makkelijker voorkomen. Daarnaast was ze daar om het natuurlijke gedrag van orka's te bestuderen, wat natuurlijk niet helemaal goed kan als je je mengt in het gedrag van de orka's.

Dat wordt echter in het stukje van de tour in Noorwegen niet gezegd. Ik vind het artikel daardoor wel enigszins suggestief. In de tour van Noorwegen lijk je te duiken in de buurt van Orka's. Dichterbij dan in de andere landen mag, wat dus redelijk dichtbij is, maar er wordt niet gesproken over interactie. Of dat dan ook daadwerkelijk niet zo is, is onduidelijk, maar daar kun je dan dus niet over oordelen.
Het 'gedrag' van Visser, daar is mogelijk nog wel wat over te zeggen, maar op basis van 1 foto en een dergelijke summier artikel valt daar toch ook weinig zinnigs over te zeggen?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:03

djinnie schreef:
Cowboy55 schreef:

:')

In het artikel, als ik het goed gelezen heb, staat niets over interactie met de orka's of bultruggen tijdens de tour. Voor die 3100 euro mag je hopen dat je ze van dichtbij te zien krijgt, maar geen garanties natuurlijk. Ze hebben tenslotte geen invloed op het weer. :=

Maar het stuk in het artikel wat daarna volgt gaat expliciet over Ingrid Visser. Waarbij een foto te zien is waar ze een orka lijkt te gaan aaien. Daarna volgen foto's van boot'ongevallen'. Orka's (en andere zeezoogdieren) raken daardoor gewend aan interactie met mensen en komen makkelijker dichterbij, waardoor ongevallen met boten makkelijker voorkomen. Daarnaast was ze daar om het natuurlijke gedrag van orka's te bestuderen, wat natuurlijk niet helemaal goed kan als je je mengt in het gedrag van de orka's.

Dat wordt echter in het stukje van de tour in Noorwegen niet gezegd. Ik vind het artikel daardoor wel enigszins suggestief. In de tour van Noorwegen lijk je te duiken in de buurt van Orka's. Dichterbij dan in de andere landen mag, wat dus redelijk dichtbij is, maar er wordt niet gesproken over interactie. Of dat dan ook daadwerkelijk niet zo is, is onduidelijk, maar daar kun je dan dus niet over oordelen.
Het 'gedrag' van Visser, daar is mogelijk nog wel wat over te zeggen, maar op basis van 1 foto en een dergelijke summier artikel valt daar toch ook weinig zinnigs over te zeggen?

Je verwoord mijn gedachten een beetje. Nee, er wordt inderdaad niet gesproken over interactie tijdens de tour, maar als Visser dit nu al zo doet, en tours gaat doen, vraag ik me af hoe dat bij die tour dan gaat. Maar dat is natuurlijk gissen in het niets.

Maar ondanks dat er 'maar' 1 foto bij staat, ik vind dat uberhaupt al niet goed. Als je dan activiste bent vind ik dat je de dieren in de natuur ook met rust moet laten. Bestuderen, a la, maar wat jij zegt, dat kan niet objectief als je je mengt tussen de orka's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:24

Ik ben zowieso tegen op de dierentuinen zoals die nu bestaan. Ik vind dat dierentuinen volgens het safari principe moeten zijn en dan dus ook wanneer je zeedieren houd.
Dus een mooie baai zoeken, of een groepje eilanden, net in zee om het af te sluiten en dieren verder met rust laten. Trucje leren prima, als de dieren daar zelf voor komen.
Enja, dan moet je met gasten even zoeken voor je ze hebt gevonden en je weet van tevoren niet hoe het eruit gaat zien, maar dan heb je wel de meest natuurlijke beleving, en de dieren leven 'gewoon' in het wild.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:57

Dit gebeurt inderdaad al jaren in Noorwegen. Je mag met de orka's zwemmen, nadat de mensen die dit al jaren doen de orka's hun gedrag hebben ingeschat en besloten hebben dat het veilig is. Het feit dat er nog nooit een mens moedwillig door een orka is gewond geraakt zegt al wel wat.

Je mag dus met ze zwemmen, maar het is niet de bedoeling dat je ze aan gaat raken. Deze orka's KIEZEN er dus ook voor of ze bij je willen komen kijken of niet. Als ze er geen trek in hebben, gaan ze gewoon weg en is de kous af. De orka's bij seaworld hebben deze keuze natuurlijk nooit. Als ze weggaan lijden ze honger, dan krijgen ze natuurlijk hun visjes niet.

Voor de 3000 krijg je de snorkeltrip en mag je dus met deze dieren, of walvissen zwemmen. Dat is op zich al een prachtige ervaring waar mensen graag geld voor neerleggen.

Dat ze zeggen dat hier de orka's lastig worden gevallen is echt de klinkklare onzin. De orka's worden niet in hun weg versperd en mochten ze geen interesse hebben, dan gaan ze wel op zoek naar een andere groep die er meer zin in heeft. Het heeft natuurlijk geen zin om een groep onwillende orka's achterna te zitten en je gasten in de zee te pleuren onder het motto 'dan heb je toch met ze gezwommen'.

Alleen omdat er een foto bij staat van Ingrid die aan het spelen is en lichamelijk contact heeft met de orka'S (in nieuw zeeland!!!) betekend dat niet dat je dat tijdens de toer ook krijgt. Ingrid heeft een machtige band met deze orka's, kent ze allemaal bij naam, heeft ze zien opgroeien en vaart daar al 20 jaar in de ronde.

Deze 3000 duizend is dus NIET wat je betaald voor een 'normale' whalewatching trip. Dat is gemiddeld zo 100 euro. Dan ga je een paar uur de zee op, en zie je zo een paar walvissen of orka's. Vaak zit daar ook een versnapering in de vorm van een kom soep bij.

Bij seaworld orlando kost het nu 70 euro voor een weekdag, per persoon.
http://seaworldparks.com/en/seaworld-or ... stourists/

Dus seaworld is flink aan de prijs in vergelijking met wat je ervoor krijgt. Ik kan mijn dolfinarium bezoekjes niet zo goed herinneren maar toen ik met een walvissafari in noorwegen was, heeft dat heel veel indruk op me gemaakt, dat het me nu nog helder voor de geest staat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:38

Citaat:
De orka's bij seaworld hebben deze keuze natuurlijk nooit. Als ze weggaan lijden ze honger, dan krijgen ze natuurlijk hun visjes niet.

Dit is echt complete onzin...

briitje

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:51

Waarom zou dat onzin zijn? Anders zouden ze simpelweg de trucjes toch niet uitvoeren? Want anders krijgen ze het eten toch wel...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:08

En niemand hier die clicker training doet met paard of hond of weet ik veel welk dier? Die beloon je toch ook vaak met voer. Krijgen die dieren dan ook verder niets te eten, want anders doen ze niets?

Ik bedoel maar... ben echt geen fan van zulke grote zeezoogdieren (met daarbij ook nog eens zulke ingewikkelde sociale structuren) in een (even oneerbiedig gezegd) badkuip, maar dat de dieren niets te eten krijgen, omdat ze anders de trucjes niet doen, daar geloof ik geen ene sikkepit van.

Wel lijkt het duiken met wilde orka's, waarbij er geen interactie is tussen mens en dier, me een onschadelijke vorm van ecotoerisme. Er wordt in Afrika toch ook naar wilde dieren gekeken op safari's? Waarom is dat bij orka's (of bultruggen) ineens een no-go?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:12

Millanka schreef:
Deze 3000 duizend is dus NIET wat je betaald voor een 'normale' whalewatching trip. Dat is gemiddeld zo 100 euro. Dan ga je een paar uur de zee op, en zie je zo een paar walvissen of orka's. Vaak zit daar ook een versnapering in de vorm van een kom soep bij.

Nee, dat is sowieso niet vergelijkbaar inderdaad... Toen ik in IJsland op vakantie was, zijn we ook gaan whalewatchen. Prachtig om te zien hoor, daar niet van, maar niet vergelijkbaar met een 'onderwater "ontmoeting" met walvissen'. Ik pas overigens, hahaha, duiken is aan mij niet besteedt. Maar mijn broer duikt veel. En als je dan de foto van een enorme manta over je tijdlijn langs ziet komen, dan vind ik het best jammer dat ik die wereld nooit in het echt zal zien...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 11:13

djinnie schreef:
Ik bedoel maar... ben echt geen fan van zulke grote zeezoogdieren (met daarbij ook nog eens zulke ingewikkelde sociale structuren) in een (even oneerbiedig gezegd) badkuip, maar dat de dieren niets te eten krijgen, omdat ze anders de trucjes niet doen, daar geloof ik geen ene sikkepit van.
Geloof het maar dus mooi van wel, die dieren worden dan gewoon tijdens de trainingen genegeerd zo is mij ooit verteld.

No trick, no food.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:56

HorseyDude schreef:
djinnie schreef:
Geloof het maar dus mooi van wel, die dieren worden dan gewoon tijdens de trainingen genegeerd zo is mij ooit verteld.

No trick, no food.

Dat is deels waar. Ik train dolfijnen en heb dat gedaan in verschillende parken/dierentuinen. Dolfijnen worden getraind volgens hetzelfde principe van clickertraining. De zogenaamde positive reinforcement methode. Als ze iets goed doen volgt een "bridge" wat hier dus het blazen van het fluitje is en krijgen ze een beloning. Dat is overigens niet altijd eten, dit kan ook een favoriet speeltje zijn of bijvoorbeeld ijsklontjes of gelatine wat ze lekker vinden voelen in hun mond. (Dolfijnen proeven nauwelijks, ze zijn vooral dol op structuur).

Doen ze iets verkeerd dan worden ze genegeerd níet gestrafd. De dolfijn weet dan dat er iets niet goed is gegaan en de gedraging wordt opnieuw gevraagd.

Dolfijnen moeten ongeveer 8 kilo per dag eten, dat wordt zorgvuldig afgewogen en in emmers op naam gevoerd aan de dieren verdeeld over de dag. Er wordt opgeschreven op een bord en in mappen hoeveel het dier heeft gegeten, iedere dag. Eet een dier namelijk minder of meer dan kan dat duiden op iets (ziekte, zwangerschap etc). Denken jullie nou écht, dat die kleine belonings-visjes die ze in een show gebruiken genoeg zijn om een dolfijn in leven te houden? Denk nou eens na. Als je met een hond of paard clickertraint geef je hem/haar ook snoepjes of hondenkoekjes als beloning, niet zijn/haar maaltijd.

Meerdere sessies per dag doen, waarbij je de dieren iets vraagt kan wel een goed middel zijn om het voer te verdelen over de dag. Horseydude, jij komt vaker in het Dolfinarium dus jij zou dit moeten weten. Dat leggen ze daar namelijk altijd uit aan de mensen en je ziet ook dat ze voeren tussen de shows door.

Dolfijnen zijn ontzettend slim en weten heel goed dat ze ook als ze niet mee doen eten krijgen. Het gebeurt dan ook regelmatig dat een dier niet mee wil doen en dan hoeft hij dat ook niet. Je kunt een dier van een paar honderd kilo echt niet dwingen om mee te doen. Soms komt het door een dominantie issue in de groep, soms vinden ze elkaar gewoon interessanter en ja soms hebben ze ook gewoon geen zin. Geen probleem. Ik heb wel vaker een presentatie moeten geven over de dieren omdat de hele show werd afgelast. Het dominante dier wilde niet mee doen en de rest volgde dus.

De gedragingen voor de dieren zijn echt een verrijking, in trainen lijken ze met gedrag erg op honden. Ze vinden het leuk om na te moeten denken en hun favoriete trainers te pleasen. Omdat ze in gevangenschap niet hoeven te jagen valt er een groot stuk verrijking en conditie weg, dat kan mooi worden aangevuld met gedragingen en daarom zijn ze er ook zo open voor en lukt het alle parken de dieren iets te leren. Als je bij een dolfijn die 8 kilo gewoon in zijn mond gooit allemaal tegelijk zonder enige interactie dan gaat het dier dat ook niet heel leuk vinden. Toch hebben ze er niet altijd zin in en dan wordt dat ook gerespecteerd. Er mee zwemmen, door hoepels springen etc ben ik dan weer minder van. Natuurlijke gedragingen zijn ook educatiever om te laten zien.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 15:16

Pearlx schreef:
Horseydude, jij komt vaker in het Dolfinarium dus jij zou dit moeten weten. Dat leggen ze daar namelijk altijd uit aan de mensen en je ziet ook dat ze voeren tussen de shows door.

OH oliebol! Ben betrapt :')

OK, OK, toegegeven, tussen de shows door kan je achter de Odiezee hele gave foto's maken als ze een beetje aan het voeren zijn. Guilty pleasure, I know hehe.

Enne, ook al eens aan den LIJVE ondervonden dat de dieren uit hun eigen ook naar jou komen en dan lekker een kledder water of zeewier naar je gooien. Lekker de mensen boven water uitdagen en hen een grote mond geven. Wat was dát een leuk moment! :D

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:55

HorseyDude schreef:
djinnie schreef:

No trick, no food.

Ja... Je schrijft het zelf al. Tijdens de trainingen. Clickertraining met je hond of paard werkt ook beter als je beloont als het gewenste getoond wordt. Als je constant voor alles voer in de mond mikt, werkt je training ook niet zo denderend. :+

Maar verder krijgen dit soort dieren echt wel een uitgebalanceerd menu qua eten.

Zo zag ik eens bij een zeeleeuwen show dat de man in kwestie te druk was met de dames om mee te doen. Dat werd uitgelegd en er werd verteld dat ze nu gingen proberen de man weer terug naar hun gewone verblijf te doen, dus dat we even geduld moesten hebben. Dit ging ook met vis gepaard, zelfs al deed hij alles behalve trucjes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:38

briitje schreef:
Waarom zou dat onzin zijn? Anders zouden ze simpelweg de trucjes toch niet uitvoeren? Want anders krijgen ze het eten toch wel...

Pearlx geeft denk ik een perfect antwoord :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:42

HorseyDude schreef:
djinnie schreef:

No trick, no food.

Dat lijkt me logisch. Als mijn paard gedrag vertoont dat ze niet mag uitvoeren negeer ik dat (of straf ik het zelfs af) goed gedrag, bijv. Bij clickertraining wordt beloont met een snoepje, maar als ze wat ik vraag niet goed (genoeg) uitvoerd krijgt ze dat snoepje natuurlijk niet (pas wanneer ze het wel goed doet). en verder kan ze 24/7 gras en hooi eten, snoepjes tijdens training is alleen extra

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:24

Niemand erbij stil gestaan dat ze de trucjes gewoon doen omdat ze zich de hele dag dood vervelend in hun badkuip?
Niet voor die paar banketstaaf visjes, niet omdat ze de trainer zo leuk vinden of zo'n lol hebben van het doen van trucjes, maar gewoon omdat ze de godganse dag in een betegelde bak zitten 4x hun eigen lengte.
Ze moesten ons eens opsluiten in de badkamer, dag in dag uit. Dan ben je ook dolgelukkig als iemand een telefoonboek naar binnen gooit.
Google maar eens op orca suicide.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:29

Nee, dat denk ik niet. Nu is een paard geen dolfijn of orca maar mijn paarden die doen ook "trucjes" voor mij en luisteren naar mij terwijl ze 24/7 buiten staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:33

Dat is toch prima?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 08:36

anneliesdj schreef:
Niemand erbij stil gestaan dat ze de trucjes gewoon doen omdat ze zich de hele dag dood vervelend in hun badkuip?
Niet voor die paar banketstaaf visjes, niet omdat ze de trainer zo leuk vinden of zo'n lol hebben van het doen van trucjes, maar gewoon omdat ze de godganse dag in een betegelde bak zitten 4x hun eigen lengte.
Ze moesten ons eens opsluiten in de badkamer, dag in dag uit. Dan ben je ook dolgelukkig als iemand een telefoonboek naar binnen gooit.
Google maar eens op orca suicide.

Iemand heeft hier nog nooit de Lagune in het Dolfinarium gezien volgens mij...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:08

Is dat een excuus om de andere dieren in het park gewoon in een badkuip te zetten?
De lagune is mooi (maar als je even nagaat valt dat wel mee qua grootte en er zitten veel dolfijnen in) maar ik ben echt enorm geschrokken van hoe de zeeleeuwen en zeehonden erbij zitten, ik ga er dan ook niet weer naartoe.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 10:26

anneliesdj schreef:
Is dat een excuus om de andere dieren in het park gewoon in een badkuip te zetten?
De lagune is mooi (maar als je even nagaat valt dat wel mee qua grootte en er zitten veel dolfijnen in) maar ik ben echt enorm geschrokken van hoe de zeeleeuwen en zeehonden erbij zitten, ik ga er dan ook niet weer naartoe.

Dáár zouden ze wél eens wat aan moeten doen. Heb wel gehoord dat de zeeleeuwen in het nieuwe theater een groter verblijf krijgen... -O- Maar bij de Cal. Zeeleeuwen en de Stellers... hmmmmmm........ nope. Still too small, Harderwijk!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:42

Bijna alle verblijven voor zeeleeuwen zijn klein in dolfinaria en dierenparken. Ik heb nooit gesnapt dat men daar niet eerder actie tegen voert dan dolfijnen. De regulaties voor zeeleeuwen zijn ook veel minder streng. Je mag ze bijvoorbeeld zelfs legaal in een kennel houden zonder water in Amerika.

Nu moet ik zeggen dat zeeleeuwen sowieso het liefste hutje-mutje liggen en weinig bewegen. Alle vinpotigen zonnen eigenlijk een groot deel van de dag dicht op elkaar en verspillen alleen energie om te eten en te paren.

Wilde zeeleeuwen:

Afbeelding

Afbeelding

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 11:09

Afbeelding

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:15

Ik moet zeggen dat de walrussen het inderdaad al een stuk beter hebben. Dat was een aantal jaren geleden echt afzichtelijk zo klein was dat kuipje :'(

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:17

HD de kraambaai zit niet helemaal op de juiste plaats.. De dolfijnen hebben niet zo'n klein stukje om te bevallen hoor :)