Cowboy55 schreef:Seaworld 2.0......
12 jaar geleden was ik in Seaworld Orlando. Entree was $ 60. De orca's kregen een handvol vis als ze een trucje hadden gedaan.
In 2015 is de entree voor Seaworld Noorwegen $3.100. De orca's krijgen een handvol betalende klant als ze een trucje doen.
In het artikel, als ik het goed gelezen heb, staat niets over interactie met de orka's of bultruggen tijdens de tour. Voor die 3100 euro mag je hopen dat je ze van dichtbij te zien krijgt, maar geen garanties natuurlijk. Ze hebben tenslotte geen invloed op het weer.
Maar het stuk in het artikel wat daarna volgt gaat expliciet over Ingrid Visser. Waarbij een foto te zien is waar ze een orka lijkt te gaan aaien. Daarna volgen foto's van boot'ongevallen'. Orka's (en andere zeezoogdieren) raken daardoor gewend aan interactie met mensen en komen makkelijker dichterbij, waardoor ongevallen met boten makkelijker voorkomen. Daarnaast was ze daar om het natuurlijke gedrag van orka's te bestuderen, wat natuurlijk niet helemaal goed kan als je je mengt in het gedrag van de orka's.
Dat wordt echter in het stukje van de tour in Noorwegen niet gezegd. Ik vind het artikel daardoor wel enigszins suggestief. In de tour van Noorwegen lijk je te duiken in de buurt van Orka's. Dichterbij dan in de andere landen mag, wat dus redelijk dichtbij is, maar er wordt niet gesproken over interactie. Of dat dan ook daadwerkelijk niet zo is, is onduidelijk, maar daar kun je dan dus niet over oordelen.
Het 'gedrag' van Visser, daar is mogelijk nog wel wat over te zeggen, maar op basis van 1 foto en een dergelijke summier artikel valt daar toch ook weinig zinnigs over te zeggen?