Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:15

Amandavd schreef:
Lisitano schreef:
Goed gelezen.
Ik vul dat dan ook aan. Zie je?

Ja dat zie ik, maar het kwam op mij over alsof je haar corrigeerde, omdat ze zelf nergens iets zegt over wat voor beweging de hond wel en niet moet maken.

Teveel beweging voor een hond in de groei is namelijk niet goed, of je nu rechtuit loopt of draai bewegingen maakt.

Nee hoor, dat heb je verkeerd begrepen. Ik vul het aan :j

"Teveel" zegt mij niks. Voor ieder is dat begrip anders.
Een pup, ook een van 8 weken, kan namelijk gemakkelijk ruim een half uur meelopen. Het gaat om bodem en de manier van beweging.
Met een gezonde, jonge Kaukaas kun je gerust een heel eind lopen hoor.
Mijn hond liep met 9 maanden zelfs al 4 uur lang mee in de bergen, over rotsen aan het klimmen e.d.

ED en HD moet al in je hond zitten wil dat naar buiten komen. Je moet alleen wel wat oppassen met alle banden en de gewrichten. Dus inderdaad niet te lang wilde spelletjes of wilde bewegingen laten doen. Maar de gemiddelde grote hond loopt stapvoets mee, misschien in een drafje, dat kunnen ze met gemak doen met deze hond hoor :j
Ze moeten ook lekker voldaan neerploffen aan het einde van de dag. Vind ik.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 01-12-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:15

Eerlijk is eerlijk, ik vindt het mooi om te lezen hoe jullie omgaan met het uit de focus modus halen van Akula.
Ik herken er veel in van hoe wij het met onze uit de opvang kaukaas doen. Dat loopt prima.

Voor degene die zo'n schrik hebben van help wat als, zo'n groot dier later. De onze is ruim volwassen en heeft zich binnen een jaar voorbeeldig aangepast van kennel naar huishond. Zolang maar heel duidelijk is dat baasje de leiding heeft& beslist wel of niet in " overdrive" te gaan. En het prima is iets aan te geven/ te melden, maar de baas beslist zal het merendeels wel loslopen. Ts heeft zich goed ingelezen, niet zomaar een hond aangeschaft. En steekt er veel tijd& moeite in. Wat mij betreft eerder iets om erg te waarderen.

Persoonlijk vindt ik het erg leuk om via het topic van de zijlijn mee te krijgen hoe hij opgroeit etc. Mede omdat de onze al ruim volwassen was, erg leuk& leerzaam om te volgen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:18

samirah schreef:
Zolang maar heel duidelijk is dat baasje de leiding heeft& beslist wel of niet in " overdrive" te gaan. En het prima is iets aan te geven/ te melden, maar de baas beslist zal het merendeels wel loslopen.

Mooi omschreven.
De hond mag die taak zichzelf best opleggen maar de baas beslist uiteindelijk wat er mee gedaan wordt +:)+

Amandavd

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:36

Listiano, HD kan zich ook ontwikkelen door omgevingsfactoren en o.a. voeding! Dus teveel beweging is nooit goed ongeacht wat voor bodem of wat voor manier je ermee doet lopen.

Maar deze discussie is off topic.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:40

Amandavd schreef:
Listiano, HD kan zich ook ontwikkelen door omgevingsfactoren en o.a. voeding! Dus teveel beweging is nooit goed ongeacht wat voor bodem of wat voor manier je ermee doet lopen.

Maar deze discussie is off topic.

Voeding? Hoe dan?
De bodem maakt zeker wel uit. Duinen en mul zand wordt afgeraden en niet voor niets.
En weer die "teveel", dat zegt niks. Wat jij veel vindt, vind een ander weinig. Rechtuit wandelen op een normaal tempo is niet schadelijk en brengt geen schade toe aan de ontwikkeling van heupbot- en kom.

Maar inderdaad, discussie is offtopic. Ik wilde alleen nog even reageren op jouw post, want hier heb ik echt werkelijk nooit van gehoord of over gelezen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:41

Ik PB je :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:49

Ik heb altijd geleerd dat als een hond te veel beweegt en/of inderdaad fout beweegt (gladde laminaat vloeren zijn ook sterk af te raden), dat er HD ontwikkeld kan worden. En en dus. Maar da's een discussie op zich inderdaad :P

Aantal weken = minuten zou je kunnen aanhouden, maar doe het zelf vaak op gevoel. De ene pup zie je meer strugglen met zijn gewicht dan de andere :+ Rechtuit bewegen zal zeker niet veel schade aanbrengen maar meestal tijdens een wandeling blijft het bij een pup sowieso niet bij netjes rechtuit lopen :') Daarnaast... te veel bewegen = overbelasting... lijkt me logisch? In hoeverre dat uiteindelijk effect heeft op de heupen is dan punt twee, maar goed is het iig niet.

TS zegt dat Akula er last van had, toch? :P Dat hij dat uberhaupt toont vind ik al heel wat. Een pup gaat meestal namelijk makkelijk over zijn grenzen heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:30

Ik vind hem prachtig...maar als ik je met onze hond tegenkwam liep ik even om.
Haha, maar dan omdat de mijne uitvalt uit onzekerheid naar dergelijke honden. Vindt ie spannend.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:44

Lisitano schreef:
samirah schreef:
Zolang maar heel duidelijk is dat baasje de leiding heeft& beslist wel of niet in " overdrive" te gaan. En het prima is iets aan te geven/ te melden, maar de baas beslist zal het merendeels wel loslopen.

Mooi omschreven.
De hond mag die taak zichzelf best opleggen maar de baas beslist uiteindelijk wat er mee gedaan wordt +:)+

Ik blijf dit soort uitspraken geweldig vinden. En eerlijk, ik riep dit vroeger ook. Ervaring met dit soort honden leert echter dat deze uitspraak echt niet op gaat. Uit respect kunnen en willen en zullen ze meestal naar je luisteren, maar de baas beslist niets. De hond beslist. Daar zijn ze op gefokt.
En nee hoor, niemand hoeft het met me eens te zijn, dit is mijn ervaring en mijn mening.

Urosa, ik vind hem prachtig! Wat een fantastische beer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:56

Daarom heb ik dus een schijthekel aan de meester border collies. :P Die mogen vaak niet (genoeg) werken en worden niet opgevoed. :')

Maar als TS haar hond genoeg te doen geeft en opvoed dan voorzie ik geen problemen hoor.

En ik straf alertheid ook niet af bij mijn hond, ze mag mij bewaken. :) Maar ze moet wel luisteren.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:05

@Estera, Daarom staat er ook merendeels.
Juist na de ervaringen met onze Sarpla en kaukaas.

Het zijn geweldige honden, alleen niet voor iedereen. Des te mooier om hier een glimp op te vangen van hoe Ts het aanpakt. Daar kunnen mensen alleen maar van leren. En wij krijgen met z'n allen de kans zo een stukje van Ts haar mooie hond mee te genieten.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:39

Estera schreef:
Lisitano schreef:
Mooi omschreven.

Ik blijf dit soort uitspraken geweldig vinden. En eerlijk, ik riep dit vroeger ook. Ervaring met dit soort honden leert echter dat deze uitspraak echt niet op gaat. Uit respect kunnen en willen en zullen ze meestal naar je luisteren, maar de baas beslist niets. De hond beslist. Daar zijn ze op gefokt.
En nee hoor, niemand hoeft het met me eens te zijn, dit is mijn ervaring en mijn mening.

Urosa, ik vind hem prachtig! Wat een fantastische beer.

Hoe bedoel je jouw post? Dat de hond een ieder bijt die op zijn terrein komt?

Ik ging er in deze namelijk vanuit dat TS in een normaal Hollandse woning gehuisvest zit en er dus bij is als er bezoek op het terrein komt. Niet dat de hond op een erf rond wandelt. Als de hond zonder toezicht is en dan iemand "stopt" op het terrein die hij niet kent, dan is het waar de hond voor gefokt is toch?
Ik weet dat dit een heel zelfstandig en ijzersterk ras is hoor, dat voorop. Maar even puur uit interesse?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:02

Nee hoor Lisitano, dat bedoelde ik zeker niet. Ik refereerde naar de uitspraak dat de baas de leiding heeft, bepaalt en beslist. Over wat dan ook. De "ik ben de leider, dus hij moet luisteren" gaat bij deze zelfstandige rassen niet op.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het dus vervelende honden zijn. Ik heb hier de grootste, liefste, zachtaardigste, rustige en oh zo goed luisterende knuffel hond zitten die ik maar wensen kan. Totdat zijn kop er niet naar staat en dan is het :evaw: :evaw: . Eisen dat hij dan toch luistert is echt kansloos en uitgesloten.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:41

Estera schreef:
Nee hoor Lisitano, dat bedoelde ik zeker niet. Ik refereerde naar de uitspraak dat de baas de leiding heeft, bepaalt en beslist. Over wat dan ook. De "ik ben de leider, dus hij moet luisteren" gaat bij deze zelfstandige rassen niet op.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het dus vervelende honden zijn. Ik heb hier de grootste, liefste, zachtaardigste, rustige en oh zo goed luisterende knuffel hond zitten die ik maar wensen kan. Totdat zijn kop er niet naar staat en dan is het :evaw: :evaw: . Eisen dat hij dan toch luistert is echt kansloos en uitgesloten.

Oooh zo. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb 2 zelfstandige rassen dus weet er alles van. Doodvermoeiend soms, maar ook zo ontzettend fijn.

Ik doelde eigenlijk op het heftige waakgedrag van de Kaukaas.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 20:57

Update time :D

Het gaat erg goed met hem, hij groeit nog steeds en ontwikkeld zich goed.
Nog steeds een super karakter, lekker vrolijk. Mijn zusje die normaal niks met grote honden heeft gaat bij hem op de grond liggen kroelen.

Hij is wel druk/onrustig in zijn hoofd alla jonge hond/pubertijd maar nog geen omslag ten opzichte van andere mensen of honden. Hij is echt gek op aandacht, vooral kindertjes.

Shows in januari Eindhoven en maart Groningen, derde moet ik nog even kijken. Wil graag Nederlands jeugdkampioen titel behalen.

Afbeelding

Foto voor de maat, een volwassen boxer reu zie je erachter staan.
Afbeelding

Afbeelding

Volle galop, pony :+
Afbeelding

Afbeelding

En deze.. hij vond zichzelf heeeeeel zielig op de achterbank van de auto :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:07

holy. wat een beer.
ik wil weleens een foto met een mens erbij, om de grootte echt te kunnen zien..

wel een prachtig dier.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:09

:wow:
Allemensen hij is enorm!
Even nieuwsgierig hoeveel weegt hij nu.
Ben ook wel nieuwsgierig naar zijn schoft.

Ik had een dogo canario van 61cm schoft.
Vond ik al vrij groot. Heb nu een hondje van circa 44cm.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:32

Knappe Akula!
Ga je ook nog weer verder met cursus?

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:37

Woww wat is tie nu al enorm :oo Hij heeft wel nog steeds een lieve uitstraling :j

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:11

Wat een ontzettend leuke hond! Ik volg mee :D

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:58

Hullekie bullekie :D
Een ding is zeker ; je hebt geen kleintje getroffen , hij is prachtig.

Ik ga de foto's niet aan mijn vriend laten zien, want dan weet ik zeker dat hij er ook om eentje wil gaan.

Met andere reuen zal het zo te zien niet lang meer goed gaan.
Laat je niet verrassen , hij slaat in ene keer om wat betreft andere reuen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:07

Dat gevoel krijg ik ook als ik die foto zie, hij neemt een behoorlijk dominante houding aan.
Ik ben ook benieuwd naar een foto met een mens, als ik hem zo zie denk ik dat hij bijkant groter is dan mijn hond en dat is een Duitse Dog van 85cm, al is het dan voornamelijk haar.
Hoe oud is hij op die foto's? Nog niet een jaar toch?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:07

Zie ik nou nekharen rechtopstaan bij die foto met de boxer reu? :+
Wel mee oppassen idd :j

Maar jeetje wat een beer zeg :oo echt huge! Gaaf hoor. Mooi ook dat t verder nog goed gaat :D

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:40

Wow Hij is echt grooot!
Lijkt op de eerste foto wel alsof hij een wit hart op zijn borst heeft :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:58

Dat met die nekharen doet mijn niet agressieve hond ook. :+

Hij is wel echt ENORM ts! :=