Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mirriezz schreef:Ik had al een vermoeden dat het de programmamakers wel goed uitkwam, dit beeld
Jaan81 schreef:Heb je een standfoto van haar en zou je daar bij uit kunnen en willen leggen wat jij goed en mooi aan haar bouw en uier etc vindt?
Hier zijn de koeien vanochtend de wei opgegaan! Ze kunnen gewoon in en uit stal lopen, benieuwd wat we strak aantreffen. Ze vonden t echt heerlijk! Was voor mij de eerste keer natuurlijk, maar ben gewoon midden in de wei gaan zitten en heb alleen maar met een grote glimlach op mn gezicht rond me heen zitten kijken. Heerlijk!
dollyspikkel schreef:Een vraagje uit interesse: Hoeveel keer kalven jullie koeien gemiddeld voordat ze worden afgevoerd?
Jaan81 schreef:Dank je! Heb gelijk een aantal koeien van ons voor m'n ogen die, naar jouw maatstaven, goed of minder goed zijn. Weet nu al dat ik morgen naar die uiers ga zitten kijken, haha.
En die ribben idd. Hoe weet jij dit allemaa? School/studie of ervaringen en kennis van derden (je ouders bijvoorbeeld)?
Jaan81 schreef:Dank je! Heb gelijk een aantal koeien van ons voor m'n ogen die, naar jouw maatstaven, goed of minder goed zijn. Weet nu al dat ik morgen naar die uiers ga zitten kijken, haha.
En die ribben idd. Hoe weet jij dit allemaa? School/studie of ervaringen en kennis van derden (je ouders bijvoorbeeld)?
lisaaahtjuuh schreef:Ik zal ook even een foto plaatsen van een heel slecht uier.
[ [url=m/FXzyrj.png]Afbeelding[/url] ]
Deze koe had ook pas 2x gekalfd. Zij mist de ophangband waardoor haar uier veelste laag hangt tot op haar hak. Ook is haar uier veelste smal bovenaan en zit het er niet hoog genoeg in. Ook zit er veel zucht in het uier. Deze koe was eigenlijk overal te smal. Ze had niet genoeg ruimte voor haar uier waardoor je dus dit effect krijgt. Ook had ze gewoon te weinig inhoud waardoor ze de melkproductie niet goed aan kon en ze haar zucht ook niet goed kwijtraakte. Haar speentjes waren ook heel kort dat is ook niet wenselijk. Deze koe hebben we verkocht niet voor de slacht maar naar een andere boer waar ze beter paste.
Animal schreef:Jaan81 schreef:Dank je! Heb gelijk een aantal koeien van ons voor m'n ogen die, naar jouw maatstaven, goed of minder goed zijn. Weet nu al dat ik morgen naar die uiers ga zitten kijken, haha.
Hier kun je zien hoe exterieurkenmerken beoordeeld worden.
https://www.crv4all.nl/wp-content/uploa ... deling.pdf
Ik vond ook nog een mooie slideshow met praktijkvoorbeelden erin, erg leuk om te bekijken als je meer wilt weten over rundveebeoordelen.
http://www.slideshare.net/DeBoerin/cr-v ... rdelen2013