Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tammiebels

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:47

Je mag met alle plezier komen kijken hoe het hier gaat hoor...geen probleem. Wij zijn trots op ons bedrijf en tuurlijk er is overal wel een keer iets met een koe maar dan doe je gewoon super je best om de koe zo goed en aangenaam mogelijk er door te krijgen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:48

Inderdaad tammiebels! Had leuk geweest als Zembla dat wat meer in beeld gebracht had. Smakeloze docu vond ik het.

Hoe gaat het met de vaars?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 21:18

Wat ik eigenlijk ook denk is dat het kalf op tv dat half wakker was tijdens het onthoornen niet eens zozeer weg wou wegens de pijn van het onthoornen, maar zo'n kalf is geen mensen zo dichtbij gewent en dat ze misschien ook daardoor gewoon wou opstaan. Ze worden namelijk ook plaatselijk verdoofd dus in in principe zouden ze er weinig van moeten voelen.

Bij ons word er ook nooit 1 wakker pas hadden we er 1 die ook niet helemaal goed sliep die kreeg gewoon iets extra van de veearts.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 21:29

Met de vaars gaat het super hoor! Die vermaakt zich wel :) ze is super in conditie. Stiekem vind ik haar echt een goede vaars ben erg benieuwd hoe ze het als melkkoe gaat doen. Het is een mooie sterke vaars en haar benen zijn ook heel best. Haar uier lijkt ook goed te worden dus helemaal leuk!

Haar moeder was minder goed die was wat te properig en ze had een slecht uier, die hebben we in het qoutum tijdperk verkocht toen we teveel melk hadden. En haar halfzusje hebben we van de week verkocht omdat we teveel jongvee hadden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:48

Heb je een standfoto van haar en zou je daar bij uit kunnen en willen leggen wat jij goed en mooi aan haar bouw en uier etc vindt?

Hier zijn de koeien vanochtend de wei opgegaan! Ze kunnen gewoon in en uit stal lopen, benieuwd wat we strak aantreffen. Ze vonden t echt heerlijk! Was voor mij de eerste keer natuurlijk, maar ben gewoon midden in de wei gaan zitten en heb alleen maar met een grote glimlach op mn gezicht rond me heen zitten kijken. Heerlijk! :#

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:03

mirriezz schreef:
Ik had al een vermoeden dat het de programmamakers wel goed uitkwam, dit beeld

Dat kwam ze zeker goed uit :(:)

Hier worden ze nooit wakker tijdens het onthoornen! Beesten liggen in een diepe slaap en zijn zo slap als een vaatdoekie. En als ze wakker worden staan ze op alsof er niks gebeurd is en gaan weer verder met hun ding :)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 13:45

Jaan81 schreef:
Heb je een standfoto van haar en zou je daar bij uit kunnen en willen leggen wat jij goed en mooi aan haar bouw en uier etc vindt?

Hier zijn de koeien vanochtend de wei opgegaan! Ze kunnen gewoon in en uit stal lopen, benieuwd wat we strak aantreffen. Ze vonden t echt heerlijk! Was voor mij de eerste keer natuurlijk, maar ben gewoon midden in de wei gaan zitten en heb alleen maar met een grote glimlach op mn gezicht rond me heen zitten kijken. Heerlijk! :#

Standfoto zegt niks vind ik altijd ik heb liever een van de voorkant en achterkant. Ik zal eens wat foto's maken en wat uitleg geven.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 14:23

Hier alvast wat uitleg er is een hele hoop waar ik op let maar ik zal vast een paar foto's plaatsen met wat uitleg.
Afbeelding
Ten eerste letten we op de ruimte tussen de voorbenen hoe meer ruimte hoe meer ruimte voor het hart hoe beter de koe in staat is om zonder problemen veel melk te geven. Zwartje heeft voldoende ruimte tussen haar voorbenen. Ook kijk je naar de welving van de ribben (paarse streep ) ik hou van ronde koeien die zijn sterker dat zit ook wel goed bij deze vaars. Koeien waarvan de ribben minder rond lopen dus vanaf de ruggenwervel rechter naar beneden geven vaak veel melk eigenlijk teveel die houden het gewoon niet vol.

Waar we ook veel naar kijken is natuurlijk het uier.
Afbeelding

Belangrijk is dat het uier en vast onder zit dus dat het niet zo'n losse zak is die eronder hangt. Hoe ouder de koe word hoe groter het uier als een jonge koe al een groot uier heeft zal ze sneller door haar uier zakken als heg ware. Het uier moet er dus hoog in zitten en mag niet te diep worden. Het liefst zien we brede uiers die er hoog in zitten met een goede ophangband de streep in het midden. Die band houd het uier op zn plek.

Van zwartje haar uier kan je nog niet veel zeggen want die.gaat nog heel veel veranderen. Ik kan al wel zien dat ze een goede ophangband heeft en dat het uier voldoende breed is van boven. Het had iets hoger mogen zitten dus meer richting haar kling zeg maar. Maar hij hangt ook niet schokkend laag. Speenplaatsing lijkt goed. Ook zijn de spenen niet te lang of te kort. Spenen mogen niet te dicht bij elkaar staan ook niet te ver uit elkaar. Dat is lastig met melken. Ook zien we graag dat het uier in balans is. Dat houd in dat het achteruier hoger zit als het vooruier.

Afbeelding

Dit is een voorbeeld van een goed uier. Mooi hoog en breed. Maar deze koe had al 2x gekalfd op deze foto dus het uier is iets ruimer als bij een vaars.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:31

Een vraagje uit interesse: Hoeveel keer kalven jullie koeien gemiddeld voordat ze worden afgevoerd?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 14:41

Ik zal ook even een foto plaatsen van een heel slecht uier.
Afbeelding

Deze koe had ook pas 2x gekalfd. Zij mist de ophangband waardoor haar uier veelste laag hangt tot op haar hak. Ook is haar uier veelste smal bovenaan en zit het er niet hoog genoeg in. Ook zit er veel zucht in het uier. Deze koe was eigenlijk overal te smal. Ze had niet genoeg ruimte voor haar uier waardoor je dus dit effect krijgt. Ook had ze gewoon te weinig inhoud waardoor ze de melkproductie niet goed aan kon en ze haar zucht ook niet goed kwijtraakte. Haar speentjes waren ook heel kort dat is ook niet wenselijk. Deze koe hebben we verkocht niet voor de slacht maar naar een andere boer waar ze beter paste.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:44

Dank je! Heb gelijk een aantal koeien van ons voor m'n ogen die, naar jouw maatstaven, goed of minder goed zijn. Weet nu al dat ik morgen naar die uiers ga zitten kijken, haha.
En die ribben idd. Hoe weet jij dit allemaa? School/studie of ervaringen en kennis van derden (je ouders bijvoorbeeld)?

+:)+

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 14:53

dollyspikkel schreef:
Een vraagje uit interesse: Hoeveel keer kalven jullie koeien gemiddeld voordat ze worden afgevoerd?

Wij verkopen ook veel koeien voor het leven die dus niet regelrecht naar de slager gaan. Hier in de buurt zit een boer die 'slechte' koeien koopt voor weinig en op die manier zijn geld verdient.

Op dit moment hebben wij een hele jonge veestapel schrik niet onze koeien zijn op dit moment gemiddeld maar 3,08 en dan is dus het jongvee niet meegerekend. Vorig jaar zaten we nog op 4,03. Dat komt omdat we hele goede vaarzen hebben en voor elke nieuwe vaars moet een oudere koe plaats maken. Ook hebben we vorig jaar door domme pech onze 3 oudste koeien moeten opruimen. 2 wouden er niet meer dragen en 1 heeft waarschijnlijk iets gebroken in haar rug waardoor ze niet meer overeind kwam. Dan zakt de gemiddelde leeftijd inneens heel hard.

We hebben vorig jaar 10 koeien verkocht en die hadden gemiddeld 3,5 keer gekalfd en ze waren gemiddeld 6,02 jaar.

Ik werk er hard aan om de gemiddelde leeftijd omhoog te krijgen door dus koeien te fokken die lang mee gaan. Mijn vader heeft totaal geen intresse in fokkerij hij heeft er ook geen kijk op, en ik doe het nu pas 2jaar dus hopelijk word het steeds beter. De vaarzen die we nu melken zien er uit alsof ze wel eens oud zouden kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Lisadliam op 06-06-15 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 14:54

Jaan81 schreef:
Dank je! Heb gelijk een aantal koeien van ons voor m'n ogen die, naar jouw maatstaven, goed of minder goed zijn. Weet nu al dat ik morgen naar die uiers ga zitten kijken, haha.
En die ribben idd. Hoe weet jij dit allemaa? School/studie of ervaringen en kennis van derden (je ouders bijvoorbeeld)?

Ik heb een cursus gevolgd en ik doe mee aan wedstrijden veebeoordelen. Maar het heeft me altijd al geboeid heb het eigenlijk mezelf geleerd grotendeels.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:41

Ik lees al een hele tijd stilletjes mee, maar kan het nu niet laten en moet toch echt even zeggen dat je mijn complimenten krijgt. Wat heb je alle kritiek netjes geïncasseerd en fijne uitleg gegeven.
En wat informatief om alles te lezen wat je uitlegt.

Ik kom veen op veehouderij bedrijven voor erkenning als stagebedrijf en alles wat je uitlegt pik ik ook weer even mee als ik samen met de veehouder een rondje door de stallen doe.

Ik hoop op een heel mooi kalf voor je!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 20:05

Ik wou foto's voor jullie maken van de vaars voor verdere uitleg wat betrefd extrieur, maar de stier die ertussen loopt vond mij eng interresant. Haha dus die foto's houden jullie te goed!

Ze gaat volgende week waarschijnlijk tussen de koppel melkkoeien (en dus naar buiten ) dan kan ik mooie foto's maken.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:39

Jaan81 schreef:

Hier kun je zien hoe exterieurkenmerken beoordeeld worden.
https://www.crv4all.nl/wp-content/uploa ... deling.pdf

Ik vond ook nog een mooie slideshow met praktijkvoorbeelden erin, erg leuk om te bekijken als je meer wilt weten over rundveebeoordelen.
http://www.slideshare.net/DeBoerin/cr-v ... rdelen2013

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:11

Bedankt!

Heerlijk dat je vaarsje naar buiten gaat

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:55

lisaaahtjuuh schreef:
Ik zal ook even een foto plaatsen van een heel slecht uier.
[ [url=m/FXzyrj.png]Afbeelding[/url] ]

Deze koe had ook pas 2x gekalfd. Zij mist de ophangband waardoor haar uier veelste laag hangt tot op haar hak. Ook is haar uier veelste smal bovenaan en zit het er niet hoog genoeg in. Ook zit er veel zucht in het uier. Deze koe was eigenlijk overal te smal. Ze had niet genoeg ruimte voor haar uier waardoor je dus dit effect krijgt. Ook had ze gewoon te weinig inhoud waardoor ze de melkproductie niet goed aan kon en ze haar zucht ook niet goed kwijtraakte. Haar speentjes waren ook heel kort dat is ook niet wenselijk. Deze koe hebben we verkocht niet voor de slacht maar naar een andere boer waar ze beter paste.

Meelezer ;)
Wat zijn de zwarte bandjes om de achterpoten?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:09

Animal schreef:
Jaan81 schreef:

Hier kun je zien hoe exterieurkenmerken beoordeeld worden.
https://www.crv4all.nl/wp-content/uploa ... deling.pdf

Ik vond ook nog een mooie slideshow met praktijkvoorbeelden erin, erg leuk om te bekijken als je meer wilt weten over rundveebeoordelen.
http://www.slideshare.net/DeBoerin/cr-v ... rdelen2013

Begrijp ik het goed dat je een zo'n hoog mogelijke score wil?

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:32

Ik vind dit zo een interessant topic!!!

Wauw! TS en de anderen die antwoorden, bedankt voor de informatie, en chapeau hoe jullie reageren!

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:48

Volgens mij zijn de zwarte bandjes stappentellers. Je kunt dan aan de hand van het aantal stappen inschatten of het goed gaat met de koe, als ze maar heel weinig heeft gelopen heeft ze waarschijnlijk iets.

Correct me if I'm wrong!

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:56

Stappentellers zitten meestal aan de voorpoten en hebben echt een kastje. Ze worden gebruikt om te helpen tochtige koeien op te sporen. Die zijn namelijk actiever/ lopen meer dan koeien die niet tochtig zijn.

Ik gok dat het een soort markeringsbandjes zijn, zodat bij het melken direct kan worden gezien dat de melk van deze koe bijv. niet mee mag met de vrachtwagen omdat deze koe bijvoorbeeld medicijnen heeft gehad.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:57

Wij hebben drie kleuren markeringsbandjes, werkt echt fijn

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:28

Geodeo schreef:
Stappentellers zitten meestal aan de voorpoten en hebben echt een kastje. Ze worden gebruikt om te helpen tochtige koeien op te sporen. Die zijn namelijk actiever/ lopen meer dan koeien die niet tochtig zijn.
.

En zitten naar mijn weten maar om 1 voorpoot en niet om beide

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:34

ook wij gebruiken bandjes. meestal 2 soorten. rode voor de peneciline koeien en een blauwe voor de 3 spenen.