Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Remark schreef:Wat een leuk topic!
Ik heb zelf geen geitjes of schapen maar heb vorige week besloten dat ik als ik mijn eigen huisje heb (met hopelijk een klein beetje gras erbij) mijn eigen mini kinderboerderij wil! En nu ben ik mij dus aan het oriënteren op alles.
Hoe bevalt het geiten/schapen houden jullie? Zijn er nog dingen die ik écht moet weten?
Hoe groot is de wei waar jullie dieren op staan (en hoeveel dieren staan daar dan)? En hoe groot zijn de stalletjes. Ik zag stalletjes met zaagsel en met stro voorbij komen, waarom kiezen jullie voor het een of het ander? En hoevaak en op wat voor manier maken jullie de stallen schoon? Ik las dat je kan oppotten maar ook dagelijks alle viezigheid eruit kan halen.
Froukje schreef:Kuggur, waarom eerst castreren en dan pas slachten?
Oef, zoveel grond kunnen de boeren hier alleen maar van dromen!
Kuggur schreef:Froukje schreef:Kuggur, waarom eerst castreren en dan pas slachten?
Oef, zoveel grond kunnen de boeren hier alleen maar van dromen!
Het slachthuis prefereert dat, als de rammen gecastreerd zijn (het gaat hier om volwassen rammen) dan hebben ze minder "ram smaak" (duurt een paar maanden).
Het is inderdaad een absurd groot "landgoed". Die 40 hectare is bruikbaar land, maar een deel daarvan ligt braak. Zo´n 15 ha is in cultuur als hooiland, de rest is oude braakliggende hooilanden, die prima voor begrazing te gebruiken zijn. De 2600 ha is wat de ijslanders "afréttir" noemen. In feite vrije natuur, maar het is wel van ons. Leuk detail is dat we een meertje hebben waar we forel in kunnen vangen.
Maar om je zoiets te kunnen veroorloven moet je wél bereid zijn naar het eind van de wereld te verhuizen; dichterbij Reykjavík of Akureyri zijn dit soort dingen ook hier voor normale stervelingen niet te betalen.
Arabesk schreef:Krachtvoer? Ons schaap leeft op gras en hooi.
Arabesk schreef:Wij hebben één schaaps. Een Jacobsschaap, uit een kudde waarvan de rest allang dood is, deze moet al tegen de twintig lopen of zelfs ouder zijn. Ze heeft een goed contact met onze ijslander, die beschouwt ze als het dichtstbijzijnde meest schaaplijkende element van ons terrein