Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:27

Mini koeien! :P

Afbeelding

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:33

Awh die zijn leuk :P , werk met melkvee en die zijn best groot eigenlijk (krengen schoppen ook geregeld :+ )

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:46

O wat zijn die leuk zeg.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:45

Ja leuk toch! Ze worden 80 tot 106 cm hoog. Leek mij ideaal voor bij schaapjes en geitjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:55

Remark schreef:
Wat een leuk topic!

Ik heb zelf geen geitjes of schapen maar heb vorige week besloten dat ik als ik mijn eigen huisje heb (met hopelijk een klein beetje gras erbij) mijn eigen mini kinderboerderij wil! En nu ben ik mij dus aan het oriënteren op alles.

Hoe bevalt het geiten/schapen houden jullie? Zijn er nog dingen die ik écht moet weten?

Hoe groot is de wei waar jullie dieren op staan (en hoeveel dieren staan daar dan)? En hoe groot zijn de stalletjes. Ik zag stalletjes met zaagsel en met stro voorbij komen, waarom kiezen jullie voor het een of het ander? En hoevaak en op wat voor manier maken jullie de stallen schoon? Ik las dat je kan oppotten maar ook dagelijks alle viezigheid eruit kan halen.

Wij hebben zo´n honderd ooien, de eerstejaars meegerekend. Daarbij nog acht rammen (maar daar gaan er binnenkort een paar van gecastreerd en vervolgens geslacht worden).

Grootte van de wei? hmmm, het land om onze boerderij dat binnen de hekwerken ligt is zo´n 40 hectare, gebruiken voor de paarden, als hooiland, en er grazen shapen op een paar weken na de lammertijd en een maandje of twee in de herfst. Verder horen bij de boerderij zo´n twee duizendzeshonderd hectare land dat niet in cultuur is, bergachtig hoogland waar de schapen (van ons en omliggende boerderijen, geen omheiningen) met hun lammeren de zomer doorbrengen.

In de winter staan de schapen momenteel meest op stal, we zijn vorig jaar hierheen verhuist, en gebruiken nog de oude vrij primitieve schaapstal (handmatig uitmesten uit een ondiepe kelder :roll: ).
Er zijn plannen onderweg de zaak grootscheeps te gaan veranderen, wslk gaan we de schapen naar de huidige hooischuur verhuizen, met als bodem instrooi (eigenlijk potstal dus), en ad lib voedering van hooi, met een geavanceerd transportsysteem voor de hooirollen (als het een beetje betaalbaar blijkt... ;) ) Ook willen we ze dan meer buiten hebben, wellicht open stal houding.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:01

Kuggur, waarom eerst castreren en dan pas slachten?

Oef, zoveel grond kunnen de boeren hier alleen maar van dromen!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:14

Remark, leuke koetjes.

Kuggur, veel werk de komende tijd voor jullie.

Mijn vader heeft 59 schapen overgehouden om te laten lammeren, de eerste zijn al geboren.
Ik heb afgelopen week nog een opfriscursus schaap verlossen gevolgd, dat was wel leuk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:18

Froukje schreef:

Het slachthuis prefereert dat, als de rammen gecastreerd zijn (het gaat hier om volwassen rammen) dan hebben ze minder "ram smaak" (duurt een paar maanden).
Het is inderdaad een absurd groot "landgoed". Die 40 hectare is bruikbaar land, maar een deel daarvan ligt braak. Zo´n 15 ha is in cultuur als hooiland, de rest is oude braakliggende hooilanden, die prima voor begrazing te gebruiken zijn. De 2600 ha is wat de ijslanders "afréttir" noemen. In feite vrije natuur, maar het is wel van ons :D . Leuk detail is dat we een meertje hebben waar we forel in kunnen vangen.
Maar om je zoiets te kunnen veroorloven moet je wél bereid zijn naar het eind van de wereld te verhuizen; dichterbij Reykjavík of Akureyri zijn dit soort dingen ook hier voor normale stervelingen niet te betalen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:25

Gaaf kuggur!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:28

Kuggur schreef:
Froukje schreef:

Het slachthuis prefereert dat, als de rammen gecastreerd zijn (het gaat hier om volwassen rammen) dan hebben ze minder "ram smaak" (duurt een paar maanden).
Het is inderdaad een absurd groot "landgoed". Die 40 hectare is bruikbaar land, maar een deel daarvan ligt braak. Zo´n 15 ha is in cultuur als hooiland, de rest is oude braakliggende hooilanden, die prima voor begrazing te gebruiken zijn. De 2600 ha is wat de ijslanders "afréttir" noemen. In feite vrije natuur, maar het is wel van ons :D . Leuk detail is dat we een meertje hebben waar we forel in kunnen vangen.
Maar om je zoiets te kunnen veroorloven moet je wél bereid zijn naar het eind van de wereld te verhuizen; dichterbij Reykjavík of Akureyri zijn dit soort dingen ook hier voor normale stervelingen niet te betalen.

Ah ja, dat is idd wel logisch. Al zouden ze dat hier in NL maar omslachtig vinden :=

Volgens mij wonen jullie echt in zo'n uithoek waar het programma ''Floortje naar het einde van de wereld'' de tijd van z'n leven zou hebben.
Lijkt me wel echt heerlijk! Zou alleen zelf het lef niet hebben om dat avontuur aan te gaan.

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:50

Hoerzijn de geiten al goed aa het lammeren .ik week op een geiten bedrijf
Afbeelding
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:52

Wij hebben één schaaps :D. Een Jacobsschaap, uit een kudde waarvan de rest allang dood is, deze moet al tegen de twintig lopen of zelfs ouder zijn. Ze heeft een goed contact met onze ijslander, die beschouwt ze als het dichtstbijzijnde meest schaaplijkende element van ons terrein :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:58

Ik heb zelf 1 hectare land waar ik 1 paard en 9 ooien op heb. In de winter lopen de schapen bij mijn buurman (veehouder) in het land om daar de boel mooi glad te grazen. Ze hebben hier bij huis een inloophok waar ze bij slecht weer wel gebruik van maken. In de lammer tijd heb ik ze op stal. Je moet voor schapen toch redelijk veel land beschikbaar hebben. ivm wormbesmetting moeten ze vaak schoon land hebben. Je moet schapen en geiten ook registreren en dus een UBN nr aanvragen, anders mag je ze niet hebben.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:59

Mooie leeftijd, volgens mij is een jaar of 14 al bejaard bij een schaap.

Iemand had een vraag over krachtvoer, bij hoogdrachtige schapen wordt ongeveer 400gr krachtvoer per dag geadviseerd.

Leuk kleine geitjes! Ik heb echt jeugdtrauma's van het ontsnappen van onze vroege kudde geiten. Dat waren er iets van 30 ofzo.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:00

lovelady1 schreef:
Hoerzijn de geiten al goed aa het lammeren .ik week op een geiten bedrijf
[ [url=m/IZXh26.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/f0EZIb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schattige geitjes. je nederlands is wat minder

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:02

Krachtvoer? Ons schaap leeft op gras en hooi.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:07

Arabesk schreef:
Krachtvoer? Ons schaap leeft op gras en hooi.

Wij geven het alleen net voor het lammeren. Schapen kunnen behoorlijk interen doordat ze te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen voor zichzelf en de ongeboren lammeren.

Dit jaar had de Da het al meerdere keren gezien dat eigenaren denken dat er genoeg voedingsstoffen in het gras zit en daarom ze niet bijvoeren. Daar zijn al een aantal schapen aan overleden dit seizoen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:13

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:19

Dit schaap krijgt al >10 jaar geen biks, still alive

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:20

Arabesk schreef:

Krijgt ze ook jaarlijks lammeren?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:51

Hier krijgen de slachtlammeren biks om goed te groeien en de ooien rond de lammer/zoog tijd. Verder af en toe een handje tijdens het controleren zodat ze mak genoeg blijven om bij je te komen.

Oudste schaap hebben we vorige week dood aangetroffen, heeft een jaar of 10/12 als eenzaam paplam bij ons in huis geleefd en was zo mak geworden dat we het niet konden verkroppen om d'r te verkopen, en hoewel ze echt op was was het toch wel even slikken. Ze was toch hoofd schaap van de kudde die zorgde dat de niet makke schapen ook mee kwamen als ze de vrachtwagen op moesten.
Hopelijk kunnen die van mij die stok straks over nemen, want we hebben al wel gemerkt dat een paar goed makke schapen in de kudde wel verdomd makkelijk is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:56

cobiie schreef:
Arabesk schreef:

Krijgt ze ook jaarlijks lammeren?

nee versiert de wei en blaat

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:10

De mijne krijgen ook krachtvoer een paar week voor het lammeren. En de eerste paar maand daarna. Verder niet anders dan zo nu en dan om ze bij me te roepen. Dat gele bakje heeft veel aantrekkingskracht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:52

Ik heb 4 drachtige ooien lopen waarvan 3 het super blijven doen op een handje krachtvoer per dag. De 4e is mijn oudste dame, ze is inmiddels 10. Schijnt al wel oud te zijn voor een ouessantje en dat merk je wel aan haar conditie. Zat vol wormen toen ik haar kochten toen was ze ook altijd aan het blaten om voer. Na goed ontwormen was dit helemaal over, maar nu begint ze weer. Ik kan haar ook erg moeilijk op gewicht houden, de dracht vraagt duidelijk erg veel van haar. Hebben jullie tips wat ik haar kan bijvoeren behalve standaard krachtvoer?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:54

Arabesk schreef:
Wij hebben één schaaps :D. Een Jacobsschaap, uit een kudde waarvan de rest allang dood is, deze moet al tegen de twintig lopen of zelfs ouder zijn. Ze heeft een goed contact met onze ijslander, die beschouwt ze als het dichtstbijzijnde meest schaaplijkende element van ons terrein :+

Voor iemand die zo de mond vol heeft van natuurlijke paardenhouderij vind ik het teleurstellend te lezen dat je het archetypische kuddedier schaap zonder soortgenoten houdt.