Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:46

Vandaag hele dag naar de primark in Essen geweest. Leuke dag gehad maar niet kunnen trainen met de honden. Morgen maar even tijd vrij maken om wat te trainen en naar het bos te gaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:17

Ik vind het wel normaal dat je een halsband om moet. Vooral als je los gaat werken is dat gewoon handig.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:11

Iemand misschien idee ??

Ben net terug van agility training en m'n hondje deed helemaal niks

Normaal doet die alles.

Was bang voor alle hindernissen en als je een aanloop nam zag je m twijfelen bij de hindernis

Is er iets met z'n ogen ??

Hij is anderhalf dus misschien kan t ook inbed zeik nemen zijn vorige week liep die als een speer
Maar t wordt natuurlijk donkerder

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:14

Een hond neemt je niet in de zeik...
Hoe is hij 's avonds laat als je hem uitlaat in het donker? Hebben jullie licht op het veld?

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:16

Ja kunstlicht
Niks aan de hand wel opletten maar meer niet.

Hij neemt me echt wel in de zeik.
Dat kan die heel goed.
Gewoon zijn eigen zin door drijven

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:20

kani_ejj schreef:
Dat kan die heel goed.

Hij neemt je gewoon niet in de zeik. Dat zit er bij honden gewoon niet in. Hij kan je uitproberen, maar daar heeft hij dan zo zijn eigen goede redenen voor. Omdat hij vindt dat je niet capabel genoeg bent, of omdat hij het nut niet in ziet van wat jullie doen. Misschien voelt hij zich in het donker gewoon niet prettig als hij mee moet werken, is jouw taak dus om hem toch mee te laten werken. Hij denkt echt niet 'ik ga jou 'ns even lekker in de zeik nemen'. Kan wel zijn dat hij er geen zin in heeft voor een dagje, maar niet 'omdat hij je in de zeik wil nemen'.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:24

Ik mag morgen ook weer aan de bak met Csiva :)
Eens zien of ze er zin in heeft (vast wel) en of ze het zinvol vind om samen te werken of dat ze haar eigen rondje kan maken ;)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:01

kani-ejj hou het wel in de gaten. Heb met die van mij een jaar in de twijfel gezeten. De ene week kon ik haar niet bijhouden, dan sprong ze ineens bepaalde sprongen niet en bleef ze er bang voor staan. Dan pakte ze wel andere sprongen maar die ene niet. Dan liep ze met een rem, dan met flink wat vaart. Al met al afgelopen jaar is ze op de foto gegaan omdat haar staart twee keer verlammingsverschijnselen liet zien. Blijkt dat ze op drie plekken spondylose heeft waarvan al eentje bijna aan elkaar gegroeid dus toch al een tijd last van. Verklaarde echt zoveel! Nu staat alles op small en ze rent echt goed door nu. Ik was echt in de twijfel of ze het uberhaupt wel een leuk spel vond, ik misschien te fel reageerde, ze teveel onder de indruk was enz enz.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:24

love_western schreef:
Wat vinden jullie trouwens ervan dat er niet met een jachtlijn mag getraind worden? Ik heb voor Blaz dus een jachtlijn aangeschaft, met een stop erop. Zodat als hij ergens een keer ontsnapt en ergens achter blijft haken, dat hij niet gewurgd word.
En ik vind het gewoon makkelijk om te gebruiken. Ik maak opening groter, zeg riem. Blaz steekt zijn kop er door. Schuif zo'n dingetje aan en we gaan er vandoor.

Maar bij mij op de club mag er niet mee getraind worden, want je kunt het als slipketting gebruiken. Ja dat kan zeker, maar dat doe ik niet. Als hij op zijn strakst zit, kan ik er netjes 1.5 vinger tussen doen.

Maar goed nog maar 5 lessen en dan op zoek naar een andere club :D

iedere club heeft zo zijn eigen regels. Jachtlijn gebruik ik gewoon niet op cursus omdat ik weet dat de meeste cursussen deze niet willen hebben. Jij hebt een dubbele stop of deze goed ingesteld staat zouden ze elke les moeten controleren. Een andere heeft die niet of verkeerd ingesteld of verschuift hem tijdens de les. Je hebt overal je mensen voor. Als men geen slip wil gebruiken dan verteld men gewoon dat dit niet mag. Heb er wel in zijn eerste jaren af en toe 1 aan gehad zonder extra stop. Hij vloog steeds de riem in en zo hoefde ik niets te doen en corrigeerde hij zichzelf. Later ben ik op een gentle leader over gestapt omdat dit beter werkte. Nu al weer een jaar zonder gentle leader in bijzondere situaties. In normale situaties (uitlaten e.d.) nooit een gentle leader aan gehad. Bij training soms eerste 10-15 minuten en op braderie, markt, in winkel heeft hij hem jaren nodig gehad (springen tegen vreemde mensen en niet bereikbaar voor mij). Inmiddels 5 jaar en wat rustiger geworden en super goed te bereiken voor mij hij is 1 en al aandacht en gaat dus nu aan gewone platte halsband mee. Thuis nooit wat om en bij uitlaten thuis altijd jachtlijn. Liever als ze los lopen dat hij niets om heeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:27

kani_ejj schreef:
Dat kan die heel goed.

In de zeik nemen doen honden niet. Kijken of ze hun eigen zin door kunnen drijven dat gebeurd wel maar dat is iets heel anders dan in de zeik nemen. Echter als jij altijd de leiding heeft op het trainingsveld dan zou ik niet snappen waarom hij opeens bedenkt dat hij niet meer mee wil doen aan het spelletje als hij er altijd veel lol in had. Een hond is dat niet opeens beu.

Hij is nog erg jong ook welk ras is het (groot/middel/klein?) neem aan dat je nog maar net begonnen bent. Kan zijn dat hij idd in verwarring is en even niet meer weet hoe of wat. Oog of gewrichtsproblemen kan zeker ook een ding zijn maar meestal gaat dat niet van zeer actief en alles willen doen naar alles weigeren en niets meer doen. Dus had hij eerder al eens dat hij ging weigeren of niet? Had hij gisteren of vandaag een zeer lange wandeling achter de rug (spierpijn)?

Misschien te snel willen gaan en teveel druk op hem gelegd???

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:16

Mijn hond wil tijdens agility ook nog wel eens moeilijk te motiveren zijn. Dat komt dan omdat er ergens op het veld eten ligt (en hij helaas eens succes heeft gehad met een tas open rukken op het veld) of omdat er gestrooid is met voer. Dat doet hij niet omdat hij me in de zeik wil nemen, maar omdat eten pakken erg zelfbelonend werkt.

Wel een leuke vraag: Hoe zorgen jullie op zo'n moment dat je leuker blijft dan de afleiding?

Ik sta het niet toe en negen van de tien keer blijft hij bij me. 'Gelukkig' sjeest hij er eruit voor eten, we hebben ook honden die 'm peren om op een andere hobd te duiken. En die doen dat dan direct als se uit de tunnel komen, Beau peert 'm als hij los is en moet wachten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:20

zorg dat je wordt oid bij je hebt, jou eten is lekkerder. en blijf je hond in de gaten houden, dat de beloning er dus ook niet meer is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:36

Ik ren keihard weg als Tay niet op mij let. En het ergste voor hem is ergens achterblijven zonder het baasje. :o Maar ik sta ook heel gek te doen met hem om het veld, bij mij is er altijd een feestje. En het is makkelijk praten hoor, hij is uit zichzelf enorm op mij gericht, dus ik heb dat alleen hoeven belonen.

EDIT: En als hij een dag toch te weinig met zijn aandacht bij mij is, heeft dat altijd een reden, dus doen we alleen dingen die hij makkelijk maar ook heel leuk vindt en stoppen daarna. Dat is nu 2 keer gebeurd, dat staan we maar 5 minuten op het veld. Maar zo blijft hij het wel leuk vinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:06

Hhilde schreef:
Een hond neemt je niet in de zeik...
Hoe is hij 's avonds laat als je hem uitlaat in het donker? Hebben jullie licht op het veld?

volgens mij moet jij eens kennis komen maken met ons varken, een hond zal je echt niet in de zeik nemen om je dwars te zitten, maar honden kunnen je echt wel om de tuin leiden en je proberen voor de gek te houden om ergens onder uit te komen :j
ik heb sinds wij onze Eyck hebben al meermaals vol ongeloof en met de bek vol tanden gezeten, tot compleet dubbel liggen van verbazing door wat hij doet... en dan ook nog eens heel bewust doet :j

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:26

Dan kom ik graag kennis maken en ik kan je nu al vertellen dat hij je gewoon niet in de zeik neemt. Dat hij manoeuvres uithaalt om ergens onderuit te komen is iets anders. Iemand in de zeik nemen is gewoon dwars zitten om het dwars zitten. Honden hebben altijd hun eigen eerlijke reden voor iets. In de zeik nemen is iets anders dan om de tuin leiden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:36

Ergens onderuit komen is ook gewoon aangeleerd gedrag, daarin komt de baas/ leider en waar deze steken laat vallen of ooit heeft laten vallen duidelijk naar boven. Alles wat honden doen is aangeleerd buiten karakter en evt aangeboren eigenschappen maar zelfs die zullen per hond verschillen door opvoeding.

Zeggen mijn hond verzint dingen om er onder uit te komen is natuurlijk erg zwart wit, je kan beter zeggen ik heb mijn hond zo geconditioneerd dat die weet wat ik wanneer doe en hij weet daardoor wat een reactie daarop kan zijn. Slim ja over gedacht en express in de zeik nemen nee :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:21

Hhilde schreef:
Dan kom ik graag kennis maken en ik kan je nu al vertellen dat hij je gewoon niet in de zeik neemt. Dat hij manoeuvres uithaalt om ergens onderuit te komen is iets anders. Iemand in de zeik nemen is gewoon dwars zitten om het dwars zitten. Honden hebben altijd hun eigen eerlijke reden voor iets. In de zeik nemen is iets anders dan om de tuin leiden.

dan hebben wij gewoon een andere definitie van in de zeik nemen ;)
niet iedereen ziet in de zeik nemen zo negatief als jij het ziet
ik bedoel met in de zeik nemen gewoon voor de gek houden... zoals als pup zijnde al onder de bank gaan liggen, op de bank gaan liggen kluiven, maar zodra baasje of vrouwtje kijkt, ligt daar ene pup braaf of een kauwrol te kluiven...
tot drie keer toe voel en hoor je ene pup aan de bank kluiven, maar bij kijken weer die kauwrol... de vierde keer glipte de kauwrol weg bij het overpakken en kom je er achter dat hij wel degelijk op die bank lag te kluiven, maar gewoon wist dat hij ons voor de gek kon houden, in de zeik nemen dus.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:39

Afbeelding

Beide 8 weken oud ^^

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:40

Nee geen lange wandelingen etc.
Ik kreeg vandaag te horen dat er een loops teefje was.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:50

Nou treiball in de regen. Come by en out gingen goed maar mevrouw ging niet duwen.... Ach ja hier thuis doet ze het wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:36

Even hier een plaatje van Max en niet alleen Max wordt hier getraind :D
Afbeelding

Kleintje kan ook "zit" op commando :D
Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:10

max heeft grappige aftekeningen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:24

Lief :+:

Hier thuis is het te merken dat er storm voorspeld is. Tay heeft de hele dag straaljagertje gespeeld en toen heb ik hem nog een keer extra meegenomen en expres dwars door het dorp heen (zaterdag dus druk). Vriend zei dat hij de laatste tijd soms ineens blaft naar andere honden, mensen of eigenlijk naar van alles. Maar ik merk er al weken niks van, zelfs vandaag met die drukte niet. Het zal toch niet zo zijn dat hij met Tay krijgt wat ik met Tessa heb? := Bij mij is Tessa veel heftiger qua uitvallen, bij hem is Tay dus veel vervelender?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:30

het zou kunnen...

van de torm merk ik niks, hond ligt te maffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:32

Blaz luisterd beter naar vrouwen dan naar mannen. Hij doet het wel, maar mannen probeert hij altijd uit.