Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:20

Wij hadden hier ook steeds last van. We hebben het binnenhok nog eens goed onderzocht en het bleek dat er toch aardig wat toch was. Daar hebben we maatregelen tegen genomen en nu hebben we nergens meer last van. Zou het kunnen zijn dat het ergens tocht? Je hoeft het niet zelf te voelen hé ;)

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:21

Ik ben nog nooit naar de dierenarts geweest :o niet zo raar denk ik, mijn twee kippen zijn nu 3 jaar, en als er iets is wat niet normaal eruit ziet (heel bleke kammen, weinig eten/drinken), wachten we even af. Het is altijd vanzelf over gegaan. Gaan jullie vaak naar de DA voor de kippies dan?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:23

Ze hebben geen binnenhok. Het is 1 grote ruimte met een dak en aan de windkant een muur.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:35

Pina22 schreef:
Ik ben nog nooit naar de dierenarts geweest :o niet zo raar denk ik, mijn twee kippen zijn nu 3 jaar, en als er iets is wat niet normaal eruit ziet (heel bleke kammen, weinig eten/drinken), wachten we even af. Het is altijd vanzelf over gegaan. Gaan jullie vaak naar de DA voor de kippies dan?

Nee, alleen wanneer het echt nodig is en dat is eens in de 2 jaar denk ik.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:36

Amaris schreef:
Klijntje schreef:
Ik vind de sfeer in dit topic idd ook een heel stuk leuker en gastvrijer dan daar :D

Ik was vandaag bij een vriendin met een super grote overdekte ren; echt prachtig gemaakt, nu wil ik dat ook voor onze kippies 8-)

Op naar de Gamma! :Y)

:D Eerst maar eens een nieuwe schutting (want dat zou dan de achterwand van de ren worden)

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:47

Hooi,

Vandaag ga ik ook mijn kippetjes halen , dus ik hoop hier mee te kunnen praten.
Ik ga denk voor de Bassette krielkippen. Iemand hier ervaring mee?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:01

Hasiinaaax schreef:
Hooi,

Vandaag ga ik ook mijn kippetjes halen , dus ik hoop hier mee te kunnen praten.
Ik ga denk voor de Bassette krielkippen. Iemand hier ervaring mee?

Leuk :j Ik ga ook vanavond 2 kuikens ophalen.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:05

(je haalt ze toch niet in Woerden he? Die man heeft een erg beruchte reputatie..., kijk maar op kippenforum.nl bij kippen algemeen'...)

Ik kan niet wachten... morgen komen 'mijn' kippetjes uit het ei! Mijn collega heeft eieren in de broedmachine liggen, en ik heb bij hem 3 New Hampsires 'besteld'! Dat wordt de eerste keer dat er bij ons kippen komen, en ik zit net zoals mijn collega nu te stuiteren op mijn stoel op kantoor, want het eerst eitje is al aangepikt. Dus morgen kuikentjes kijken!!! *\o/*

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:09

Die kuikens van mij.... die GROEIEN! NIET normaal joh! Ik maak elke week foto's (heb dus al twee groeifoto's :') ) en het is bizar. Eerste foto's zijn nog echt fluffie bollige kuikentjes, en nu worden het al hele kippen. Vleugeltjes zijn al bijna helemaal met veren.

En een ZOOI dat ze maken. Godallejezus. Ik dacht ze drie weken in de vogelbak te kunnen houden maar ze maken zo'n zooi... denk dat ik deze week al de bench naar boven moet slepen.

Ze lopen door hun eten, door hun drinken. Schijten in het eten, schijten in het water. Springen in 1 sprong bovenop de warmteplaat (en schijten daar ook).

Ik heb uiteindelijk het schoteltje met voer vervangen door een voersilo, maar deze ook hoog gezet op een steen omdat ze gewoon toch nog in hun voer gingen staan. Nu springen ze op de voersilo en rennen met zijn drieen rondjes langs dat ding. _O- Lijkt wel een kermis. (foto's / filmpje moet ik nog maken)

Water heb ik nu in een glazen potje gedaan. Dus wat doen ze? Gaan ze op het randje van het potje zitten (net als een parkiet) en gaan dan drinken 8)7

Wat een maffe wezens zijn het!

Nouja, als de bench er eenmaal staat kan ik de gewone grote drinksilo erin kwijt, en hopelijk hebben ze dan zoveel plek dat ze niet meer hun eten/drinken onderschijten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:09

_Floss_ schreef:
(je haalt ze toch niet in Woerden he? Die man heeft een erg beruchte reputatie..., kijk maar op kippenforum.nl bij kippen algemeen'...)

Ik kan niet wachten... morgen komen 'mijn' kippetjes uit het ei! Mijn collega heeft eieren in de broedmachine liggen, en ik heb bij hem 3 New Hampsires 'besteld'! Dat wordt de eerste keer dat er bij ons kippen komen, en ik zit net zoals mijn collega nu te stuiteren op mijn stoel op kantoor, want het eerst eitje is al aangepikt. Dus morgen kuikentjes kijken!!! *\o/*

New Hampshires zijn COOL! zie mijn profiel. :D

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:10

Nee haha, ik had wel contact met hem opgenomen en opeens sprak hij geen normaal Nederlands, dus heb ik heb gegoogeld en daar kwam uit dat hij een oplichter is.

Wat leuk dat we allemaal snel onze kippetjes krijgen. Ik wil ook wel kuikens maar de kans dat ze uit de tuin ontsnappen is dan toch vele male groter?

Ik heb trouwens gelezen dat Bassette krielkippen goede vliegers zijn.. Iemand ervaring?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:15

leuk dat jullie ook kippetjes gaan halen!
Ze zijn zo leuk!
Was laatst vergeten het hok dicht te doen, dacht dat ik ze als lijkjes aan zou treffen, maar niets was minder waar, springlevend en dus niet door de vos gepakt. Wel is de vraag waar dametje 1 haar eitjes verstopt, kan ze nergens vinden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:22

_Floss_ schreef:

Meneer Dick is al heel vaak voorbij gekomen hier.

Geen zorgen, dit is een heel bewuste planning geweest. Een paarden vriendinnetje wilde haar zijdehoentjes mama laten worden, maar wilde geen kuikens houden. En ik wil heel graag zijdehoentjes. Mooie deal :j Alleen jammer dat het waarschijnlijk maar 1 hennetje is.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:22

Amaris schreef:
New Hampshires zijn COOL! zie mijn profiel. :D

Leuk leuk!
Heb er zoooveeeeel zin in!

Ik heb me dus op dat andere forum aangemeld, maar werd meteen afgeschoten daar, wat een zuurpruimen zitten er tussen!
Ik ga in mijn tuin een ren maken waar ze in komen te wonen, maar ín die ren komt een soort van 'hok-boven-een-ren' te staan. Omdat ik deze kippies over een week of 8 al krijg, en het dus kleine frummeltjes zijn, wil ik ze eerst een paar dagen in dat binnenhok+ren hebben. De wereld is voor hun toch al eng genoeg lijkt me.
Dus als ze daar dan een paar dagen in 'opgesloten' zijn geweest, kunnen ze los in de hele ren.
Die kleine-ren+hok gaat iedere nacht dicht ivm de vele katten die hier in t dorp lopen.
Straks, als ze groot zijn, hoeft dat niet meer dicht en kunnen ze altijd binnen en buiten.
En, op de dagen dat we thuis zijn, mogen ze lekker in de tuin lopen..

En die New Hampsires: ik hou wel van een grote bruine kip, zo'n gemoedelijk scharrelbeest.... Dat ze niet hoog kunnen vliegen is helemaal fijn aangezien ik mijn ren rond de 1.20 m hoog wil maken vanwege het zicht. Ik vind het al snel zo'n traliewerk worden anders....

Ooohhhh... had ik al verteld dat ik er érg veel zin in heb??? :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:28

Ik heb het ook zo gedaan. Eerst zo'n nachthok met rennetje gekocht. Van daaruit hebben ze even de wereld verkend. Toen alleen naar buiten als de katten binnen waren, en in de ren als de katten buiten waren. Uiteindelijk bleef de ren gewoon dag en nacht open, en sloot ik alleen het nachtok af.
(en uiteindelijk heb ik zelfs het hele gaas van de ren gesloopt, was makkelijker met schoonmaken).

Nu heb ik een groot nachthok gekocht zonder ren.

Ik heb ze weg moeten doen wegens geluidsoverlast... ik probeer het nog een keer, nu met koddige (en hopelijk iets rustigere) orpington krielen.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:37

@ Amaris: lopen de kippen bij jou in de tuin of heb je meer ruimte dan een gemiddelde tuin voor je kippen?

Ik heb een normale tuin waar ze straks los in mogen lopen als ik thuis ben. Er ligt namelijk ook een vrij grote vijver in en ik moet er niet aan denken dat er een kip verzuipt omdat die niet meer uit de vijver kan omdat de wanden daarvan vrij stijl zijn... Dus dan alleen los als we er toezicht op kunnen houden...

En ik wil ze toch een beetje 'gecontroleerd' in mijn tuin hebben (haha, volgens mij gaat dat niet met kippen)
Ze mogen tussen de planten en noem maar op, maar liever niet op het terras ivm de kippenpoep... Maar volgens mij is dit het eerste droombeeld van De Ideale Kip die ik meteen kan laten varen als de dames los mogen scharrelen, hihi!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:48

Bij mij mochten ze los in de hele tuin in eerste instantie. Toen de zomer en het buitenzitseizoen weer begon heb ik het terras voor ze afgesloten door een hekje.

Werd een beetje gek van de kippenpoep overal tussen mijn tuinmeubels. (en die NH laten geen kleintjes vallen, dat kan ik je vertellen, hun ochtenddrol daar zou een jack russel zich nog niet voor schamen)

De rest (3/4 van de tuin) was nog helemaal voor hen.

Oh, en bij NH hou je geen planten over. Geloof mij maar.... zelfs de klimop over de grond heeft niet meer gegroeid... nu zijn de dames een week of 7 weg en het is weer een onkruidboel (ik ben niet zo'n tuinier) maar toen ze er nog waren: alles was in no time 1 desolate vlakte.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:37

Jaaaaa , ik heb ze :)
Ik wilde 2 volwassen hennetjes meenemen , maar ik ben terug gekomen met een hen en 6 kuikentjes van haar ..

Ik vind ze zo mooi en schattig , ben echt helemaal verliefd dus! Toen ze hun kooi in mochten gingen ze gelijk eten zoeken ;)
Ze zitten nu in een bench en als de kuikentjes groter zijn mogen ze de tuin terroriseren !

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:50

Haha, leuk! Maar is het geen probleem als (een paar van) de kuikentjes haantjes zijn? Kunnen ze dan gewoon blijven?

Wij willen foto's!! *\o/*

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:01

Ehm ja dat wordt wel een probleem als ze luidruchtig zijn ;) en ik wil natuurlijk geen incest. Dus ik moet even kijken wat ik doe . Waarschijnlijk gaan de haantjes weg ..

Foto's komen vanavond als ik op mijn laptop zit !

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:03

:P dat is ook de reden waarom wij (nog) geen kuikens hebben... Ik zou wel nu al een huis gaan zoeken als je niet wil dat ze in de soep gaan :+ (dat wil ik niet, daarom hebben wij dus ook geen kuikens) want haantjes zijn volgens mij héél moeilijk te 'herplaatsen'... Veel plezier met ze! En ik wacht op de foto's :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:47

De witjes ophalen

Afbeelding

Afbeelding

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:30

Nogmaals dan een waarschuwing.

Koop geen dieren bij meneer Dick uit Woerden. Het is een handelaar, zijn dieren zitten in vieze vuile hokken. Van medicijnen heeft meneer nog nooit gehoord. Er dwalen daar allerlei ziektes rond in de stal.. want bij 90 % van de mensen die daar dieren koopt zijn de dieren binnen een week gestorven. Overige 10% overleeft het soms wel... Maar dan is er vaak wel iets anders mis bijvoorbeeld verkeerd ras, hanen ipv hennen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:55

Antheman wat een geweldig stel! Ik wil van het voorjaar nog een zijdehoen kriel haan kopen voor mijn dames.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:19

kohtje schreef:
Antheman wat een geweldig stel! Ik wil van het voorjaar nog een zijdehoen kriel haan kopen voor mijn dames.

Als je een gewone zijdehoen wilt, kun je misschien volgend jaar bij mij aankloppen :D

Ze zijn wel zielig hoor! Zitten maar in een hoekje met zijn 3en. Ik hoop dat ze wat kalmeren.