Puppy Erbij 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:02

KimD schreef:
Oshaa schreef:
*knip*

Verder trainen we gericht op het lange-afstands hiken. Niet alleen qua fitness, maar ook qua dingen die je tegen komt. Bijvoorbeeld het commando 'aan de kant', voor als mensen passeren op een smal pad. Hem laten wennen aan het gedragen worden (mocht het nodig zijn) in zo'n speciale honden draagzak. Overal aangeraakt worden voor medische controle (vind ik zowiezo een belangrijke). Op een aangewezen plaats blijven. Dingen op afstand etc.

Dit is ook een hele belangrijke als je meerdere honden hebt, zo hebben wij onze honden geleerd om in de nek te hangen. Mocht er onderweg iets gebeuren kan ik ze tenminste 'vervoeren', want in de armen dragen is onmogelijk voor langere stukken.

Oh, daar zou ik niet eens over nadenken, Toby weegt natuurlijk echt niks (10kg), die kan ik uren dragen als het moet. Maar met grotere of zwaardere honden is een alternatief inderdaad wel handig!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:32

Skippy01 schreef:
KimD schreef:

Dit is ook een hele belangrijke als je meerdere honden hebt, zo hebben wij onze honden geleerd om in de nek te hangen. Mocht er onderweg iets gebeuren kan ik ze tenminste 'vervoeren', want in de armen dragen is onmogelijk voor langere stukken.

Oh, daar zou ik niet eens over nadenken, Toby weegt natuurlijk echt niks (10kg), die kan ik uren dragen als het moet. Maar met grotere of zwaardere honden is een alternatief inderdaad wel handig!

KimD ik moest heel even nadenken wat je bedoelde met 'in de nek te hangen'. Ik had even een soort beeld van een kleuter die wel eens om de nek van een ouder hangt en ik zat me af te vragen hoe je dat ooit hebt aangeleerd. Maar ik snap hem nu ;). Lijkt me best zwaar trouwens!

Skippy01 Beer weegt 20 kg en een stukje dragen op vlak terrein zou wel kunnen, maar we zijn aan het voorbereiden op de bergen en dan is dat gewoon ook niet veilig. Sommige mensen waar we mee in contact zijn over voorbereiding op de bergen gebruiken zulke zakken ook bij het abseilen - dat zou ik écht niet durven. Ik heb wel al stukjes in de bergen gedaan waar het voor een hond heel lastig zou zijn (al is het dan maar 10m), dan is het fijn als die in de draagzak kan (al zou ik zulke paden zoveel mogelijk vermeiden - lijkt me nog steeds erg spannend)

Skippy01

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:37

@Oshaa, maar dan heb je het over serieuze bergen neem ik aan? Niet over de Belgische Ardennen met wat stevige heuvels? Serieuze bergen doe ik zelf namelijk al echt niet, iets met slechte knieën en een rechterarm en schouder die sowieso maar half meedoen. Dat risico vind ik voor mezelf dus al te groot haha.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:55

Oshaa schreef:
Skippy01 schreef:

KimD ik moest heel even nadenken wat je bedoelde met 'in de nek te hangen'. Ik had even een soort beeld van een kleuter die wel eens om de nek van een ouder hangt en ik zat me af te vragen hoe je dat ooit hebt aangeleerd. Maar ik snap hem nu ;). Lijkt me best zwaar trouwens!

Skippy01 Beer weegt 20 kg en een stukje dragen op vlak terrein zou wel kunnen, maar we zijn aan het voorbereiden op de bergen en dan is dat gewoon ook niet veilig. Sommige mensen waar we mee in contact zijn over voorbereiding op de bergen gebruiken zulke zakken ook bij het abseilen - dat zou ik écht niet durven. Ik heb wel al stukjes in de bergen gedaan waar het voor een hond heel lastig zou zijn (al is het dan maar 10m), dan is het fijn als die in de draagzak kan (al zou ik zulke paden zoveel mogelijk vermeiden - lijkt me nog steeds erg spannend)

Hun lies is dan het hangpunt, hun lichaam leunt dan over mijn nek en linkerschouder. :j
Voor het abseilen zou ik eerder gebruik maken van de speciale tuigen die ervoor gemaakt zijn waardoor hij ook aan jouw tuig hangt. Of als 'rugzak' op je rug. Getrainde honden kunnen dat heel goed en hebben er vaak geen probleem mee! Vind het erg gaaf om te zien.

Ik heb deze foto's van mijn pupper nog niet gedeeld trouwens. <3 Over precies twee weken kan ze thuis de boel afbreken, alles staat al zo goed als klaar en is al in huis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had via Kim (Kiwi) een bestelling gedaan voor onze honden en puppypakketjes meebesteld om cadeau te doen, zo leuk! <3

Afbeelding

Afbeelding

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:56

Oshaa schreef:
Skippy01 schreef:

De dag dat Skip echt mee gaat de bergen in, met stukken lastig terrein, dan krijgt hij per direct de Ruffwear Doubleback tuig aan. En gaat er één streng van een 40m dubbeltouw + een zooitje aan carabiners, een ATC en een aantal slinges mee.

Zodat mocht het nodig zijn er een "standplaats" gemaakt kan worden om hem op listige stukken veilig aan een touwtje naar boven/ beneden/ traverse te krijgen.

Maar voorlopig heb ik deze plannen niet.

De enigste plannen zijn de Ardennen en daar zoeken we dan plekken uit waarvan ik weet dat er stukken "vlak" zijn, zonder afgrond ernaast waar Skip veilig aan een boom vast kan zitten met een aantal meter lijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:03

@mvdende maar dan heb je t echt over klimmen in de bergen of zoiets denk ik?

Dat sla ik sowieso over haha. Hiken vind ik heerlijk, ook met hoogteverschil, maar alles met serieuze afgronden sla ik over hoor!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:05

Awhh echt, wat een super schattige pup, Kim <3 en zo te zien heb je voorlopig wel weer genoeg te knagen voor de honden :))

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:12

Skippy01 schreef:
@mvdende maar dan heb je t echt over klimmen in de bergen of zoiets denk ik?

Dat sla ik sowieso over haha. Hiken vind ik heerlijk, ook met hoogteverschil, maar alles met serieuze afgronden sla ik over hoor!

In de Ardennen gaan we echt klimmen ja (Daarom ook dat Skip vast zit, anders zou hij voor je voeten gaan lopen en dat is gevaarlijk. Je wil je aandacht bij de klimmer houden en niet bij een hond voor je voeten)

Maar wat Osha bedoeld is weldegelijk hiken, maar soms zijn de paden best listig en zitten er stukken tussen waarbij de grens wandelen/ klimmen wel erg dicht bij elkaar is gekomen. Scrambelen noemen ze dat. Of het pad heeft een steile afgrond er vlak naast.

Op dit soort wandeltochten zou Skip zeker het Doubleback tuig aan krijgen. Daar kan een hond niet uit glippen.

En ik zou dan dus wat touwwerk in mn tas hebben zitten, om de listige stukken veilig af te kunnen zekeren. Kans dat je het niet hoeft is groot, maar kom je een passage tegen waarvan je denkt? Dit kan wel eens erg lastig gaan zijn voor de hond, dan kan je op dat moment met het Doubleback tuig en een touwtje en wat materiaal misschien nét even het op een veiligere manier oplossen dan zonder een goed tuig.

Osha heeft bijvoorbeeld een draagzak geloof ik?

Het lastige daarvan is denk ik, dat er altijd 1 persoon gaat zijn met 20kg extra op zn rug. En die kilo's kunnen je erg in de weg zitten in je bewegingen.

Ik persoonlijk zou dan liever zonder hond eerst het stukje naar boven klauteren om daar een "standplaats" te creëren om daarna Skip naar boven te hijsen aan het touw. Dat gaat denk ik makkelijker...

Maar ik zelf heb daar helemaal geen zin in, al zou ik naar de bergen gaan, dan zal ik routes uitzoeken die door de lager gelegen delen zoals de Almen enzo lopen. Zeg maar de kind vriendelijke routes.

Met hond de extremere routes lopen kan natuurlijk wel, maar dan moet je goed weten wat je doet én er op voorbereid zijn dat je een stuk langer onderweg bent omdat je nu niet alleen op jezelf moet letten, maar óók de hond moet managen. Hetzelfde geld voor ouders met kinderen.. je ziet de diehards echt wel, maar dat zijn mensen die weten wat ze doen in ik schaar mijzelf daar (nog?) Niet onder.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 29-01-21 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:13

@Mvdende ja precies. Dan had ik je goed begrepen. Dat dat nog een tandje extremer was dan wat Oshaa van plan is ;)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:18

Naast de (al genoemde) commando's zou ik inderdaad ook absoluut aanleren dat tillen en dragen heel normaal is. Ik heb een herplaatser die dat niet gewend is en het ook echt níét wil hebben, wat ik erg jammer vind, want ik woon door omstandigheden in een woning met een erg steile toegangstrap. Die zou ik hem het liefst niet af laten lopen, maar meer dan hem begrenzen en voor hem afdalen zodat ie er niet af stuitert, kan ik niet en daar baal ik van. Hij krijgt wel bij voorbaat een supplement voor z'n gewrichten, maar echt voorkomen is natuurlijk beter...
Denk tevens ook aan dingen die handig zijn bij de dierenarts. Dat je alles aan mag raken en bekijken, oren, tanden, poten (nagels knippen/vijlen), ...

Verder niemand die een hangbare drinkfles met bakje gebruikt?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:21

@christina ja precies. Alles kunnen aanraken etc was voor mij een harde eis ook. Toby komt uit een opvang en dat heb ik gewoon gelijk getest daar. Een soort mini-medische-check gedaan zelf. Alles mocht. Mijn vorige hond was op het laatst (long story) zo erg dat je er nog geen teek meer af kon halen zonder gevaar voor eigen leven. Dat wil ik dus NOOIT meer.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:47

Oh dat is echt onhandig inderdaad, als je er niet eens een teek af kon halen! Django accepteert verder aanraken en bekijken allemaal gelukkig best goed, soms met iets weerwoord maar geen gevecht. Behalve bij de dierenarts, dat hebben ze verpest toen hij een keer ziek was. Ik kan ook precies merken wanneer ik een bange dierenarts heb, want dan wil hij de tafel niet eens op :') Ik kreeg de laatste keer wel complimenten dat ik hem desondanks goed onder controle had. Blijkbaar hebben ze veel slechte ervaringen met staffords. Ik weet nog met gehoorzaamheidscursus dat je "tanden kijken" moest doen en die instructeur dat heel voorzichtig en twijfelend zei tegen mij, want dat zou vast een probleem zijn. Hoewel Django super netjes zat te wachten, dus ik laat gewoon probleemloos z'n tanden zien en zelfs nog bekje open, uitgebreid showen (ik wist toen nog niet dat dat niet hoefde). Stond de instructeur even met z'n mond vol tanden haha :=
Soms vraag ik mij weleens af of ik dan zo'n uitzonderlijk exemplaar heb of dat anderen gewoon minder streng zijn. Waarbij ik wel veel geluk heb gehad met zijn vorige eigenaren, die hebben natuurlijk de meest kritische jaren gehad qua opvoeding waar ik alleen maar de vruchten van pluk.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:22

Skippy01 schreef:
@Oshaa, maar dan heb je het over serieuze bergen neem ik aan? Niet over de Belgische Ardennen met wat stevige heuvels? Serieuze bergen doe ik zelf namelijk al echt niet, iets met slechte knieën en een rechterarm en schouder die sowieso maar half meedoen. Dat risico vind ik voor mezelf dus al te groot haha.

We hebben het dan over de serieuze bergen ja ;). Deze zomer (hopelijk) de Alpen doorkruizen.
Vorig jaar de HRP dwars door de Pyreneeën gedaan (zonder hond). Duurde 45 dagen, maar het was geweldig. Nu zijn we er met Beer naar toe aan het werken, al gaan we 'beginnen' met een dag of 17.
De route nu is heel specifiek uitgezocht dat die in principe helemaal doen baar is voor een hond. Dus dat buiten noodgevallen de draagzak niet nodig is. In mijn 45 dagen door de Pyreneeën ben ik maar 1x een stukje tegengekomen waar een hond het niet zelf had gekund en dat punt was te omzeilen. Nu hebben de Alpen meer van zulke stukken (de klettersteigers), maar die zijn echt goed aangegeven op de kaart en dus te vermijden. Voor toekomstige hikes zijn we naar een Ruffwear Doubleback harnas aan het kijken om inderdaad ook over de klettersteigers te kunnen.

Mvdende wij hebben inderdaad zo'n in geval van nood draagzak voor honden. Dit is echt als ze gewond raken en niet zelf verder kunnen lopen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:32

Oshaa schreef:
Skippy01 schreef:

We hebben het dan over de serieuze bergen ja ;). Deze zomer (hopelijk) de Alpen doorkruizen.
Vorig jaar de HRP dwars door de Pyreneeën gedaan (zonder hond). Duurde 45 dagen, maar het was geweldig. Nu zijn we er met Beer naar toe aan het werken, al gaan we 'beginnen' met een dag of 17.
De route nu is heel specifiek uitgezocht dat die in principe helemaal doen baar is voor een hond. Dus dat buiten noodgevallen de draagzak niet nodig is. In mijn 45 dagen door de Pyreneeën ben ik maar 1x een stukje tegengekomen waar een hond het niet zelf had gekund en dat punt was te omzeilen. Nu hebben de Alpen meer van zulke stukken (de klettersteigers), maar die zijn echt goed aangegeven op de kaart en dus te vermijden. Voor toekomstige hikes zijn we naar een Ruffwear Doubleback harnas aan het kijken om inderdaad ook over de klettersteigers te kunnen.

Mvdende wij hebben inderdaad zo'n in geval van nood draagzak voor honden. Dit is echt als ze gewond raken en niet zelf verder kunnen lopen.

Heb je daar een link of naam van?

Want ik heb daar ook wel interesse in!

Nu is de planning "maar" Luxemburg...

Maar 1,5 jaar geleden maakte Skip een misstap in het stadsbos de Uithof en de 100m dat ik hem moest dragen voordat ik iemand kon vinden met een auto waren al géén pretje...

Voor echte wandelingen is zn draagzak eigenlijk wel handig om in je rugzak te hebben zitten. Ookal is het in Nederland....

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:34

Ik ben wel enthousiast over de doubleback. Je komt soms op gewone wandelingen ook wel passages tegen met een staalkabeltje, bijvoorbeeld vlak langs een afgrond, of steile stukken. Of ineens een ladder, of van die stalen beugels. En dan vind ik het wel een fijn idee dat ik ook mijn hond kan zekeren en kan takelen. Dit tuig is dan veilig (het kan nogal wat kracht hebben) en omdat ook het ook rond de achterpoten gaat is het voor de rug ook beter.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:52

Mjelleke schreef:
Ik ben wel enthousiast over de doubleback. Je komt soms op gewone wandelingen ook wel passages tegen met een staalkabeltje, bijvoorbeeld vlak langs een afgrond, of steile stukken. Of ineens een ladder, of van die stalen beugels. En dan vind ik het wel een fijn idee dat ik ook mijn hond kan zekeren en kan takelen. Dit tuig is dan veilig (het kan nogal wat kracht hebben) en omdat ook het ook rond de achterpoten gaat is het voor de rug ook beter.

Dit dus. En daarom zou ik dus ook een touwtje en zekermateriaal bij me willen hebben. Om bijvoorbeeld met een slinge of een lange prusik een soort klettersteig set te maken langs zn smal paadje met staalkabel en afgrond. Mocht de hond dan een misstap maken, dat ie niet gelijk te pletter valt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:52

Om nog even wat aan de nuttige commando's toe te voegen, ik vind afleggen en blijven liggen een hele belangrijke. Ooit gehad dat Dundy vast zat in het stroomdraad (met stroom erop) en Dexter kon nergens aan vast liggen want geen paal of boom in de buurt. Stroomdraad zat verstopt in meters hoog gras dus hij zou ook niet snappen dat hij daar niet heen kon als ik daar heen ging. Dus afgelegd een héél erg benadrukt dat hij ook moest blijven liggen. Dat ging gelukkig goed maar is voor veel honden wel ontzettend pittig als dat nooit getraind is, zeker wanneer jij ondertussen wat anders gaat doen.

Ondertussen kent hij het dankzij het schapendrijven gelukkig feilloos maar dat hadden we toen nog nooit gedaan. Was echt een heel eng moment. Vind ik persoonlijk dus een heel handig commando.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:53

mvdende schreef:

Maar 1,5 jaar geleden maakte Skip een misstap in het stadsbos de Uithof en de 100m dat ik hem moest dragen voordat ik iemand kon vinden met een auto waren al géén pretje...

Voor echte wandelingen is zn draagzak eigenlijk wel handig om in je rugzak te hebben zitten. Ookal is het in Nederland....

Wij hebben de Airlift van deze website: https://fidoprotection.com/collections/ ... n-shoppers
Niet goedkoop (wanneer zijn honden dingen dat wel), maar heb er veel goede ervaringen over gelezen én gehoord.

Luxemburg (Mullerthal ? ) staat bij ons voor april op de planning. Als alles en iedereen het toelaat natuurlijk. Mooi opwarm rondje (1 van de meerdere) voor de Alpen :).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:09

Oshaa schreef:
mvdende schreef:

Wij hebben de Airlift van deze website: https://fidoprotection.com/collections/ ... n-shoppers
Niet goedkoop (wanneer zijn honden dingen dat wel), maar heb er veel goede ervaringen over gelezen én gehoord.

Luxemburg (Mullerthal ? ) staat bij ons voor april op de planning. Als alles en iedereen het toelaat natuurlijk. Mooi opwarm rondje (1 van de meerdere) voor de Alpen :).

Goh, die kende ik nog niet in deze variant! Heb hem meteen besteld, mocht er eens iets gebeuren tijdens het wandelen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:10

Afbeelding

Puppy speelgoed gescoord :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:45

Oehhh dat cirkelspeeltje, die was hier een goed succes :))

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:50

Leuk die puppyspeeltjes! Mooie variatie ook.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:23

Nayomie schreef:
Oehhh dat cirkelspeeltje, die was hier een goed succes :))

Lijkt soort van bijtring, leek me wel leuk

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:59

JesdaJinn schreef:
[ [url=m/aW3lov.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, leuk! Altijd leuk die voorbereidingen. Nog 2 weekjes inmiddels?

Zo'n draagzak ziet er idd handig uit.
Veel mensen met berg wandel plannen.

1 commando nog niet voorbij horen komen, die ik wel handig vind, zeker met al die wildroosters hier en dat is om. Aangeleerd voor side agility, maar super handig voor naast de fiets. Vaak zit er een hekje naast het wildrooster en die kan he dan net op een kier doen en Roetsj gaat er dan met om, doorheen ipv over het wildrooster. Verder de wacht vind ik belangrijk en loslaten van iets.

Edit: Kim, nog maar 2 weekjes, dat gaat snel zeg!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:03

fannetje schreef:
JesdaJinn schreef:
[ [url=m/aW3lov.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, leuk! Altijd leuk die voorbereidingen. Nog 2 weekjes inmiddels?

Zo'n draagzak ziet er idd handig uit.
Veel mensen met berg wandel plannen.

1 commando nog niet voorbij horen komen, die ik wel handig vind, zeker met al die wildroosters hier en dat is om. Aangeleerd voor side agility, maar super handig voor naast de fiets. Vaak zit er een hekje naast het wildrooster en die kan he dan net op een kier doen en Roetsj gaat er dan met om, doorheen ipv over het wildrooster. Verder de wacht vind ik belangrijk en loslaten van iets.

Edit: Kim, nog maar 2 weekjes, dat gaat snel zeg!

Yes, 13 februari haal ik Jaxx op :D
Op mijn verjaardag :P