XDenies, ik denk dat de assistente ook niet gelijk paniek wilde zaaien bij me, zolang ze aankomen en actief blijven lijkt het mij nog geen reden tot alarm toch? Ik kan ze altijd inladen en langsrijden als er dingen veranderen. Ik heb vanmiddag wel ander hooi gehaald, die minder stoffig zou zijn volgends de verpakking. Ik weet niet 100% zeker hoe oud ze zijn. Ik hoop dat ze de waarheid hebben verteld over de leeftijd, maar voor nu houd ik het maar op 5,5 weken. Ik had gegoogled op een tabel via de grote cavia website, die kwam ik overal tegen, dus ik probeer me daar een beetje aan te meten. Eergisteren waren ze allebei 25 gram lichter dus het eten doet zijn werk
xDenies
Geplaatst: 21-11-18 19:50
Het is voor mij ook geen paniek zaaien maar ik heb gewoon rot dingen meegemaakt die allemaal begonnen op deze manier Dus wellicht ben ik wel té voorzichtig …
Edit: En als iemand die ook in een dieren(speciaal)zaak staat ken ik de standaard teksten ondertussen wel Over waar de dieren vandaan komen enz. En juist ik heb daar zo'n hekel aan dat we op een andere manier verder zijn gegaan.
Nee dat snap ik, over voorzichtig is soms ook echt helemaal niet erg. Nee idd, soms komen mensen met een mooi verhaal over het paradijs waar de beestjes vandaan komen, en dan liegen ze in je gezicht. Maar ik mag toch hopen dat kennissen van mijn moeder de waarheid hebben verteld over waar ik ze het beste kan halen (die man heeft vroeger een dierenwinkel gehad met cavia’s, maar was gestopt door alle slechte verhalen er over, maar had nog wel connecties) Maar ik zit er wel bovenop, ik zou het afschuwelijk vinden als ik te lang zou wachten terwijl er niks veranderd. Maar aangezien het elke dag toch een beetje beter gaat, ben ik nog redelijk rustig
Gewichten zijn prima hoor, hangt vaak ook af van het geboortgewicht en nestgrootte. Hier ook een nestje van vijf met hele lage geboortegewichten, duurde ook lang voordat ze aan de 300 gram zaten. Hebben sommigen wel 5.5 week over gedaan.
Zusje heeft net een foto gestuurd dat Toetie zachte keutels heeft en piept als ze moet poepen. Denk dat het het beginnende diarree is, iets dat ze in alle jaren dat we ze al hebben nog nooit is gebeurd. Toen ik het las kreeg ik een halve hartverzakking (zie paar berichten terug) maar even opgezocht en zag er redelijk onschuldig uit. Ik kom over een uurtje thuis en ga het dan even goed bekijken. Iemand tips en ervaringen? Foto kan ik per pb versturen mocht er iemand zijn die er wat meer vanaf weet Voor de rest is ze niet helemaal lusteloos, dan had mn zusje het er wel bij verteld. Super bedankt voor het lezen en reageren alvast!
melody7
Geplaatst: 22-11-18 18:16
Bij kleintjes kan het inderdaad erg lang duren voordat ze aan de 300 zitten. Ik had er ook zo'n mini tussen zitten. Ze zijn wel echt heel leuk Nouky!
Effie heeft ook weer diarree. Het ging net een paar dagen beter Nu weer even geen groente, helaas. Ze heeft sinds de zomer steeds een tijd (dagen of weken) nergens last van, en dan ineens is het er weer. Misschien ga ik nu maar eens probiotica proberen.
Hommage
Geplaatst: 22-11-18 19:05
Sterkte voor Toetie en Effie Er zijn wel bepaalde kruiden die helpen bij diarree. Vaak heeft het ook wel een oorzaak die ligt in de voeding. Hieronder een stukje van de Caviadokter
*Planten met diarreeremmende werking zijn: herderstasje (Capsella bursa-pastoris), smalle weegbree (Plantago lanceolata), duizendbladkruid (Achillea millefolium), vogelmuur (Stellaria media), klein hoefblad (Tussilago farfara), verder framboos en bosbes bladeren, bamboe, veldzuring. Geef deze planten bijvoorkeur vers (zomer). In de winter kunnen er gedroogde kruiden en kruidenformules gegeven worden . Als de diarree aanhoudt, terwijl de cavia helder blijft en goed eet, kan een 5-daagse antibiotica kuur het probleem verhelpen. Men gebruikt hiervoor metronidazol (Flagyl), 20-30 mg/kg lichaamsgewicht, 2 keer per dag. Daarnaast kunt u probiotica geven - vooral Lactobacilli zoals beschreven in Herstel en nazorg dit helpt de eventuele ziektekiemen te elimineren en de balans van de darmflora te herstellen.
Chronische lichte diarree (in volksmond: "plakpoep") is vrijwel altijd te wijten aan de inadequate voeding en/of overige gezondheidsproblemen. Als de diarree vaak terugkomt en gepaard gaat met gewichtsverlies en algemene slechte conditie van het dier, dient u het gebit en de nierfunctie te onderzoeken. Indien mogelijk, behandel de onderliggende problemen. Probeer verder het dieet van uw cavia te verbeteren. Denk aan voldoende vitamine C in het voer. Elimineer zetmeel- en vetrijke spijzen, geef geen snoep uit dierenwinkels. Beperk eiwit - verminder commercieel droogvoer. Verhoog de hoeveelheid ruwvoeders - hooi en gedroogde planten. Zet een bakje tarwezemelen en kleingemaakte bietenpulp pellets in de kooi. Deze zijn uitstekende bronnen van oplosbare (bietenpulp) en onoplosbare (zemelen) vezels, die de darmfunctie kunnen verbeteren. Cavia's vinden deze producten heel lekker. Verder kunt u fruit geven, maar liever niet al te zoete soorten. Appels zijn geschikt; cranberry supplementen (cranberrysap) kunnen is sommige gevallen ook helpen. Fruitzuren remmen de groei van ziektekiemen, en pectine in fruit is gunstig voor de darmwerking. *
Riverdale
Geplaatst: 22-11-18 19:45
Oh super bedankt! Ben net thuis en Toetie is echt heel actief, echt oprecht geen enkel detail dat anders is. Volgensmij niet eens die zachte poep meer! Ben in ieder geval echt heeeeel opgelucht! We hebben nu net nieuw hooi en het is anders dan het normale, daar zal t wss door komen bedacht ik me net op de terugweg haha. Ik ben echt super opgelucht dat alles in orde is!
Melody, je hebt er veel meer verstand van dan ik daarom vraag ik het even. Geef je Effie nu geen groenvoer juist omdat ze diarree heeft? Ze verliest toch een heleboel vocht door haar diarree? Of is groenvoer ook een factor die mee zou kunnen spelen in de hoeveelheid diarree? Als ze hier geen groenvoer meer krijgt gaat ze niet genoeg vochtopname meer hebben, ze haalt hier namelijk het grootste gedeelte aan water uit het groenvoer.
melody7
Geplaatst: 22-11-18 19:51
Ik ben met Effie inderdaad ook bij die dierenartse geweest Ilja! Daar heeft ze ook Flagyl gekregen, dat hielp wel tegen de verstoppingen maar haar darmen zijn wel 'in de war' gebleven.
Riverdale, de ene dierenarts raad aan om wel groenvoer te geven en de ander raad het juist af. Ik heb het gewoon uitgeprobeerd, maar zowel bij Nibbit als Effie stroomt het er uit als ik ze dat geef terwijl ze diarree hebben. Mijn ervaring is dus dat ik dat beter niet kan geven, ze gaan dan zelf (veel) meer drinken dus dat is geen probleem. Op die manier zijn ze er meestal in een paar dagen weer vanaf, daarna moet ik de groente heel langzaam opbouwen omdat het anders meteen weer mis gaat.. Met verstoppingen geef ik ze wel onbeperkt groente, dan ben ik al lang blij als ze iets eten en daar lijkt het geen effect op te hebben.
Pffff wat ben ik blij als de Cavias hier eenmaal zijn zeg. Wat een gedoe om afspraken te maken... heb je vakantie en dan lukt het nog amper.
Ik ben gewoon een regeltante. Ik wil weten waar ik aan toe ben en sneeelllll
melody7
Geplaatst: 23-11-18 17:48
Wat zijn ze leuk Believeit!
Je moet er iets voor over hebben Denise Zo'n opvang is enorm druk en wordt gerund naast een baan/huishouden, dus dan is het simpelweg onmogelijk om snel te antwoorden/plannen. Maar ik snap wel dat je ze graag zo snel mogelijk wilt hebben natuurlijk Weet je al wanneer je ze gaat halen of nog niet?
Ik snap dat het allemaal vrijwilligers werk is. Maar ik kan me niet voorstellen dat als ik binnen een minuut terug reageer op een email dat het dan weer dagen gaat duren voor ik een reactie heb Het gaat mij niet persé om zo snel mogelijk, maar ik wil het voor de dieren zo goed mogelijk doen met zo min mogelijk stress of alleen zitten.
Dat hadden ze hier niet. Dit is wel een stuk grover dan ik ken van de paarden. Volgens mij hebben ze het nog niet erg gegeten. Maar hopelijk komt het nog. Anders kijken of het naar de paarden kan. Maar zou zonde zijn. Maar mijn idee is het een goede toevoeging. Volgens jaar kijken of we in de tuin een soort van kleine omheining kunnen maken zodat ze op het gras kunnen lopen en dat goed kunnen snoeien zonder steeds de ren op te zetten.