Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:54

Goed dat je je zo inleest. +:)+ Als je naar het kippenforum gaat kun je inderdaad beter de voorgenomen afmetingen niet noemen of je voorbereiden op een storm van kritiek, want er zullen daar niet veel mensen zijn die 10 vierkante meter acceptabel vinden. Dat neemt niet weg dat je er veel nuttige informatie kunt vinden.

Om de grootte van je binnenhok hoef je je niet druk te maken. Een binnenhok is om te slapen en als kippen slapen lijken ze wel in coma, dus extra ruimte in het binnenhok heeft voor kippen geen meerwaarde. Belangrijke criteria voor een binnenhok zijn dat je het gemakkelijk kunt schoonmaken (liefst glad afgewerkt tegen bloedluis) en dat de ventilatie in orde is. Een hok op pootjes heeft daarnaast als voordelen dat het niet ten koste gaat van de buitenruimte en dat de kippen onder het hok een plekje hebben om te schuilen als het regent. Ik raad je wel aan om je tuin zo in te richten dat de kippen regelmatig los kunnen lopen want daar doe je de kippen (en daarmee jezelf) echt een groot plezier mee.

vuurneon

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:56

En los lopen helpt weer op een natuurlijke manier de nagels kort te houden :j want alleen maar in het zand graven en lopen zoals mijn enige kip nu groeien die hard! (Al knip ik ze uiteraard)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:03

Ja inderdaad ze mogen onder toezicht natuurlijk rond lopen dat lijkt me super leuk. Dat is het mooie dat we de tuin nog aan kunnen passen nu!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:48

Haha leuk dat kippenforum. Lees ook regelmatig als ik vragen heb het forum maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om me daar aan te melden. Er zitten daar heel wat haantjes en kipjes die de pikorde nog niet hebben beslist. Maar er staat veel info.
Mijn kipjes hebben een ruim hok met een niet zo'n hele grote ren. Maar ze mogen dagelijks los. Tenzij we een dag weg zijn. Maar dat overleven ze wel. Ze scharrelen graag en tokken wat af. Maar echt lawaai hebben ze niet. Voor we kippen namen hebben we de buren gevraagd ivm de haan. Buren vinden het zo gezellig klinken en kijken net als wij gezellig naar de scharrelende kipjes. Waren verbaasd dat kippen zo leuk zijn haha.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:34

Aangezien er een hoop mensen beter kunnen zoeken dan ik. Ik zoek een Watermaalse baardkriel haan.
Het liefst niet verder rijden dan een uurtje van Amsterdam.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:59

ik ben op zoek naar een haantje zijdehoen kleur: zilverpatrijs
heeft hier iemand eentje teveel?
Graag een foto aub.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:25

Zal me ook maar weer eens melden hier.

Zaterdag komen de kuikens als het goed is uit de broedmachine.
11 als het allemaal loopt zoals het zou moeten lopen.

Helaas wel gisteren een van mijn zijdehoenders gepakt door een roofvogel. 3 weken geleden een Red dus ben daar wel behoorlijk ziek van.

Ze moeten nu dus in de ren blijven maar die is groot genoeg en daar zit een net overheen.
Normaal mogen ze heerlijk in de tuin rondscharrelen maar 2 kippen kwijt vind ik wel even voldoende.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:30

Ik heb eindelijk de eerste kip aan de leg. Trouw elke dag een eitje, inmiddels al drie *\o/*

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:32

wat leuk!

bij mij heeft Binkie ook haar eerste ei weer gelegd! Het gekke achteruitlopen lijkt ook weg te zijn, en ze ziet er overall gewoon lekker glanzend en rond uit, en mooie rode kam en lelletjes.
En ze is zo tam geworden op de een of andere manier.

Gisteren liep ze in de weg toen ik hun stuk aan het omspitten was, kon haar zo oppakken en een meter verderop weer neerzetten. Dat was eerst helemaal niet.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:35

Leuk al die kippen die al gaan leggen, lente komt er aan!
Ik heb alle spulletjes voor de ren al en ga deze week een groot kippenhok halen. Ben echt mega blij!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:31

hahah, altijd die scheve kippenkop }:0

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:35

Haha die foto

Hier legt er ook eentje nu.
Ze zitten mooi in de ren nu.

Buurman had en van de kippen die was leeg gezogen. Dus de kippen zitten nu het hok ernaast en hij heeft de val neer gezet.

Zag nog n leuk filmpje op fb.
En haan die lachte.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:40

Mando schreef:
Buurman had en van de kippen die was leeg gezogen.

Huh? 8)7
Heb een raar beeld nu..... :D

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:48

:oo

Ik heb m door.......

-O-

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:27

Haha leuk hè op de mobiel.

Hij vond 1 van de kippen.
Was helemaal in tact maar was leeg gezogen in haar nek. .. daar zat de wond

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:46

Mando schreef:
Haha leuk hè op de mobiel.

Hij vond 1 van de kippen.
Was helemaal in tact maar was leeg gezogen in haar nek. .. daar zat de wond

:oo vampire diarieeesssss..... Stefan is weer aan de dieren zeker.

:')

Ik ga toch weer zes eitjes uitbroeden, dus ik mail de dude die faverolles kriel eitjes aanbiedt, heeft die man gewoon een wachtlijst van drie weken - er zijn nog 85 eitjes voor u - :oo

Nog gekeken naar zijdehoentjes-eitjes, maar daar is te laat van te zien of het hennetjes of haantjes zijn. Pas als het haantje begint te kakelen weet je het, en dat is helaas met mijn buren te laat. ^)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:38

Waar laten jullie de haantjes dan? Ik heb vorig jaar met veel moeite mijn hanen kunnen onderbrengen maar toen waren ze al bijna volgroeid. Zelfs gratis of voor de slacht wilden ze niet. Reden om nu niks uit te laten broeden. Al waren de kuikens super schattig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:59

Daarom begin ik alleen aan kuikens die ik kan kopen èn die al gesekst kunnen worden. 'onze hen kukelt' is ons ook al overkomen :') al is die naar de boerderij gegaan, zij hadden een haan nodig en kreeg dus een mooie harem onder zich :D
Opa fokte met kippen voor de show, hanen slachtte hij zelf voor eigen gebruik.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:00

Nou, het voordeel van faverolles is dat je het vrijwel meteen kunt zien. Lichte kuikens zijn hennetjes, en donkere zijn haantjes.

In de advertentie staat dat je haantjes mag terugbrengen maar daarvoor woon ik helaas te ver weg.

Ik heb een paar personen die die mij van de haantjes zouden kunnen 'verlossen'. Ik ben daar al een beetje voor gaan rondvragen voor mijn eerste broedronde. Gelukkig was dat maar 1 haantje en die heb ik kunnen herplaatsen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:54

Wij hadden hier eerst ook per ongeluk een haan ofwel en kukkelende kip. Toen die onverwachts dood lag in het hok zijn we er bewust 1 gaan halen.
Mijn vriend wil ook de cochin graag eieren laten uitbroeden. Maar ik zie ook wat op tegen het wegdoen van de hanen. Zelf slachten is best een optie maar 1. Is bijna niet de moeite met zo'n kleine kip en 2. Denk dat ik niet met smaak zal eten als ik steeds dat kuikentje voor mij zie.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:15

Ik wil graag leren slachten. Ik vind t een mooie manier in zelfvoorzienend zijn. Ik heb nu 2, vermoedelijk 3 hanen. 2 uitgebroed en 1 bewust opgehaald. Als het vermoedelijke 3e haantje echt een haan blijkt t zijn, moet hij weg.
Maar ja, waar leer je slachten?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:28

Zelf slachten zou ik niet kunnen maar deze dieren opeten wel (denk ik).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:43

Het slachten is niet zo moeilijk. Je moet kunnen richten met een bijl.
Het uit elkaar halen is lastiger maar daar kun je zeer waarschijnlijk wel iets over vinden op youtube.
Ik heb het ooit gewoon als een soort experiment zelf gedaan, het uit elkaar halen. Best interessant maar dat je daar nu. Nette kipfilets van krijgt.......

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:21

er is op kippenforum een hele afdeling over zelf slachten. en vreemd genoeg is dat een van de minder 'irritante' afdelingen.

daar staat precies beschreven hoe en wat. best heel leerzaam.

ik heb het een keer gezien bij een konijn (dat was al dood) hoe dat gevild werd en leeggehaald, maar ik zou het niet na kunnen doen. Het komt op sommige punten vrij nauw.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:01

Mijn collega slacht zelf kippen, daar heb ik de laatste keer met mijn neus bovenop gestaan en heb ik meegeholpen. Hij heeft het van zijn vader geleerd.

Het 'live' zien en meteen doen is (voor mij dan) zoveel leerzamer dan via youtube... En ik heb het idee dat je, als je meteen 'live' mee kan liften op de ervaring van een ander, de dieren ook het minste lijden want je maakt minder beginnersfouten...

Heb je niemand in de buurt die dit af en toe bij eigen dieren doet? Dat zou een ideale manier zijn om daar eens een keertje mee te kunnen draaien....