Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:28

Is dat nou ook blauwalg?
Hoe lang staan je lampen aan?
Wat voor filter heb je en hoe is je uitstroom?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:33

Nessa schreef:
Is dat nou ook blauwalg?
Hoe lang staan je lampen aan?
Wat voor filter heb je en hoe is je uitstroom?

Vanuit de winkel hadden ze gezegd dat de lampen 12 uur aan moesten. Dit hebben wij na het lezen op internet terug gebracht naar 8 uur en momenteel 6 uur.
Ik denk zelf blauwalg, draadalg en nog iets?

Het is de juwel rio 125. Durf even niks te zeggen over het filter. Ga dat even opzoeken.

De uitstroom staat nu zo dat de plantjes allemaal licht meebewegen

Edit:
Dit is het filter wat erin zit.

Afbeelding
.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:35

Wow 12 uur is echt lang, zeker voor een opstartend aquarium waar de plantengroei nog van moet opkomen.. := Ik denk inderdaad ook blauwalg! Je kan het iets afzuigen met een slangetje en daarna de lampen een stuk korter aanzetten, zou naar 6-8 uur gaan.
Edit: heb je al gedaan zo te zien, ik was weer te snel met typen ipv lezen :')

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:38

Allereerst gesteld: ieder aquarium heeft algen. Dat is niet iets wat je 100% kan voorkomen. Bruinalg hoef je je echt geen zorgen om te maken bijvoorbeeld. Maar sommige algen zijn inderdaad echt ongewenst.

Blauwalg is een van die algen die he eigenlijk echt niet in de aquarium wilt. Ik heb er ook last van gehad. Voornaamste oorzaken zijn:
- teveel licht
- onbalans in voeding
- te weinig stroom
- dead spot (een plek waar helemaal geen stroming is)

Bij mij bleek het een dead spot te zijn, en na toevoegen van een extra stromingspompje verdween de blauwalg na 2 weken.

Geduld is wel een schone zaak in aquaria. Stel dat je nu iets zou aanpassen, dan zal je de (positieve) resultaten pas na dagen of weken zien :)

Maar gezien de ontwikkeling van de algen binnen een week, zou ik zeggen, pas iets aan en wacht weer een weekje om te kijken of het erger/beter wordt voor je weer iets anders verandert :j

Ik heb mijn wabi eindelijk gemaakt! Alles van snoeisel uit de shallow, wat ook boven water moet kunnen groeien :D

Afbeelding

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:49

Jij maakt er echt kunstwerkjes van :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:18

ik vind het wel mee vallen op het filmpje hoor.
dat op het raam kun je gewoon wegvegen, even met een sponsje of pluk watten.
dat is bruinalg en zie je heel vaak bij opstarten,dat verdwijnt wel weer.
ik heb hier trouwens ook wel alg op het raam,dat veeg ik er gewoon af.

op je zand zit troep, en dat moet je even afhevelen.
tuinslag afknippen, in het water doen, aanzuigen dat het water uit je aquarium gaat stromen en als je dan licht over de bodem beweegt zuig je al die troep op.
tegelijk gaat wat water mee en dat vul je dan later weer aan met nieuw vers water, heb je meteen een waterwissel. denk dat in jouw geval je wel 2 emmers water kunt wisselen
je licht even minderen, denk dat 8 uur wel zat is en je kunt eventueel de alg van je planten afknippen of gewoon weg doen en nieuwe halen.

blauw alg is trouwens een bacterie en geen alg en heb je dat dan ruik je dat ook want dan stinkt je water echt rot -O-

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:16

Altijd vervelend ja die alg..

@cinniz..lees je goed in qua houden discusvissen die zijn heel gevoelig voor waterwaardes etc. En vergis je niet als je ze goed houdt en eten geeft groeien ze echt snel en zijn ze na 5 maanden je aquarium al uitgegroeid.
Heel veel plezier met je toekomstplannen!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 06:27

Thanks voor de tip.
We zijn indd flink met ons huiswerk bezig.
Mijn man nog meer dan ik.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:43

Bedankt voor de reacties! Geeft weer moed om door te gaan :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:51

Je bent iig al goed op weg met je aanpassingen!

Ik heb mijn licht ook 6 uur aanstaan. Zelfs na 1,5 jaar nog.
In mijn betta bak zelfs maar 4 uur. Maar daar zitten plantjes in die niet zoveel licht nodig hebben.
En wat ik niet wil is een alg probleem.

Die heb ik gehad in mijn 75 liter. Draadalg. Ik kwam er niet vanaf. Was er helemaal klaar mee.
Heb toen alles eruit gehaald. Plantjes, hout, steen, bodem, achterwand. Alles vervangen. En nu algvrij! Al paar maanden.

Ik ben begonnen met teveel en te lang licht. Minderen hielp niet meer. Nu goed begonnen en geen alg meer. Heb 2 buizen in mijn 75 liter. Heb er maar 1 van aanstaan.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:26

Ik heb hier ook nu de bakken op 6,5 uur staan.
Bij de Flex zit ook een nachtlicht.
Wat is jullie ervaring daar mee?
Doe je dan bijv 6 daglicht en dan de rest nachtlamp of bijv in de ochtend en avond nachtlamp en nacht uit?
Ik wil er sws een timer tussen gaan zetten.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 16:06

Wij hebben drie lampen waarvan op één lamp een timer die in 10 minuten het licht langzaam laat opkomen en ´s avonds weer langzaam laat uitgaan. De andere twee gaan gewoon aan/ en uit. In het totaal staan er zo´n 7 uur licht op de bak. Wel wat baardalg, maar daar stoor ik me niet aan. Vind het juist wel een mooi natuurlijk effect geven.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 17:07

Mijn vrouwtjes gourami was verdwenen.. Denk opgegeten door de andere vissen. Net een nieuw vrouwtje gehaald en meneer is blij.. <3 Hij had al een paar dagen bijna geen kleur meer, vrouwtje zit nog in het zakje en z'n baard is meteen zwart!
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:34

Hebben jullie wel eens dat filmpje gezien van hoe een Helenaslak eigenlijk zijn prooi eet? Stuff of nightmares! :') . En best gruwelijk.

cinniz123, als je ze niet de juiste voeding geeft moet je inderdaad soms hun tanden bijknippen. Bij sommige soorten is het wel veel lastiger om ze zo te voeren dat het niet nodig is. Helemaal als je dan ook nog een kieskeurige eter hebt…

Discusvissen zou ik in zo’n Lido ook echt niet doen. In het juiste formaat bak moet je al gigantisch veel waterwissels doen om ze op de correcte manier uit te laten groeien, in zo’n (voor discussen) kleine bak is het helemaal bijna niet te doen. Dan blijf je bovendien bezig. En zelfs dan denk ik dat je bijna niet kan voorkomen dat ze misvormt raken.

W.b.t. nachtlicht, dit is vaak blauw. En juist blauw licht hebben je planten niet zoveel aan en kunnen algen wel goed bij groeien als ik het internet moet geloven. Ik zou het zelf dus niet zo snel doen.

Biebz, je hebt zo te lezen al goede adviezen gehad! Die blauwalg is inderdaad ook het enige waar ik echt wat mee zou doen. De rest hoort nu eenmaal ook een beetje bij een opstartend aquarium wat nog in balans moet komen (en dat kan gerust maanden duren!). In toevoeging van het rijtje van Melyoramel nog dat blauwalg soms ook kan komen bij een heel laag nitraatniveau, iets wat je al snel hebt bij een nog opstartende bak. En een onbalans tussen je hoeveelheid fosfaat en nitraat (deze moet idealiter 1:10 zijn ongeveer).

En naast te weinig stroming is te weinig zuurstof in zijn algemeenheid iets waarbij de cyanobacterie (=blauwalg) goed bij groeit. Als je stroming goed lijkt en je hebt geen daadspots zou je nog een Söchting oxydator kunnen overwegen als het niet weggaat c.q. erger wordt.

Voor nu zou ik het afhellen, je licht op 8 uur zetten en even kijken wat er gebeurd.

Melyoramel, toffe start van je Wabi zo! Ideaal dat je zo eigen snoeisels kan gebruiken haha!

Nessa, 4 uur is wel heel kort haha! Te weinig licht kan uiteindelijk ook weer algen geven omdat je planten met maar 4 uur amper de kans krijgen goed te groeien. Daarnaast vind ik het zelf toch wel zo leuk om naar een verlicht aquarium te kijken haha! Ik ben begonnen met 8 uur en heb het nu ietsje langer staan. Maar heb absoluut geen sterk licht.

J0anieke, oh wat zonde van je vrouwtje! Maar fijn voor je mannetje dat er weer een vrouwtje bij komt nu. Voor mij wel maf om te lezen dat die zwarte baard schijnbaar goed is? Ik ken het alleen van kogelvissen, en als die zo’n zwarte onderkant krijgen, weet je zeker dat er iets niet goed is/veel stres etc. haha.

---

Ik heb vandaag ook nieuwe visjes gehaald! De Rasboras brigittae was helaas toch al uitverkocht -O- . Zo jammer, maandag toen ik reserveerde waren er nog een paar honderd op voorraad bij Ruinemans, maar dus toch achter het net gevist. Echter wel de kubotai meegenomen (20) en dus 10 Corydoras habrosus. Guitige dingen zijn het :D . Ze zitten nu nog even in quarantaine voor de zekerheid en beginnen al een klein beetje op kleur te komen en in elk geval een deel heeft ook al gegeten.

De kubotai's
Afbeelding

En één van de habrosusjes :D
Zitten in elk geval duidelijk twee vrouwtjes in het groepje, die zijn echt een heel stuk groter :D
Afbeelding

Ze hadden ook een hele mooie corydoras soort zitten die heel donker van kleur was (antraciet/zwart achtig lijfje) en dan met een knaloranje streep over de hele lengte! Die waren ook wel tof. Heb zelfs nog een splitseconde getwijfeld, maar heb niet voor niks voor de habrosus gekozen dus lekker daarbij gehouden.

Ook nog heel even getwijfeld om misschien dan toch de eerder al overwogen Danio margaritatus (eerder Rasboras galaxy) mee te nemen, maar vind die eigenlijk te groot voor bij de garnalen in mijn bak. Dus maar gewoon even afwachten tot de brigittae weer op voorraad is. En marktplaats in de gaten houden voor eventuele nakweek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:49

moet je ook nog bij jonge briggitae uitkijken dat je de goede hebt.
want die had ik ook dacht ik, maar toen er een stip kwam en geen streep.
en het dus de maculata bleek te zijn :')
nou zijn die ook leuk,maar toch….

die corydoras..heb je misschien de eques gezien,?
deze

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:59

Haha ja, en lees ook met enige regelmaat dat mensen met de R. merah thuiskomen. Ook prima visje, maar met de brigittae juist zo leuk dat ze zo fel kleuren. Nou ja, eerst mijn Rio maar eens verder inrichten met de plantjes die morgen binnenkomen en deze visjes door hun quarantaine tijd krijgen. En houd het ondertussen gewoon in de gaten qua aanbod.

Die Corydoras was toch weer net anders. Heb even hun marktplaats advertentie erbij gepakt. Ben zelf helaas vergeten er een foto van te maken, deze doet ze echt geen recht. Gok dat ze onder "orange laser ssp" vallen.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:08

die zijn ook mooi!
ja wauw. <3
ik vind de meeste donkere corydoras wel erg mooi om te zien.
en tegenwoordig is er een hoop op bestelling te leveren.

waarom vond je de galaxy eigenlijk te groot voor je garnalen?

nog even over die blauw alg. haal dan gewoon een flesje blue exit
ik had het toen in het bakje van het werk, iedereen gooide er maar voer in en daar kwam het waarschijnlijk van.
je rook dat ding al als je binnenkwam, net een rioolgeur :r
blue exit er in en precies gedaan wat op het flesje stond en het is nooit meer terug gekomen

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:18

ellepel schreef:
die zijn ook mooi!
ja wauw. <3
ik vind de meeste donkere corydoras wel erg mooi om te zien.
en tegenwoordig is er een hoop op bestelling te leveren.

Waarom vond je de galaxy eigenlijk te groot voor je garnalen?

Haha ja! Er komen sowieso ook nog steeds weer nieuwe Corydoras soorten bij. Maar ben blij met mijn mini's :D

Die Galaxy's zijn wel echt weer een slagje groter dan de Kubotai's. Garnalenbakje is maar 60cm, vind ik dan toch eigenlijk net te klein voor echt een leuk groepje. En door de slag groter zullen ze ook meer garnalen eten/tot iets oudere leeftijd in de bek passen. Bovendien inmiddels meerdere verhalen gelezen dat die Galaxy's zo gehaaid kunnen worden dat ze de eitjes onder de zwangere garnalen weg jatten :') . Vind het niet erg als er wat baby's kwijt raken, maar wil wel ook een beetje leuke (groeiende) kolonie overhouden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:28

mijn galaxy lusten geen garnalen denk ik. :P
maar ik heb ook heel veel verstopplek met veel mos, en ik vind het niet erg als er wat sneuvelt,de sterkste en slimste blijven dan wel over :j
gaat hier in elk geval wel goed.

had jij nou ook hara jerdoni?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:29

Afbeelding

Super bedankt Marlies!!

Correctie. Ik heb 5 uur licht op de betta bak. Haha

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:49

ellepel schreef:
mijn galaxy lusten geen garnalen denk ik. :P
maar ik heb ook heel veel verstopplek met veel mos, en ik vind het niet erg als er wat sneuvelt,de sterkste en slimste blijven dan wel over :j
gaat hier in elk geval wel goed.

had jij nou ook hara jerdoni?

Oh haha, goed getroffen dan misschien :D Ach, als ik echt geen brigittae kan vinden zwicht ik misschien nog wel een keer :') . Vind het wel een hele mooie soort ook! Mos heb ik in elk geval ook een boel, dat scheelt.

En nee, ik heb geen Hera jerdoni. Had tot dusver alleen de kogelvissen en de garnalen.

Nessa schreef:
[ [url=m/1TmdX7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super bedankt Marlies!!

Correctie. Ik heb 5 uur licht op de betta bak. Haha

Oh zo lijkt het gewoon weer weinig :D :D Maar als ze het net zo goed gaan doen als hier, dan groeit het oppervlakte binnen no time dicht haha. Al heb ik dus wel wat meer uren licht, 5 uur is nog steeds erg weinig :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:19

Oh het is helemaal niet weinig hoor!!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:26

Afbeelding

Jaaaaaaaa..ik heb de eerste babys gespot *\%/*
Ze zijn superklein maar heb er 1 weten te vangen op camera..wel mega uitvergroot

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:28

Wat leuk! Gefeliciteerd!

Hier de plantjes binnen gekregen! Morgen maar even rustig de tijd voor nemen om ze te verwerken. De nieuwe visjes doen het zover goed gelukkig. Alleen de cory's lijken wat meer tijd nodig te hebben, die eten nog niet geweldig.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:02

Hier hadden we even een stress moment..
foto’s zeggen genoeg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar hopen dat deze morgen nog leeft..