Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

truus1970

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:07

Onze buren hebben de badkamer naast ons winterkippenhok. De buurvrouw hoort hele kippe gesprekken als ze in bad ligt. Veel lawaai maken ze niet vindt ik. Ze kletsen gewoon.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:16

Mijn kippen maken echt herrie hoor! En echt niet alleen als ze leggen. :+
Getokkel om een fijn plekje, getokkel om dat hapje, ruzie om een legplek, ruzie om de ruimte ( vooral bij vies weer als ze voornamelijk in de stal blijven hangen).

Ik snap best dat je dit niet allemaal in een woonwijk wilt. Nu heb ik wel 9 kippen en 3 haantjes, dat zal ook wel uitmaken.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:44

Haha half jaar geleden liep er een kip met een dode pad in de snavel ervandoor, en de hele horde er achteraan, blijft een mooi gezicht :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:45

Of die regenworm die heel middeleeuws in vieren wordt gedeeld :')

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:17

Vraag je je ook niet meer af waar die uitdrukking 'als de kippen erbij zijn' vandaan komt. Zelfs de hond hier krijgt niks als wij restjes hebben. De dames storten zich er vol overgave op en de hond stond erbij en keek ernaar. Heel zielig.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:11

Antheman schreef:
Mijn kippen maken echt herrie hoor! En echt niet alleen als ze leggen. :+

Idem hier... :') Als 1 van de kleintjes begint te kleppen, moet en zal Big Betty er boven uit komen met haar extreem luide gekakel - af en toe kraait ze ook echt als een haan. Niet te doen...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:29

Big Betty whahaha!
En hoe zien jullie hokken er allemaal uit? Hebben jullie een hok zelf gemaakt of gekocht?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:42

Ik heb twee hokken gekocht, en de kippen slapen nu in het fietsenschuurtje. :+

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:24

Ja, tegenover die 2 kleine Cochin krielen, is Bleu de Landes Betty ècht wel Big Betty! :D

Wij hebben een hok gekocht, staat nu iets meer dan een jaar en we zijn er nog steeds tevreden over. Misschien dat we deze zomer wel zelf aan het knutselen gaan, ik zou graag tegen het einde van het jaar meer overdekking ter beschikking stellen van de kipjes. Vooral die 2 kleine diva's zetten geen poot buiten als het een klein beetje druppelt buiten...

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:28

Iemand die foto's heeft van hun kippenhok ? :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:30

Wij hebben een deel van en paardenstal opgeofferd en er een luikje, stok en broedbakken in gemaakt.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:34

Afbeelding

Dit vind ik wel een mooi hok!! Zit alleen te twijfelen of ik daar nog een ren bij moet hebben en dat ze genoeg ruimte hebben ze. Ik wil er 3

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:36

euhm.... daar moet ABSOLUUT nog een ren bij.

In dit hokje kun je met goed fatsoen geen kippen houden, behalve als nachthok.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:51

Plus dat dit hok met een beetje pech na 1 seizoen uit elkaar valt. Ik zou investeren in een goed hok, desnoods van Marktplaats? Wij hebben een houthok gekocht, zo een zwart geverfd hok met dakpannen en deze omgebouwd tot een kippenhok. Ren is 4 m² groot. Komend voorjaar wordt dit uitgebreid met nog eens 10 m².

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:13

Een ren van 4 vierkante meter vind ik een mooie grootte, maar dan wel 4 vierkante meter per kip en minimaal 3 kippen. :o Ik zal niet zeggen dat kleiner niet kan, maar bij een (veel) kleinere ren komt het dierenwelzijn naar mijn mening wel onder druk te staan. Wat kippen juist zo leuk maakt is het typische kippengedrag en in een hok zoals hierboven zie je daar vrees ik weinig van terug als je er niet een flinke ren aan maakt.

Ik heb geen recente foto's, maar dit is ons hok toen het in aanbouw was:

Afbeelding

Het idee was in eerste instantie dat de konijnen en kippen de ren zouden delen, maar daar zijn we vrij snel vanaf gestapt, omdat de kippen wat onrustig bleven door de snelle bewegingen van de konijnen. De konijnen zijn in de ren gebleven en de kippen lopen sindsdien los in de tuin. Ondertussen zijn de konijnen verhuist naar het ruimere en drogere terras en is de ren altijd open.

Achter de ren die je hierboven ziet is nog een tweede ren 'voor nood' waarvan het deurtje tegenwoordig dus ook altijd open staat. Hier heb ik een schuilplek gemaakt omdat ik merkte dat de kippen ondanks dat ze een hekel hebben aan regen niet overdag het hok in gaan. Het ziet er misschien vreemd uit met dat oude bed, maar met vies weer wordt er dankbaar gebruik van gemaakt. :o Leuk trouwens om dan het karakter van de kippen te zien. Eén van de hennen rent met het eerste spatje regen naar de schuilplek, de rest is iets dapperder en komt pas als het iets harder regent. :+

Afbeelding

Dit is de binnenkant van het toen nog wel erg schone hok. :+ Na een paar jaar gebruik glimt er niets meer hoor. :') Nu we gaan verhuizen wil ik gelijk van de gelegenheid gebruikmaken om de boel eens extra goed schoon te maken en misschien nog een keer over te schilderen. Ik zal zo blij zijn als we verhuisd zijn, ook voor de kippen. Momenteel hebben we maar 3 hennen en een haan meer en dat zou in onze tuin moeten kunnen met behoud van (het meeste) gras, maar het zijn er tijdelijk meer geweest en dat is ons 'gazon' nooit meer te boven gekomen. :(:)

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:16

Die van mij hebben dat ook, tot nu toe alle kippen die ik gehad heb. Ze hebben eigenlijk een schuur vol stro, en daar staat ook het eten. Die deur staat altijd open, dus licht en luchtig. Toch gaan ze NOOIT overdag die schuur in, behalve om een ei te leggen. Als het regent gaan ze onder het afdak naast de schuur waar ook mijn fiets staat. Gewoon tegels daar, niets te scharrelen of te eten, en toch hangen ze daar de hele middag ipv lekker in het stro te gaan scharrelen.

Apart is dat toch he?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:19

Ja, het blijven bijzondere beesten, blijkbaar vinden ze dat het nou eenmaal niet zo hoort. :))

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:25

Marlou, hoewel het volgens 'de standaard' misschien wel mag, vind ik het ook veel te weinig ruimte voor 3 kippen. Die van ons, 2 kleintjes en 1 grote, hebben iets van een 16-20m² en die lopen soms al te klagen... :')

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:10

Afbeelding
Dit is ons kippenhok.
Groot genoeg voor vier dames en een heer.

Afbeelding

Ze hebben op dit moment de beschikking over de hele tuin, maar dat gaan we iets inperken, omdat er dit jaar een vijver wordt aangelegd. Ook handig met visite-honden die niet zo goed samen gaan met kippen :o

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:58

Oke bedankt voor al jullie reacties! Ik heb er 0 verstand van dus vandaar mijn vraag ook, ik heb namelijk echt geen flauw idee!!
Dus ik kan eigenlijk beter een grote omheining maken met daar in een nachthok.

Dit is mijn tuin, nu nog kaal maar waar zouden jullie de ren neerzetten?
Afbeelding

Afbeelding

Tuin is dus nog kaal maar daarom veel mogelijkheid. Aan de linker kant is dus bijna heel de dag zon dus dat is niet verstandig

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:27

Op dat stukje gras? Dan kan je zomers gewoon buiten zitten op de stenen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:26

Op zich kun je daar kippen houden, maar dan zul je wel flink moeten inleveren (of de kippen zullen dat doen). Weet je zeker dat je dat wilt? Heb je een partner of kinderen (of verwacht je die) waar je rekening mee moet houden? Zo te zien heb je ook nogal wat buren en achterburen, wat vinden die ervan? Eén ding zul je in elk geval niet kunnen voorkomen en dat is dat de buurt zal merken dat je kippen hebt. Of dat als overlast zal worden aangemerkt is afhankelijk van de mensen zelf en hoe jij ze op de komst van de kippen voorbereidt. Zelfs rustige kippen zullen zo nu en dan flink herrie maken en vooral 's zomers zul je het goed moeten schoonhouden om stank- en vliegenoverlast te voorkomen. Maar goed, dat vroeg je niet. :o

De vraag waar je het beste de ren zou kunnen plaatsen vind ik lastig te beantwoorden. Mijn eerste ingeving zou zijn om helemaal geen ren te maken en ze los te laten lopen, maar eigenlijk lijkt me dat toch niet verstandig, want dan is het een kwestie van tijd voordat je 'tuin' is veranderd in een kale kippenren. Je zou met een paar stenen of stokjes en wat touw een plek kunnen afzetten om te zien wat het effect op de ruimte is. Ik vind dat een ren zeker niet kleiner zou moeten zijn dan 12 vierkante meter, maar daar kun je natuurlijk over discussiëren. Ik vind 4 vierkante meter per kip een handige richtlijn omdat kippen in de biologische kippenhouderij ook minimaal 4 vierkante meter uitloopruimte per kip hebben. Als het je om diervriendelijke eitjes te doen is vind ik dit zinvolle informatie, want dan weet je dus ook wanneer je je eitjes net zo goed in de winkel kunt kopen. Drie kippen vind ik het minimum, zodat er bij een overlijden geen kip moederziel alleen over hoeft te blijven. Het is namelijk erg lastig om één kip te koppelen aan andere kippen, in tweetallen gaat dat veel beter.

Je kunt de ren aan de bovenkant open laten of hem overdekt maken. De zwaardere rassen kun je in een open ren houden, maar kleine(re) kippen blijven daar waarschijnlijk niet binnen. Ook om katten en eventuele andere roofdieren buiten te houden is het goed om de ren te overdekken. Houd er bij een overdekte ren wel rekening mee dat je niet op je knieën wilt om de boel schoon te kunnen maken, dus dat het handig is om er rechtop in te kunnen staan. Verder is het belangrijk om na te denken over de bodembedekking. Door het gewandel van de kippen en eventuele mest die blijft liggen slaat de bodem dicht, waardoor je bij een ren die aan de bovenkant open is al snel last zult krijgen van blubber.

Als je nog steeds kippen wilt zou ik in jouw geval kiezen voor een overdekte ren (waarvan minimaal de helft van de bovenkant echt dicht is, dus geen gaas) en de tuin verder kipvriendelijk inrichten, zodat ze in elk geval 's zomers regelmatig de pootjes buiten de ren kunnen strekken.

Voor meer informatie raad ik je kippenforum.nl aan. Voor de gezelligheid zou ik het niet gelijk doen (sommige mensen daar reageren net zo pinnig als hun kippen :+ ), maar er zit daar wel heel veel kennis.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:29

Bedankt voor al je informatie! En ja ik wil nog steeds kippen ;-)
Ik ben me goed aan het inlezen en voor bereiden dus het is niet dat ik kippen wil en dat ze er volgende week zijn. Aan de rechterkant hebben we een buurman die niks met zijn tuin doet dus die is helemaal vergroeid, de buren daarnaast hebben vogels en links vinden ze het niet erg. De achter buren zitten 50 meter verder op en hebben er ook geen problemen mee.

Ik ga ze niet op het gras zetten. Dat is midden in de tuin en dan houd ik idd niks over. Aan de rechter kant komen ze ws want daar staat niet heel de dag zon. We hebben kog niks aan de tuin gedaan dus we kunnen nog flexibel zijn. Er komt een ren van 10 vierkante meter en een groot binnenhok. Er zijn kippen die kleiner zitten en denk dat het een prima plek is! Daar mogen ze de boel kaal gaan vreten ;-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:54

Kippenforum zou ik niet aankomen dat je kippen wilt opsluiten in een hok, volgens 1 van de dames daar 'zal zij als ze kip was dan zelfmoord plegen door de hedera op te eten' :')

Is je hele tuin wel voorzien van degelijke omheining? Want bij mijn schoonmoeder is de kip in de struik geprongen en zo in de tuin van een ander gekomen (ze hebben een hele goede schutting, maar door beplanting tegen de schutting aan kon slimme kip zo hup hup weg :') )

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:19

De kippen zullen een complete omheining krijgen idd om te voorkomen dat ze naar de buren gaan.