Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:54

@vanillia:

Mooie kooi! Gebruik jij ook doucheringen :+ .
Ideaal zijn ze en je kooi beschadigd tenminste niet!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:55

Zelf maken is vaak nog goedkoper. Lijkt moeilijk, maar het is best leuk :))
De zelfgemaakte dingen die ik nu heb zij een hangmat/buis, voerbak (kokosnoot), touwladder, plateau en een klimtouw :)

edit; zoiets bijvoorbeeld http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/h ... 066169.jpg
Waarom zou je dat kopen? Ga het bos in voilà... Nog gratis ook :')

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:58

Kaus schreef:
Zelf maken is vaak nog goedkoper. Lijkt moeilijk, maar het is best leuk :))
De zelfgemaakte dingen die ik nu heb zij een hangmat/buis, voerbak (kokosnoot), touwladder, plateau en een klimtouw :)

Ik koop tegenwoordig gewoon een handdoek t.w.v. € 1,00 bij de wibra. Vouw hem dubbel, maak er 4 gaatjes in en hang ze op.
Hier zijn de matten binnen no time kapot dus erg zonde om daar zoveel geld aan uit te geven!
Ik begin daar niet meer aan. :)

Hoe heb jij een klimtouw en touwladder gemaakt?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:01

Thanks, ben zelf ook erg blij met de kooi. Kost wat, heb je ook wat. In ieder geval geen gedoe meer met gaten in m'n onderbak. :=

Kaus; je zou een los deurtje kunnen kopen bij http://www.fretten.nl (http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... 32_123_129) . Ik had in mijn Ferplast Jenny ook een extra grote deur gezet (kwestie van tralies wegknippen/zagen) en dat was ideaal.

Hangmatten maken doe ik inderdaad ook zelf, hier sneuvelt nog wel eens wat en hangmatten kopen werd dan toch een dure hobby.. In het begin wat ruzie gehad met de naaimachine omdat ik aan het eind van m'n katoen altijd een stuk fleece overhield, maar nu ik een dunnere en scherpere naald heb zijn we goede vriendjes ^^
Handdoeken kan inderdaad ook Dribbel, maar aangezien de kooi vrij prominent aanwezig is in mijn kamer (woon op een studentenkamer) vind ik het wel leuk als de kooi er ook leuk uit ziet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:04

Klimtouw heb ik gemaakt met touw van de action. Eerst heb ik 4 touwtjes van ongeveer 70cm gevlochten, en toen die weer in elkaar gevlochten op zo'n speciale manier. Op die manier hoe je vlecht met 4 touwen. Dat kun je doen met zo veel je wilt, hoe meer je hebt hoe dikker het touw wordt. Aan het einde heb ik 2 musketonhaken gedaan en zo aan de kooi vast geklikt.

De touw lader was iets lastiger. Bij mij heeft die 7 treden en is ongeveer 80cm lang.
Heb gewoon 3 lange takken gezocht en die in stukjes van ongeveer 10cm gebroken. Dan 6 touwtjes vastknopen en met 3 beginnen te vlechten. Om de 8cm heb ik dan tussen het vlechtwerk door een takje gestopt.
Zo ziet ie er ongeveer uit http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/l ... 941615.jpg
Eigenlijk best simpel dus. Gewoon vlechten en dan er een takje tussen stoppen :j

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:05

Die kooi had ik ook en die is dus te klein... Werd mij hier ook verteld :P

Ik ga ook zelf hangmatten maken, krijg volgend weekend een spoedcursus naaimachine van oma haha :P
Die van mij zijn wel dol op lusjes doorbijten, dus ik ga er geen lusjes bij maken haha. Doe het met die klemmetjes.

Edit:

Jorinda schreef:
Nog even een foto van de verbouwde kooi trouwens :P

Zo was 'ie. Dus zeg maar met 3 "tralie-verdiepingen", kon er helemaal niets mee qua inrichting en het leek me voor de dames ook niet echt een uitdagende kooi. Oh en let maar niet op de kooi... Eén van de katten vond als kitten dat je het behang ook best als krabpaal kan gebruiken...... :+
[ Afbeelding ]

Dus die verdiepingen eruit gehaald (moest nog met best wat geweld en een tang haha) en de kooi helemaal schoongemaakt. Nieuwe verdiepingen en dingetjes erin en ta-daaa. Dames zijn er erg blij mee! Inmiddels zit er ook al een oude (schone uiteraard) onderbroek in de sputnik. Ze waren al een het proberen het hangmatje erin te trekken, maar ja, dat gaat niet want die zit met haakjes vast aan de kooi :') Ze trokken alleen maar de sputnik van de verdieping af. Dus heb ze maar een oude onderbroek gegund die ze lekker kunnen slopen en zo neer kunnen leggen als hoe zij het willen. En verder heb ik nog wat andere extra dingetjes zodat ik de kooi regelmatig anders kan inrichten met andere spullen :)
[ Afbeelding ]

Met de tijd wil ik waarschijnlijk nog een grotere kooi (een volière misschien ofzo), maar voorlopig kunnen ze hier wel weer mee vooruit met zijn tweetjes.

MirandaNH schreef:
@jorinda: die kooi heb ik ook nog op zolder staan.. wordt verkocht als rattenkooi maar is het zeker niet :n erg jammer, meer geschikt voor een syrische hamster. Voor rittens kan die wel hoor, heb ik hem ook voor gebruikt. Alleen als je ratjes groter worden zijn ze toch echt een grotere kooi nodig. Goed trouwens dat je die verdiepingen eruit gehaald hebt!! Dat is allemaal traliewerk en kunnen ze dus bumblefeet van krijgen (niet echt prettig voor ze).
Maar heb ff 1 vraag want ik zat met open mond te kijken naar je foto :P Hoe heb jij in g*dsnaam die roze ferplast verdieping erin gekregen??? :P Ik heb het ook eens geprobeerd maar kreeg met geen mogelijkheid er 1 in :')

Banjer schreef:
Jorinda: de kooi ziet er gezellig uit, maar hij is echt veel te klein voor ratjes... je kan het beste een kooi van minimaal 80x50x80 cm hebben (ongeveer)... :)

Vanillia

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:15

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:18

Heb me geregistreerd :P Eens even kijken!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:34

Hmmm, heb niet het gevoel dat die van mij te klein is?
Zal ff een foto maken en meten hoe groot ie is.

69cm breed, 78cm hoog, 40cm diep.
Afbeelding
Plateautjes zijn van hout.
Zit een doos in waar ze in kunnen met deksel, 3 trappetjes, 4 plateaus waarvan 1 van takjes, een brughuisje ding van hout, een stoeptegel onder het drinkflesje, een hangmat, een touwladder, een touw en in de bak waar ook de doos staat ligt nog een glazen pot waar ze in kunnen.
En die rare vlek rechts onder is een rat :Y)

edit; verschil tussen diep en breed is lastig :))
:')

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:47

_Dribbel schreef:
r_lolita schreef:
Iemand hier die toevallig ervaring heeft met de spullen van http://www.ratten-speeltjes.nl/ ?

Geen ervaring mee, maar vind het best wel duur!
Bijv. tevredenknagers.nl is een stuk goedkoper. :)

Daar heb ik idd ook al gekeken! Maar vind dat best lastig bestellen.

En wat Vanillia zei : http://www.hangmatjesenzo.nl/ Leuke site, leuke hangmatjes en echt niet duur! :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:21

Ah oke :P Kan ook niet goed zien of het dezelfde kooi is als op het plaatje wat je net plaatste.
Minimale afmetingen voor 2 ratjes zijn in ieder geval dus 80x50x80cm.

Dat hangmatje hadden die van mij trouwens ook. Ik denk dat dat teddystof uitnodigt om hem compleet te slopen ofzo, want met hun huidige hangmatjes (katoen van buiten en fleece van binnen, van Tevreden Knagers) doen ze dat niet :') Ik vond Tevreden Knagers trouwens niet moeilijk met bestellen...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:25

Hmmm, dan zou mijn kooi inderdaad te klein zijn. Maar waarom? Ze hebben genoeg ruimte om te klimmen en te stoeien. Zou niet weten waarom ie te klein is...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:25

Kaus die is wel wat aan de kleine kant, de minimum maat voor 2 ratten is 80x50x80, dat is 0,32 m3. Jouw kooi is nog geen 0,22 m3, dus dat scheelt 1/3 aan ruimte. Een paard wat in een stal van 2,5x2,5m staat lijkt misschien prima op zijn gemak, maar we snappen allemaal dat een stal van 4x4m veel prettiger is, voor ratjes net zo.
Vind het wel wonderbaarlijk dat jij je ratten niet ruikt ondanks al die houten dingen enzo, zou willen dat die van mij zo netjes waren :+
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 20-05-13 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:27

Nou inderdaad Vanillia... :') Die van mij hebben plastic verdiepingen, maar ze zijn gewoon een stel viespeuken :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:27

Hout is wel gelakt, pis trekt er dus niet in.
Had ik het eerder geweten over deze kooi, had ik een andere gekocht, maar ik ga er nu niet weer 100 euro aan uitgeven... :\
Kunnen jullie misschien aangeven waarom deze kooi te klein is? Ze hebben in principe genoeg ruimte...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:28

Nouja, het feit dat de afmetingen kleiner zijn dan de minimale afmetingen geven al aan dat ze dus niet genoeg ruimte hebben :P Ik zou niet weten hoe ik het moet uitleggen, maar ik merk wel dat die van mij in ieder geval al een stuk actiever zijn nu ze een grotere kooi hebben.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:30

Hmmm, vervelend dit... :\
Zou niet weten hoe ik het zomaar kan oplossen. Zou het echt heel erg nodig zijn om een grotere kooi te hebben? Ik heb ze namelijk wel de hele avond los lopen.

edit; op een andere site staat 70x45x60?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:31

Vind het ook lastig uitleggen, maar het is logisch dat je het idee hebt dat de kooi groot genoeg is, het gedrag past zich aan aan de beschikbare ruimte.
Je zou op Marktplaats kunnen kijken voor een 2e hands Ferplast Jenny. Die staan er vaak veel op en zijn niet duur, heb die van mij destijds voor 25€ gekocht, moest 'm wel zelf halen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:34

Ik heb mijn Jenny inderdaad voor 40 euro kunnen overnemen van Vera (Banjer). :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:35

En valt zo'n kooi ook nog een beetje te verkopen? Ik ga hier namelijk niet met 2 kooien zitten.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:37

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:39

:Y)
Het probleem is alleen een beetje mijn moeder overtuigen... :\

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:40

een Jenny kan wel 50-60 kosten, een KD is meestal duurder, ook tweedehands... :)
meestal zijn dit soort kooien vrij makkelijk te verkopen... ik heb nu verschillende keren kooien verkocht, verschillende groottes.. en ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik ermee bleef zitten... :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:49

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:50

Dat is de Jenny :j