Show je aquarium III!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:23

Ja precies, dat scheef je al maar niet meer of het daadwerkelijk door was gegaan :D Maar fijn! Foto?

Inderdaad flink aankopen haha! Had nog een waardebon van €60, dus dat dekt het grootste deel van de visjes wel :D

Qua drijfplantjes, hier doet de salvinia natans het eigenlijk in alle bakken wel goed. Verwijder er wekelijks hele ladingen van :') . kan je daar tegen de verzendkosten eventueel wel wat van opsturen als je dat wil proberen?

Amazone kikkerbeet deed het hier niet -O- Die wilde ik erg graag vanwege de lange wortels. Maar vermoed dat ik te sterke stroming aan het oppervlakte heb ervoor. Er nu wat Pistia stratiotes gekregen uit de bak van mijn ouders. Die gaan eerst in quarantaine (hun bak zit vol met baardalg en blauwalg op het moment :o ), en daarna die eens proberen. Die krijgen ook aardig wat wortels.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:31

kubotai heb ik ook gehad, maar die gingen helaas te snel dood.
maar denk dat jij je helemaal wel goed hebt ingelezen er over.
ze zijn wel erg leuk om te zien .
zou niet meteen die corydoras er bij doen, dan heb je denk ik teveel vis in 1x in je bak?

nessa wat voor plantjes heb je nu die niet goed willen?

hier gaat alles verder wel prima.
de nieuwe apistogramma man en vrouw doen het goed, heb er inmiddels wat legholen bij gedaan.
en meer catappa blad en catappa bark er in gedaan,het water heeft nu een mooiere kleur vind ik.

Nessa

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:50

Afbeelding
Hij begint steeds blauwer te worden. En ook de zijkant donkerder

Afbeelding

Afbeelding
Deze drijfplantjes heb ik

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:00

MarliesR schreef:
Qua drijfplantjes, hier doet de salvinia natans het eigenlijk in alle bakken wel goed. Verwijder er wekelijks hele ladingen van . kan je daar tegen de verzendkosten eventueel wel wat van opsturen als je dat wil proberen?

Even opgezocht. Dit klinkt wel als een geschikt drijfplantje!
Zou graag wat overnemen!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:42

Hmm iemand goede ideeën ik blijf last houden van een kam laag ondanks waterwissel en testen ( zijn goed) planten gaan goed ( alg ook gelukkig geen baard alg meer) enigste wat ik nog moet doen is grote filter schoon maken al is de doorstroom nog vrij goed...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:21

ellepel schreef:
zou niet meteen die corydoras er bij doen, dan heb je denk ik teveel vis in 1x in je bak?

de nieuwe apistogramma man en vrouw doen het goed, heb er inmiddels wat legholen bij gedaan.
en meer catappa blad en catappa bark er in gedaan,het water heeft nu een mooiere kleur vind ik.

Oh wat jammer dat ze bij jou zo snel dood gingen! Hopelijk gaat het hier beter, heb inderdaad wel de nodige research weer gedaan :') . Maar het blijft altijd afwachten natuurlijk. Kan ze helaas ook alleen wildvang krijgen, maar voordeel daarvan is dat ik hier dan dan t.z.t. ook wel mee wil proberen te kweken en je dan in elk geval met "verse genen" start.

En wil ze dan inderdaad sowieso niet allemaal op hetzelfde moment in de bak doen! Maar ga ze toch sowieso in quarantaine doen, dus kan zelf kiezen wanneer ik ze vervolgens in de bak doe. LFS is alleen 45min rijden en weet dat de habrosus niet altijd makkelijk verkrijgbaar is, dus neig wel naar daar ook gelijk wat van mee te nemen :+ . Heb de pygmaeus ook nog serieus overwogen, vind ik ook erg leuk! Maar die zijn qua gedrag weer heel anders (niet typisch corydoras qua gedrag, zitten wat meer in de middenlaag). Ze zijn ook wat schuwer. Dus in combinatie met de Kubotai is de habrosus dan een betere keus, heb je gelijk een beetje een "dither fish".

Fijn dat je nieuwe apistogramma het nu goed doen! Even heel kort door google gehaald en zo te lezen een soort die ook nog wel redelijk te kweken is? En ze doen broedzorg! Vind dat zo cool :D Die van mij vreten natuurlijk zowel de eitjes als de jongen op :')

Nessa schreef:
[ [url=m/KZu4r6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Gi0m4n.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NRWNku.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ahja dat is ook de Pistia (drijfplantje). Ben benieuwd of ze hier wel willen. Kosten me nu gelukkig ook niks, dus dan kan je eens wat proberen :D

Tof dat hij steeds blauwer wordt! (tenminste, ik vind dat mooi :D ). En heerlijk dat hij nu wat meer de ruimte heeft! Hoeveel liter was dit nu ook al weer? 20? En ik ga mijn best doen de Salvinia vandaag op te sturen naar je!

snorkel1986 schreef:
Hmm iemand goede ideeën ik blijf last houden van een kam laag ondanks waterwissel en testen ( zijn goed) planten gaan goed ( alg ook gelukkig geen baard alg meer) enigste wat ik nog moet doen is grote filter schoon maken al is de doorstroom nog vrij goed...

Ik zou dan voorzichtig zijn met al te grote filterschoonmaak. Dit kan ook weer onbalans geven namelijk. Een kaamlaag zijn in principe afgestorven bacteriën en dus al een vorm van onbalans. Soms je kan ze wel min of meer van het wateroppervlakte afscheppen of opdeppen, heb je dat al geprobeerd? Afhankelijk van wat voor soort filter je hebt (dat onthoud ik echt niet van iedereen hier in het topic :') ) kan je soms redelijk makkelijk wat licht (gefaseerd) filteronderhoud doen en soms juist bijna niet. Maar het kunnen bv ook bacteriën uit je bodem zijn etc.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:22

Mijn appelslakken doen echt goed hun best :D
Zag gisteren ook de eerste paring met een witte. De paar witte en paarse die ik heb beginnen ook al echt wat groter te worden! Binnenkort verhuizen een paar van de grote gelen naar een andere hobbyist (die voor mij posthoornslakken kweek - doen we mooi een ruil). Wil op termijn mooie verzameling van kleurtjes :D

Op de klep aan de voorkant zitten ook nog alle ei-pakketjes :D
Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:02

Leuk ook om zelf te kweken zeg!
Geloof dat ik er zelf niet zo’n geduld voor zou hebben maar wel leuk om bij een ander te volgen.

Hier toch besloten om nog even te wachten met een aquarium wat groter is.
We willen heel graag vloerverwarming laten leggen en zie er al enorm tegen op om ons hele huis leeg te moeten halen laat staan als er ook nog een aquarium staat van 450/500 liter.

Ik heb dus van de week een fluval 57l opgehaald en een kastje ervoor gekocht.
Daar zouden de blue dream garnalen van mn zoon in gaan want die wil toch liever geel op zn zwarte ondergrond.

Afbeelding

Maar nu heb ik een aanbod gehad wat ik toch niet af ga slaan en dat is een Juwel Lido 200 met vis enzo.
Dus de Flex gaat naar mn andere zoon en wij gaan toch redelijk groot en dan zien we tzt wel of we al nog voor een heel groot aquarium gaan.

Er is ook zoveel leuks :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:23

kweken gaan ze bij mij denk ik niet doen?
geloof dat ze dan toch een kweekbak aanraden met zo min mogelijk afleiding.
en er is zat afleiding,staat vol planten en zwemmende beestjes.
maar wie weet, alles kan natuurlijk.

ik heb trouwens dat er in een aquarium af en toe tikt?
ik kan er niet achter komen wat het nou is, klinkt wat alsof je met een ring tegen het glas tikt.
zo maf

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:30

ellepel schreef:
kweken gaan ze bij mij denk ik niet doen?
geloof dat ze dan toch een kweekbak aanraden met zo min mogelijk afleiding.
en er is zat afleiding,staat vol planten en zwemmende beestjes.
maar wie weet, alles kan natuurlijk.

ik heb trouwens dat er in een aquarium af en toe tikt?
ik kan er niet achter komen wat het nou is, klinkt wat alsof je met een ring tegen het glas tikt.
zo maf

Heb je clownbotias?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:30

MarliesR schreef:
ellepel schreef:

Oh wat jammer dat ze bij jou zo snel dood gingen! Hopelijk gaat het hier beter, heb inderdaad wel de nodige research weer gedaan :') . Maar het blijft altijd afwachten natuurlijk. Kan ze helaas ook alleen wildvang krijgen, maar voordeel daarvan is dat ik hier dan dan t.z.t. ook wel mee wil proberen te kweken en je dan in elk geval met "verse genen" start.

En wil ze dan inderdaad sowieso niet allemaal op hetzelfde moment in de bak doen! Maar ga ze toch sowieso in quarantaine doen, dus kan zelf kiezen wanneer ik ze vervolgens in de bak doe. LFS is alleen 45min rijden en weet dat de habrosus niet altijd makkelijk verkrijgbaar is, dus neig wel naar daar ook gelijk wat van mee te nemen :+ . Heb de pygmaeus ook nog serieus overwogen, vind ik ook erg leuk! Maar die zijn qua gedrag weer heel anders (niet typisch corydoras qua gedrag, zitten wat meer in de middenlaag). Ze zijn ook wat schuwer. Dus in combinatie met de Kubotai is de habrosus dan een betere keus, heb je gelijk een beetje een "dither fish".

Fijn dat je nieuwe apistogramma het nu goed doen! Even heel kort door google gehaald en zo te lezen een soort die ook nog wel redelijk te kweken is? En ze doen broedzorg! Vind dat zo cool :D Die van mij vreten natuurlijk zowel de eitjes als de jongen op :')

Nessa schreef:

Ahja dat is ook de Pistia (drijfplantje). Ben benieuwd of ze hier wel willen. Kosten me nu gelukkig ook niks, dus dan kan je eens wat proberen :D

Tof dat hij steeds blauwer wordt! (tenminste, ik vind dat mooi :D ). En heerlijk dat hij nu wat meer de ruimte heeft! Hoeveel liter was dit nu ook al weer? 20? En ik ga mijn best doen de Salvinia vandaag op te sturen naar je!

snorkel1986 schreef:

Ik zou dan voorzichtig zijn met al te grote filterschoonmaak. Dit kan ook weer onbalans geven namelijk. Een kaamlaag zijn in principe afgestorven bacteriën en dus al een vorm van onbalans. Soms je kan ze wel min of meer van het wateroppervlakte afscheppen of opdeppen, heb je dat al geprobeerd? Afhankelijk van wat voor soort filter je hebt (dat onthoud ik echt niet van iedereen hier in het topic :') ) kan je soms redelijk makkelijk wat licht (gefaseerd) filteronderhoud doen en soms juist bijna niet. Maar het kunnen bv ook bacteriën uit je bodem zijn etc.

Heb intern filter en een externfilter..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:41

Ik heb een 36 liter bakje voor de betta :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:43

snorkel, nee ik heb geen botias.
maar ik heb een idee dat ik weet wat het is.
ik heb in 1 bak wat steentjes liggen en die liggen net tegen het glas.
kan zijn dat de corydoras er met hun gepoets tegen drukken en ik dat hoor?

of misschien een verwarming element wat aan gaat en dat dat glas dan tikt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:12

MarliesR schreef:
ellepel schreef:
kleine kinders worden groot, gaan ze zomaar uit huis! *\o/*

Ik krijg straks nog empty nest syndrom joh :')
Maar er blijft sowieso een klein aantal om wat verder uit te groeien, dat scheelt :D

Nessa schreef:
Ahw onze betta is een schuimnest aan het maken <3

Aww! Zit hij nu dan in zijn nieuwe bak?

--

I did a thing :') Gisteren een hele zooi extra plantjes besteld bij Aquaplantsonline, die worden als het goed is woensdag verzonden.Vandaag nog wat valisneria opgehaald bij iemand waar ik ook met enige regelmaat extra slakjes bij haal voor in de kogelbak.

En vandaag bij Gersen in Raalte vissen besteld :D (Daar heb ik de kogelvissen ook vandaan, vond het een prettige winkel).

20 stuks Rasbora kubotai voor in de Rio125. Hier komen ook de bestelde plantjes in om de bak een stuk meer aan te kleden. Ik wil er dan ook nog een groepje Corydoras habrosus bij, maar weet nog niet zeker of ik die ook gelijk meeneem.

En nog 15 stuks Boraras brigittae, die gaan in de 70 liter bij de garnalen. Ze zullen af en toe vast wel wat babygarnaaltjes eten, maar er zit zo enorm veel mos in de bak inmiddels dat ik denk dat het wel goed (genoeg) gaat.

Heb nu mooi de drie 20 liter kweekbakjes leeg, dus ze kunnen eerst in quarantaine.

En denk dat ik dit weekend de scheidingsmat bij de baby kogeltjes weg ga halen. Die kleintjes beginnen kapsones te krijgen en kleine opstootjes onderling te maken over wie waar mag zitten :') . Dus misschien tijd voor nog wat meer ruimte :D . Ze zijn inmiddels ook aardig handig qua jagen, dus komt denk ik wel goed.

Pets en co gersen zit bij mij om de hoek.. rijssen aqua deco is ook leuk en ze helpen je er goed ( als je problemen hebt.. hun testen het water wat uitgebreider.) :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:15

snorkel1986"
[quote="MarliesR schreef:
ellepel schreef:

Nessa schreef:

snorkel1986 schreef:

Heb intern filter en een externfilter..[/quote]

8)7 inmiddels schoon gemaakt ( nou ja losgekoppeld water uitgekiept en weer aangesloten ) was verre van vies al was de laatste schoonmaak begin januari..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:07

Wat doen jullie met slakken die ineens in je aquarium zitten?
Wij zijn de ene nog aan t opstarten maar toen zie ik ineens uit t niets slakken komen.
Weet ook niet welke t zijn?
Weet dat mn broer een slakkenplaag heeft gehad vandaar mn vraag.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:21

poelslakken, ik heb ze niet want ik heb anentome helenaslakken die ze op eten.
ze kunnen een plaag worden en dan heb je er echt teveel, maar ze zijn ook wel weer nuttig.
je kunt ze er handmatig uitvangen en even in de gaten houden dat het niet teveel worden.
stukje komkommer in je bak daar komen ze vaak wel op af.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:24

cinniz123, Haha zo mooi de plannen een paar keer bijgesteld. Maar begrijp wel dat je met zulke plannen met de vloer een echt grote bak nog eventjes wilde stellen. Zit er een beetje een leuk visbestand in de Lido? Je ziet af en toe toch dingen voorbij komen…

Je slakjes zijn gepunte blaashoorn slakjes. Die zijn tweeslachtig, dus eentje is genoeg om zich voort te planten. Tja, hier gaan alle slakjes natuurlijk naar de kogelvissen. Anders zou ik denk ik alleen in vitro plantjes kopen, want levende dieren gewoon dood maken ben ik niet zo goed in. Alternatief is nog om ze in een apart bakje te verzamelen en gratis op marktplaats te zetten als voerslakken (voor mensen met kogelvissen of bv. botia’s).

ellepel, ahja, had alleen even erover heen gescand, maar met veel afleiding etc. lijkt de kans mij ook kleiner. En geloof dat ze dan ook behoorlijk zuur water nodig hadden? Maar heb me verder dus niet echt in de soort verdiept dus weet het fijne er ook niet van.

Een tikkend aquarium zou ik wat nerveus van worden :o .
Hier hoor ik af en toe wel een harde “pok” van 1 van de appelslakken die zich weer eens naar beneden laat donderen haha

Nessa, Ahja beter! Fijn voor hem!

snorkel1986, oh grappig haha! Ze kwamen hier op de radar doordat iemand ze tipte die hier wat kwam halen aan aquariumspul, dat hij daar regelmatig heen ging. Vind het mooi dat ze het spul zelf eerst in quarantaine doen. En contact rond de kogelvissen was ook fijn. De twee aquariumzaken hier wat dichterbij koop ik liever geen vis.

Qua filter zo lastig in te schatten. Alleen het water er uit kiepen is natuurlijk niet echt schoonmaken (al is dat in dit geval misschien wel beter). Niet echt vies kan twee kanten op. Enerzijds mooi dat je weinig vervuiling hebt, maar je wil natuurlijk wel dat je een goede bacteriekolonie hebt in je filter wat ook “vies” toont. Dus “te schoon” is ook niet goed.

Met gevaar voor eigen leven vingers wat drijfplantjes verzameld voor Nessa :')
Ze waren er stellig van overtuigd dat ik eten kwam brengen :D

Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:47

ellepel schreef:
poelslakken, ik heb ze niet want ik heb anentome helenaslakken die ze op eten.
ze kunnen een plaag worden en dan heb je er echt teveel, maar ze zijn ook wel weer nuttig.
je kunt ze er handmatig uitvangen en even in de gaten houden dat het niet teveel worden.
stukje komkommer in je bak daar komen ze vaak wel op af.

Ja dat had ik dus begrepen.
Ik wilde ook helenaslakken nemen maar zag dat die ook wel eens garnalen eet.
Miss niet zo heel erg als je er veel hebt maar voor nu nog een beetje zonde.

Ik vind die kogel visjes echt super leuk om te zien.
Heb wel eens gehoord dat je bij sommige hun tanden bij moet houden,dat was voor mij toen nieuw want had er nog nooit van gehoord.
Was wel interessant.

In de Lido zitten kardinaal tetra’s wat algeneters en een aantal zalmen.
Nou heb ik zelf niets met zalmen maar waars gaan er een aantal naar zoon zn aquarium.
Wie weet als we het niets vinden kunnen er een aantal naar mn broer en pa of neefje.
Makkelijk als iedereen in de aquaria’s zit

Mn man wil graag discussen dus moeten even kijken of we die alvast gaan houden en tegen de tijd dat ze groter worden op een groter aquarium over gaan of dat we voorlopig richting de sumatranen gaan.
We gaan iig voorlopig niet veel doen want gaan eerst even op vakantie.

Heb wel vanmiddag 18 vd 20 blue dreams garnalen gevangen uit zoon zn aquarium die gaan naar de flex.
Vat een piep werk,die donkere krengen van een zwarte bodem zoeken :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:54

helenaslakken eten geen gezonde garnalen.
als ze die al zouden eten dan zijn die garnalen al niet goed.
ik heb massa garnalen hier en alleen gezien dat de helenas dode garnalen eten.
dus dat kun je prima proberen. op het moment dat je poelslakken op zijn eten de Helena slakken gewoon mee met het visvoer, ze zijn hier gek op bodemtabletjes.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:01

Oke mooi om te weten.
Dan gaan we die binnenkort ook aanschaffen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:08

Discus wel erg mooi. Maar wel intensief qua verzorging.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:41

Hoi, is er iemand die via pb met mij wil mee kijken naar mijn opstartend aquarium? Hij staat nu een week in te draaien maar zit al helemaal vol algen.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet doen nu. Want in de winkel zeggen ze aankijken. Maar het groeit zo hard en volgens mij gaan de planten dit niet overleven.
Maar wil ook niet gelijk vanalles in de bak gaan doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:55

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:59

Ik ben vaak wat terughouden met alles in topics zetten. Maar dit kan natuurlijk geen kwaad. Zou fijn zijn als er wordt meegekeken.

https://youtu.be/raTMmZVGTPQ

Dit is de bak nu. Ornamenten heb ik er uitgehaald om schoon te maken. Die zitten helemaal onder.