Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:36

Ach wat sneu van je kip vuurneon. Ze heeft iig beste zorg gehad.
Ik heb een nepei in het legnest. Dat werkt wel want ze leggen er keurig een eitje naast. Afgelopen zomer legden ze ook in de tuin. Waren het padje kwijt denk ik. Toen paar dagen in hun hok en ren gelaten en ze gingen weer keurig naar hun legnest.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:39

vuurneon schreef:
Kippie is niet meer.... Is vannacht vredig in haar slaap overleden. Keek gisteravond nog en zag al een hele oppervlakkige ademhaling en ze lag scheef, dus heb haar nog even een aai gegeven (oogjes kekke mij nog even aan) en idd vanochtend was ze er al niet meer.

Ik vind het jammer, maar ben opgelucht dat de natuur zelf z'n gang is gegaan. Wij hebben ons best gedaan.

:(:)

kohtje

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:41

Als je de kippen zeg 3 dagen opsluit waar je de eieren wil hebben dan blijven ze meestal daar leggen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:46

vuurneon schreef:
Kippie is niet meer.... Is vannacht vredig in haar slaap overleden. Keek gisteravond nog en zag al een hele oppervlakkige ademhaling en ze lag scheef, dus heb haar nog even een aai gegeven (oogjes kekke mij nog even aan) en idd vanochtend was ze er al niet meer.

Ik vind het jammer, maar ben opgelucht dat de natuur zelf z'n gang is gegaan. Wij hebben ons best gedaan.

Ach... had dit berichtje helemaal gemist. Wat sneu voor kipje en jou :(:)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:00

Wel sneu vuurneon. Je hebt in ieder geval je stinkende best gedaan.
Het geeft ook wel weer rust.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:30

Wat sneu voor je kip vuurneon

Hier geen problemen met wild leggers. Ze gaan netje op de broedbak ook al lopen ze in de tuin. Ze mogen nu alleen niet meer uit hun ren van mijn vriend. Ze slopen de opkomende plantjes te veel nu het voorjaar er aan komt.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:15

Jaaaa te gek! Ik voeg me bij jullie! Ik wil ook kippen!
Ik heb geen ervaring dus ik ben nog even zelf studie aan het doen haha.
Ik heb een redelijke stadstuin van 19 meter diep en 8 meter breed dus daar past een mooi kippenhok + ren in.
Het is een rijtjes huis dus ik wil geen luidruchtige kippen, iemand tips :D?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:24

ze maken allemaal tot op zekere hoogte "herrie" is mijn beleving.

Het 'ik ga een ei leggen' en 'ik heb een ei gelegd!' gekakel hoort er toch een beetje bij. Maar nouja, dat is een paar minuten per dag en dat hebben de buren maar te pikken.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:40

Jammer voor je kipje Vuurneon, maar je hebt er alles aan gedaan.
Alle kippen maken af en toe herrie. Ik lig altijd dubbel om dat 'ik ga een ei leggen' en 'ik heb een ei gelegd'! Vriend bromt dan van 'moet dat nou??'
Maar de trotse kippies moeten natuurlijk wel even laten horen dat ze een ei hebben gelegd! *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:19

Een stille kip is een dooie kip :D

er is nu nog maar 1 kip bij ons... :( Die tokt al zodra ik de gordijnen open schuif beneden :')

Binnenkort maar mooi kijken voor kuikens! Hoeveel kuikens moet je nemen bij 1 kip? Dit is wel een hele oude dame, dus die heeft niet het eeuwige leven meer dus wil wel gelijk als alles goed gaat voor de komende jaren een mooi toompje hebben.

En ja, opgelucht ben ik zeker, valt wel een enorme last van mijn schouders nu ze er niet meer is. Hoe graag ik het ook deed, maar mijn grens was ook bereikt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:33

Logisch je hebt er alles aan gedaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:46

Vandaag heb ik er twee krielkipjes bijgehaald. Ze zijn nu met z'n vieren hier. De andere twee dames zitten voornamelijk in het nachthok (broeds) en heb de twee kleintjes erbij gezet. Kennismaking ging heel rustig, de kleintjes kropen er zowat tussen als schuilplaats, en de twee andere dames vonden dat prima.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:18

Wat jammer van je kipje vuurneon, maar je hebt inderdaad al het mogelijke gedaan. :(:)

anneliesdj schreef:
Dus als er al een ei ligt gaat ze er een bij leggen? En een nep ei? Ik heb hier ook een stenen ei liggen namelijk.
Heeft het zin om haar te verplaatsen als ik denk dat ze bezig is met leggen, of geeft dat juist stress?

Wij hebben ook wel nepeieren gehad, maar ik heb de indruk dat kippen met hun weliswaar beperkte verstand toch wel het verschil weten tussen echt en nep en dat er niets gaat boven een echt ei. De kip zelf verplaatsen zal weinig opleveren denk ik, behalve misschien een boze kip. Ik zou het met onze kippen niet zonder handschoenen durven te proberen. :o

Onze kippen weten straks niet wat ze beleven. Wij gaan verhuizen en zij dus ook. :Y) Momenteel hebben ze onze afgesloten achtertuin (lees: ongeveer 200 vierkante meter blubber) tot hun beschikking en straks kunnen ze vrij scharrelen zo ver als ze kunnen kijken. :D Iemand tips voor hoe ik ze 's avonds weer in het hok krijg?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:59

Wij houden de kippen altijd eerst een paar dagen in hun hokken.
Daarna mogen ze aan het einde van de middag buiten.
Ze zoeken als het goed is hun hok tegen de schemering weer op.
Daarna kun je de tijd dat ze naar buiten mogen vervroegen.
Met een beetje medewerking van de kipjes is het haar binnen gaan geen enkel probleem := :D

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:07

ik ga denk ik een hok bouwen met hulp van mijn vader, een soort hondenhok, met een ren erom heen, en een paar tegels ervoor, zodat ze droog kunnen staan als het blubberig is.

en een (paar) melkbus(sen) waar ze in kunnen leggen. ben dan ook van plan om een paar planten in de ren te plaatsen. (klein wilgenboompje, rododendron of vlierbes)

heeft iemand nog tip's ?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:09

Ik denk niet dat een kip snel in een melkbus gaat liggen, maar verder klinkt het leuk.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:10

Bedankt mirim. Waarschijnlijk is dat inderdaad het beste, maar het vervelende is dat ze eerst voor een week of misschien twee een tijdelijk onderkomen krijgen, voordat hun eigen hok (een tuinhuisje) weer is opgebouwd. Ik ben bang dat ik de zelfcontrole mis om ze zolang opgesloten te houden.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:03

Ik zie een kip wel in een melkbus leggen, als de bus op zijn kant ligt. Wel lastiger rapen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:08

ik zie hun er ook wel in leggen, en natuurlijk de melkbus gekanteld (vergeten er bij te zetten), melkbus vind ik ook nog mooi staan als decoratie !

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:09

Haha nee ze mogen zeker geluid maken joh! Een kennis van mij had wyandotte en die maakte echt vreselijke herrie!
Welke soorten hebben jullie allemaal?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:11

Ik had rhode Island reds en drentse hoenders. De overgebleven kip is volgens mij rasloos.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:41

welke legt beter ? cochins of orpingtons ?

en welke van die 2 is het snelst broeds ?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:47

Ja ik wil wel een kippetje wat ongeveer iedere dag legt, barnevelder?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:52

hielkebro schreef:
ik zie hun er ook wel in leggen, en natuurlijk de melkbus gekanteld (vergeten er bij te zetten), melkbus vind ik ook nog mooi staan als decoratie !

Amaris schreef:
ze maken allemaal tot op zekere hoogte "herrie" is mijn beleving.

Het 'ik ga een ei leggen' en 'ik heb een ei gelegd!' gekakel hoort er toch een beetje bij. Maar nouja, dat is een paar minuten per dag en dat hebben de buren maar te pikken.

Kletsende kip in zo'n galmende bus lijkt me nu geen prettige combi. Niet voor jullie en niet voor de kippen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:38

@tamary, := := := raap me op !

Ik hoor mn kippen nooit wamneer ze een ei leggen, dus denk dat ik het misschien eens probeer als het lukt.