Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:04

Kaus schreef:
Wat mijn ratten ook een geweldig spelletje vinden is snoepjes spelletjes.
Mijn ratten krijgen geen eten uit een bakje, anders vind ik ze lui worden. Ik neem gewoon een vel papier en scheur dat in stukjes, dan neem ik een beetje voer en wikkel het papier er om heen.
Dan heb je dus gewoon een propje papier met wat voer erin. Dat strooi ik bijvoorbeeld door de kooi of ik doe het in de voeder bal.
Hun normale eten heb ik in een zelf uitgeholde kokosnoot gedaan die ergens in de kooi hangt. Ze moeten bij mij wel moeite doen voor hun eten :j

Verder, krijg je rittens of al wat oudere ratjes?
Mijn ratjes geef ik namelijk ook nog honden en kattenvoer op aanraden van de dierenspeciaal zaak.

Voor de andere hier, hebben jullie dit ook gedaan of doen jullie dit nog steeds met jullie (jonge) ratten?

Mijn ratten zijn al vrij dun dus ze krijgen van mij onbeperkt voer in bakjes. Ook onbeperkt sla en komkommer en ik geef ze elke dag een yoghurt-drop of een ministukje kaas. Voor de snoepjes is dat papiertjesspelletje wel leuk trouwens! :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:06

Onbeperkt voer hebben ze bij mij ook. Alleen het honden en kattenvoer doe ik in het papier.
Verder geef ik ze af en toe een appel of een wortel. Verder krijgen ze wel eens een nootje als ik dat toevallig eet (niet gebrand of gezout!)
En ze krijgen 1x per maand een gekookt ei :)

Mijn ene rat is ook een stuk kleiner dan de andere. 50 gram verschil zit er tussen. Toch zijn ze allebei gezond, mooie vacht en heldere ogen. Ze eten ook allebei goed, nooit ruzie om eten of wie er mee krijgt.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 20-05-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:06

Welk voer geven jullie je ratjes trouwens? Ik heb nu een grote zak van 3 euro wat eigenlijk bedoelt is voor dwergkonijnen, maar daar eten ze veel niet van. Daarbij krijgen ze echt rattenvoer, duurder, ter aanvulling.
Bestaat er ook zoiets als 'goedkoop' maar goed rattenvoer?

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:08

Kaus: Leuk! :D Ik ben van plan om rittens te nemen, Had inderdaad al iets gelezen over honden en kattenvoer.. Nu vraag ik me toch wel af, Waarom geven jullie je ratjes katten/hondenvoer?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:09

Het rattenvoer dat ik normaal geef hadden ze niet meer bij de dierenwinkel, ik geef ze nu dus een of andere mix van konijnen/cavia/rattenvoer + konijnenmuesli maar dat lijken ze niet heel lekker te vinden.
Verder twijfel ik nog wat tussen RatNature of ReggieRat.
ReggieRat lijken ze lekkerder te vinden maar de dierenwinkel zegt dat RatNature beter is...

r_lolita, hier staat heel veel over voer. http://www.ratjes.nl/voeding
Weet zo niet precies uit mijn hoofd waarom ik het geef, maar hier staat het wel.
En verder vinden die van mij het gewoon heel erg lekker :Y)

r_lolita

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:14

Kaus: Okee bedankt! Net even op je profiel gespiekt :o Wat een knap paardje heb jij zeg !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:15

Hier krijgen ze voer van RatRations, daar ben ik erg tevreden over en ik wil ook niet meer over op voer met allerlei toevoegingen. Hiervoor kregen ze Science Selective trouwens, dat vond ik dan 1 van de betere rattenvoeders.

Dierlijke eiwitten krijgen de jonge ratten hier wel, maar dan in de vorm van Applaws (kattenvoer), gewone katten- en hondenbrokken vind ik ook niet goed genoeg. Verder dagelijks de restjes van wat wij eten, mits niet te zout/gekruid natuurlijk en verse groente en gruit.

Wie goed en 'goedkoop' wil: Zelf mengen op een basis van bv. Teurlings dwergkonijnenvoer, daar is op diverse fora genoeg info over te vinden. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:19

r_lolita Haha bedankt! :D

RatRations heb ik hier nog nooit in de dierenwinkel gezien, bestel je dat online?
Mag ik vragen waarom je gestopt bent met Science Selective?

Die van mij krijgen R. C. Fit kattenvoer en Cavom Volwassen hondenvoer. Geen idee wat dit betekent :')

Hmmm, ik lees op internet toch wel wat enge dingen over die tranen...
Mijn witte rat heeft dit elke keer als ze wakker wordt. Het loopt niet over haar gezicht maar wel zo dat het rond haar hele oogje zit.
Komt dit echt door stress? Lijkt me apart namelijk, ze heeft het alleen als ze wakker wordt, anders nooit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:25

RatRations is niet in de DW verkrijgbaar, wel online: http://www.ratrations.nl/ (of afhalen in Leiden)
Ik ben met SS gestopt omdat ik over wilde op iets natuurlijkers en toen heb ik RatRations eens geprobeerd. De ratten zijn er zo vreselijk dol op en doen het er zo goed op dat ik het dus maar ben blijven voeren. :j

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:26

Ik moet mijn hangmatten echt 1x in de week wassen anders is het echt te smerig, niet eens perse de geur, maar ze worden ook zo semi-plakkerig, bah!

Qua voeren vind ik het ook lastig.. Ik voer op het moment onbeperkt Supreme Science Selective, maar ik vind mijn dames nog steeds vrij slank in vergelijking met de andere ratten die ik hier zie.. Ratrations voer heb ik geprobeerd, maar daar aten ze de lekkere dingen uit en vervolgens lieten ze 3/4 staan. Tot voor kort voerde ik ook wat pitjes en zaadjes bij van een probeer-zakje van Ratrations, maar nadat zowel Bella als Harley zich binnen een week tijd allebei een keer hadden verslikt na het voeren daarvan ben ik daar maar mee gestopt.. Ze krijgen nu tussendoor wat meelwormpjes, wasmotlarven, applaws, groente, fruit, stukje rauwe biefstuk, walnoten, afhankelijk van wat ik in huis heb :)
Heeft 1 van jullie misschien duidelijke foto's van ratten die te mager, goed op gewicht en te zwaar zijn? Ik heb geen idee waar ik op moet letten eigenlijk..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:29

Die foto zou ik ook wel handig vinden, ik heb eigenlijk ook geen idee wat te mager is. Ben er altijd maar vanuit gegaan dat ze wel goed zijn.

RedPassion, bedankt voor de site! Staan ook er leuke dingen op!
Ik denk dat ik sowieso die zit stok maar eens probeer, die van mij hebben vrij scherpe nagels. Heb ook al een stoeptegel onder de drinkfles gelegd, maar toch zijn ze nog vrij scherp...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:30

Qua gewicht is de staart een goede indicatie Vanillia. :) Een foto kan vertekenen met vachtje, type rat, geslacht etc..

Als je in de staart drukt of zachtjes knijpt en hij voelt 'sponzig' aan is de rat meestal te dik, dan zit er dus ook vet op de staart. Als de staart er vierkant/hoekig uitziet is de rat meestal te mager en een ronde 'droge' staart is vaak een indicatie van een goed gewicht.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:32

Zitstok tegen scherpe nagels? Tell me more! :P

Ah thanks RedPassion, dan zijn ze goed op gewicht. Was bang dat ze wat aan de magere kant zouden zijn maar dat valt dan gelukkig mee :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:34

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:38

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:40

Geen ervaring mee, maar vind het qua info een betrouwbare site. Vrij bekende site ook.
Denk dat het dus wel goed komt qua kwaliteit en of het aankomt :j

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:42

Dankje!
Staan zoveel leuke dingen op .. Helaas, ben niet rijk dus dat word sparen

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:47

Ik heb besteld bij Rattenspeeltjes, tevreden over :j

Verder krijgen die van mij het voer voor ratten van de Pet's Place. Dit eten ze het beste (wel ander voer geprobeerd dus) en ze zijn prima op gewicht, dus daar verander ik niks aan tot ik merk dat ze wat tekort komen of juist wat teveel krijgen. Daarnaast krijgen ze iedere dag 1 of 2 keer een snack (dat woord kennen ze ook al, want ik loop dan altijd naar ze toe "mini's! er komt een snack aan!" hahaha), wat varieert van pasta tot komkommer tot sojamelk. Vooral sojamelk zijn ze dol op. :P En verder heb ik een zakje gedroogde banaantjes, een zakje met bosbessensnoepjes en een zakje met yoghurtdrops.

Goede tip trouwens om het lekkers in een papiertje te wikkelen!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:54

Die van mij heb ik ook geleerd of er eten aan komt of niet :))
Een soort kus geluidje betekent 'kom er is eten'.
Een *kik* geluidje betekent 'kom' zonder dat er eten is. En een *klak* betekent 'goed zo'
Dat hadden ze na 2 dagen door :D

Hebben ze bij jullie trouwens de keuze of ze opgepakt worden of niet? Daar twijfel ik namelijk nog wat over.
Als ze slapen pak ik ze sowieso niet, alleen als ze wakker zijn.
Maar als ze ergens gewoon zitten en je wilt ze pakken, doe je dat dan, of wacht je tot ze op je hand gaan zitten en zelf bij je komen bijvoorbeeld?
Mijn twijfel zit m namelijk in of ze bang van me worden als ik ze pak terwijl ze dat niet willen, of dat ze het gevoel hebben van 'als ik niet wil dan hoeft het niet, dus hoef ik ook niet meer te luisteren'.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:57

Soms pak ik ze op en soms laat ik ze er zelf op lopen :P

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:26

Yikes, 16€ is wel prijzig voor een zitstok :P

Ik pak ze meestal op, Harley komt ook wel zelf m'n arm op lopen, maar als ik op Bella moet wachten kan ik wachten tot ik een ons weeg. Moet zeggen dat ik ze in het begin wel altijd zelf op m'n hand heb laten lopen, maar denk dat ik bij de kleintjes toch sneller over ga schakelen op gewoon pakken. Heb het idee dat Bella wat schuwer is omdat ik juist in het begin haar het tempo heb laten bepalen (wat er op neer kwam dat ze bij voorkeur gewoon uit m'n buurt bleef haha).

Mijn kooi staat klaar voor de komst van de kleintjes:

Afbeelding

Wel even wat anders dan ik normaal heb, heb echt al m'n 'normale' hangmatten bij elkaar moeten schrapen, normaal heb ik m'n kooi vooral gevuld met sputniks en meer gesloten hangmatten.

Edit; even gekeken op ratten-speeltjes.nl, www.hangmatjesenzo.nl is een stuk goedkoper!
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 20-05-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:30

Wat heb jij handige deuren zeg!
Bij mijn deurtje krijg ik net 1 arm er door. Heb al een paar keer mijn vingers gekneusd doordat ik mijn andere arm in de kooi wou doen en er toen achter kwam dat er tralies voor zaten...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:33

Wat voor kooi heb je dan Kaus? Ik heb sinds kort een Jenny (minimale afmetingen voor 2 ratjes), maar daar pas ik wel met 2 armen doorheen :j Gelukkig wel, anders is het een ramp met inrichten :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:35

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:52

r_lolita schreef:
Iemand hier die toevallig ervaring heeft met de spullen van http://www.ratten-speeltjes.nl/ ?

Geen ervaring mee, maar vind het best wel duur!
Bijv. tevredenknagers.nl is een stuk goedkoper. :)