Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:04

Ik heb een schaap gezien wat ik hebben wil. Eentje mrt een Csiva vachtje! Zo leuk! Maar eerst zelf maar leren handelen :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:19

Ik heb een deel van de schapen van Mike van der Most gezien, die vond ik leuk!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:33

jaaa dat zijn heel leuke schapen hilde! maar ook erg springerig en niet heeel makkelijk van karakter :D voor on ervaren honden vind ik ze te druk :D
haha wat voor ras dan machie?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:38

essiesilly schreef:
Omdat elk schapenras z'n eigen karakter heeft ;) een dikke vette texelaar kan niet makkelijk lopen (die galopperen ipv draven) en raken snel in paniek. Bijv Drentse heideschapen zijn veel gemoedelijker van karakter en zijn zo gehete loopschapen (gefokt om lange afstanden te lopen in tegenstelling tot de dikke mest schapen)

Wel mijn opinie is dat ieder ras gewoon te werken is (individuele schapen is een ander verhaal).
Een schaap is een schaap. Kan een texelaar niet zo snel lopen? Rustiger pace aanhouden. Raakt hij sneller in paniek? Dan meer afstand houden.

Uiteraard zijn er verschillen tussen de rassen (het enige ras dat ik tot mijn beschikking heb staat als vrij moeilijk bekend, vluchtig én vechterig). Dus ik kan me wel voorstellen dat je voorkeuren hebt, zéker als je hond onervaren is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:46

net zo als er een verschil in rassen van honden is, rassen van koeien, is er ook verschil in rassen van schapen ;) de een werkt gewoon makkelijker dan de ander, mijn voorkeur gaat zeker uit naar een schaap die sober is en welke qua karakter en uiterlijk ook aanspreekt. (dan kom ik dus al snel op de drentse heideschaap en scottish blackface) ik wil geen schaap die zich na 5 minuten al leeg rent (dus de dikke vlees texelaars) daar kan ik gewoon niet mee werken.

een texelaar bijv https://www.google.nl/search?q=texelaar ... B640%3B480
is als een dikbil koe, weinig actie maar vooral veel vlees, in mijn ogen amper te gebruiken om afstanden te lopen
als je dan een drentse heideschaap ziet:
https://www.google.nl/search?q=drentse+ ... B300%3B198 zijn die veel atletischer gebouwd dus makkelijker lange afstanden kunnen lopen

nu zit ik jou dit uit te leggen maar snap eigenlijk niet waarom ;) ik neem aan dat je toch wel de verschillen snapt waarom je met het ene ras beter kan werken dan het andere?..

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:58

gisteren clickerworkshop gedaan. Was heel leuk , veel geleerd en Aedan deed het heeeel goed. Knappe pup heb ik.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:37

Een kempisch heideschaap :)
Ik train met skudde schapen, ook erg leuke schaapjes :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:41

essiesilly schreef:
nu zit ik jou dit uit te leggen maar snap eigenlijk niet waarom ;) ik neem aan dat je toch wel de verschillen snapt waarom je met het ene ras beter kan werken dan het andere?..

Ik ook niet :D
Ik geloof dat we het globaal aardig eens zijn.
Ik had de indruk uit je eerdere post dat je texelaars "totaal" ongeschikt vond, maar je had al uitgelegd dat het meer een voorkeur is.
Zijn die trouwens écht zo uithoudingsloos als je beschrijft? Ik dacht dat een texels dijkschaapje wel een stukje zou moeten kunnen lopen (maar heb er zelf geen ervaring mee).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:50

Haha ja. Tuurlijk kunnen ze lopen/waggelen maar ik vind t 3x niks om er mee te werken heel steeds gevoelig en idd uithoudingsvermogen van een slak.. Ze doen niks anders dan eten en beetje staan. Bewegen? Wat is dat haha

Machie die skudde ken ik niet zo goed zijn die ong net zo groot als quessanten?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:30

Jakary is trainen op zelfstandigheid iets? Als is de filmpjes zie, heb ik het idee dat ze bij de palen extra bevestiging/ steun bij jou zoekt tov de rest van het parcours. Of trainen op rust met 4 of 6 palen, want het blaffen doet ze alleen bij de palen, toch?

Leuk Jilleroo dat Aeden het zo goed deed :) Wat hebben jullie voor leuks geleerd?
En wat is de rest ook druk geweest met trainen. Ik mag nog tot vrijdag wachten en dan eindelijk (na 4 weken) behendigheid trainen. Ik ben heel benieuwd wat mijn smurf er van gaat bakken.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:41

Op een skateboard staan, en op een balanskussen lol, ging voornamelijk over de werking van de clicker en hoe te gebruiken. Veel geleerd iig

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:00

essiesilly schreef:

Geen idee :)
Het zijn vrij kleine schaapjes. Maar wel makkelijk om mee te werken. Er stonden ook andere schapen bij, die zijn nu verkocht, die lieten zich slecht drijven. Waren enorm eigenwijs en gingen lekker tegen de hond in haha

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:49

Jakary: kijkt hij omhoog of naar jou? Misschien kun je dan zorgen dat hij meer zelfstandig rent en je zelferachteraan komt? Het blaffen is echt iets wat veel honden doen en is echt vsn de opwinding. Maar verder doet hij het wel erg goed toch?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:34

Ja, ik zou graag hebben dat ze zelfstandiger de weave doet, maar ik weet niet goed hoe dit te bereiken.
Ze heeft inderdaad heel veel bevestiging en steun nodig, als ik niet exact naast haar blijf in de weave, komt ze er ook uit. Ik had gehoopt dat het zou beteren na een tijd en dat ze zelfzekerder zou worden.
Maar er zit niet zo heel veel verbetering in.
Ze kijkt trouwens omhoog, maar ook naar mij, dus beide eigenlijk.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:48

Jakary schreef:
Ja, ik zou graag hebben dat ze zelfstandiger de weave doet, maar ik weet niet goed hoe dit te bereiken.
Ze heeft inderdaad heel veel bevestiging en steun nodig, als ik niet exact naast haar blijf in de weave, komt ze er ook uit. Ik had gehoopt dat het zou beteren na een tijd en dat ze zelfzekerder zou worden.
Maar er zit niet zo heel veel verbetering in.
Ze kijkt trouwens omhoog, maar ook naar mij, dus beide eigenlijk.

Heb jij de mogelijkheid om de paaltjes op te splitsen? Met welke methode(s) had je het ook al weer aangeleerd?
Wat doet ze als je terug gaat naar 2 of 4 paaltjes? Als dat goed gaat kan je er voor en/of na andere toestellen zetten die ze geweldig vind. Dan weet ze dat er na de palen wat leuks komt.

En voor de zelfstandigheid: Ga zelf rechte lijnen oefenen met 3 sprongen. Eerst 'strak' naast de hindernissen lopen en dat telkens met een schoenbreedte opbouwen. Als het goed is kan je dan uiteindelijk 2- 4m je hond sturen. Als die sprongen combi goed gaat begin je opnieuw met een andere combi. Volgens dit principe kan je dit opbouwen http://www.agilityclub.nl/agility/oefen ... -lijn.html

Op die site staan ook andere, wellicht nuttige stuur oefeningen op.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:58

Heej mensen.
Welkom alle nieuwe mensen.
Wij gaan waarschijnlijk eind maart/begin april starten bij de beginners behendigheid. Hij is dan wel nog iets te jong maar dat zou geen probleem zijn volgens de instructrice. Ze houd er rekening mee en kunnen het rustig aan doen.
De reden dat we daarmee wel gaan beginnen is dat dit mooi aansluit op deze cursus gehoorzaamheid. Helaas niks gehoord over sportvoorbereiding. Dat is toch iets wat ik nog steeds graag wil doen.

Ik zag nog iets over wijzigen van hondenschool/club. Ik zou even gaan kijken bij de verschillende club. Desnoods een proefles meedoen. Kijk welke methode/instructeur bevalt jouw beter. Als dat de duurdere is en je kan het betalen zou ik dat doen. Anders bij de goedkopere.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:21

essiesilly schreef:

Zo ongeveer, skuddes zijn een heel klein beetje groter, en zonder hoorns.
Fijne trainingsschapen, mits goed ingetraind, anders ook nogal snel.

Wij hebben zelf Lüneburger Heidschnucken, lopen vlot, goed mee te trainen mits je hond voldoende afstand houdt. Anders gaat het heul hard :D

Ik heb vroeger met de wiltshire horns getraind, ook een vleesras.
Moesten de honden veel harder achter drukken, net als bijv. bij een texelaar.
Maar met dat verschil dat die ook heel brutaal de hond blijven aanvallen.
Wilde iemand die al WT en EK gelopen is komen intrainen met zijn honden, na een uur heeft ie het moeten opgeven. Hij moest immers zijn honden ook nog heel houden...

Ik heb na heel veel training hier thuis met de honden eraan kunnen werken, maar je moest blijven opletten of je hond was een paar tanden kwijt, of erger. Voor een jonge hond echt niet geschikt.
Die hadden ook totaal geen kuddegevoel, als die begonnen te rennen stoof dat uit elkaar, in 10 verschillende richtingen, de heideschapen blijven meer bij elkaar als groep.
Uiteindelijk heb ik die weggedaan, wat grondsoort betreft passen de heideschapen hier beter.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:31

Vanaf vorig week donderdag (13/02) was Jinn een beetje aan het hoesten. Ben er toch maar mee naar de DA gegaan en die zei dat het kennelhoest kon zijn maar het niet dacht omdat hij niet echt reageerde op de dingen die ze deed. Verder geen verstand was. DA dacht zelf aan een lichte irritatie aan de voorste luchtwegen. Nouja, prima. Even niet getraind en niks met hem gedaan maar wel behandeld met bisolvon voor een zachtere luchtwegen. We zijn nu 6 dagen verder en ik hoor hem niet meer hoesten en kuchen. Gisteren ook al niet dus daarom gisteren weer begonnen met trainen. Eerst een halfuurtje gehoorzaamheid. Dat ging erg goed! Wel vloog hij me een keer de A op omdat we een keer op het behendigheidsveld moesten trainen. Na dat halfuurtje een halfuurtje behendigheid gedaan. Dit ging ook erg goed. Hij heeft maar 1 keer gebeten toen hij uit de tunnel kwam dus we gaan er op vooruit *\o/*

Vanavond nog even trainen en dan lekker enkele dagen rust omdat we zondag met de hele hondenschool een wandeling hebben van ongeveer 2/2.5 uur.

Natuurlijk train ik met Flappie ook nog. We gaan lekker ons gangetje en wanneer Jesda geen zin meer heeft dan gaat ze ergens liggen en op een stokje knagen. Nouja prima. Ze vindt het alleen al helemaal geweldig om mee te mogen en zolang ze een paar keer in de week naar het bos gaan hoor ik haar niet klagen.

Ik zal even een foto uploaden van Jinn hoe tunnel verslaafd hij is :=

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:21

Onze tunnels liggen opgeslagen achter slot en grendel. Ik ging even de beide tunnels ophalen en ik trok de deur open en Jinn vloog naar binnen. Meneer wilde graag door de tunnel alleen dat ging niet helemaal.

Afbeelding

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:51

A gossie wat lief Jesda!!! <3 <3
Die vind het echt wel super leuk!!!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:11

Hij stond mij echt zo aan te kijken van nah hoe kan dat nou, normaal kan ik er ook door.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:18

Aah wat lief!!

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:06

Hihi gekke Jinn

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:52

Die Jinn :') Heerlijk zo enthousiast

Tay had me natuurlijk 2 maanden geleden oid onderuit gebeukt. Sindsdien wat pijn in mijn knie, wat nog een keer verergerde doordat ik weer botsing met hond had :+ Vandaag toch maar (onder lichte druk van clubgenootjes) naar de huisarts geweest. Heb ik waarschijnlijk een peesblessure in mijn knie :') 3 opties en bij alledrie is er één ding zeker. Ik ben er nog wel maanden zoet mee. Hij snapte alleen niet dat ik een lachstuip kreeg bij peesblessure. Ik zie mezelf al op boxrust met 2 keer per dag stappen en koelen _O-

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:54

Haha, mag je samen met Tay in de bench :P

Ik heb heerlijk rustig aan gedaan met mijn 2 monsters. Vanmiddag even met Flappie gefietst en Jinn een beetje met de bal gegooid. Eigenlijk niet zo veel dus := Maar ze hadden gisteren 1.5 uur aan lopen in de benen en niet op een rechte weg, maar echt gigantische heuvels en mul zand :Y)