Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:21

Ik hou ze zelf een dag of 5 binnen in een curverbak voor ze goed in de gaten te houden. Of ze eten, drinken, ... daarna gaan ze naar een groter verblijf in een stal. Soort van terrarium.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:03

Kip heeft een vitamine B injectie gekregen en nog 1 ronde medicatie. Is er voor vrijdag geen verbetering opgetreden dan is het klaar...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:25

Hoi iedereen!

Het is erg lang geleden dat ik hier nog eens ben komen kijken, zie dat de eerste kuikens al weer uitgekomen zijn, proficiat! ;)

Onze 3 kippies (1 bleu de landes en 2 cochin krielen) doen het nog steeds goed, eventjes een stopje van de winter tijdens het ruien (zag er niet uit :') ), maar nu zijn ze, op 1 cochin na, weer vrolijk aan de leg.

Nu is me opgevallen dat onze kippen nooit eens 'op avontuur' gaan. Er liggen allerlei dingen in de ren waar ze lekker op zouden kunnen springen ofzo, maar dat doen ze eigenlijk nooit... Op zich lijkt me dat maar saai, dus ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben voor 1 of ander iets wat altijd succes heeft bij de kippen? Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar tevergeefs. Of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat wij 'saaie' kippen hebben? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:27

Onze kippen zijn ook geen hamsters die overal maar op klimmen :D

Uit nieuwsgierigheid springt er wel eens 1 in de bloempotten, maar als er niets te eten valt is ze er zo weer vanaf :')

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:43

Hier ook 'saaie' kippen. Totdat ik buiten kom, dan rennen ze als een kip zonder kop (jaja) rond in de hoop een handje graan te krijgen... :+

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:46

Nog even duimen dan, Vuurneon!!

Hier ook wel saaie kippen hoor, hoewel ze wel graag op een de dikke boomtakken zitten die in de ren liggen. Volgens mij houden kippen het ook graag bij wat ze gewend zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:11

bij ons zitten ze graag op de 'berg'. We hebben ooit een berg gemaakt van gras plaggen. Ziet er niet meer uit natuurlijk want er is geen sprietje meer te vinden maar ze zitten er nog steeds graag op.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:20

Oh oké, dus het is niet abnormaal... :D Ik dacht het maar omdat ik alle kippen in de buurt altijd overal op en over zie springen.

Als er eten te rapen valt, dan haasten onze dametjes zich ook altijd wel, haha. Eten, zonnen en zandbadderen, daar draait het om! :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:57

Net 3 Araucana;s gekocht.
Nu zoek ik alleen nog een watermaalse baard kriel haan maar dat valt niet mee.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:07

Ik heb in de winter mijn tuintafel op zijn kant staan, en in het midden van die tafel loopt een soort verbindingsbalk. Dat is in de winter hun favo plekje. Ze komen de schuur uit en lopen in 1 lijn door naar die tafel, springen op die dwarsbalk en gaan daar poetsen ed.
In de zomer zitten ze er ook wel op, maar dan zitten ze dus onder de tafel. Vinden ze ook wel relaxt.

Ik heb twee losse zitstokken gekocht die je ergens neer kunt zetten, worden hopelijk vandaag bezorgd. Dan kan ik die in de ren zetten, hebben ze toch nog iets als de tuintafelbalk als ze weer achter het hek moeten.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:16

Als die van mij los scharrelen zitten ze op laag hekje of een boompje. De haan is het meest zoekende naar plekken waar hij het grootst is dus die zit ook wel op het dak van het hok te kraaien. Maar het liefst scharrelen ze door de tuin op zoek naar lekkers. En bij de achterdeur schooien om graantjes.
Kipjes zijn zo grappig.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:15

Mijn normaal zo saaie kippen zorgde wel voor wat werk vandaag. Een van mijn kriel besloot tussen een pallet te kruipen waar hooi op staat. Ze kon er alleen niet meer uit. Dus 40 balen hooi van z'n plek en ze kon er weer uit. Toen weer alles terug, pfffft suffe soepkip

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 01:04

Hmm volgens mij gaat er iets niet goed hier. Vorige week 2 eitjes in het hok gevonden, de 3e dag zat mevrouw onder de overkapping waar even later ook een ei lag en sindsdien geen eieren meer gevonden (3 dagen), zou het kunnen dat ze ze nu willekeurig overal neerlegt buiten? Of kan het ook zijn dat ze nu 3 dagen niet gelegd heeft?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 01:04

PBA_ schreef:
Mijn normaal zo saaie kippen zorgde wel voor wat werk vandaag. Een van mijn kriel besloot tussen een pallet te kruipen waar hooi op staat. Ze kon er alleen niet meer uit. Dus 40 balen hooi van z'n plek en ze kon er weer uit. Toen weer alles terug, pfffft suffe soepkip

Lol :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:18

Sterkte Vuurneon. Niet fijn dat kip nog steeds niet helemaal beter is...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:49

anneliesdj schreef:
Hmm volgens mij gaat er iets niet goed hier. Vorige week 2 eitjes in het hok gevonden, de 3e dag zat mevrouw onder de overkapping waar even later ook een ei lag en sindsdien geen eieren meer gevonden (3 dagen), zou het kunnen dat ze ze nu willekeurig overal neerlegt buiten? Of kan het ook zijn dat ze nu 3 dagen niet gelegd heeft?

Waarschijnlijk ergens een lekker plekje gevonden.
Ik had ook geen eieren dacht ik. Maar vond op een rare plek 25 ! eieren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:53

Laptopmuis schreef:
Ik hou ze zelf een dag of 5 binnen in een curverbak voor ze goed in de gaten te houden. Of ze eten, drinken, ... daarna gaan ze naar een groter verblijf in een stal. Soort van terrarium.

heb je een foto van het stal-verblijf?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:50

kohtje schreef:
anneliesdj schreef:

Waarschijnlijk ergens een lekker plekje gevonden.
Ik had ook geen eieren dacht ik. Maar vond op een rare plek 25 ! eieren.

Vandaag weer een ei onder de kapschuur....
Wat kan ik daaraan doen? Kan ik er uberhaupt iets aan doen?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 00:30

dat vraag ik me eigenlijk ook een beetje af anneliesdj, ook hier planten ze hun eitjes tussen het hooi.
Vandaag mijn laatste van de vier die begonnen is met leggen, al is er een broeds binnen een vrij korte periode.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 00:57

Om te beginnen zou je de eieren die je op ongewenste plekken vindt kunnen verplaatsen naar daar waar je ze wél wilt hebben. Desnoods kun je (indien mogelijk natuurlijk) de uitloopruimte tijdelijk verkleinen om de kans te vergroten dat het kwartje valt. Bij mij heeft dat tot nu toe altijd geholpen, maar ik garandeer niks, in het ergste geval blijft het altijd Pasen. :))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 00:59

Maar eieren die je vind neem je toch mee? Als ik ze verplaats kan ik ze niet opeten?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:18

Dat wordt dan noodgedwongen een dagje kaas op brood. :Y) Als je de eieren hebt verplaatst kun je ze gerust een paar dagen later alsnog eten, zeker met deze temperaturen is dat geen enkel probleem. Je kunt natuurlijk de datum er even op schrijven zodat je weet welk ei het langste ligt. Ook weer niet overdrijven met het aantal eieren hoor. Een stuk of drie is mooi, als je er meer laat liggen is dat weer een uitnodiging om broeds te worden. Ingewikkelde beesten die kippen. :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 02:08

Dus als er al een ei ligt gaat ze er een bij leggen? En een nep ei? Ik heb hier ook een stenen ei liggen namelijk.
Heeft het zin om haar te verplaatsen als ik denk dat ze bezig is met leggen, of geeft dat juist stress?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:17

Kippie is niet meer.... Is vannacht vredig in haar slaap overleden. Keek gisteravond nog en zag al een hele oppervlakkige ademhaling en ze lag scheef, dus heb haar nog even een aai gegeven (oogjes kekke mij nog even aan) en idd vanochtend was ze er al niet meer.

Ik vind het jammer, maar ben opgelucht dat de natuur zelf z'n gang is gegaan. Wij hebben ons best gedaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:19

anneliesdj schreef:
Dus als er al een ei ligt gaat ze er een bij leggen? En een nep ei? Ik heb hier ook een stenen ei liggen namelijk.
Heeft het zin om haar te verplaatsen als ik denk dat ze bezig is met leggen, of geeft dat juist stress?

Ik zou een leggende kip niet verplaatsen, het is al zo'n gedoe om zo'n ei eruit te krijgen en dan wordt je ook nog opgepakt enzo. Lijkt me erg stressvol.

Denk dat je inderdaad eieren moet neerleggen waar je ze wilt hebben (echt - hardgekookt bijv) of nep. En uitvogelen waar ze ze neerlegt en dat onbereikbaar maken.